Sociale leven weer opstarten ' na Corona' , moet dat ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Sociale leven weer opstarten ' na Corona' , moet dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 00:38

Ok ok, Corona is niet voorbij, dus het is niet ' Na Corona' , wist even niet hoe het te benoemen.

Maar ik merk dat het in vriendschappen weer wat normaler gevonden word om af te willen spreken. Dat de eerste etentjes weer gepland worden.

En dat ik dat eigenlijk niet persé wil :+ . Ik heb genoten van de 'rust' op sociaal vlak. Ben altijd druk met werk, met stal, met mijn paarden en normaal zie ik ook zeker 1 a 2 keer in de week iemand op 'sociaal vlak' .

Ik ben mij echter aan het afvragen dat terug te schroeven.

Zijn er meer mensen die dit herkennen? En hoe ga je het brengen :D ?

Anoniem

Re: Sociale leven weer opstarten ' na Corona' , moet dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 00:46

Ja eerlijk gezegd herkenbaar..Wat naar je komt zal er ook zijn wat niet komt niet. Vind het zelf ook goed. Eerst investeerde ik heel veel in mijn vriendschappen, nu ik het los gelaten heb merk ik dat de leukste blijven en de rest vervaagt en dat vind ik helemaal oké.

Met de leukste bedoel ik ook mensen waarvan je altijd weet dat het goed zit, daar hoef je dus ook geen verantwoording aan af te leggen als je ze n tijd niet ziet en bij die heb je zo goed als altijd wel zin ze te zien.

Maureen95
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 01:01

Ik herken het. Heb hetzelfde in een andere situatie ook gehad. Daardoor zijn mijn contacten zo verwatert dat ik het ben gaan missen. Maar toen was ik helaas al te laat en zijn die contacten nooit meer zoals vroeger geworden.
Ik zou wel proberen regelmatig af te spreken zolang het voor jou goed voelt en je de vriendschappen niet te erg laat verwateren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 01:06

Ik denk dat het waardevol is om goed contact te houden ja, ookal heb je er niet meteen zin in. Het is wel investeren, anders heb je op een later moment wellicht spijt.

Tenzij je +20 vrienden hebt en je gewoon een aantal mensen beu bent ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 01:45

Ja herkenbaar.
Heb ook genoten van het niet hoeven schudden van handen en verplichte drie zoenen als je iemand weer ziet.
Ik kan enorm genieten van avondjes of lunches met vriendinnen. Heb 3 meiden waar ik graag mee afspreek zo eens in de zoveel tijd. Zij hebben het ook allemaal druk dus we slaan gewoon de agenda open en prikken een datum. Het is niet spontaan dat we ineens voor de deur staan. Want dat trek ik niet.

Anastasia24
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 02:25

Ik heb nooit veel contact gehad met mensen, heb dan ook qua sociaal er níks van gemerkt.
En indd. het niet handen schudden bevalt mij prima. Ik heb het al een aantal jaar door dat ik liever geen vrienden heb, is indd. een investment en daar heb ik geen energie voor, aangezien ik er ook gewoon niks aan vind.

Als voor jou iemand een paar x per week zien genoeg is, lekker bij laten. Geen trek in elke dag overkomen, praten, etc. Gewoon even vertellen, anders krijg je zo nog misverstanden.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 02:46

Ik vond het ook een verademing, ik heb voor mezelf wel besloten om bepaalde contacten wat terug te schroeven. Dus niet meer naar iedere verjaardag van vrienden van mijn vriend (alhoewel ik die wel zo veel mogelijk probeer mee te pakken) en zeker niet naar diens kinderen. Alleen wanneer mij dit mentaal en fysiek een goed plan lijkt ga ik mee.

Heb binnenkort ook een verjaardag van mijn nichtje (wordt 1, dus toch wel een beetje speciaal <3 ) maar wij worden om 12 uur verwacht, waardoor we dus om 11.00 uur aan moeten rijden. Dat is op mijn vrije dagen (ik werk nachten dus heb een ietwat verstoord slaapritme) gewoon wat te vroeg. Heb dus ook heel eerlijk aangegeven dat ik niet kan garanderen dat we 12 uur halen maar dat het ook een half uurtje later kan worden. Zo heb ik me vast ingedekt wanneer ik een slechte dag heb.

Nou spelen er bij mij fysiek ook wat meer dingen maar mede dankzij Corona heb ik wel besloten wat selectiever te worden (nou heb ik overigens maar 2 echte vriendinnen en 1 kennis van mezelf waar ik geregeld wat mee afspreek, maar vriendlief nam een hoop volk mee :') )

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:56

ruitje schreef:
Ok ok, Corona is niet voorbij, dus het is niet ' Na Corona' , wist even niet hoe het te benoemen.

Maar ik merk dat het in vriendschappen weer wat normaler gevonden word om af te willen spreken. Dat de eerste etentjes weer gepland worden.

En dat ik dat eigenlijk niet persé wil :+ . Ik heb genoten van de 'rust' op sociaal vlak. Ben altijd druk met werk, met stal, met mijn paarden en normaal zie ik ook zeker 1 a 2 keer in de week iemand op 'sociaal vlak' .

Ik ben mij echter aan het afvragen dat terug te schroeven.

Zijn er meer mensen die dit herkennen? En hoe ga je het brengen :D ?

Ik mag eigenlijk niet reageren want ik herken het niet.. :')
Ik heb een hele tijd geleden al voor mezelf gekozen.. afspraken 1x per maand kunnen ook.. de mensen die me goed kennen accepteren dat prima :j
Invensteren zit niet in de frequentie maar in de inhoud... Denk ik :j

De mensen die het niet accepteren..sja, die ken ik niet want die zie ik nooit :+

Het niet handen schudden, knuffelen en de standaar zoenen..dat vind ik nog wel een dingetje en ik hoop zelf dat het onderdeel wordt van de maatschappij dat je daar zelf ook wat over te zeggen hebt ipv dat mensen je zomaar mogen grijpen... >;)
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:02

Ik ben best een sociaal persoon maar ik ben sowieso altijd vrij kritisch op mijn sociale contacten. Ik heb niet heel veel vriendinnen en vrienden en ik zie ze vaak ook maar eens in de zo veel maanden. Dat is van beide kanten prima, ik heb geen behoefte aan elke week bij iemand op de bank zitten (behalve bij mijn moeder). In terrasseizoen zie ik iets meer mensen en iets vaker, maar vooral in de winter ga ik het liefst in een soort sociale winterslaap.

Hoe terugschroeven? Niet zo moeilijk, gewoon niet afspreken. Ook gewoon eerlijk aangeven dat je het erg druk hebt en dat je elke week mensen zien gewoon een beetje te veel vindt. In mijn ervaring is er niemand die dat echt heel erg vindt. En anders app je gewoon wat vaker.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:09

Heel eerlijk gezegd sprak ik tijdens werkweken nooit af. Binnen mijn werk veel piekdrukte en voorbereiden moet dan toch vaak nog ook op een dagdeel in het weekend. Die vrije dag heb je dan ook nodig voor ontspanning en ook het huishouden.
Wel mis ik mijn sportactiviteiten.
Terug schroeven lijkt mij dus een keuze die je prima kan verantwoorden.

Tancreda4
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:32

Niets moet, alles mag... Ik loop er ook tegenaan. Maar merk ook dat het een gewenningsdingetje is. Afgelopen zaterdag weer eens afgesproken sinds lange tijd en soort van tegenaan te hikken. Maar eenmaal daar wqs het zo fijn en merkte ik pas dat ik het toch heb gemist. Ik voel me ook vaak alleen, terwijl de gedachte van (veel) afspraken ook weer onrust geven. Lekker tegenstrijdig haha.

Nu ben ik nog wel voorzichtig. Maar wil het wel weer oppakken omdat het toch wel fijn is. Al ben ik selectief met m'n afspraken. En meerdere dingen in 1 week ga ik afhouden. Dat geeft teveel onrust. Maar dat. Had ik voor corona ook wel al.

Ik vond het wel een voordeel dat corona een mooi excuus was en ik geen nee hoefde te verkopen.... Nu het wat meer gaat lopen moet dat wel weer, omdat ik het niet te druk wil hebben in m'n hoofd. Maar nee zeggen is altijd rot.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 23-06-20 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:36

Afhankelijk van welke vrienden zie ik ze 1x per maand, 1x per kwartaal, 1x per jaar, of vrijwel nooit. Dat was voor Corona ook al zo, en ik moet er niet aan denken iedere week twee of drie keer met vrienden af te spreken. Dat is 150 afspraken per jaar! Zoveel werkafspraken had ik zelfs niet toen ik nog werkte.

Dus als jij 1x per week/per 2 weken of 1x per maand ook goed vindt, houden zo. Wat vaker appen is desnoods een goede tussenoplossing.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:40

Idd heerlijk dat sommige “ verplichtingen “ niet konden in de Corona tijd.
Merk nu ook dat de afspraken weer op gang komen, ik houd het nu een beetje af omdat ik soms in het weekend moet werken en ik mijn rooster niet zolang van te voren weet ( tenminste daar gooi ik het op ;)

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:00

Herkenbaar, ik vind het stiekem ook wel een fijn excuus.

Wij hebben besloten doordeweeks geen verjaardagen meer te doen tenzij 1e lijn familie. Verder proberen we iets flexibeler te zijn, maar i.v.m. mijn werk hebben we al weinig tijd in het weekend en die wordt niet meer vol gepland met afspraken.

We gingen vaak naar schoonouders en ouders toe en we hebben nu aangegeven dat we het ook fijn vinden als ze vaker bij ons komen, dat scheelt weer reistijd.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:02

Nouja, niets moet toch? Als jij je er lekker bij voelt om minder of juist helemaal niet af te spreken, dan doe je dat toch gewoon? Waarschijnlijk zul je wel de vraag krijgen waarom, maar als je er gewoon eerlijk over bent, zal een goede vriend dit echt wel begrijpen.

Ik ben zelf juist echt reteblij dat we elkaar weer mogen zien. Werd helemaal gek van dat uren gebeld worden en facetimen per dag, ben blij dat het nu weer "rustig" kan om elkaar gewoon IRL te zien. Maaarrr... Ik heb wel al jarenlang voor mezelf de afspraak dat mijn doordeweekse avonden van mij zijn. Vier jij je verjaardag of de verjaardag van je hond/rat/kind/whatever? Jammer, maar ik ben er niet bij. Ik werk super onregelmatig en moet een paar keer per week supervroeg op en ga mijn schema niet nog meer in de war gooien door zoiets. En lucky me, zo mis ik heel veel kinderschijtverjaardagen :D.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:05

Voor mij niet per se herkenbaar, want ik kijk er naar uit weer leuke dingen te doen met vrienden maarr...
waarom zou je per se elke week sociale activiteiten moeten hebben? Zeker met drukke baan en paarden is het heerlijk om regelmatig een weekend niks te hoeven :) .
Het is waarschijnlijk de druk die je jezelf oplegt. Natuurlijk moet je in vriendschappen blijven investeren als je ze goed wilt houden, maar investeren hoeft niet ieder weekend ;) .

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:09

Ik herken mij er ook wel in. Ik heb zo genoten van de rust de afgelopen periode en ben mij gaan beseffen hoeveel ik van mijzelf ‘moest’. En ik heb voor mijzelf wel wat nieuwe afspraken gemaakt. Verjaardagen op doordeweekse dagen doe ik gewoon niet meer. Na een dag werken wil ik mijn eigen ding doen. Kinderverjaardagen alleen nog als het mij uitkomt. En ik wil nog maar 1 ding afspreken in de weekenden. Voorheen waren er weekenden die voorbij vlogen zonder dat ik een uitgerust gevoel had.

Oftewel, ik moet nee leren zeggen.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:12

Ja vriendschappen vindt ik wel belangrijk in loop der jaren merk dat de rotte appels verdwijnen en de vrienden die wel een hart voor jouw hebben blijven dit is ook echte vriendschap en voor jaren en blijvend
Laatst bijgewerkt door sporten op 23-06-20 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:12

Ja en nee. Nu ik het zo lees bedenk ik me dat ik weer wil/moet investeren in een hele oude relatie.
Iemand die ik al heel lang ken en eigenlijk veel te weinig contact mee heb. We spraken elkaar laatst, haalden een gemeenschappelijke hobby op en hadden beiden zoiets van: eigenlijk moeten we dat weer wat op gaan pakken.

Me niet afvragen dat hij 140km bij ons vandaan woont maar in de auto stappen en erheen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:40

Mega-herkenbaar. Heb zelfs zitten denken: welke mensen zal ik schrappen van mijn lijstje? Maar daar kom ik dan weer niet uit. Zoveel echte vriendinnen en vrienden heb ik niet en je (schoon)ouders en zus doe je ook niet weg. :+

Nu ik er zo over nadenk: ik wil graag in mn bubbel blijven, maar wat is mijn bubbel dan? ik denk dat mijn bubbel vooral mijn eigen fysieke omgeving is, niet dat sociale. Mn erf, mn moestuin, de paardjes, de buurt. Of het nou een dagje naar Amsterdam is met een vriendin, voor werk naar Utrecht, bij mn schoonmoeder in Brabant op de koffie of samen naar de film: ik heb daar allemaal geen zin in. Ik wil niet weg. Ik vind het gezellig als mensen aan komen lopen/fietsen/rijden voor een bak koffie. Spontaan. Maar liever nergens heen en niks in mijn agenda. Laat mij hier maar klooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:28

Ook herkenbaar.
Heb de kraambezoeken en verplichte familiebezoeken wel gehad nu, maar ik heb het best druk met mijn werk, kids, nieuw jong paard en klussen in huis waardoor ik weinig tijd en zin heb om af te spreken.
Ik probeer mij er wel toe te zetten, maar dan af en toe. Heb echt geen zin om elk weekend volop af te spreken dus ik plan het een en ander in maar stel ook nog een hoop uit tot na mijn vakantie(ben eind augustus terug).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:40

safina schreef:
Mega-herkenbaar. Heb zelfs zitten denken: welke mensen zal ik schrappen van mijn lijstje? Maar daar kom ik dan weer niet uit. Zoveel echte vriendinnen en vrienden heb ik niet en je (schoon)ouders en zus doe je ook niet weg. :+

Nu ik er zo over nadenk: ik wil graag in mn bubbel blijven, maar wat is mijn bubbel dan? ik denk dat mijn bubbel vooral mijn eigen fysieke omgeving is, niet dat sociale. Mn erf, mn moestuin, de paardjes, de buurt. Of het nou een dagje naar Amsterdam is met een vriendin, voor werk naar Utrecht, bij mn schoonmoeder in Brabant op de koffie of samen naar de film: ik heb daar allemaal geen zin in. Ik wil niet weg. Ik vind het gezellig als mensen aan komen lopen/fietsen/rijden voor een bak koffie. Spontaan. Maar liever nergens heen en niks in mijn agenda. Laat mij hier maar klooien.

Niet zo blij met je schoonouders en zus? ;-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:48

Bij echte vriendschap kun je elkaar een jaar niet zien en zo de draad weer oppakken, vind ik. Vind de bubble wel lekker en ga zeker niet met Jan en alleman de contacten weer aanhalen omdat de sociale etiquette dat voorschrijft. Mensen die mij echt kennen en vrienden zijn weten dat, al veertig jaar en is een klein select clubje. De rest zijn kennissen en geen vrienden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:49

Goh, ja vreselijk. Nu corona weer een beetje op de achtergrond raakt, krijg ik van zoveel vriendinnen verzoeken om weer af te spreken. Ik zit prima thuis en iedere dag op stal. Heb weinig zin in alle sociale gebeuren; voornamelijk de verplichting die voortkomt uit het afspreken. Uiteraard zie ik mijn vriendinnen graag en is het altijd gezellig, maar gewoon het idee dat het moet, nadat je de afspraak hebt gemaakt. Dat staat me zo tegen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:57

Een beetje herkenbaar :)
Ik merk wel dat ik wat selectiever geworden ben. De half-half-vriendschappen zijn wat verwaterd en de goede vriendschappen zijn nog wat intensiever geworden.
Als het om afspreken gaat dan ben ik wel selectief. We hebben goede vrienden die echt met ons en met mijn gezondheid begaan zijn en ook rekening houden met wat ze doen (en niet doen) als ze met ons af willen spreken. Ik weet ook dat ze af zouden zeggen als iemand zich niet helemaal lekker zou voelen en dat is een fijn gevoel.
We hebben daarentegen ook een paar feestbeesten in onze vriendenkring die bijna nergens naar kijken en dat zijn supergezellige mensen, maar dat risico ga ik nu even niet nemen en dan hou ik ze ook op afstand.