In mijn tuin groeien overal essen en esdoorns op onmogelijke plekken. Eruit trekken lukt niet, je zou ze moeten uitgraven, maar dat kan niet overal, want ze staan bij voorkeur op plekken waar je andere struiken en dergelijke ernstig zou beschadigen als je dat doet. Ze groeien tussen de wortels ervan. Is er een manier om ze bijvoorbeeld af te knippen/zagen zodat ze niet meer uitlopen? Ik heb weleens gehoord van het teren van de snijplek, maar anderen zeggen dat dat niet helpt.
Wie weet raad?
Hier staan twee jonge essen tussen een kruisbessenstruik.
Afzagen en de snijvlakken met onverdunde roundup insmeren met een kwast. Je hébt een kleine kans dat via wortel/wortelcontact aangrenzende struiken ook een flinke tik krijgen, maar dit is de beste manier.
Als je ze afzaagt krijg je alleen maar meer takken, het wordt uiteindelijk een soort knot-es.
Ik had twee grote jerrycans round-up; lang geleden op advies van de Welkoop gekocht, maar ongeopend naar het chemodepot gebracht. Ik wil die troep niet gebruiken, het is zo slecht voor alles wat leeft, niet alleen voor planten, maar ook voor dieren en milieu.
Afzagen en de wortels met een boormachine zoveel mogelijk uitboren. Als dat niet gaat een gat in de wortel boren en er een schep zout in doen. Roundup is idd troep, liever de boom houden dat dat in je tuin gebruiken.
tamary
Geplaatst: 15-07-20 17:01
Consequent blijven wegzagen, er zit maar zoveel reserve in de wortels, aanvulling moet vanuit de bladeren komen.