Hoe ga ik deze lederen 'opastoel' opfleuren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Hoe ga ik deze lederen 'opastoel' opfleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 14:21

Hoi! Sinds kort ben ik gaan samenwonen. Ik ben in zijn prachtige singlemannenrommelhuis ingetrokken waar zeker nog het één en ander mag gebeuren :+ Gisteren hebben wij mijn eettafel en bank hierheen verhuisd en dat staat al zo gezellig! Nu is er één ding waar nog even discussie over is..

Vanaf het eerste moment dat ik De Stoel zag had ik er een hekel aan. Het leer, de vorm, de gaten in de leuningen.. Bah! Wat een groot onding, maarja, het is de 'gamechair' van mijn vriend, dus een érg gevoelig onderwerp. Het plan was om volgend jaar bij de koop van een eigen huis het ding weg te sluizen :=

Goed. Het punt is dat ik ook wel eens game. En toen mijn vriend de bank in beslag had genomen had ik geen andere keuze dan op De Stoel te gaan zitten. Maar het meest onwaarschijnlijke scenario gebeurde; vanaf het moment dat mijn billen De Stoel raakten was ik verkocht! Man wat een genot! En dan kunnen de benen ook nog eens omhoog hè, en de leuning naar achteren! Genieten! Een stukje hemel in de vorm van een oude, muffe, kapotte stoel <3

Vriendlief wilde hem gisteren ineens wel naar de stort brengen, maar dat heb ik mooi tegen kunnen houden. Wat denkt hij wel niet >;)

Maar nu; het ding is echt heel lelijk en kapot. Ik wil even kijken of ik er wat aan kan doen zonder hem opnieuw te laten stofferen, want hij gaat als het goed is volgend jaar vervangen worden door een luxer exemplaar.

Heeft iemand een idee? Ik ben best creatief en handig, maar het liefst wil ik er geen of weinig kosten aan hebben. Een kleed erover wil ik ook niet. :+

De Stoel:

Afbeelding

(betere foto heb ik even niet)

Tink89

Re: Hoe ga ik deze lederen 'opastoel' opfleuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:25

Is dat witte rechts allemaal vulling die eruit komt?

Je zou kunnen proberen om hem met een stuk plakvlieseline ofzo te plakken, maar dat wordt nooit netjes en ik vind het gevoel van vlieseline niet fijn.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 14:27

Tink89 schreef:
Is dat witte rechts allemaal vulling die eruit komt?

Je zou kunnen proberen om hem met een stuk plakvlieseline ofzo te plakken, maar dat wordt nooit netjes en ik vind het gevoel van vlieseline niet fijn.

Ja dat is inderdaad de vulling, zowel links als rechts. Ik ga het eens opzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:35

En je zou dan met indringverf de stoel een slag donkerder kunnen maken :j

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:36

Om de stoel weer helemaal netjes te krijgen, zou je hem opnieuw moeten stofferen. Omdat ook de leuningen gedaan moeten worden, is dat vakwerk. Er zijn wel stoffeerders die dit netjes kunnen. De stoel is dan weer als nieuw. Helaas is het ook vrij prijzig, waardoor het meestal niet rendabel is. Een nieuwe stoel is dan goedkoper.

Britta31
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:37

Ken je niet een handig iemand of kan je het misschien zelf die hoesjes kan maken voor over de armleuning.

Roodvos
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:38

Ik krijg bij die stoel gelijk visoenen van gehaakte kleedjes... :+

Hanafubuki schreef:
En je zou dan met indringverf de stoel een slag donkerder kunnen maken :j

Dit wilde ik ook net posten :D .

Of daar accenten mee aanbrengen zodat het oppervlak een beetje gebroken wordt. Bijvoorbeeld die ronde vorm in de rugleuning.
⚠️ Roodvos kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:38

Je zou echt hardcore kunnen gaan renoveren en dus, de gehele stof en vulling vervangen.
Met een beetje geduld en als je wat handig bent kan dat wel. Maar je hebt redelijk wat materiaal nodig.

Makkelijkste optie is of..
- een kleedje erover, maar dat wil je niet.

- je hebt heel leuke hoezen in vele maten óf deze kan je ook zelf maken met een stofje naar keuze.

- je overtrekt de stoel zelf met nieuwe stof, zonder alle oude lagen te verwijderen. Dan heb je alleen wat werkgrief nodig, een goede nietmachine en je stof.
(Je vind hele leuke tutorials online, voor het zelf bekleden van bankstellen en ....)
Makkelijkste is dan om toch een soort passende hoes te maken en deze dan strak te trekken en te nieten onder bvb het zitkussen om de leuningen en rugleuning vast te zetten en dan vervolgens langs de onderkant van de stoel voor de buitenkant.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:51

Ik weet niet of je een naaimachine hebt, maar elastische stof is vrij vergevingsgezind; als je een hoes maakt die net iets te klein is dan kun je die vrij mooi er overheen trekken en sluit het mooi aan.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 14:55

Oh wat een goede tips komen al voorbij!! Ik ben gelijk even op onderzoek uit geweest, maar het feit dat het geen echt leer is maakt verven alweer wat lastiger helaas. Naar aanleiding van jullie tips ben ik op hele gave krijtverf voor leer uitgekomen, maar dat kan dus helaas niet -O-

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 14:56

8nnemiek schreef:
Ik weet niet of je een naaimachine hebt, maar elastische stof is vrij vergevingsgezind; als je een hoes maakt die net iets te klein is dan kun je die vrij mooi er overheen trekken en sluit het mooi aan.

Oeh! Dat is een optie!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:57

Kun je m niet per ongeluk in de brand steken. :+

https://www.fenjay.com/ maakt heel gave dingen qua opnieuw bekleden.

amaniblauw
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:10

Wat voor stof is het? Misschien kan je een stukje van dezelfde stof onder de gaten doen en dan er in lijmen...heb ik wel eens gezien bij een programma op tv.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:31

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 15:45

tones schreef:
Kun je m niet per ongeluk in de brand steken. :+

https://www.fenjay.com/ maakt heel gave dingen qua opnieuw bekleden.

Hahahaha ja maar nee, dan ben ik hem zelf ook kwijt _O- -O-

DubbelDun schreef:
Je kunt kant-en-klare hoezen kopen voor diverse modellen stoelen. Google eens, qua prijs valt dat reuze mee.

Bijv. deze... maar er zijn meer aanbieders
https://www.amazon.nl/Textilhome-Elasti ... 3963&psc=1

Wow dit is fantastisch!! Dit zou perfect zijn! Ik ga gelijk even op onderzoek uit!

Storm
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:52

Geen tips, maar ik moest hard lachen om je schrijfwijze, zoo leuk! :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:58

Als je over een jaar toch een nieuwe wilt zou ik het geld lekker besparen en nu direct voor een nieuwe gaan. Althans: wat van dit soort stoelen uitproberen. Dan weet je of je er 1 kan vinden die net zo fijn is.

Wanneer dat niet lukt weet je ook wat je te doen staat: deze lekker helemaal nieuw leven in laten blazen zodat hij weer jaren mee kan :j Lapmiddelen voor een jaar zou ik echt zonde geld vinden, dan kan je het beter meteen goed doen :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 16:00

pmarena schreef:
Als je over een jaar toch een nieuwe wilt zou ik het geld lekker besparen en nu direct voor een nieuwe gaan. Althans: wat van dit soort stoelen uitproberen. Dan weet je of je er 1 kan vinden die net zo fijn is.

Wanneer dat niet lukt weet je ook wat je te doen staat: deze lekker helemaal nieuw leven in laten blazen zodat hij weer jaren mee kan :j Lapmiddelen voor een jaar zou ik echt zonde geld vinden, dan kan je het beter meteen goed doen :)

Er komt sowieso een superdeluxe relaxfauteuil met knopjes en alles. Deze staat in de winkel waar ik werk, maar is te groot voor dit huis (en daarbij ben ik nog niet helemaal over het interieur uit in een nieuw huis, dus ik weet nog niet precies welke kleur).

Maar ik heb ondertussen de overtrekhoes laten zien aan mijn vriend en die ziet het ook wel zitten dus ik denk dat we de oplossing al gevonden hebben met dank aan DubbelDun!! :))

Hahaha Storm, dankjewel :=