Ruzie met energieleverancier: Heb ik gelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Ruzie met energieleverancier: Heb ik gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 14:59

Sorry als dit topic verkeerd staat, hij leek me hier het beste passen

Ik heb zojuist weer een bijzonder onprettig (understatement) gesprek gehad met de klantenservice van onze energieleverancier. Om het een soort van netjes te houden, noem ik niet welke. Ik ben het compleet oneens met een ontvangen nota. Aan jullie de vraag wat jullie van deze situatie vinden en hoe jullie er tegenover staan. Het gaat me overigens niet om het geld, maar wel om het principe.

We hebben inmiddels al een hele geschiedenis, de energieleverancier en ik. De jaarnota klopte dit jaar wederom ook niet. Toch ben ik er wéér ingestonken en heb mijn contract opnieuw bij hen afgesloten. Waarom? Uit gemakzucht, naïviteit en goedkoper (dacht ik..). Heel stom, I know.

Hierbij kon ik tegen een laag tarief een ketel-abonnement afsluiten. Helemaal super natuurlijk. Gauw een 'gratis' afspraak gemaakt, waarbij de ketel gecontroleerd zou worden. Is prima verlopen, expansievat is vervangen. Al met al was de monteur een half uurtje bezig, hooguit drie kwartier.

Nu ontving ik een paar weken geleden de nota, waarbij er extra arbeidskosten zijn gerekend. De monteur heeft genoteerd dat hij 1 uur en 6 minuten bezig is geweest. Wij hebben niets hoeven ondertekenen ter bevestiging. Maar er wordt nu wel vanuit gegaan dat we een uur extra arbeidskosten betalen voor iets dat écht niet klopt.

Aan de telefoon heb ik continue een welles-nietes discussie, tot het vervelende aan toe. Ik word minimaal acht keer per gesprek doorverbonden met een ander en kom geen stap verder. Het is mijn woord tegen dat van hen natuurlijk. Ik kan moeilijk aantonen dat hij maar een halfuur bezig is geweest: ik had immers nooit gedacht dat het zo zou lopen. Maar zij kunnen, op de notitie van de monteur op zijn telefoon na, ook niet aantonen dat hij daadwerkelijk 1 uur en 6 minuten bezig is geweest. Ik heb dit nooit hoeven ondertekenen, dus hij kan elke willekeurige tijd noteren. Volgens mij komt de bewijslast in dit geval toch echt bij de energieleverancier te liggen. Als ik op mijn werk zou inklokken, vervolgens naar huis zou gaan en dan na 6 uur weer uit zou klokken, zonder dat iemand daar naar omkijkt, waren we nu rijk. :')

Ik word er momenteel een beetje moedeloos van. Ze willen me niet doorverbinden met hogerop. Ze gaan wéér een melding maken en het bedrag wordt voor twee weken bevroren. Ze wilden eigenlijk dat ik zou betalen en dat het teveel dan 'misschien' teruggestort zou worden, maar daar ging ik niet mee akkoord.

Wat vinden jullie? Ben ik nu zo'n vreselijke zeikerd?

pearlie

Re: Ruzie met energieleverancier: Heb ik gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:05

Misschien berekent de monteur ook reistijd naar jouw adres?

Ik denk dat wanneer je dit soort dingen hard wilt maken, je zelf iets zult moeten laten ondertekenen. Ik heb werkelijk nog nooit de tijd bij gehouden van zulke diensten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:06

Het gaat dus feitelijk om ongeveer 20 minuten arbeid verschil? Hoeveel scheelt dit in kosten?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:07

Zou een belletje naar rechtsbijstand/juridisch loket er wel aan durven te wagen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:07

Ik ben ook benieuwd hoeveel dit qua kosten in arbeidsloon scheelt.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:09

Het eerste uur dat ze aanbieden is gratis, dat hoort bij de aanbieding. Materiaalkosten zijn logisch, ben ik het ook mee eens. Ze rekenen de arbeid per uur, dus het gaat eigenlijk om 6 minuten waar een uur volle arbeidskosten worden gerekend, gaat om €87,50. De monteur berekent geen reiskosten, anders had dat op de nota gestaan.

Maar nogmaals, het gaat me niet per see om de kosten. Al was het 15 euro. Ik vraag me gewoon af of het mijn plicht was om inderdaad iets te moeten laten ondertekenen of iets dergelijks. Normaal gesproken let ik er ook niet op eigenlijk, je vertrouwt er toch op dat het goed gaat.
Laatst bijgewerkt door ual_95 op 29-06-20 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:09

Ik kan je niet helpen maar ik ben al een half jaar bezig met mijn vorige energie leverancier omdat er random 35,- werd afgeschreven.

Nadat ik al bij een ander zat en nadat ik €300 terug had gekregen omdat ik teveel had betaald qua maandtermijn.

Niemand kan mij duidelijkheid geven waar die €35 voor is.

Moedeloos word ik ervan.
Ik voel mij opgelicht En machteloos.
Ik krijg een vaag verhaal met allemaal cijfers op papier waar ik niets van snap en krijg geen heldere antwoorden , ze praten eromheen.

Ik heb het uiteindelijk betaald omdat er boetes op kwamen maar heb het nog niet losgelaten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:09

Ik vind je geen zeikerd. Ik lig al sinds februari overhoop. Het enige wat ik wil is overstappen en ze hebben verkeerde standen gebruikt. De nieuwe zegt, reken maar af met de oude en dat vertik ik want die is stervensduur. Dat is precies waarom ik weg wilde. Ik ben erin geluisd omdat die ik had failliet ging en was toen verplicht bij deze (Innova) af te nemen. Jaar gedaan en kon gewoon 1500 euro bijbetalen. Woest ben ik er nog om.

Dus ik wilde overstappen, naar Oxxio. Dacht een grote, gaat vast goed. Dacht ik dus verkeerd. En ze zijn wel heel aardig hoor maar er gebeurt niets. Innova heeft inmiddels twee incassobureaus op me gezet en ik blijf elke keer zeggen dat ik niet ga betalen totdat de juiste standen verwerkt zijn. We zijn dus nu straks 5 maanden verder. Ik heb wel bloemen gekregen van Oxxio voor de vervelende toestand maar verwerkt is het nog steeds niet hahahaha. Ik hou vol.

Laat je niet op stang jagen en hou vol!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:12

Dus je hebt een monteur langs gehad die een expansie vat heeft vervangen en daar moet je 89,- voor betalen? Ik zou daar serieus niet alle tijd en frustratie en gebel aan vuil maken. Heb je alleen jezelf mee. Vind dit niet echt opgelicht ofzo.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:15

daffodil schreef:
Ik vind je geen zeikerd. Ik lig al sinds februari overhoop. Het enige wat ik wil is overstappen en ze hebben verkeerde standen gebruikt. De nieuwe zegt, reken maar af met de oude en dat vertik ik want die is stervensduur. Dat is precies waarom ik weg wilde. Ik ben erin geluisd omdat die ik had failliet ging en was toen verplicht bij deze (Innova) af te nemen. Jaar gedaan en kon gewoon 1500 euro bijbetalen. Woest ben ik er nog om.

Dus ik wilde overstappen, naar Oxxio. Dacht een grote, gaat vast goed. Dacht ik dus verkeerd. En ze zijn wel heel aardig hoor maar er gebeurt niets. Innova heeft inmiddels twee incassobureaus op me gezet en ik blijf elke keer zeggen dat ik niet ga betalen totdat de juiste standen verwerkt zijn. We zijn dus nu straks 5 maanden verder. Ik heb wel bloemen gekregen van Oxxio voor de vervelende toestand maar verwerkt is het nog steeds niet hahahaha. Ik hou vol.

Pffff wat een gedoe. Dat is wel een enorm bedrag, kan me voorstellen dat je daar boos om bent. Ik laat me niet zo snel op stang jagen, maar ze zijn me ondertussen wel zat. Ik vroeg of hij mij anders gewoon kon doorverbinden met degenen waarbij hij een melding zou gaan maken. Kon allemaal niet. Toen vroeg ik of hij die melding dat aan mij door kon sturen, kon ook niet. Dus ik vroeg me af waarom dat niet kan, aangezien het om mijn gegevens gaat (AVG technisch?). Voor mijn gevoel was ik niet onbeschoft ofzo. Toen vond hij het gesprek vervelend worden en wenste hij me een prettige dag. :')

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:17

_Nelleke_ schreef:
Dus je hebt een monteur langs gehad die een expansie vat heeft vervangen en daar moet je 89,- voor betalen? Ik zou daar serieus niet alle tijd en frustratie en gebel aan vuil maken. Heb je alleen jezelf mee. Vind dit niet echt opgelicht ofzo.

Nee, zo zit het niet. Was het maar zo makkelijk.

Ik ben ingegaan op een aanbieding: gratis ketelcheck en eerste arbeidsuur gratis. Dat het expansievat vervangen is en dat ik daar materiaalkosten voor moet betalen, is helemaal logisch. Maar dat de monteur een langere tijd noteert dan hij daadwerkelijk bezig is geweest en zo 87,50 euro in het laatje probeert te harken (wat mijn inziens het geval is), gaat tegen mijn principes in.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:24

Ik geef je echt groot gelijk, lekker makkelijk op deze manier!

Nou ik heb Oxxio net maar weer eenbericht gestuurd want op 29 mei zeiden ze dat het wel 10 tot 15 werkdagen kon duren maar er zijn er toch echt ruim 20 voorbij.

Ik betaal mijn voorschotten gewoon hoor maar vertik het om die extra afrekening te betalen. Moet die van 1500 piek nog inlossen. En dat doe ik op mijn dooie gemak. Die van het incassobureau zei van de week ja dan moet je maar aangeven wat je kunt missen voor een aflossingsregeling. Dus ik nou niks want die hebben jullie al. Dus ik stel voor dat je zelf contact met Innova opneemt, aangezien het beide facturen van Innova zijn en dat zij met twee incassobureaus werken, is niet mijn probleem.

Elke keer ook de vraag of ik alles op papier kan zetten. Dus ik antwoord standaard, alleen als ik er een factuur voor gewerkte uren bij kan declareren. Dat kan niet, dus ik ben gestopt met schriftelijk reageren.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:31

Ik geef je groot gelijk! Je hebt bezwaar gemaakt, ik neem aan dat ze daar een aantekening van in het systeem hebben gemaakt (ms veiligheidshalve nog even een mail sturen), laat ze het verder lekker zelf uitzoeken. Ze willen geld van jou, niet andersom dus.... En inderdaad, mochten ze met incasso gaan dreigen dan veel succes met aantonen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:32

daffodil schreef:
Ik geef je echt groot gelijk, lekker makkelijk op deze manier!

Nou ik heb Oxxio net maar weer eenbericht gestuurd want op 29 mei zeiden ze dat het wel 10 tot 15 werkdagen kon duren maar er zijn er toch echt ruim 20 voorbij.

Ik betaal mijn voorschotten gewoon hoor maar vertik het om die extra afrekening te betalen. Moet die van 1500 piek nog inlossen. En dat doe ik op mijn dooie gemak. Die van het incassobureau zei van de week ja dan moet je maar aangeven wat je kunt missen voor een aflossingsregeling. Dus ik nou niks want die hebben jullie al. Dus ik stel voor dat je zelf contact met Innova opneemt, aangezien het beide facturen van Innova zijn en dat zij met twee incassobureaus werken, is niet mijn probleem.

Elke keer ook de vraag of ik alles op papier kan zetten. Dus ik antwoord standaard, alleen als ik er een factuur voor gewerkte uren bij kan declareren. Dat kan niet, dus ik ben gestopt met schriftelijk reageren.

Ben blij dat ik niet de enige ben die overhoop ligt met de leverancier. Het begon bij mij met de jaarnota. Die was wel héél hoog, terwijl ze mij zelf een (hoog) maandelijks bedrag hadden geadviseerd. Ze gingen het nog eens checken, want de standen klopten niet. Kreeg ik twee weken later de correctienota binnen, was het een nog hoger bedrag. :') :') Alsof ze het doen om te pesten, haha.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:34

StalDiefdijk schreef:
Ik geef je groot gelijk! Je hebt bezwaar gemaakt, ik neem aan dat ze daar een aantekening van in het systeem hebben gemaakt (ms veiligheidshalve nog even een mail sturen), laat ze het verder lekker zelf uitzoeken. Ze willen geld van jou, niet andersom dus.... En inderdaad, mochten ze met incasso gaan dreigen dan veel succes met aantonen.

Ze hebben inderdaad een aantekening gemaakt, maar ze willen dus eigenlijk geen bevestiging daarvan naar mij sturen. Dat was niet mogelijk (?).

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:35

Als de monteur ziet dat hij meer moet doen dan de standaard check (materiaal + arbeid), dient hij dit vooraf aan te geven aan de klant en hiervoor ook (schriftelijk) akkoord te vragen. Heb je vooraf wel een opgave van de materiaalkosten gekregen en getekend (en staat daar niks over extra arbeidstijd bij)?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:40

turtlelito schreef:
Als de monteur ziet dat hij meer moet doen dan de standaard check (materiaal + arbeid), dient hij dit vooraf aan te geven aan de klant en hiervoor ook (schriftelijk) akkoord te vragen. Heb je vooraf wel een opgave van de materiaalkosten gekregen en getekend (en staat daar niks over extra arbeidstijd bij)?

Jij zegt eigenlijk precies wat ik wil horen! Dat hebben ze dus niet gedaan en dat heb ik telefonisch ook gezegd. Ik heb gezegd dat ik het gek vond dat wij niks hoefden te tekenen en dat we om die reden nu in een welles-nietes discussie zitten. Ik vind dat het hun verantwoordelijkheid is om te zorgen voor een handtekening. Die kunnen ze niet overhandigen. Het enige dat ze hebben, is de notitie van de monteur in zijn werktelefoon.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:43

ual_95 schreef:
turtlelito schreef:

Jij zegt eigenlijk precies wat ik wil horen! Dat hebben ze dus niet gedaan en dat heb ik telefonisch ook gezegd. Ik heb gezegd dat ik het gek vond dat wij niks hoefden te tekenen en dat we om die reden nu in een welles-nietes discussie zitten. Ik vind dat het hun verantwoordelijkheid is om te zorgen voor een handtekening. Die kunnen ze niet overhandigen. Het enige dat ze hebben, is de notitie van de monteur in zijn werktelefoon.

Ik weet niet bij welke leverancier dit is, maar het staat vaak wel in de Algemene Voorwaarden van het service-abonnement wat je hebt afgesloten.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:48

turtlelito schreef:
Ik weet niet bij welke leverancier dit is, maar het staat vaak wel in de Algemene Voorwaarden van het service-abonnement wat je hebt afgesloten.

Klopt. Daar staat het volgende:

Voor het ingaan van het abonnement wordt een Ketelcheck gedaan. Tijdens deze check wordt er ter plekke gekeken of de cv-ketel in het abonnement kan worden opgenomen. Bij gebleken geschiktheid komen eventuele materiaalkosten die tijdens deze beurt worden gemaakt voor uw rekening. De eerste 60 minuten van deze entreebeurt zijn voor rekening van *energieleverancier*. Indien extra tijd nodig is, komt deze voor uw rekening. De monteur overlegt vooraf met u over de te maken kosten.

Dat laatste is dus niet gedaan. Maar hoe toon je dat nou aan?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:49

Tja, lijkt me duidelijk. In de aanbieding zit eerste uur gratis...dus krijgt de monteur de opdracht om altijd zo te schrijven dat je over dat uur gaat en dus alsnog een uur moet betalen _-:(

Energiemaatschappijen... volgens mij zijn zelfs coke dealers er nog heilig bij... :+

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 15:51

oji schreef:
Tja, lijkt me duidelijk. In de aanbieding zit eerste uur gratis...dus krijgt de monteur de opdracht om altijd zo te schrijven dat je over dat uur gaat en dus alsnog een uur moet betalen _-:(

Energiemaatschappijen... volgens mij zijn zelfs coke dealers er nog heilig bij... :+

Dealers zijn ook meestal snel weer weg, scheelt weer kosten. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:51

turtlelito schreef:

Dit is idd hoe het gaat. Als bij ons een monteur komt (voor wat dan ook) bekijkt hij het probleem en zegt wat er aan moet gebeuren, welke kosten dit zijn en hoelang hij daar mee bezig zal zijn. Dan geef je akkoord, en dan gaan ze het pas vervangen.

Ik vind dit ook een belachelijke zaak en snap heel goed dat je dat uur arbeid niet gaat betalen.

ual_95 schreef:
turtlelito schreef:

Klopt. Daar staat het volgende:

Voor het ingaan van het abonnement wordt een Ketelcheck gedaan. Tijdens deze check wordt er ter plekke gekeken of de cv-ketel in het abonnement kan worden opgenomen. Bij gebleken geschiktheid komen eventuele materiaalkosten die tijdens deze beurt worden gemaakt voor uw rekening. De eerste 60 minuten van deze entreebeurt zijn voor rekening van *energieleverancier*. Indien extra tijd nodig is, komt deze voor uw rekening. De monteur overlegt vooraf met u over de te maken kosten.

Dat laatste is dus niet gedaan. Maar hoe toon je dat nou aan?

Jij toont niks aan, zij moeten aantonen dat ze dat wél hebben gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:59

Nee dat ben je niet..

Zelf heb ik bij Eneco (Ik noem hun lekker wel ~~}> ) vergelijkbare problemen gehad.

Verkeerde nota's, zelfs na opzegging verhuizing 800 euro extra moeten betalen, elke x doorverbonden worden of via de mail van kastje naar de muur gestuurd. Toen werd ook een bedrag bevroren waar ik later alsnog een boete over moest betalen...

Veel bozer kon je mij niet maken. Had alles keurig telefonisch opgezegd en doorgegeven. Voortaan doe ik het dus schriftelijk per brief of mail er achteraan zodat ik wat te bewijzen heb. Maar ook de mail waarin stond dat t bedrag wat ik over moest maken werd uitgesteld werd gewoon niet behandeld...Die kon ik wél aantonen. De boete bleef.

Nooit meer Eneco voor mij..
Oplichters {:)-:(

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:13

Jeetje, als ik dit zo lees lijken alle energieleveranciers wel oplichters. Hier met weer een ander bedrijf dan die in het topic genoemd worden, een heel geschil gehad over een bedrag van 900 euro.
Slapeloze nachten heeft het me gekost, maar ik mag het wel mooi gaan betalen.
Criminelen zijn het. Ook al heb je bewijs, zij verklaren het wel niet voldoende en betalen moet je vervolgens bijna altijd. Echt heel bizar.

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 19:14

daffodil schreef:

Laat me raden, jij zat ook bij het failliete Energieflex?

Ons wilden ze ook naar Innova schuiven, ik heb een keer goed mijn tanden laten zien, ben per direkt naar een voor ons betere aanbieder overgestapt, ik heb dan wel duidelijk afstand moeten doen van mijn "bedenk-recht" .

Innova was gewoon zo onbeschoft dat ze dachten met NAW gegevens ook de toestemming voor incasso overgekocht te hebben van Energieflex. Hebben ze bij de verkeerde geprobeerd...

Ik heb ze er fijntjes op gewezen dat ze in overtreding waren, vanwege de gewijzigde wet persoonsgegevens etc.

Innova wilde de mensen ook wijsmaken dat ze wettelijk gezien pas na 30 dagen mochten overstappen naar een leverancier van eigen keuze.
En dan nog die consumentenbond die mensen "adviseerde" en vooral bang gemaakt heeft de incasso's niet te storneren, hou op zeg :(

Sorry voor het off-topic, TS ik hoop dat je er uit gaat komen, laat je niet afschepen.