Snoer van lamp vervangen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Snoer van lamp vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 14:11

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik kon zo geen betere plek bedenken. Omdat bokt altijd alles weet, hoop ik hier tips te vinden voor mijn probleem :D

Wij hebben een stalamp maar onze geliefde konijntjes vonden deze lamp overbodig en besloten lekker aan het snoer te knagen (voor ik hier commentaar op krijg, de lamp staat achter de bank en dit is verboden terrein voor de konijnen maar ik was even de afwas doen en toen zijn ze daar stiekem heen geslopen). Kabel is kapot en de lamp doet het helaas niet meer. In het kader van duurzaamheid en omdat het een hele fijne lamp is willen we deze eigenlijk niet weg doen, maar we zijn ook allebei niet zo handig. Iemand tips? Is het haalbaar dit zelf te doen, kan ik dit wegbrengen naar een lampenwinkel oid of is dit een verloren zaak?

Een aantal foto's van de lamp in kwestie:

Afbeelding

Afbeelding

Tot hier hebben ze hhun best gedaan, onderkant kwamen ze uiteraard niet bij
Afbeelding

En de boosdoeners:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:20

Vervangen is niet zo moeilijk! Je moet aan beide kanten de draad losmaken en een nieuwe ertussen zetten.

https://www.elektra-info.nl/stekkers-en-snoeren/

Stekker openen, draad losmaken. Onderkant lamp ook de draad losmaken. als het goed is zitten er kleuren in de hoofddraad.

Nieuwe kabel kopen op rol. Stuk naar grootte afknippen. Randjes strippen en dan vastmaken in de stekker en onder de lamp! Kleur aan kleur zegmaar.

Is eigenlijn heel simpel :j en goedkoop om zelf te doen!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:27

Ja hoor, dat kan je hele goed zelf doen, als je een beetje handig bent.
Heb vroeger ook zo'n konijn gehad die overal stiekem aan zat te knagen.

Wat belangrijk is dat je moet kijken of je die zwarte plaat los kan krijgen, dan kun je zien hoe het aangesloten zit.

8nnemiek

Re: Snoer van lamp vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:56

Oeps, daar heeft een konijn mazzel gehad dat ie de min draad te pakken had zo te zien :+

Ik zou inderdaad de onderkant proberen los te maken. Waarschijnlijk komt die vrij makkelijk los als je die moertjes van de schroefdraad af schroeft. Met een beetje geluk zit daar al een kroonsteentje waar je het nieuwe snoer aan kan bevestigen.
De oude stekker zou ik niet hergebruiken, die zijn vaak niet uit elkaar te halen. Bij de Gamma kun je snoer kopen waar de stekker al aan vast zit, of een losse stekker die gewoon uit elkaar kan.

Sting

Re: Snoer van lamp vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 22:19

Mocht je het zelf niet zien zitten (na proberen ;) ) dan kan je er ook mee naar een 'Repair' café in de buurt. Tenminste, hier in de buurt worden die wel georganiseerd. Meestal bij buurthuizen etc, kan je kleine elektrische apparaten brengen en dan repareren een paar hobby-isten het voor een donatie :).