Uit de kluiten gegroeid..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Uit de kluiten gegroeid..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 11:06

Van het voorjaar kwam er een verrasingsplantje opzetten in mijn tuin. Ik had geen idee wat het was, maar het zag er wel grappig uit dus heb het lekker laten staan. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het stokroos is en 1 a anderhalve meter hoog word. Leuk!

Ja.. Inmiddels is de plant toch al zeker 2 meter 30 hoog en nog lang niet uitgegroeid zo te zien (hek is 2.10 hoog..). Nu lees ik net online dat ze tot 3.70! Hoog kunnen worden. Oeps :')

Afbeelding

Meer mensen met een oepsie die werd iets groter dan gedacht in de tuin? :D

Ik laat hem trouwens staan. Schijnt heel goed voor de bijen en hommels te zijn dus Sjaak Bonenstaak zoals ik hem genoemd heb mag blijven :')

Caira

Re: Uit de kluiten gegroeid..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:16

Oh die zijn prachtig! Wat een cadeautje dat die zomaar op kwam

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:17

Ik dacht eerst dat het een zonnebloem was haha :')
Maar ik vind hem prachtig al! Ben benieuwd hoe hoog hij gaat worden :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:17

Stokroos <3 mijn favoriete bloem.

Hier ook een onkruidje dat wat uit de kluiten gegroeid is :') Koningskaars dat is komen aanwaaien op de oprit. Hij staat niet in de weg dus mag blijven.

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:22

Hier staan ook stokrozen van zo'n 3 meter hoogte. Vind ze hartstikke gezellig en verzamel ook overal de zaden van.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 11:22

Solleke_Noah schreef:
Stokroos <3 mijn favoriete bloem.

Hier ook een onkruidje dat wat uit de kluiten gegroeid is :') Koningskaars dat is komen aanwaaien op de oprit. Hij staat niet in de weg dus mag blijven.

[ Afbeelding ]

Zo dan! Gave plant!

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 11:25

Matheno schreef:
Hier staan ook stokrozen van zo'n 3 meter hoogte. Vind ze hartstikke gezellig en verzamel ook overal de zaden van.

Hoe verzamel je de zaden? Als het echt een heel leuk plantje is volgend jaar misschien maar wat extra bijplanten. Hij is nu zo alleen :(:)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:30

Cubone schreef:
Matheno schreef:

Hoe verzamel je de zaden? Als het echt een heel leuk plantje is volgend jaar misschien maar wat extra bijplanten. Hij is nu zo alleen :(:)

Als de bloemen uitgebloeid zijn dan vormen er zaaddoosjes. Deze pluk ik eraf en bewaar ik in een potje zodat ze goed drogen. Volgend voorjaar uitzaaien.

Als je de doosjes niet verwijdert, dan zaait een stokroos zich meestal vanzelf heel erg uit.

Foaly
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:31

Stokrozen <3

Ik had altijd klaprozen voor de deur die tot boven mijn vensterbank uitkwamen, maar sinds de plantsoendienst twee maand geleden iets te rigoureus is langsgeweest, heb ik nog niets gezien -O- Hopelijk volgend jaar weer, en anders ga ik kijken of ik zelf nog iets kan zaaien.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 11:40

Foaly schreef:
Ik had altijd klaprozen voor de deur die tot boven mijn vensterbank uitkwamen, maar sinds de plantsoendienst twee maand geleden iets te rigoureus is langsgeweest, heb ik nog niets gezien -O- Hopelijk volgend jaar weer, en anders ga ik kijken of ik zelf nog iets kan zaaien.

Zonde zeg! Klaprozen zijn mijn favoriet.

Ik vond met een foto van Sjaak op 1 juni toen ik erachter probeerde te komen wat het nou precies was.

Afbeelding

Ben inmiddels wel nieuwsgierig welke kleur Sjaak zal krijgen als ie gaat bloeien.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 10:44

Afbeelding

Sjaak zijn eerste bloempje <3

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:55

Hier kwam 3 jaar geleden een els opzetten, ja hij zag er leuk uit gaf ook na een jaar al best wat shaduw maar toen ik las dat ze wel 6 meter hoog worden hebben we hem toch maar verwijderd. Hij stond tegen mn overkapping en de tegels gingen ook al omhoog. Maar wat een graafwerk gehad om dat ding met wortel en al te verwijderen! Mn vriend dacht dat doe ik wel even, hij is bijna de hele dag bezig geweest.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:56

Boompje1985 schreef:
Hier kwam 3 jaar geleden een els opzetten, ja hij zag er leuk uit gaf ook na een jaar al best wat shaduw maar toen ik las dat ze wel 6 meter hoog worden hebben we hem toch maar verwijderd. Hij stond tegen mn overkapping en de tegels gingen ook al omhoog. Maar wat een graafwerk gehad om dat ding met wortel en al te verwijderen! Mn vriend dacht dat doe ik wel even, hij is bijna de hele dag bezig geweest.

Oei, ja die zijn al akelig lastig weg te trekken als ze nog maar een 20cm zijn!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:10

Ja deze had al een stam doorsnee van 20 cm :wow: >;). Ging van een lange spriet naar een heuse boom in 3 jaar tijd ofzo!

Britta31
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:17

Afbeelding
Onze walnotenboom.Kwam als verrassing en van klein in 20 jaar naar groot.Ook inmiddels al walnoten eraan.

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:19

Ik had een venkelplant die zelf besloten had in een voeg tegen een muur te gaan groeien.niet de ruimte maar tot mijn verrassing werd hij groter en groter. Hij was pas 2,20 cm hoog met een stamdikte van 4 cm. Helaas bij verhuizing omgeknakt. Maar hij werd veel groter dan alle andere venkels opbetere plekken

Stokroos <3 mooie kleur ook

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:03

Mijn ouders kochten de Palm zo:

Afbeelding

Waren het kaartje kwijt en is nu zo. Wordt zo’n 3,5m, vernomen we van een teler die we hadden aangeschreven :D
Afbeelding

Afbeelding

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:21

Wat een heerlijk topic! Ik hou van al het mooie wat zomaar ineens op komt. Hier helaas geen tuin, maar alleen een balkonnetje :')

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 14:29

Superleuk zulke verrassingen!
Niet echt een geheel onbekende verrassing, maar ik heb van mijn moeder zo'n plantenzakje van de Hema gekregen met zonnebloemzaadjes. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit gewoon kleintjes zouden zijn, blijkt alleen soort te zijn die 3 meter kan worden. Ik hoop dat ze klein blijven want de hoogte op mijn balkon is 2m60 :')

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 15:10

Afbeelding

Even een update over Sjaak *D

Hoe gaat het met jullie reuzen?

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:04

Sjaak is going strong!
Mijn zonnebloemen zijn inmiddels 1m80 :')