Fouten leren loslaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Fouten leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 20:50

Hey,
Ik weet niet of het topic goed staat :)
Dit kan een best lang verhaal worden, maar ik heb behoefte aan advies en tips om aan dit probleem te werken. Het is namelijk geen eenmalig probleem, het lijkt telkens terug te komen..

Ik heb al lange tijd last van een combinatie tussen frustratie en stress als het niet gaat. Op de middelbare, bij het inzien van een toets, als het cijfer niet was wat ik er van verwacht, flink gefrustreerd. Ik kan niet normaal een toets inzien zonder dan boos te zijn op mezelf, dat het niet goed ging(en dan bedoel ik meer in de zin van: pittig onderwerp, maar wel het gevoel dat ik de stof begrijp), of echt best wel drammerig naar de docent te stappen, met eigenlijk over elke vraag wel kritiek waarom ik er niet nog een punt bij zou moeten krijgen. Als ik een goed cijfer heb, zijn er overigens geen problemen. Idem dito als ik er oprecht niks van snapte en het cijfer daar ook naar was.
Een duidelijk voorbeeld: Biologie was nooit mijn sterkste punt, de laatste twee jaar had ik eigenlijk al bijna geen voldoendes, maar geen dramatische cijfers, telkens net op het randje een 5,3 bv. Op een gegeven moment hadden we een praktisch tentamen. Ik snapte er absoluut niets van en ik vond dat we het niet goed geoefend hadden, maar ik was maar met 3 anderen de enige met een onvoldoende. Frustraties dat het niet lukt: yup. Frustraties dat er niks mee gedaan werd: yup. Fouten accepteren: Eigenlijk niet, ik bleef boos op mijn docent en kon het eigenlijk gewoon niet accepteren dat ik een onvoldoende had.
Nog een voorbeeldje:
Ooit bleek een paard tijdens mijn proef kreupel (manege laat helaas niet losrijden, dus ik had het niet zelf kunnen zien), toen had ik net twee onderdelen gereden en moest ik afstappen en kreeg ik een ander paard. Een van de onderdelen was wijken. Ik was de verkeerde kant op geweken met het eerste paard al :') :') Dus ik zei zo tegen mijn voorlezer, ik moet nu echt de goede kant op wijken met dat andere paard dan. Uh, wie gaat er weer de verkeerde kant op? Ik was dus van binnen mezelf voor mijn kop aan het slaan...

Nu: rijlessen. Ik klap nu serieus dicht als ik een stomme fout maak, gewoon puur van het gevoel van #@! waarom gaat dit nu niet? Maar het mooie is, het gaat dan om iets stoms als een schakelfout en ik voel me er dan zo ontzettend gefrustreerd door dat ik eigenlijk zelf niet tot de oplossing kan komen, puur omdat ik mezelf dan zit op te vreten over dat het fout gaat en dat het een paar lessen geleden gewoon goed ging. :')

Is er iemand die hier tips voor heeft, want ik zou het erg fijn vinden als ik mezelf kan aanleren met een fout gewoon rustig te blijven en niet gelijk er zo gefrustreerd er van te raken, maar ik weet gewoon niet zo goed wat ik ermee aan moet. Alle tips in de zin van oefeningen en misschien iets homeopatisch (zou lavendel bv hiertegen kunnen helpen? op je kussen bv?) zijn welkom! Ik denk persoonlijk zelf dat het richting perfectionisme gaat, maar ja, is daar wat aan te doen?

Alvast bedankt :)

Kairos

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:03

Het klinkt alsof je onzeker bent en zeer perfectionistisch. Het zal beter worden als je de dingen iets meer in perspectief kan zien. Wat is er nu zo vreselijk erg? Vergaat de wereld? Gaat er iemand dood? Is het iets wat nooit meer goed komt? Nee, dus valt het allemaal nog wel mee.
Natuurlijk mag je een keer balen en een keer gefrustreerd zijn. Als je maar wel daarna nuchter er naar kan kijken en denkt: ach, volgende keer beter. Wat is er nou zo verschrikkelijk erg?
Ik denk dat je wat liever voor jezelf mag zijn. Geef jezelf eens een knuffel, een lief woordje. Je hebt het goed gedaan, je bent wat waard, je mag trots zijn op jezelf. Een beetje meer zelfliefde.

Leo
Amazone

Re: Fouten leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:09

Dat klinkt als faalangst en perfectionisme. Maar welke naam je er ook aan hangt: je moet er mee leren omgaan. Leren dat een keer falen niet erg is, dat fouten er zijn om van te leren zodat het volgende keer beter kan gaan. Dat de wereld gewoon doordraait en echt niet ineens tegen je is als je een keer de fout in gaat.
Fouten maken hoort bij het leven. Niemand is perfect. Lach er om en ga verder. Kun je er niet om lachen, leer er dan van. Iedereen loopt wel eens tegen de lamp, of meer dan eens. Gefrustreerd raken help je jezelf niet mee.

Stel jezelf altijd voor wat belangrijker is: die ene fout? Of het plezier van met paarden bezig zijn en wedstrijden rijden.
Die onvoldoende? Of leren wat je fout deed zodat het volgende keer beter gaat?

Homeopathie lost dit niet op overigens. Er is geen drankje dat maakt dat je rationeel gaat denken. Het is een gedachtenloop waar je moet leren uit te stappen en om te denken / anders naar de situatie te kijken. Leer jezelf om een stap terug te doen en de situatie objectief te bekijken: is het dan nog steeds zo erg?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 21:44

Bedankt voor jullie reacties :)
Ik zal proberen wat liever voor mezelf te zijn, maar dat streven eruit dat gaat nogal moeilijk worden denk ik...
Achteraf lukt het me vaak ook wel om er rationeel over te denken, maar ik vind het op het moment zelf echt lastig om er goed mee om te gaan. Het lukt me zeg maar op het moment niet om even een stap terug te doen en rustig na te denken, achteraf denk ik gewoon ''waarom doe ik zo dom dit had ik toch prima zelf kunnen oplossen pff.''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:49

Herkenbaar! Ik kan heel
Moeilijk tegen kritiek, wil alles graag goed doen en kan mij ook echt dagen lang k.lote voelen als ik een fout heb gemaakt. Zowel bij de paarden als op het werk. Hierdoor ga ik weer piekeren en slaap ik slecht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:59

Ik volg graag even. Ik blijf zelf ontzettend "hangen in het verleden" wat mezelf betreft. Kan nog steeds in de stress schieten om dingen die ik 20 ofwel 30 jaar geleden anders aan had moeten pakken.

Wellicht word ik hier nog wat wijzer.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:05

Wat vervelend dat je hier zo'n last van hebt ts. Maar, positief gezien ben je al ergens. Want je herkent het namelijk van jezelf en dus ben je al een stap verder.
Faalangst, perfectionisme etc, kan allemaal. Voor je zoiets gaat aanpakken kan het handig zijn te weten van jezelf hoe je mindset is. Heb je een fixed mindset, of een growth mindset?
Zodra je bijvoorbeeld dat herkent, kun je met bepaalde gedachtes etc aan de slag.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 22:23

Op het moment zelf tot 10 gaan tellen. Evt een spiekbriefje voor jezelf maken met wat zinnen erop om te relativeren.
Aanleren dat je pasmunt gesprek gaat als de grootste frustratie gezakt is

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 12:17

Ik denk dat ik een growed mindset van mezelf heb, maar als je tegen mij twijfels uit gaat spreken, ga ik aan mezelf twijfelen en dan neig ik weer naar fixed mindset. (laat ik het zo zeggen: aan het begin denk ik van: Ik wil dit dus ik kan dit, ik ga gewoon mijn best doen en dan kom ik er vanzelf. Als mensen dan gaan zeggen, misschien kan je beter het anders gaan doen(al is het maar een andere weg om hetzelfde doel te bereiken), dan wordt ik daar gelijk onzekerder van. Dan is dat zelfvertrouwen aan het begin weg, terwijl het niet eens zo bedoeld hoeft te zijn. Ik neem het dan vaak gewoon meteen zo op.)

@belle_boef: dat kan ik nog weleens proberen, bedankt! :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:22

Reflecteren over deze situaties volgens het G-schema kan je mogelijk wel helpen om de dingen in de toekomst anders te benaderen. Moet je even googlen.

Je bent alleszins wel goed bezig doordat je erkent dat er een probleem is en dat je er zelf verantwoordelijkheid voor wilt nemen om het beter te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:23

Ik herken het ook, maar kan het nu iets beter loslaten dan doen ik jonger was.
Heeft wel een aantal jaar gekost om wat minder streng voor mijzelf te zijn, maar het is voor een groot deel ook gewoon aard van het beestje.
Wellicht helpt het om er met iemand over te praten en gerichte tips te krijgen?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 01:38

Ik haak even in op het deel over de rijlessen. Ik heb/had hetzelfde probleem namelijk maar dan wat minder heftig dan wat jij omschrijft. Wat voor mij heel erg hielp was toen mijn instructrice zei van, “Waar maak je je nou druk om? Je hoeft niks te bewijzen aan mij of de examinator. Wij willen niet zien dat je je best doet om perfect te rijden, wij willen zien dat je veilig kan rijden. Iedereen maakt fouten en ik na 40 jaar rijervaring ook nog steeds.”

En qua homeopathische middeltjes... Er is geen wondermiddel wat je hier vanaf gaat helpen, helaas. Het enige wat ik kan aanraden als je van tevoren al hele erge stress hebt als je naar een examen oid gaat is om een valeriaan tabletje te nemen en een banaan te eten. Daar word je over het algemeen wat rustiger van :)*

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 02:01

Perfectionisme is heel dom. Want je gaat het nooit bereiken...
Als je perfectionistisch bent ga je jezelf altijd teleurstellen want je doet het never nooit 100% voor iedereen.

Ik heb op mijn opleiding geleerd om vaker mijn schouders op te halen en probeer dat ook te leren aan andere mensen. Zeker als men heel erg afhankelijk is van wat anderen van hen denken of vinden. Dan denk ik echt: mens haal je schouders wat vaker op en ga door.... Sta voor wat je doet en sta voor je fouten, je leeft voor het eerst.

Zeg gewoon tegen jezelf als je n fout maakt: ja dat was mooi dom... Volgende keer beter opletten.. Zeg dat ook gerust tegen anderen over jouw fout... Dat je een oerdomme fout maakte en hoopt dat het volgende keer beter gaat. Fouten toegeven is zo fijn. Maakt je mens en andere mensen hebben door dat jij ook fouten maakt dus je bent meer likable!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 07:18

Zodra je de fout als een kans gaat zien "nog" beter te worden in hetgeen waar je mee bezig bent klinkt het gelijk al minder negatief.

Je bent al goed op weg, o balen een fout? Nee o kijk een "leermoment" om nog beter te worden!

Yes die heb ik nodig!

Zodra je positief naar foutjes gaat kijken begint het leren en dat is wat je graag wilt.

Iedereen wil beter worden in wat die aan het doen is!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:38

Hutcherson schreef:
Perfectionisme is heel dom. Want je gaat het nooit bereiken...
Als je perfectionistisch bent ga je jezelf altijd teleurstellen want je doet het never nooit 100% voor iedereen.

Ik heb op mijn opleiding geleerd om vaker mijn schouders op te halen en probeer dat ook te leren aan andere mensen. Zeker als men heel erg afhankelijk is van wat anderen van hen denken of vinden. Dan denk ik echt: mens haal je schouders wat vaker op en ga door.... Sta voor wat je doet en sta voor je fouten, je leeft voor het eerst.

Zeg gewoon tegen jezelf als je n fout maakt: ja dat was mooi dom... Volgende keer beter opletten.. Zeg dat ook gerust tegen anderen over jouw fout... Dat je een oerdomme fout maakte en hoopt dat het volgende keer beter gaat. Fouten toegeven is zo fijn. Maakt je mens en andere mensen hebben door dat jij ook fouten maakt dus je bent meer likable!

Ik geef fouten altijd gewoon toe, maar dat helpt me niks. Sterker nog ik had een werkgever die dan soms ook nog even ging vertellen wat die fout hem dan koste, of je het even gratis in je eigen tijd wil herstellen. Dat maakt m'n perfectionisme alleen nog maar erger. Ik ben altijd eerlijk, maar de consequenties daarvan pakken dan ook weer niet altijd handig uit. Daarbij zelfs al word er niks over gezegd nadat ik het heb gezegd dan kan ik me er toch lang rot over voelen. Zelfs als ik denk ach iedereen kan een foutje maken of als ik denk hoe erg is het nou? Kan ik er lang in blijven hangen. Ook heb ik verschillende collega's moeten zien vertrekken omdat ze teveel foutjes maakten of niet snel genoeg leerden. Misschien lag het aan die plek en ook wel deels aan mij?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 08:43

Nee hoor dat ligt vaak aan hoe het bedrijf gerund wordt. Ontzettend vaak zijn bazen gewoon hufters :=
Een lesje in stimulerende communicatie zou veel bazen goed doen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:02

Fouten maken mag dat gebeurt als je 18 bent naar ook als je 50 bent.
Dit houd in als je je hier druk over blijf maken je nog hele lange jaren met veel boosheid voor de boeg heb.

Relativeer op dat moment.

Ik ga weer de verkeerde kant uit. Ja stom... volgende keer weer beter aan denken.
Kan je het achteraf veranderen. Nee.
Dus blijf er niet in hangen.
Haal je schouders op en denk stom maar het is zo.
Morgen weer een dag.

Je kan ergens boos om blijven maar je heb alleen jezelf er maar mee.
Jij voelt je rot, boos, gefrustreerd.
Is dat het waard. Nee

Een ander is het allang weer vergeten en jij loop er nog steeds mee rond.

Neem je baal moment haal je schouders op en kijk vooruit.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 09:14

Precies. Het is geen goede werkgever als ze hun personeel geen fouten laten maken. Dan moet je lekker met robots gaan werken.
Dat ligt echt aan de werkgever. Er zijn botte harries bij hoor! Niet aan mij besteedt. Daar loop ik als mens echt vast. En ik denk vele met mij. Je komt niet verder als een ander je zo tegenhoudt als je een fout maakt.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:08

Probeer eens het spelletje shoot the 4 and shoot the 5. Dit probeer je heel snel na elkaar te doen. Blijf proberen tot je dit vlot kunt, zonder (teveel) fouten. Wat merk je op?

Je ziet fouten maken als een groot nadeel: je betrekt het op jezelf en noemt jezelf stom. Maar het is niet zo dat fouten alleen maar nadelig moeten zijn. Uit fouten kan je namelijk leren. Wie geen fouten maakt, kan ook niets nieuws leren. Ieder van ons maakt fouten, daar is niets stoms aan en is ook niet iets wat enkel jij doet. Probeer fouten dus te zien als leerkansen!