Corona-maatregelen Frankrijk: is auto-vakantie mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Corona-maatregelen Frankrijk: is auto-vakantie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 11:43

Hai,

Ik ben eigenlijk op zoek naar een bokker die dichtbij of in Frankrijk woont en goed op de hoogte is van de situatie daar. Ik zou namelijk over een maand op vakantie gaan naar Frankrijk (aan de grens van Zwitserland) en nu zie ik net dat je maar met 1 passagier in de auto mag zitten (tenzij hetzelfde huishouden).
Nu zou ik eigenlijk met vrienden gaan en we zouden dan met 4 in de auto zitten. Mijn vraag is of iemand weet hoe streng hierop gecontroleerd wordt in Frankrijk (want in Nederland mag dit ook niet, maar er is nergens controle) en wat de boete is? Op de website van anwb vind ik namelijk €135 tot €3500, dus dat is nogal een verschil. Ook staat er dat het wel toegestaan is wanneer er een fysieke veiligheid wordt aangebracht, zou een mondkapje dan volstaan? Ik vind het maar lastig inschatten allemaal.
Ik ben ervan op de hoogte dat de maatregelen nog wat versoepelt worden voordat ik zou gaan, maar ik zou het fijn vinden om nu alvast wat meer duidelijkheid te hebben.

Destination

Re: Corona-maatregelen Frankrijk: is auto-vakantie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:45

Je zou pien_2010 eens een PB kunnen sturen, zij woont in Frankrijk :)

Thioro
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:56

De tendens is versoepelen en toerisme weer aanmoedigen eigenlijk.
Veel wordt er niet meer gecontroleerd.
Mondkapjes bij de hand hebben is wel aan te raden, verplicht in openbaar vervoer en sommige winkels etc.

Die 3500 boete is voor hardleerse recidivisten en was vooral tijdens de lockdown.
De 'normale' boete is 135€. Maar moet je dus eerst gecontroleerd worden.

Ze waren heel streng tijdens de lockdown maar laten nu flink de teugels vieren.
Ordehandhavers hebben het nu druk met betogingen en gele hesjes dus gaan zich niet bezig houden met mondkapjes tellen bij toeristen.

Ik zou er van profiteren voor lockdown 2.0 aankomt.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:02

@bontfire: ben je van plan via belgië te reizen, want er is laatst een vraag gesteld hier ergens op bokt, en schijnbaar mag je in België ook niet met meer dan 2 in 1 auto zitten tenzij je tot hetzelfde huishouden behoort (wat nogal tegenstrijdig schijnt te zijn met hun 10 mensen bubbel, maar ik weet het fijne er niet vanaf).

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:04

Dank! Ik heb pien direct een pb'tje gedaan.

@Thioro
Dat klinkt positief, fijn. Ik vond het ook al tegenstrijdig inderdaad, aangezien ze juist toerisme willen.. Weet jij toevallig iets van het krijgen van een strafblad bij zo'n boete? In Nederland is dat namelijk zo en vriendin van mij werkt in de hulpverlening, dus zij kan dat echt niet gebruiken.

@_Cathalijne
Nee wij reizen via Duitsland en Zwitserland, daar is het wel toegestaan met gebruik van mondkapje.

Thioro
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:12

Nee, je krijgt geen strafblad bij zo'n boete.
Te vergelijken met verkeersboetes. Bij een 'simpele' overtreding heb je niet gelijk een strafblad, bij 'ernstige' feiten kan je naar de rechter.

Wel zul je als toerist gelijk ter plekke moeten betalen.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:32

In Belgie mogen we elke week 10 mensen meer in onze bubbel toelaten. Ik denk dat we inmiddels al op 30 zitten. Dus met meerdere in de auto gaat tegen dan gene probleem meer zijn. OOk word er niet op gecontroleerd. Doen ze ook niet omdat het niet haalbaar is heeft en gezegd. In corona tijd zelf werd er wel heel erg gecontroleerd op het zitten van bankjes en grasvelden. Maar dat is ook al weer lang van de baan.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:33

Een autovakantie is zeker mogelijk. Wij zitten vanaf vorige week dinsdag in Frankrijk en het is echt heel goed geregeld allemaal! Wij zijn met de caravan gegaan omdat ik zelf wel de optie tot privé sanitair wilde, maar toen ik op de campings kwam bleek het allemaal uitstekend geregeld! De eerste camping was in de buurt van Nancy. Het werd goed schoongehouden, er waren looproutes bij de receptie en overal stond alcohol voor je handen klaar. De tweede camping was een grote camping, in de Ardèche met vier zwembaden. De ligbedden werden een aantal keer per dag schoongemaakt en bij de toiletten was overal spul om je wc bril te reinigen, je handen te wassen en ook daar was het uitstekend schoon. Het is overal nog wel heel rustig merken we. We zitten nu in de Alpen en staan op een camping met 50 staanplaatsen maar zijn nog alleen... Heel weinig besmettingsgevaar dus.

Verder zijn mondkapjes in supermarkten verplicht maar door de airco totaal niet storend. Ook mag je met veel mensen in een auto als je maar een mondkapje draagt. De markten zijn open en druk bezocht. Dit is dus iets wat je zelf moet overwegen om te willen of niet. Zelf zijn we vroeg gegaan en was het toen nog heel goed te doen. Eigenlijk hebben we dus alles kunnen doen wat we wilden doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:40

Ik woon in Noord-West Zwitserland net naast Frankrijk en ben net voor een weekend door Frankrijk naar NL gekomen en van die 1 persoon per auto regel is voorbij. (En het was Franse douane die ons controleerden, geen Zwitserse) Die regel is als ik mijn Franse werkcollega's moet geloven als sinds de 11e mei opgeheven.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:26

Ik las dat vandaag fase 3 van het 'exitplan' van Frankrijk in gaat, misschien dat er ook weer wat versoepelingen aankomen mbt personen in de auto en reizen in Frankrijk?

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:38

Sorry dat ik dit topic even kom binnenvallen, maar weten mensen ook hoe het in Duitsland (en Oostenrijk) is? Want volgens de anwb verschilt het in Duitsland per deelstaat, en mag je in de meeste deelstaten niet met meer in de auto?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:40

WithinYuuri schreef:
Sorry dat ik dit topic even kom binnenvallen, maar weten mensen ook hoe het in Duitsland (en Oostenrijk) is? Want volgens de anwb verschilt het in Duitsland per deelstaat, en mag je in de meeste deelstaten niet met meer in de auto?

Door welke deelstaten wil je reizen?

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:46

Destination schreef:
WithinYuuri schreef:

Door welke deelstaten wil je reizen?

Zoals ik het nu zie door Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts, Hessen en Beieren. Maar iets omrijden kan eventueel, als dat voordelig is wb coronamaatregelen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:53

WithinYuuri schreef:
Zoals ik het nu zie door Noordrijn-Westfalen, Rijnland-Palts, Hessen en Beieren. Maar iets omrijden kan eventueel, als dat voordelig is wb coronamaatregelen.

Bayern was tot nu toe eigenlijk het striktst en daar is het nu toegestaan om met 2 huishoudens/maximaal 10 personen onderweg te zijn in de openbare ruimte. Wel wordt het dragen van maskers aangeraden, maar dit is niet verplicht -> als je een masker draagt, moet de bestuurder natuurlijk wel goed herkenbaar zijn met het oog op flitspalen.

Van wat ik zo snel kan vinden geldt deze maximaal 10 personenregel nu in alle deelstaten die je hebt genoemd.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:02

Destination schreef:
WithinYuuri schreef:

Bayern was tot nu toe eigenlijk het striktst en daar is het nu toegestaan om met 2 huishoudens/maximaal 10 personen onderweg te zijn in de openbare ruimte. Wel wordt het dragen van maskers aangeraden, maar dit is niet verplicht -> als je een masker draagt, moet de bestuurder natuurlijk wel goed herkenbaar zijn met het oog op flitspalen.

Van wat ik zo snel kan vinden geldt deze maximaal 10 personenregel nu in alle deelstaten die je hebt genoemd.

Oké maximaal 10 personen, maar maar 2 huishoudens dus. Dus een vriendengroep in 1 auto is dan alsnog verboden helaas.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:05

WithinYuuri schreef:
Oké maximaal 10 personen, maar maar 2 huishoudens dus. Dus een vriendengroep in 1 auto is dan alsnog verboden helaas.

Nee, het is gek geformuleerd in alle Verordnungen. Het zijn maximaal 10 personen of maximaal 2 huishoudens in de meeste deelstaten. De 10 personen mogen dan uit 10 verschillende huishoudens komen. Wanneer het 2 huishoudens zijn, mogen het ook meer dan 10 mensen zijn, bijvoorbeeld voor grotere families.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 17:13

Bedankt voor de reacties allemaal! Geeft een hoop duidelijkheid!

Over Duitsland wil ik zelf nog toevoegen; ik had gelezen op eenzelfde soort website als van de ANWB (maar dan dus van Duitsland) dat het in Duitsland veelal sowieso mag met gebruik van mondkapje.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:15

xBontfire schreef:

@Thioro
Dat klinkt positief, fijn. Ik vond het ook al tegenstrijdig inderdaad, aangezien ze juist toerisme willen.. Weet jij toevallig iets van het krijgen van een strafblad bij zo'n boete? In Nederland is dat namelijk zo en vriendin van mij werkt in de hulpverlening, dus zij kan dat echt niet gebruiken.

@_Cathalijne
Nee wij reizen via Duitsland en Zwitserland, daar is het wel toegestaan met gebruik van mondkapje.

Duitsland hetzelfde en die controleren wel echt en delen ook boetes uit.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:32

Kan je helaas niet voorzien van advies, maar kom wel even mee lezen, ga waarschijnlijk roadtrippen met een vriend langs de surfspots van frankrijk, maar wel goed om op de hoogte te zijn van hoe streng de maatregelen zijn, als het te veel aanpassingen vergt dan gaan we waarschijnlijk niet, het moet wel leuk blijven :j
gelukkig gaan we pas in september/oktober

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:03

Dat andere topic is van mij. Ik had over Frankrijk gevonden dat je daar inderdaad al met meer mensen in de auto mag.
Mijn vraag ging over België en Duitsland.
Duitsland lijkt wel losser dan België, maar ik heb nog geen echte officiële regels gevonden. ANWB geeft aan: geen regels bekend over DLD en België is gelijk aan nl.
Ik hoop echt dat dat nog wat gaat versoepelen!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 19:13

KimD schreef:
xBontfire schreef:

@Thioro

@_Cathalijne

Duitsland hetzelfde en die controleren wel echt en delen ook boetes uit.

Welk deel bedoel je precies met Duitsland hetzelfde?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 19:15

Dat jullie als vriendengroep niet in de auto mogen.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:18

KimD schreef:

Maar volgens Destination hierboven kan dat dus wel

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 21:48

WithinYuuri schreef:
KimD schreef:

Maar volgens Destination hierboven kan dat dus wel

Ja, ik had ook begrepen dat dat gewoon mocht. Zal morgen nog eens kijken of ik terug kan vinden waar ik dat gelezen had.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 08:18