Wat moet ik hiermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:38

Het is een beetje een gek verhaal.
Ik heb een kennis waarmee ik een verdiepende opleiding heb gevolgd. Tijdens deze opleiding gingen we met regelmaat met een klein groepje eten en we spreken elkaar met regelmaat. Ook over ons werk, bijbehorende salarissen etc. Hij is een prima persoon, niet met torenhoge ambities. Maar hij zou een goede werknemer zijn.
Bij mij op het werk waren ze opzoek naar een nieuwe werknemer. Deze kennis zag dat opzich wel zitten en we hebben veel gebeld over het bedrijf waar ik inmiddels alweer een tijd werk. Ik heb een goed woordje voor hem gedaan en hij heeft ook (via mij) gesolliciteerd (ik krijg een bonus als hij wordt aangenomen). Er was een salarisindicatie gegeven in de vacaturetekst. Hij heeft ten opzichte van zijn huidige baan een opslag van bijna 30% gevraagd (zijn huidige salaris hebben ze hem naar gevraagd, maar hij gaf geen antwoord). Ik weet wat zijn huidige salaris bedraagt, en hij weet ook ongeveer wat mijn salaris bedraagt. Daar is hij ook nog eens 10% boven gaan zitten. Ik vind dit alles een beetje vreemd. Er is nog niets toegezegd, maar toch heb ik enigszins slecht geslapen van deze situatie.
Volgens mij is dat tweeledig: ik vind het niet zo netjes dat ik mijn neus voor hem uitsteek, en dat hij een pak meer salaris vraagt. Als ze erachter komen dat hij 30% bovenop zijn huidige salaris rekent, dan vrees ik dat ze hem niet meer serieus nemen en dat ik een beetje in diskrediet wordt gebracht.
Anderzijds ik heb een veel beter cv en ik zou het echt super oneerlijk vinden als hij meer salaris zou krijgen dan wat ik op dit moment krijg.

Nu is dat allemaal nog niet rond, dus allemaal onzeker. Maar toch heb ik er een raar gevoel bij. Is dat gek? En moet ik er wat mee?
Toevallig heb ik morgen een gesprek over mijn arbeidsvoorwaarden. Zelf aangevraagd, al voordat ze die kennis hadden gesproken. Moet ik daar nog wat mee?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-20 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:42

Dus je maakt je druk om het salaris van hem? B-)
Het is toch zijn goed recht om zo'n hoog mogelijk salaris eruit te slepen? Ik zou dat ook doen. En als hij meer gaat verdienen dan jij verdient als hij aangenomen wordt, dan heb jij dus iets verkeerds gedaan toen jij aangenomen werd. En dat jij een beter cv hebt, hoeft niks uit te maken voor salaris. Misschien lever jij wel beter werk, of misschien niet. Hoezo zou dit dan oneerlijk zijn?
Jij verdient aan hem toch ook een bonus als hij aangenomen wordt? Of geef je hem dan ook de helft?
Een brutaal mens heeft de halve wereld. Hij probeert het en ik geef hem groot gelijk. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:44

__Robijn__ schreef:
Het is toch zijn goed recht om zo'n hoog mogelijk salaris eruit te slepen? Ik zou dat ook doen. En als hij meer gaat verdienen dan jij verdient als hij aangenomen wordt, dan heb jij dus iets verkeerds gedaan toen jij aangenomen werd. En dat jij een beter cv hebt, hoeft niks uit te maken voor salaris. Misschien lever jij wel beter werk, of misschien niet. Jij verdient aan hem toch ook een bonus als hij aangenomen wordt? Of geef je hem dan ook de helft?
Een brutaal mens heeft de halve wereld. Hij probeert het en ik geef hem groot gelijk. :j

Nee, om mijn eigen salaris en om het feit dat ik hem ergens binnen probeer te loodsen, en dat hij mij mogelijk in diskrediet brengt door 30% meer te vragen dan zijn huidige salaris. Als ze zijn salarisstrook opvragen (wat niet ongewoon is), staat hij mooi voor schut, en ik daarmee ook :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:45

Ik zou het hem gunnen, is toch fijn voor hem als dat lukt? Nu word het weer een taboe om over salaris te praten, want jij speelde open kaart en hij speelt open kaart en nu lijkt het erop dat je beter beide er niet over had kunnen praten?

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:45

waarom heb je er een raar gevoel bij? Hij onderhandelt toch over zijn eigen arbeidsvoorwaarden?
Als hij meer verdiend dan jij is dat een gesprek voor jou om te voeren, maar het lijkt me dat hij kan vragen wat hij wil, dan is het aan jou werkgever om aan te geven of ze daarmee accoord zijn.

Wat me vooral triggert is waarom dat jou in diskrediet brengt. Jij hebt hem aangebracht omdat jij het idee hebt dat hij een goede werkgever is en de juiste kwaliteiten daarin heeft. Dat staat los van salaris toch? Ik zou als werkgever jou niet aankijken op het feit dat iemand die jij aanbrengt een hoger salaris vraagt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:46

Vragen staat vrij. Een nee heb je, een ja kan je krijgen :D
Dat jij dat niet gedaan hebt, doet weinig ter zake.

Waarom zou hij jou in diskrediet brengen door een hoger salaris te vragen ? Als ze zijn salarisstrookje opvragen, is het aan hem om zich goed te verkopen. Heeft niks met jou te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:47

moonsparkle schreef:
Ik zou het hem gunnen, is toch fijn voor hem als dat lukt? Nu word het weer een taboe om over salaris te praten, want jij speelde open kaart en hij speelt open kaart en nu lijkt het erop dat je beter beide er niet over had kunnen praten?

Klopt :) Ik heb het er in het vervolg niet meer over :)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:47

Joman schreef:
__Robijn__ schreef:
Het is toch zijn goed recht om zo'n hoog mogelijk salaris eruit te slepen? Ik zou dat ook doen. En als hij meer gaat verdienen dan jij verdient als hij aangenomen wordt, dan heb jij dus iets verkeerds gedaan toen jij aangenomen werd. En dat jij een beter cv hebt, hoeft niks uit te maken voor salaris. Misschien lever jij wel beter werk, of misschien niet. Jij verdient aan hem toch ook een bonus als hij aangenomen wordt? Of geef je hem dan ook de helft?

Nee, om mijn eigen salaris en om het feit dat ik hem ergens binnen probeer te loodsen, en dat hij mij mogelijk in diskrediet brengt door 30% meer te vragen dan zijn huidige salaris. Als ze zijn salarisstrook opvragen (wat niet ongewoon is), staat hij mooi voor schut, en ik daarmee ook :)

En hoezo sta jij of hij voor schut? En brengt hij jou is diskrediet? Ik snap dit niet. Het is toch een spelletje om zo veel mogelijk salaris eruit te slepen? Als het hem lukt zou ik juist zeggen, goed gedaan! Het is hem gelukt en daarbij is hij brutaal geweest. Waarom zou je dit niet proberen? Waarom zou hij minder moeten verdienen als het bedrijf bereid is dus wel die 30 procent meer te betalen dan wat hij nu verdient. Dan heeft ie het toch goed voor elkaar?

En daarbij, als jij hoort dat hij meer verdient kun je altijd je eigen salaris proberen om hoog te krijgen door in gesprek te gaan.

Nogmaals, brutaal mens heeft de halve wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:48

secricible schreef:
waarom heb je er een raar gevoel bij? Hij onderhandelt toch over zijn eigen arbeidsvoorwaarden?
Als hij meer verdiend dan jij is dat een gesprek voor jou om te voeren, maar het lijkt me dat hij kan vragen wat hij wil, dan is het aan jou werkgever om aan te geven of ze daarmee accoord zijn.

Wat me vooral triggert is waarom dat jou in diskrediet brengt. Jij hebt hem aangebracht omdat jij het idee hebt dat hij een goede werkgever is en de juiste kwaliteiten daarin heeft. Dat staat los van salaris toch? Ik zou als werkgever jou niet aankijken op het feit dat iemand die jij aanbrengt een hoger salaris vraagt.

Het gaat niet om het vragen van een hoger salaris. Maar om het verschil van 30% tov zijn huidige werk dat hij vraagt :) Niet dat mij dat iets interesseert, maar ik ben een beetje bang dat ze hem daardoor niet serieus nemen en dan hoop ik niet dat ze mij erop aankijken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:50

Dat noemen ze salaris onderhandeling.

Als ik een werkgever zou zijn en ik zou een goede onderhandelaar binnen kunnen halen, dan zou ik daar erg blij mee zijn. Want, als hij ook zo onderhandelt met mijn klanten, dan haalt hij het onderste uit de kan. :D

En de goede onderhandelaars zijn schaars ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:50

Hun weten toch niet dat jij weet wat voor salaris hij vraagt?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 07-07-20 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:51

Joman schreef:
secricible schreef:

Het gaat niet om het vragen van een hoger salaris. Maar om het verschil van 30% tov zijn huidige werk dat hij vraagt :) Niet dat mij dat iets interesseert, maar ik ben een beetje bang dat ze hem daardoor niet serieus nemen en dan hoop ik niet dat ze mij erop aankijken.

Maar JIJ weet dat dit 30 procent meer is. Dat weet jouw werkgever nu toch niet?
En als ze later zijn salaris zien dan zullen zij misschien balen maar is dat dan jouw probleem?
Ik begrijp niet waarom je je druk maakt.
Ik proef dat je baalt dat hij meer salaris gaat verdienen dan jij.... en als dit zo is, dan moet je zelf in gesprek gaan met het bedrijf.

Wennii

Ik denk ook dat het jou eigenlijk niet in diskrediet kan brengen. Als zijn cv net aan ok is voor de baan, maar ze zien in hem hele waardevolle talenten of iemand die qua communicatie veel kan brengen, kunnen ze zo blij met hem zijn dat ze hem graag 30% meer betalen dan hij nu heeft bij zijn huidige baan.

Ik heb zo ook eens een sprong gemaakt van 800 euro bruto meer dan bij mijn vorige baan. Dat was denk ik nog wel meer dan 30%. maar als ze je graag willen hebben betalen ze er ook graag voor.
en ja, ik had inderdaad ook toen op dat moment meer salaris dan een collega die er al bijna 5 jaar werkte.
Maar ik heb toen ook gewoon gezegd van nouja op deze voorwaarden kom ik en zo niet dan ga ik gewoon ergens anders solliciteren *\o/* en ik was toch aangenomen en heb er jaren met heel veel plezier gewerkt.

Ik zou het hem ook gewoon gunnen hoor :j Good for him :)

Anoniem

Tallie1979 schreef:

Als ik een werkgever zou zijn en ik zou een goede onderhandelaar binnen kunnen halen, dan zou ik daar erg blij mee zijn. Want, als hij ook zo onderhandelt met mijn klanten, dan haalt hij het onderste uit de kan. :D

Wij hebben geen klanten ;) Interne dienstverlening.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:52

Joman schreef:

Je klinkt nu gewoon jaloers. Siert je niet.

Zet het van je af of ga zelf het gesprek aan om je salaris te verhogen. Maar ga niet zo sneu zitten doen dat hij 30% meer heeft gevraagd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:53

__Robijn__ schreef:
Joman schreef:

Maar JIJ weet dat dit 30 procent meer is. Dat weet jouw werkgever nu toch niet?
En als ze later zijn salaris zien dan zullen zij misschien balen maar is dat dan jouw probleem?
Ik begrijp niet waarom je je druk maakt.
Ik proef dat je baalt dat hij meer salaris gaat verdienen dan jij.... en als dit zo is, dan moet je zelf in gesprek gaan met het bedrijf.

Hij is nog niet eens aangenomen ;)
Maar, jazeker zou ik daarvan balen! We zouden in dezelfde functie zitten, zelfde ervaringsjaar en ik heb betere papieren. Maar als het zo ver komt, ga ik nog wel een keertje in gesprek hoor. En geen hand vol, maar een land vol banen. Dus dat is niet echt problematisch.

BloemBloem
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:53

Tallie1979 schreef:

Eens! Hosselaars noem ik ze, inclusief mijzelf :+

Joman, het is voor jou een harde les, dat is ook stom!
Maar neem het mee in je verdere loopbaan :(:)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:54

Nou als het hem lukt: lekker bezig! Ik ben bij terugkomst in mijn huidige baan ook met iets van 40% salarisverhoging binnen gekomen, vonden anderen dat leuk? Geen idee want die weten niet wat ik verdien :+

En jou voor gek zetten? Welnee. Salaris is iets tussen werknemer en werkgever, daar heb jij helemaal niks mee te maken.

Niet druk om maken en je gewoon met je eigen voorwaarden bezig houden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:54

Tallie1979 schreef:
Joman schreef:

Je klinkt nu gewoon jaloers. Siert je niet.

Zet het van je af of ga zelf het gesprek aan om je salaris te verhogen. Maar ga niet zo sneu zitten doen dat hij 30% meer heeft gevraagd.

Raar dat je dat uit dit stuk tekst haalt. Uit alle andere berichten kun je dat misschien filteren, hieruit zeker niet.
Jaloers? Ja, ik zou ervan balen ja. Siert dat mij? Misschien niet. Maar ik heb hem wel aan die baan geholpen als het doorgaat. Lijkt me toch ook wel vriendelijk. Niet iedereen is perfect he ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:55

Je brengt een naar jouw idee goede nieuwe werknemer aan en wat zij daar verder mee doen en willen betalen is tussen hen toch? Misschien is hij beter in salarisonderhandeling?
Ik zou vooral oppassen dat dit soort dingen niet tussen jullie vriendschap in komt te staan.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Eens met Robijn. Brutaal mens heeft de halve wereld. Ik zou zeggen, win win situatie. Hij een baan, jij een bonus voor het aanbrengen. Als jij vindt dat je opslag verdient dan kaart je dat aan. Als je dat kan onderbouwen is het prima. En ja, de wereld is inderdaad oneerlijk. Mannen verdienen over het algemeen meer dan vrouwen. Maar hij zal zichzelf toch ook moeten bewijzen. Ik zou blij voor hem zijn als hij de baan krijgt.
En hij mag vragen wat hij wil en is niet verplicht om zijn salarisstrook te geven. En daar kijken ze jou echt niet op aan. Jij hebt hem aangebracht, meer niet. Als hij fraude gaat plegen kijken ze jou daar ook niet op aan toch? Je bent niet verantwoordelijk voor hem en zijn prestaties binnen het bedrijf.

Tallie1979

BloemBloem schreef:

Ik ben er ook zo een. :D Toen ik bij mijn huidige werkgever kwam heb ik ook 500 meer gevraagd. En gekregen! Kwestie van onderhandelen. :D

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:56

Ik heb niet het idee dat het jaloezie is. Ik snap je gedachtegang wel. Als je werkgever ziet dat hij fors meer geld vraagt dat je bang bent dat ze denken "wat een lompe gast, 30% meer salaris denken te vragen bij een baan. Lekkere meid(?) die Joman, om zo iemand aan te bieden."

Maar zo zal je werkgever niet denken, laat dat los. Die denkt hoogstens(er vanuitgaande dat het verder een fijne kerel is) "was een toffe gast, maar zonde dat hij zoveel salaris wil hebben. Fijn dat je aan ons gedacht hebt voor een goede werknemer Joman, volgende keer beter."

Laat los dat zijn salaris-eis invloed heeft op jou werkgeverrelatie, dat is echt niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:56

Tallie1979 schreef:
BloemBloem schreef:

Ik ben er ook zo een. :D Toen ik bij mijn huidige werkgever kwam heb ik ook 500 meer gevraagd. En gekregen! Kwestie van onderhandelen. :D

Uhm, dit gaat om 1500 extra om het even in perspectief te zetten :+

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 08:58

Joman schreef:
Uhm, dit gaat om 1500 extra om het even in perspectief te zetten :+

Al ging het om 10.000.

Het boeit je in ieder geval genoeg om een topic te openen en er over te klagen.