Vleesvervangers glutenvrij lactosevrij sojavrij? Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Vleesvervangers glutenvrij lactosevrij sojavrij? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 21:46

Wat zijn goede lekkere gezonde vleesvervangers zonder gluten, lactose en soja? Dacht misschien heeft iemand leuke tips :D

Of andere leuke ideeën zijn altijd welkom..

Eet al wel veel met ei, vis (bepaalde dan lang niet alles), soms wat met kazen (geitenkaas wel, zoveel mogelijk koemelk mijden), soms peulvruchten maar daar kan ik slecht tegen en noten wel.

Sas_Mon

Re: Vleesvervangers glutenvrij lactosevrij sojavrij? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:51

paddestoelen! kan je verwerken tot hamburgers en met veel kruiden ook wel tot iets wat lijkt op shoarma. er zijn veel verschillende soorten en die smaken ook allemaal weer anders.en bijkomend voordeel, veel paddestoelen soorten barsten van het ijzer, veel meer dan in vlees. grote paddestoelen kan je vullen en in de oven zetten en kleintjes met een uitje , knoflook en wat verse oregano en grof zeezout door de pasta.

ook zijn kikkererwten een goede basis om bijvoorbeeld burgers mee te maken maar ook als eiwitbron erg geschikt en ze vullen goed.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:54

Quornblokjes en ook sommige andere quornproducten zijn gluten-, lactose- en sojavrij. Sommige notenburgers, linzen- en bonenburgers ook.

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:07

ik gebruik de biologische burgers van de AH en sommige van de Lidl. Het is wel lastig, want veel vleesvervangers zijn met soja en tarwe.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:17

Paddestoelen inderdaad! Portobello’s zijn heerlijk als hamburger, om te vullen, of carpaccio :9
Oesterzwammen zijn ideaal voor ‘pulled chicken/pork’ vervanger, of als biefstuk door ze te bakken met veel gewicht erop, en bv in oesterzwam empanada’s.. Champignons kun je geweldig lekker bakken met knoflook, kruiden en evt sojasaus of een andere zoute smaakmaker.. en als vervanger voor kipstukjes..
En dan heb je bv nog de shii-takes en nog veel andere soorten waar je erg veel lekkere gerechten mee kan maken :9

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:32

De glutenvrije en lactosevrije groentekroketten van VA foods. Wij verkopen ze op werk. Zit ook geen soja in zag ik net op de bestelsite. :P

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:39

De epic burgers op yellow lemon tree <3

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:40

Afbeelding
Ik heb laatst deze quinoa courgette burgers gemaakt, erg lekker.
Je raspt een courgette, kookt 75 gram quinoa, laat de courgette uitlekken en mixt het dan met de quinoa, 2 eieren en 2 eet lepels bloem (zou je in jouw geval even de juiste soort bloem moeten nemen).
Vervolgens schep je wat van je deeg in een pan en het vormt vanzelf een burger.

Met dit recept had ik 6 burgers, je kan ze prima invriezen, heb ze ook van de bbq gegeten.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 23:09

Curry met linzen of kikkererwten, mits je daar tegenkan. Of bijv “stoofvlees” gemaakt van jackfruit.
Overigens schijnt jackfruit niet volledig vleesvervangend te kunnen zijn gezien de voedingsstoffen, hetzelfde geldt voor (bepaalde) paddenstoelen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:23

MarlindeRooz schreef:
De glutenvrije en lactosevrije groentekroketten van VA foods. Wij verkopen ze op werk. Zit ook geen soja in zag ik net op de bestelsite. :P

Hun groente bitterballen ook en tot mijn eigen verbazing vind ik hun cheesezero souffle ook echt heerlijk!

Verder lees ik mee. Ben niet vegetarisch maar geen grote vleesliefhebber en ik mis de vleesvervangers die ik at voor ik glutenvrij ging.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 12:30

xTammyy schreef:
[ [url=m/Q0zeIf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Je raspt een courgette, kookt 75 gram quinoa, laat de courgette uitlekken en mixt het dan met de quinoa, 2 eieren en 2 eet lepels bloem (zou je in jouw geval even de juiste soort bloem moeten nemen).

Met dit recept had ik 6 burgers, je kan ze prima invriezen, heb ze ook van de bbq gegeten.

Dit ga ik proberen met rijstbloem of havermeel ofzo..thnx!

De rest ook bedankt...paddenstoelen reageer ik helaas ook op zijn superlekker maar kan ik ook slecht tegen...net als knoflook en ui

Net in de supermarkt gekeken daar ga je het haast niet vinden..binnenkort even in ekoplaza kijken..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:38

Tibamar schreef:
xTammyy schreef:
[ [url=m/Q0zeIf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit ga ik proberen met rijstbloem of havermeel ofzo..thnx!

De rest ook bedankt...paddenstoelen reageer ik helaas ook op zijn superlekker maar kan ik ook slecht tegen...net als knoflook en ui

Net in de supermarkt gekeken daar ga je het haast niet vinden..binnenkort even in ekoplaza kijken..

Klinkt alsof je gevoel bent voor fructanen. In dat geval zou je eens kunnen proberen of je oesterzwammen wel verdraagt.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 12:43

frisian_love schreef:
De epic burgers op yellow lemon tree <3

Dit zijn leuke recepten, sowieso leuke site, thnx!

MarlindeRooz schreef:

Dit lijkt meer voor horeca of niet? Klinkt iig wel goed ga eens op zoek

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-20 12:45

Citaat:
Klinkt alsof je gevoel bent voor fructanen. In dat geval zou je eens kunnen proberen of je oesterzwammen wel verdraagt.

Klopt...die kwam er duidelijk uit na fodmap dieet.. ga oesterzwammen proberen of die goed gaan

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:57

Zelf burgers/balletjes/schnitzel/.. is heel makkelijk!!
Neem altijd een basis van één of meerdere van onderstaande ingrediënten en voeg naar keuze dan nog groenten/kruiden/kaas/paneer/... toe.

Bonen, bonen, alle soorten bonen en erwten...
Groene, rode, witte, vers, gedroogd, uit blik. Er zijn gigantisch véél soorten bonen en peulen!!!!

Granen en melen die glutenvrij zijn; spelt, haver, rijst, quinoa, boekweit, kamut, tapioca, mais, gele erwten .... (je vind veel bij de toko)

Linzen; groen, oranje, bruin, ..

Noten; zo kan je bvb zelf amandel of andere notenmelk maken, de pulp hou je om te bakken.

Falafel kan je zelf maken maar ook in meelvorm kopen om zelf te maken.
Ook gluten/lactose en soja vrij.

Aan bonen moet je wennen, bonen eten mét bonenkruid helpt voor de vertering, eens je lichaam gewend is heb je geen last meer van winderigheid/opgeblazen gevoel/slechte stoelgang ...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:02

De beyond burger en beyond sausage voldoen ook aan je eisen. Zijn wel prijzig maar wel heel lekker!

Edit: Quorn stukjes bevatten ook geen soja, lactose en gluten. Die in de diepvries zijn extra voordelig.