Vrije sector woning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janiniie

Vrije sector woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 00:14

En daar stond je dan vier maanden geleden met je beste vriendin. Je stond samen aan het begin van een reis die je samen ging maken. Samen wonen, een woning gekozen. Verf gehaald kamers verdeeld en daar leek het te starten. Het leek allemaal súper leuk en een goed idee. Tot de één een vriend kreeg en nooit meer thuis was. Meerdere malen wel gevraagd of ze met hem wilde samenwonen aangezien ze hier nooit was, haar hond was hier bijna altijd daar zorgde ik voor. En dan op een vrijdagavond wanneer je samen zit een beetje lomp zegt dat je zoals eerder aangegeven had tijdens de zoektocht naar een woning liever een huis met tuin had, maar nu in een flat woont. Dat je indien het op je pad komt of woning ruil geboden wordt dit toch liever wilt doen. Dan krijg je het berichtje dat zij en der kersverse vriendje van anderhalve maand de knoop hebben doorgehakt. Ze gaat daar wonen, nee ze betaald geen huur meer, en nee ik kan geen kant op momenteel.

Het is echt heel zuur, maar ik kan momenteel geen kant op. Ik weet niet wat ik moet doen, tom in de buurt, de gemeente speciale bijstand aangevraagd & woningstichting. Iemand nog hulp of advies of tips? Voor particulier? Woningruil? Of een huisgenoot omgeving Alphen?

Groetjes Janine

Urbanus

Re: Vrije sector woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 00:21

Ah dat is zuur zeg maar bekijk het van de positieve kant, nu kun je zelf je huisgenoot uitzoeken. Adverteren op kamersites een idee? Er is vreselijke woningnood en ik denk dat er veel meiden staan te springen om een kamer.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 00:24

MarcoBorsato schreef:
Ah dat is zuur zeg maar bekijk het van de positieve kant, nu kun je zelf je huisgenoot uitzoeken. Adverteren op kamersites een idee? Er is vreselijke woningnood en ik denk dat er veel meiden staan te springen om een kamer.

Ja, nog betrouwbare sites ?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 00:27

Nee ik ben daar niet zo in thuis, maar er zijn heel veel studenten morgen wakker die je daar beter bij kunnen helpen. Niet stressen joh, dit gaat je lukken.

Volgens mij zou je zelfs markplaats kunnen proberen. Zet alleen niet je telefoonnummer erbij ivm engerds.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 00:30

Wat een rotsituatie zeg! Betaalt ze ook per direct niet meer of heeft ze voor deze maand nog betaald?

Voor de meeste steden is er denk ik wel een 'kamer in...' Facebookgroep. Hopelijk lukt het je om een leuke huisgenoot te vinden waarmee je dit avontuur verder aan kunt gaan!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 00:30

Of via Facebook, lokale pagina's. Misschien kan je zelfs via via iemand vinden. Nog ff en de opleidingen beginnen weer, dus het moment om te adverteren :))

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 00:32

Paloedie schreef:
Wat een rotsituatie zeg! Betaalt ze ook per direct niet meer of heeft ze voor deze maand nog betaald?

Voor de meeste steden is er denk ik wel een 'kamer in...' Facebookgroep. Hopelijk lukt het je om een leuke huisgenoot te vinden waarmee je dit avontuur verder aan kunt gaan!

Nee, ze betaald inderdaad per direct niet meer. En ik heb kennelijk totaal een rechten op IETS als huurder. Alleen het recht te betalen. Nu is de issue een beetje dat ik geen social media heb dus nogal lastig om dat bereik te hebben. Nee ze heeft vorige maand al niet meer betaald. Dacht inderdaad plaats wat op bokt misschien ook nog een optie om via deze weg iemand te vinden die wilt wonen met iemand met een hond.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 00:54

Janiniie schreef:
Paloedie schreef:

Nee, ze betaald inderdaad per direct niet meer. En ik heb kennelijk totaal een rechten op IETS als huurder. Alleen het recht te betalen. Nu is de issue een beetje dat ik geen social media heb dus nogal lastig om dat bereik te hebben. Nee ze heeft vorige maand al niet meer betaald. Dacht inderdaad plaats wat op bokt misschien ook nog een optie om via deze weg iemand te vinden die wilt wonen met iemand met een hond.

Je hebt er nu niets aan, maar júist als je met vrienden/bekenden dit soort dingen aangaat is het enorm belangrijk zoveel mogelijk middels een contract dicht te timmeren. Dan heb je in ieder geval een redelijke termijn als iemand vertrekt.

Voor nu zou ik als ik jou was toch een Facebook account aanmaken denk ik. Da's niet zo moeilijk en die Facebookgroepen gaan vaak wel vlot.

Staat het huurcontract alleen op jouw naam of op jullie beider namen?

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 00:56

Paloedie schreef:
Paloedie schreef:

Je hebt er nu niets aan, maar júist als je met vrienden/bekenden dit soort dingen aangaat is het enorm belangrijk zoveel mogelijk middels een contract dicht te timmeren. Dan heb je in ieder geval een redelijke termijn als iemand vertrekt.

Voor nu zou ik als ik jou was toch een Facebook account aanmaken denk ik. Da's niet zo moeilijk en die Facebookgroepen gaan vaak wel vlot.[/quote]

Ja, na zestien jaar verwacht je dat het kan. ;-) maarja helaas pindakaas! Zo raar dat je in Nederlands nergens recht op hebt !

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 01:53

Je kan kamernet proberen, daar staan ook vaak advertenties op. Of op marktplaats echter weet ik niet wat voor reacties je krijgt.

Welke regio is het? Misschien iemand van bokt?

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 05:57

Of een bekende de advertentie voor je laten plaatsen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 06:55

Of je geeft je zelf een schop onder je kont en meld je aan op Facebook. Leer ervan en probeer de volgende keer betere afspraken te maken. Want dit is het leven. Er komen altijd onverwachte wendingen. Soms leuk soms minder. Spreek de vriendin aan dat ze door moet betalen en helpen een andere huisgenoot te vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:00

Hoezo zou je ergens recht op hebben? Je handtekening staat toch onder het huurcontract?

Heb je geen contract met je vriendin? Lijkt me stap een als je zo’n grote beslissing gaat maken.

Maar nu een beetje mosterd na de maaltijd.

In welke regio woon je? Overal is woningnood dus je vindt vast snel een nieuwe huisgenoot.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:21

Lijkt me vrij logisch dat je nergens recht op hebt als je vrije sector gaat huren. Ik zou in je vrienden/familie/kennissenkring even rondgooien dat je een huisgenoot zoekt. Verder begrijp ik niet helemaal wie er nu liever een huis met tuin had, jij of je vriendin? Anders op zoek naar een geschiktere woning voor jezelf en deze opzeggen, of zit je vast aan een minimale huurperiode?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:30

Je zit tussen studie steden in, ik zou zeggen meld je aan op Facebook en bied een woonruimte voor studenten aan. Voor veel studenten is het gewoon lastig om nu iets te vinden. Alles is vol, of je word afgewezen omdat je niet past in het studentenhuis etc

Als je bij Utrecht had gezeten had ik een hele leuke huisgenoot voor je gehad.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:01

Hebben jullie het contract samen ondertekend? Dan zijn jullie ook samen verantwoordelijk.
Weigeren tot huur betalen kan ze dan niet. Of ingeval er zal minimaal een maand op zeg termijn zijn. Dat kan je wel op haar verhalen. Mag jij ook verhuizen? Of zit je een jaar aan het huis vast? Ik zou dus goed de voorwaarden in het contract lezen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:07

Het is allemaal een beetje warrig ts. En is dit je beste vriendin? Hoe lang kennen jullie elkaar alm

Het is heel simpel: als jullie beiden getekend hebben moet ze betalen. Dan heeft ze geen keus.
De hond is van haar zeg je? Wie gaat die dan meenemen en wie betaalt de verzorging?

En die huisgenoot heb je zo gevonden, let maar op
:)
Ik denk dat je zelfs nog kieskeurig kan zijn.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:09

Maar lees ik tussen de regels door dat jij haar hond nu nog hebt? Wat is dat voor iets geks??

Verder eens met voorgangers. Of hang vast in een supermarkt een blaadje op met huisgenoot gezocht. Denk echter dat social media veel sneller gaat dus dan even aanmelden.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:13

Ik weet niet hoe hoog je inkomen is, je huur, hoe oud je bent? Al een beroep op woonkostentoeslag gedaan bij de belastingdienst?

Gemeente gaat hier denk ik geen bijzondere bijstand voor geven... ik zou wel zeggen dat zij zich zo snel mogelijk moet uitschrijven bij de gemeente, anders zit dat je toeslagen bij de gemeente misschien ook in de weg.

Dat iemand na 1,5 maand al gaat samenwonen zou je toch ook niet echt verwachten...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 09:52

Wat een vervelende situatie, helaas hoor je dit soort verhalen vaker. Maar nu even schouders eronder, zelf op zoek naar een nieuwe huisgenoot, dan heb je het vast snel opgelost. Succes en idd wat ik hier boven al las: zorg dat dij zich uit schrijft

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:27

Oef, da's even slikken.

Ik zou: de wetswinkel even bellen, vragen wat je rechten zijn en of ze nog moet betalen.
Een oproepje plaatsen op social media.
Hier laten weten waar je ergens zit. Mijn zusje (keurig meisje, maar wel heel gezellig) zoekt bijvoorbeeld een kamer en zo weten er vast meer bokkers nog wel meiden.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:30

Omgeving Alphen (a/d Rijn neem ik aan) staat in de OP

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:31

Eerste vraag: op wiens naam staat het huurcontract?

Tweede vraag: waarom zit jij met haar hond? Breng 'm bij haar als je weet waar ze woont, of bij haar ouders als je die kent, of breng 'm naar een asiel. Jij hoeft de kosten voor die hond er niet bij te nemen als je toch al krap zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:39

Staat toch nergens dat het haar hond is? Alleen dat ze ook zorgde voor de hond van de vriendin, maar misschien had ze zelf ook al een hond?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:46

Uit de tekst maak ik wel op dat het om de hond van de "vriendin" gaat hoor.
En idd, wie staat op het huurcontract?