Ik heb zojuist weer een bijzonder onprettig (understatement) gesprek gehad met de klantenservice van onze energieleverancier. Om het een soort van netjes te houden, noem ik niet welke. Ik ben het compleet oneens met een ontvangen nota. Aan jullie de vraag wat jullie van deze situatie vinden en hoe jullie er tegenover staan. Het gaat me overigens niet om het geld, maar wel om het principe.
We hebben inmiddels al een hele geschiedenis, de energieleverancier en ik. De jaarnota klopte dit jaar wederom ook niet. Toch ben ik er wéér ingestonken en heb mijn contract opnieuw bij hen afgesloten. Waarom? Uit gemakzucht, naïviteit en goedkoper (dacht ik..). Heel stom, I know.
Hierbij kon ik tegen een laag tarief een ketel-abonnement afsluiten. Helemaal super natuurlijk. Gauw een 'gratis' afspraak gemaakt, waarbij de ketel gecontroleerd zou worden. Is prima verlopen, expansievat is vervangen. Al met al was de monteur een half uurtje bezig, hooguit drie kwartier.
Nu ontving ik een paar weken geleden de nota, waarbij er extra arbeidskosten zijn gerekend. De monteur heeft genoteerd dat hij 1 uur en 6 minuten bezig is geweest. Wij hebben niets hoeven ondertekenen ter bevestiging. Maar er wordt nu wel vanuit gegaan dat we een uur extra arbeidskosten betalen voor iets dat écht niet klopt.
Aan de telefoon heb ik continue een welles-nietes discussie, tot het vervelende aan toe. Ik word minimaal acht keer per gesprek doorverbonden met een ander en kom geen stap verder. Het is mijn woord tegen dat van hen natuurlijk. Ik kan moeilijk aantonen dat hij maar een halfuur bezig is geweest: ik had immers nooit gedacht dat het zo zou lopen. Maar zij kunnen, op de notitie van de monteur op zijn telefoon na, ook niet aantonen dat hij daadwerkelijk 1 uur en 6 minuten bezig is geweest. Ik heb dit nooit hoeven ondertekenen, dus hij kan elke willekeurige tijd noteren. Volgens mij komt de bewijslast in dit geval toch echt bij de energieleverancier te liggen. Als ik op mijn werk zou inklokken, vervolgens naar huis zou gaan en dan na 6 uur weer uit zou klokken, zonder dat iemand daar naar omkijkt, waren we nu rijk.
Ik word er momenteel een beetje moedeloos van. Ze willen me niet doorverbinden met hogerop. Ze gaan wéér een melding maken en het bedrag wordt voor twee weken bevroren. Ze wilden eigenlijk dat ik zou betalen en dat het teveel dan 'misschien' teruggestort zou worden, maar daar ging ik niet mee akkoord.
Wat vinden jullie? Ben ik nu zo'n vreselijke zeikerd?
) vergelijkbare problemen gehad.