Zichtbaarheid centraaldozen nieuwbouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Zichtbaarheid centraaldozen nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 07:14

Ik hoop hier wat meer ervaringen van andere mensen te lezen.

Per 6 juli heb ik de sleutels gekregen van mijn nieuwbouwwoning. Met de schouw was te zien dat de centraaldozen in het plafond (4 stuks) met een bobbelig plaatje die geschat zo'n 2cm uitsteekt is afgedekt, vervolgens is dit met spuitwerk overspoten. Met als resultaat dat ik nu 4 'hompen' spuitwerk aan het plafond heb hangen. Elke centraaldoos had origineel lichtpunten, deze heb ik laten vervallen, met idee dan een mooi glad plafond te krijgen. Vorig jaar had ik nog per mail naar de elektricien laten weten het vierde lichtpunt ook te willen laten vervallen omdat ik het zonde vond als het anders afgedopt zou worden als ik het lichtpunt toch niet zou gebruiken (dit was vlak na het gesprek over de elektra voorziening). De elektricien heeft hierover geen 'tegenwoord' gegeven in hun reactie.
Hierover is nu een punt ontstaan met de aannemer. Zij en de elektricien beweren nu dat de centraaldozen altijd zichtbaar moeten zijn. Vereniging eigen huis zegt dat dit niet waar is en dat ze ook een plat plaatje kunnen gebruiken en de centraaldozen met apparatuur makkelijk kunnen terugvinden. Dus de centraaldozen moeten wel bereikbaar zijn, maar zeker niet zichtbaar volgens hen. Lastige is dat de richtlijnen in een nen normering staan die niet openbaar zijn. Dus, wat is waar? Heeft iemand dit ook gehad of wel eens gezien? Ik zal een foto toevoegen hoe het nu uitziet.
Het plaatje is denk ik zo'n 10cm in diameter ongeveer.

Afbeelding
Alle vier zien er zo uit. 2 buren hebben dit trouwens ook.

Hopelijk zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben en hier meer over weten.

Linnie050

Re: Zichtbaarheid centraaldozen nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:24

Op fb heb je een groep woontips

Misschien heeft iemand daar ervaring met dit soort dingen

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:40

Myour schreef:
Lastige is dat de richtlijnen in een nen normering staan die niet openbaar zijn.

Je zegt het juist, de NEN 1010 is een richtlijn/leidraad, geen wet. Moeten de centraaldozen volgens de aannemer en de elektricien zichtbaar zijn? Laat ze dan maar een document tonen waar in staat dat dit verplicht is, aangezien zij zo stellig zeggen dat het zichtbaar moet zijn.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:44

Meestal is het een combinatie van licht punt en centraal doos.
Dat is op zich dan redelijk normaal/gangbaar
Is het ook een licht punt?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 07:52

Ja, in de laatste mails wordt letterlijk gezegd dat de centraaldozen te allen tijde in het zicht te blijven. Ik heb gevraagd om die tekst. Ze gaf eerst aan dat zowel zij als de elektricien van mening zijn die tekst niet te hoeven overhandigen. Maar bij wijze van uitzondering zou ze de tekst opvragen maar dat zou tot na de bouwvak kunnen duren. Grappige is dat eerst werd gezegd dat ze uit moest zoeken hoe het zat, en zich nu beroept op een tekst die ze niet bij de hand heeft.

Pascal nee ik heb de lichtpunten laten vervallen vorig jaar tijdens gesprek met de electricien. Heb voldoende wand lichtpunten en nog 2 spots aan de raamkant.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 07:53

Wij zijn ook aan het bouwen en onze elektricien heeft alle centraal dozen zo gedaan dat deze niet zichtbaar zijn. Meestal is het wel een combi met een lichtpunt maar we hebben er ook doe loos zijn voor je weet maar nooit...deze zie je niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:10

Destination schreef:
Myour schreef:
Lastige is dat de richtlijnen in een nen normering staan die niet openbaar zijn.

Je zegt het juist, de NEN 1010 is een richtlijn/leidraad, geen wet. Moeten de centraaldozen volgens de aannemer en de elektricien zichtbaar zijn? Laat ze dan maar een document tonen waar in staat dat dit verplicht is, aangezien zij zo stellig zeggen dat het zichtbaar moet zijn.

Dat is niet helemaal waar. Als het Bouwbesluit verwijst naar de norm als "x moet voldoen aan NEN..." dan is die norm ineens wel wet geworden.
En het is wel heel Nederlands om op die manier richtlijnen tot wet te verheffen.

Nou is er een paar jaar geleden een discussie geweest dat normen waar naar verwezen wordt in regelgeving openbaar beschikbaar zouden moeten zijn ipv alleen tegen betaling.
Maar ik weet even niet hoe dat is afgelopen.

Verder eens met je post.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 17:41

Vandaag weer verder info gezocht maar heb tot nu toe nog niets kunnen vinden dat de bewering van de aannemer ondersteunt. Bedankt voor jullie berichten dusver, over het wettelijke karakter van de nen is idd veel discussie geweest, lijkt erop dat oordeel is geweest dat de nen geen verplicht karakter heeft. Ook interessant om verder uit te zoeken in elk geval.

Meer ervaringen zijn erg welkom :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 16:20

Deze plaatjes hebben ze kennelijk gebruikt voor het dichtzetten. Weet iemand toevallig waar die bult op het plaatje voor is en dat haakje in het midden?

Afbeelding

Hier nog 2 duidelijkere foto's van die dingen aan m'n plafond.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:34

Dat is niet netjes afgewerkt. Is er geen eind opname geweest met jullie (als neem ik aan de opdrachtgevers)?

Want als dit in de eind opname opgenomen is als afgekeurd zeg maar hoort dit netjes opgelost te worden.

Als het goed is is er een bestek, waar ook dit in is opgenomen. Bestek is wel wettelijk. Bouwbesluit niet, dit is puur waaraan een woning moet voldoen. Bestek is wel wetsgeldig, aangezien dit een contractstuk is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:51

Dat is zeker niet netjes gedaan TS!
Dat plaatje met dat haakje is om een lamp aan op te hangen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 17:08

Maar als ik mijn lichtpunten daar heb laten vervallen, hebben ze dan sowieso niet het verkeerde plaatje gebruikt als dat is om een lamp aan op te hangen? Is dat bolle ding boven dat haakje ook daarvoor?

Bestek is beetje lastig ding, origineel zitten overal lichtpunten. Over de afwerking staat dus niet zoveel omdat je dat normaal wel zou zien. Hoe het wordt opgeleverd na vervallen lichtpunten staat (volgens mij) niets specifieks, dat vervallen van de lichtpunten is via de elektricien gegaan. Maar zal ik nog eens extra nakijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 17:14

Je bent lid van vereniging eigen huis ? Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan, heb je een deskundige meegehad tijdens de oplevering en er toen meteen iets van gezegd:genoteerd?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 17:20

Bigone dit punt is inderdaad opgenomen in het proces verbaal. De vertegenwoordiger van de aannemer heeft aangegeven dit uit te zoeken oa met de elektricien. Een week na oplevering kreeg ik een email dat dit punt afgewezen is omdat zij dus beweren, met de elektricien, dat 't zo hoort (als in, dat de centraaldozen altijd zichtbaar moeten zijn), dus ze gaan er niks mee doen. Uiteraard ga ik daar niet mee akkoord, en gaat er aankomende week een brief uit. Vereniging Eigen Huis heb ik 2x mee gebeld en 3 bouwtechnische personen daarvan hebben aangegeven dat het zeker niet zo hoort en er betere oplossingen zijn.
Overigens had ik dit punt met de schouw al genoteerd, dit is met de oplevering overgenomen.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:11

Die bult die je ziet is een ingebouwd kroonsteentje in de deksel van de doos, erg handig als je een lamp wilt aansluiten, maar als er geen draad inzit een beetje zinloos.
Maar de oplossing voor jouw probleem is toch gewoon het vervangen van de deksel door een platte afdekplaat? Want de centraaldozen zitten gewoon in je plafond en die deksel die uitsteekt kan er gewoon afgeschroefd worden. Alleen zul je dat wel blijven zien, omdat het spuitwerk op de deksel dan ontbreekt. Jammer dat ze zo moeilijk doen.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:18

Geen idee wat de regels zijn, maar ik kan me voorstellen dat ze die lichtpunten niet dicht willen zetten. Ik zou zelf geen huis willen waar ik geen plafondlampen op kan hangen omdat die dicht gestucd zijn.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:21

Ze kunnen anders ook witte plastice kap op plaatsen. Maar of echt mooier van wordt. Ik zou gewoon laten hoe het nu is.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:28

zonnebloem18 schreef:
Geen idee wat de regels zijn, maar ik kan me voorstellen dat ze die lichtpunten niet dicht willen zetten. Ik zou zelf geen huis willen waar ik geen plafondlampen op kan hangen omdat die dicht gestucd zijn.

Dit dus. Er is een reden dat ze zichtbaar moeten zijn. Je kan hier een wit afdekplaatje op doen en dan ziet het er gewoon netjes uit. Het is dat of een lamp ophangen. Of je maakt er een ornament omheen. Of je hangt er een vogelhuisje aan. :')

Maar het mag niet dichtgestuct worden. Mensen die na jou komen wonen die willen ook weten waar de punten zitten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 22:16

Zonnebloem centraaldozen mogen sowieso niet dichtgezet worden, ze moeten altijd bereikbaar zijn. Ik heb de lichtpunten laten vervallen, zit geen elektra aansluiting in voor een lamp.

Je hebt zichtbaar en zichtbaar. Ze hebben nu kennelijk een dekseltje gebruikt voor ophanging van een lamp die ik dus niet neem, waardoor je dus dit gezicht krijgt. Veh zei dat daar betere oplossingen voor zijn, en tevens er apparatuur is waarmee je centraaldozen eenvoudig terug kan vinden.

Wat Daphne zegt lijkt mij idd ook de beste oplossing, alleen hadden ze dat beter voor het spuiten kunnen bedenken.. En bedankt voor de uitleg van dat kroonsteentje :)

Wederom bedankt voor de reacties, fijn om verschillende invalshoeken te horen ook. Krijg per pb ook fijne berichten :j kan ik zeker wat mee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:48

Suzanne F. schreef:
zonnebloem18 schreef:

Dit dus. Er is een reden dat ze zichtbaar moeten zijn. Je kan hier een wit afdekplaatje op doen en dan ziet het er gewoon netjes uit. Het is dat of een lamp ophangen. Of je maakt er een ornament omheen. Of je hangt er een vogelhuisje aan. :')

Maar het mag niet dichtgestuct worden. Mensen die na jou komen wonen die willen ook weten waar de punten zitten.

Maar zoals ik het begreep hadden ze daar niet eens een centraaldoos moeten maken omdat TS die niet besteld had.

Is bij ons bij de badkamer ook gebeurd , maar dan met een stopcontact in een tegel die we niet wilden, en die hebben ze gewoon weer dichtgemaakt een een tegel voor gedaan. Zie je dus niks van.
Als je geen centraaldozen aan het plafond besteld hebt en je het niet mooi vindt moeten ze het mi gewoon weghalen. Dichtstucen kan prima, zou niet weten waarom niet. Als je het hele plafond laat stucen zie je er ook niks meer van. Maar dat kost ook een hoop, dus ze moeten dat dat dan wel vergoeden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:53

Blussem schreef:
Ze kunnen anders ook witte plastice kap op plaatsen. Maar of echt mooier van wordt. Ik zou gewoon laten hoe het nu is.

Echt niet! Een huis is het duurste wat je ooit gaat kopen. Dat moet gewoon zijn wat je gekocht hebt: een afgewerkt huis.

Hier is uw nieuwe auto mevrouw, er zit wel een kras op, maar dat geeft niet he? Dat ga je ook niet accepteren.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:57

Myour schreef:
Deze plaatjes hebben ze kennelijk gebruikt voor het dichtzetten. Weet iemand toevallig waar die bult op het plaatje voor is en dat haakje in het midden?

[ [url=m/nVD1Jw.png]Afbeelding[/url] ]

Hier nog 2 duidelijkere foto's van die dingen aan m'n plafond.

[ [url=m/AxgqCa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2u4JDS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn gewoon de plaatjes die standaard bij een centraaldoos zitten.
Helemaal onzichtbaar ga je die dozen niet krijgen.
Maar je zou een rond plat blindplaatje erop kunnen zetten (van niet geleidend materiaal). Je houd dan wel altijd nog twee schroefjes die je ziet. En die zou je dan eventueel mee kunnen spuiten met het plafofond.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 15:10

Vero een centraaldoos en lichtpunt zijn 2 aparte dingen. Ik heb de lichtpunten laten vervallen, de centraaldozen zijn blijven zitten. Gaat vooral over de afwerking van de centraaldozen. Of eigenlijk het gebrek eraan.

Hoe het nu is gaat het hoe dan ook niet blijven. Het is gewoon echt niet mooi en ziet er erg onaf uit.

Sabbientje dat zou prima zijn :j Het is vooral die kroonsteen en het haakje wat je nu heel duidelijk ziet zitten die ook niet logisch zijn zonder lichtpunten. Er zijn in elk geval oplossingen voor, dus dat is goed om te weten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:14

Oh als je wel die centraaldoos wilt dan zou ik niet moeilijk doen en voor 3€ zelf zo’n afdekplaatje halen.

Wij hebben hier de hele centraaldoos laten vervallen en de naden dichtgestuct, niks zo ergerlijk als een niet glad plafond :')