Annuleringsverzekering en ziekte, ervaringen gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hedwig1

Annuleringsverzekering en ziekte, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 19:57

Ik heb een kwestie met mijn annuleringsverzekering; zij weigeren uit te keren nadat ik een reis heb geannuleerd in verband met griepachtige klachten (dit was nog voor Corona). Het argument is dat het moet gaan om een ernstige ziekte. Nu is griep geen ernstige ziekte, maar je kunt je wel te beroerd voelen om te reizen. Nu vraag ik mij af wat jullie ervaringen zijn met annuleringsverzekeringen in deze omstandigheden: hebben jullie wel eens een vergoeding ontvangen onder een annuleringsverzekering bij een niet ernstige ziekte, zoals griep, of wordt dit altijd zo strikt gehandhaafd? Ik wil graag ervaringen van anderen horen om te kunnen bepalen of ik nog kans maak als ik de zaak doorzet. Mag ook via PB.

Tiggs

Re: Annuleringsverzekering en ziekte, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:00

Wat staat er in de overeenkomst en in de algemene voorwaarden?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:04

Ik heb dit ook eens gehad en helaas viel griep er ook niet onder. Vriend lag met bijna 40 graden koorts op de hotelkamer in Parijs maar terug “mochten” we niet. Heel vervelend. Puntje bij paaltje bleek toen wel dat we naar huis zouden mogen als hij door een medische arts was gezien en die het noodzakelijk vond om terug te keren. Helaas spraken wij geen woord Frans, de dokter geen Engels, is griep niet levensbedreigend én waren ze hartstikke dicht die dagen. Dus dat feestje ging niet door en hebben we van de 7 dagen Parijs er 6 op de hotelkamer doorgebracht :+

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:14

Hier een vakantie geboekt en een week voordat we op vakantie gingen gediagnosticeerd met een auto-immuunziekte. Toch op vakantie gegaan, helaas ziek(er) geworden en 4 dagen eerder naar huis gegaan. Contact opgenomen met mijn assurantiekantoor en die hebben met echt heel veel moeite de kosten van de omboeking en overnachtingen terug kunnen krijgen.

Voordat mensen boos worden dat ik toch op vakantie ben gegaan. De dagen voor de vakantie was ik best opgeknapt door de Prednison. Helaas op vakantie beide een ei gegeten dat niet helemaal goed gaar was. Beide ziek geworden, ik helaas wat heftiger.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:17

Heb je ook een attest van de dokter dat je te ziek was om te reizen?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 20:55

Mijn verzekering destijds in 2018 deed helemaal niet moeilijk.

Had mn enkel goed verzwikt ruim 1 maand voor vertrek.

In overleg met de reisleiding afgesproken dat ik zou annuleren omdat de kans groot zou zijn tijdens de reis dat mijn toch al zwakke enkel voor problemen zou gaan zorgen én omdat ik de eerste 2 weken niet meer kon trainen en dan zou mijn conditie niet goed genoeg zijn om mee te kunnen.

Ging om een huttentocht in de Alpen.

Uitgelegd aan de verzekering en alles vergoed gekregen.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 21:11

Tiggs schreef:
Wat staat er in de overeenkomst en in de algemene voorwaarden?

Dat het om een ernstige ziekte moet gaan. maar dat staat er bij alle reisverzekeringen, vandaar dat ik benieuwd ben in hoeverre daar strikt mee wordt omgegaan.

Destination schreef:
Heb je ook een attest van de dokter dat je te ziek was om te reizen?

Helaas niet. Verzekeringsmaatschappij gaf aan dat dat niet nodig was

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:23

Ik ben benieuwd naar de kleine lettertjes... Ik denk niet dat griep eronder valt helaas.

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:27

Ik heb vorig jaar geannuleerd na een longontsteking. Ik was gewoon te slapjes om te vliegen of vakantie te houden zonder vliegen. Briefje van de arts was voldoende om zonder enig probleem het reisgeld terug te krijgen. De vakantie zou een paar weken later al zijn maar ik was gewoon absoluut niet voldoende opgeknapt. :n

Ik weet niet of je nog een brief van je huisarts kunt krijgen ervoor?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:30

mvdende schreef:
Mijn verzekering destijds in 2018 deed helemaal niet moeilijk.

Had mn enkel goed verzwikt ruim 1 maand voor vertrek.

In overleg met de reisleiding afgesproken dat ik zou annuleren omdat de kans groot zou zijn tijdens de reis dat mijn toch al zwakke enkel voor problemen zou gaan zorgen én omdat ik de eerste 2 weken niet meer kon trainen en dan zou mijn conditie niet goed genoeg zijn om mee te kunnen.

Ging om een huttentocht in de Alpen.

Uitgelegd aan de verzekering en alles vergoed gekregen.

Dan heb je geluk gehad. Sommige verzekeringen doen idd niet moeilijk anderen willen een doktersverklaring zien(wat wel logisch is)

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:12

karuna schreef:
Ik heb vorig jaar geannuleerd na een longontsteking. Ik was gewoon te slapjes om te vliegen of vakantie te houden zonder vliegen. Briefje van de arts was voldoende om zonder enig probleem het reisgeld terug te krijgen. De vakantie zou een paar weken later al zijn maar ik was gewoon absoluut niet voldoende opgeknapt. :n

Ik weet niet of je nog een brief van je huisarts kunt krijgen ervoor?

Mijn huisarts volgt de richtlijnen van de KNMG en die schrijven voor om geen verklaringen af te geven omdat er dan sprake zou zijn van belangenverstrengeling.

Maar ik zie dat verzekeringsmaatschappijen er wel verschillend mee omgaan dus. Het gaat bij mij ook om een aanzienlijk bedrag, ik denk dat dat ook meespeelt.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 00:04

Als er contact is geweest mag je dat stukje dossier gewoon opvragen en anders zou je een keurdokter kunnen benaderen, maar dat is meer een tip voor in de toekomst want ik neem aan dat je nu niet ziek meer bent

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 18:48

Polly schreef:
Als er contact is geweest mag je dat stukje dossier gewoon opvragen en anders zou je een keurdokter kunnen benaderen, maar dat is meer een tip voor in de toekomst want ik neem aan dat je nu niet ziek meer bent

Nee inderdaad, dit speelde een tijdje geleden. In het vervolg ga ik hoe dan ook zorgen voor een doktersverklaring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:59

Heb je destijds ook eerst de verzekering gecontacteerd alvorens te annuleren? Vaak zit daar ook het probleem.
Zelfde met nood terugreizen dat moet je doorgaans echt je verzekering laten regelen en niet zelf gaan zitten boeken.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 22:07

Sizzle schreef:
Heb je destijds ook eerst de verzekering gecontacteerd alvorens te annuleren? Vaak zit daar ook het probleem.
Zelfde met nood terugreizen dat moet je doorgaans echt je verzekering laten regelen en niet zelf gaan zitten boeken.

Ja wel gedaan, maar blijkbaar verkeerde informatie gekregen.

Maar waar het mij vooral om gaat, hanteren alle verzekeringsmaatschappijen dezelfde maatstaf wat betreft ernstige ziekte, of wordt er toch vaak uitgekeerd, ook als de ziekte niet 'ernstig' is?

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:49

De meeste verzekeringsmaatschappijen hebben in de voorwaarden inderdaad 'ernstige ziekte' staan en dit is helaas niet voor niets. Elke maatschappij gaat hier ook anders mee om, voor de ene moet dit inderdaad een ziekte zijn waardoor je dus echt niets kunt/ in het ziekenhuis bent opgenomen en de ander is veel soepeler en vindt een griepje inderdaad al 'goed' genoeg om uit te keren.
Kleine tip, huisartsen mogen inderdaad (ook vanwege privacy) vaak geen verklaringen schrijven. Maar van sommige huisartsen mag je soms de contactgegevens doorspelen aan de maatschappij. Zij bevestigen dan wel eens telefonisch aan de maatschappij dat je echt niet op reis kunt op dit moment. Volgens mij wordt er dan inhoudelijk over je gegevens verder niet gesproken maar 100% zeker daarvan ben ik niet. Maar ook niet elke maatschappij zal deze moeite misschien (willen) nemen

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:35

Tig jaar geleden. Ik zou een rondreis door Italië maken met mijn moeder. ‘s Ochtends vroeg op de dag van vertrek lag mijn moeder doodziek op bed. Dokter erbij gehaald omdat ze wel heel ziek was ( ze mankeert al het nodige als ze niet ziek is, en bij elk virusje ligt ze al bijna in het ziekenhuis)
Ik heb nog wel de moeite gedaan om de reisorganisatie gelijk te bellen, zodat de schade nog wat beperkt kon worden. (Ze konden onze vliegtickets hierdoor nog cancelen).
Mijn moeder heeft gewoon netjes haar geld teruggekregen, annuleringsverzekering liep bij diezelfde reisorganisatie.