[VOLG] Verbouwing van ons huis uit 1890

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Omaro

[VOLG] Verbouwing van ons huis uit 1890

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 22:23

Hoi bokkers!

Wij zijn deze week eindelijk begonnen met de verbouwing van ons huisje uit 1890. Ik volg altijd met veel plezier de andere verbouwingstopics hier en vond het daarom leuk om ook een topic van onze eigen verbouwing bij te houden.

Het dak en de bovenverdieping hebben we 7 jaar geleden gerenoveerd. Alles is geheel vervangen, alleen de buitenmuren zijn blijven staan. Foto's hiervan zal ik eens opzoeken.

De uitbouw waar de keuken en badkamer in zit dateert uit 1900/1920 en is in zeer slechte staat. Ook hebben we veel last van optrekkend vocht in de woonkamer en zijn de kozijnen aan vervanging toe. We hebben daarom besloten de uitbouw volledig af te breken en opnieuw op te bouwen. Daarnaast wordt de hele woonkamer gestript tot op de kale muur en komen daar nieuwe wanden, plafond en vloer in. Het plafond gaat zo'n 15cm omhoog en we krijgen over de gehele benedenverdieping vloerverwarming. Verder wordt de nieuwe uitbouw iets groter (van 3,78m lang naar 4,00m, hij blijft 4,00m breed) en we delen de uitbouw anders in zodat we een grotere keuken krijgen en de WC apart komt van de badkamer.

En dan nu wat foto's :D

Voor: (Let niet op de rommel, ik heb helaas geen opgeruimde voor-foto's.. :+ )

Woonkamer
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Keuken
Afbeelding

Badkamer/toilet

Afbeelding

Afbeelding

Uitbouw vanaf buiten. De gevelbekleding op de bovenverdieping wordt ook geheel vervangen.
In het kleine houten uitbouwtje zat in 1900 het buitentoilet. Nu zit hier het bad gedeeltelijk in. De uitbouw zal geheel gelijk getrokken worden tot de diepte van dit kleine uitbouwtje.

Afbeelding

Eerste sloopwerk door onszelf:

De gipsplaten waren volledig zacht en pulp. Het hing eigenlijk alleen nog aan elkaar door de tegelvoegen :=
Afbeelding

En dit kwam er ook heel makkelijk uit...

Afbeelding

Nog meer verrotte muur in de scheidingsmuur woonkamer/uitbouw:

Afbeelding

Een oud rattennest in de isolatie... De dode rat zat een stukje hoger in de muur... (ratten zijn een aantal jaar geleden bestreden door de gemeente)

Afbeelding

Gipsplaten van plafond en wanden gesloopt:

Afbeelding

Containertje al bijna vol :D
Afbeelding

Vanaf hier is de aannemer verder gegaan. Hij zal zo'n 6 weken bezig zijn. Ik zal morgen foto's plaatsen van de eerste werkzaamheden. We zijn al leuke dingen tegengekomen, zoals de oude ramen van de uitbouw zoals die was rond 1900/1920. De uitbouw is ondertussen bijna helemaal gesloopt en de voorzetwanden zijn deels uit de woonkamer gesloopt.

Ik ben zelf echt heel benieuwd naar het eindresultaat! Ik zal ook nog van de week ook nog even wat tekeningen posten van wat het moet worden. :)

Pantykous

Re: [VOLG] Verbouwing van ons huis uit 1890

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 22:25

Ik volg :D

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 22:31

Pantykous schreef:
Ik volg :D

Leuk! :D

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 06:42

Ik volg ook :) wat een schattig huisje!

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 06:56

Ik volg ook mee :D

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:01

Wauw, wat een werk. Ik volg ook.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:48

leuk huisje. Heb je meer foto's? En ga je de bovenkant nu ook uitbouwen om meer licht naar binnen te trekken? Want je huisje lijkt aardig tussen 2 andere huizen te zijn opgesloten of niet soms?

Ik ben benieuwd

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:03

Wat een karaktervol huis zeg <3

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:26

Leuk huisje! Ik volg ook, ben benieuwd hoe het wordt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:38

Leuk huisje, ik volg.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:50

Ik volg!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:08

Leuk! Ik vind projecten zo inspirerend om te volgen *\o/*

Felinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:19

Leuk hoor, ook ik volg!

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:53

Ik volg ook!wat zal dat een verandering geven dadelijk. Heel veel succes en leuk dat we kunnen volgen! :D

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:53

Oh leuk’ ik volg mee ! Ons huis is ook gebouwd in 1890 en zijn ook aan het verbouwen.

Succes

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 22:38

Leuk dat jullie volgen!

chamion schreef:
leuk huisje. Heb je meer foto's? En ga je de bovenkant nu ook uitbouwen om meer licht naar binnen te trekken? Want je huisje lijkt aardig tussen 2 andere huizen te zijn opgesloten of niet soms?

Ik ben benieuwd

De bovenkant gaan we niet uitbouwen. Het past niet in het budget, en als we het boven uitbouwen raken we behoorlijk wat zon kwijt. Onze tuin is op het noordoosten en de middagzon zou dan al vroeg weg zijn. We hebben nu in de zomer tot ongeveer 17.30/18u zon in de tuin. Eigenlijk het enige minpuntje van ons huis vind ik. Iets langer zon zou lekker zijn.

Qua opgesloten valt het mee. Het is wel gewoon lekker licht. De foto vertekent wat denk ik. Als het budget het toelaat kijken we wel nog naar een lichtkoepel, maar omdat de muur naar de uitbouw doorgebroken wordt en we openslaande deuren met veel glas krijgen verwacht ik wel dat we meer licht naar binnen krijgen. En de ramen aan de voorkant van het huis zijn ook heel groot. Dus het is minder donker dan het lijkt.

Ik heb wat foto's van de voorgevel en van de bovenverdieping. :) Ik heb ook iets opgeruimdere voor-foto's gevonden :P

Voorgevel:
Afbeelding

Overloop/studeerruimte. Rechts loopt het nog door en staat een bureau en wat lage boekenkasten. Het is in totaal 4 meter breed.
Afbeelding

Vanaf de andere kant genomen. Links is onze inbouwklerenkast. Op de foto zaten de deuren er nog niet in.
Afbeelding

Vanuit de slaapkamer:
Afbeelding

Opgeruimde voorfoto's :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal eens kijken of ik de verkoopfoto's nog kan vinden. Dan zie je leuk het verschil!
anitas1994 schreef:
Ik volg ook!wat zal dat een verandering geven dadelijk. Heel veel succes en leuk dat we kunnen volgen! :D

Zal zeker verandering geven inderdaad! Kijk er echt naar uit! Onze nieuwe keuken wordt echt een stuk groter. En omdat we allebei heel graag in de keuken staan kijken we er echt naar uit!

Freekieee schreef:
Oh leuk’ ik volg mee ! Ons huis is ook gebouwd in 1890 en zijn ook aan het verbouwen.

Succes

Oee leuk! Heb je foto's van je huis? Ik houd van oude huizen <3 En jij ook succes!

Ik zal zo nog even de voortgang laten zien tot nu toe.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 22:39

Wauw wat een project ik ben heel erg benieuwd. Ik volg dus ook ;)

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 00:19

Nog even de beloofde update van de voortgang tot nu toe:

Dag 1:

Afbeelding

Afbeelding

En de resten van de originele uitbouw uit 1900 die tussen de wanden en achter de gevelbekleding verstopt zat. Bijna zonde om af te breken, maar het is echt heel slecht. Het valt bijna om als je ernaar kijkt.. Wel leuk om te zien.

Oude buitentoilet:
Afbeelding

Oude raam en deur. De uitbouw was origineel maar de helft van de woning. Door de jaren heen is er steeds een stukje aangeplakt.

Afbeelding

Afbeelding

Dag 2:

Al iets meer gesloopt

Afbeelding

Afbeelding

En dan na vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

De uitbouw is nu zo goed als gesloopt. Morgen wordt er nog wat sloopwerk afgemaakt en dan wordt volgende week gestart met de opbouw van wanden, vloer, dak etc. De aannemer had het erover dat hij over 2 weken al de badkamer wilt gaan tegelen. Hij gaat dus echt supersnel! Hij is ook goed georganiseerd en duidelijk in de communicatie, dus voor nu ben ik heel tevreden :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:46

Dat is zeker vlot. Mooie foto's.
Ik hou van dit soort huisjes. Mijn tante had een dijkhuisje ontworpen door een bekend iemand (geen idee meer wie) was ook zo schattig klein ding, alleen een beetje raar ingericht. Omdat ik het zo leuke woning vond mocht ik na haar overlijden het huisje hebben van haar. Had ze al jaren geroepen. Alleen na haar overlijden bleek er niks vast gelegd te zijn. Haar kinderen wisten van de mondelinge afspraak en vroegen of ik hem nog steeds wilde hebben. Heb er heel lang over na moeten denken. Maar uiteindelijk niet gedaan. Hij is verbouwd en verkocht. Denk er nog regelmatig aan.

Je krijgt zo te zien inderdaad nu een pak licht ervoor terug. Ben benieuwd.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:16

Hi! Zal even wat foto’s van hoe t was voordat we er gingen.

Wilde ze in spoiler doen maar weet ff niet hoe.

De slaapkamer, de muren en kozijnen zijn nu heel donker blauw
Afbeelding

Kleine slaapkamer wordt waarschijnlijk inloop kast.

Afbeelding

Afbeelding

De gang achter onze slaapkamer en de trap naar zolder en de nieuwe badkamer er achter

Afbeelding

Dit wordt de badkamer, zijn nu aan t tegelen

Afbeelding

Zolder

Afbeelding

Woonkamer, de muur waar kastje tegen staan gaat er deze zomer uit, en komt nieuwe vloer en alles wordt geïsoleerd

Afbeelding

De keuken. De foto van de woonkamer is gemaakt in de deuropening naar de keuken toe. Die gaat dicht.

Afbeelding

Hal achter waar de wc zit en nu de oude badkamer nog

Afbeelding

En de oude badkamer

Afbeelding

En huis zelf

En nu volg ik weer verder bij jou

Afbeelding

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 21:37

Leuk om te zien Freekieee!

Hier zijn we ondertussen op dag 7 van de verbouwing aanbeland. Alles is nu zo goed als gesloopt. De muur naar de uitbouw is doorgebroken en heeft een stalen balk gekregen ter ondersteuning. Alleen de vloer in de woonkamer moet nog eruit gehaald. De hoop van de aannemer was dat deze goed genoeg was om te blijven zitten. Wij hadden al een vermoeden dat dit niet zo zou zijn. En inderdaad, de woonkamervloer blijkt te bestaan uit een zandcementlaag gestort op losse stoeptegels.. Dus deze gaat er morgen ook uit en er komt een gehele nieuwe vloer die in een keer doorloopt van woonkamer naar uitbouw. Dit is dan wel weer gunstig om geen werking tussen de oude woonkamervloer en nieuwe uitbouwvloer te krijgen, dus wat dat betreft is dat weer mooi meegenomen.

En dan nu nog wat foto's :D

Vrijdag sloten we de week zo af: de hele uitbouw is gesloopt en de muur is dichtgemaakt tegen het slechte weer dat voor het weekend voorspeld was.
Afbeelding

Maandag werd er verder gesloopt en dinsdag werd er een begin gemaakt met het voorbereiden van de muur voor het plaatsen van de stalen balk.

Alle rachels en al het leidingwerk dat op het plafond zat is eruit gesloopt:
Afbeelding

Bekleding achtergevel eraf gesloopt:
Afbeelding

De woonkamervloer die gestort is op stoeptegels :=
Afbeelding

Plaatsen van de stalen balk vandaag:
Afbeelding

En de balk zit:
Afbeelding

We gingen van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding

Dit is de eindstand van vandaag. Morgen wordt dus de woonkamervloer gesloopt en zullen ze verder gaan met het voorbereiden van de fundering voor de uitbouw.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:44

Oh, hou van oude hiusjes, schattig huisje hebben ehhh, hadden, en krijgen jullie, nu is het net een garage :+ .
Ga het mee volgen, echt die vleor gewoon zo gestort, benieuwd wat jullie nog meer voor gekkighied gaan vinden en hoe het eind resultaat wordt.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:49

Wat een snoezig huisje.
Ik zag dat je voordeur meteen in de woonkamer uitkomt. Is dat niet erg koud in de winter?

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 21:52

Sjolvir schreef:
Oh, hou van oude hiusjes, schattig huisje hebben ehhh, hadden, en krijgen jullie, nu is het net een garage :+ .
Ga het mee volgen, echt die vleor gewoon zo gestort, benieuwd wat jullie nog meer voor gekkighied gaan vinden en hoe het eind resultaat wordt.

Haha ja op dit moment is het er (nog) niet op vooruit gegaan :+ Een garage is wel een goede vergelijking nu ja :P

Ik hoop niet al teveel gekkigheid dat geld gaat kosten :+ al hadden we de vloer verwacht dus daar hebben we gelukkig rekening mee gehouden in ons potje meerwerkkosten.

huricane schreef:
Wat een snoezig huisje.
Ik zag dat je voordeur meteen in de woonkamer uitkomt. Is dat niet erg koud in de winter?

De kou valt erg mee. We hadden er in de winter wel een gordijn voor, voor de tocht want de deur is ook wel aan vervanging toe. Maar met de nieuwe voordeur zullen we daar geen last meer van hebben.

We hebben er wel over nagedacht om een halletje te maken, maar we ervaren de voordeur in de woonkamer niet als storend en het geeft zo een ruimer gevoel en net wat meer licht.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 22:14

Ik volg ook mee, wat een leuk huis <3

Ons huis van '53 had een stoeptegelvloer in de bijkeuken, met 3 lagen schimmelig zeil erover. Ooit zat daar de keuken, hoe ze dat hebben gehad op die tegels is me nog steeds een raadsel.