woning wordt verwaarloosd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

woning wordt verwaarloosd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 08:58

Hallo allemaal

Ik ben benieuwd of iemand nog advies heeft.

Al zeker een jaar of 6 staat de woning naast mijn ouders leeg.
Zij wonen in een blokje van 4 huizen.
Ouders wonen rechts, jong stel heeft de 2 woningen links en daartussen staat nog 1 woning.
Eigenaar van deze woning is een jaar of 8 geleden verhuisd.
De eerste jaren werd de woning en tuin nog enigzins onderhouden.
De laatst 6 jaar niet meer.

Dit resulteert in veel ongedierte zoals muizen en ratten, de dakgoten en kozijnen rotten bijna weg, het onkruid staat meters hoog.
Mijn ouders hadden gigantisch last van vocht aan die kant van de woning waardoor ze zo goed als ze konden, alles opnieuw hebben moeten laten isoleren.
Woningen zijn van (uit mijn hoofd) 1898. Oud dus.

Mevrouw de eigenaar woont redelijk dichtbij, mijn ouders en de andere buren zijn meerdere keren bij haar geweest, gebeld, gemaild, brieven gestuurd dat ze wat aan de woning moet doen.
Soms komt ze even, trekt ze wat onkruid uit en gaat weer weg.

Gemeente is meedere keren geweest voor ongediertebestrijding en inspectie.
Zegt dat ze al een aantal x een dwangsom hebben opgelegd, maar ondertussen blijft de woning verder aftakelen.
Een rechtzaak hebben mijn ouders niet zo'n zin in, mevrouw heeft meer dan genoeg geld en ik vermoed ook dat de dwangsommen geen enkele indruk maken.

Er zijn al meerdere mensen die hebben aangeboden de woning te huren of te kopen en deze dan op te knappen maar dit slaat ze telkens af (zo ook ik die dit 6 jaar geleden aangeboden heeft)

Iemand nog opties welke stappen te ondernemen zonder dat mijn ouders duizenden euro's kwijt zijn aan een rechtzaak?
Hun eigen woning wordt op deze manier gigantisch minder waard en zij willen toch op den duur verhuizen naar een seniorenwoning.
Mijn ouders durven op dit moment hun woning nog niet in de verkoop te doen met die bende naast hun.
Ik geloof niet dat mijn ouders rechtsbijstand hebben, maar dit kan ik nog even navragen.

Alvast bedankt voor het lezen.
Laatst bijgewerkt door Dani op 16-07-20 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefoutje uit titel gehaald

Hevonen

Re: woning wordt verwaarsloosd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:08

Begrijp ik goed dat het om rijtjeshuizen gaat?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:12

Kraken?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:13

Zijn jullie al een gewoon gesprek, om de tafel met een kop koffie, met die eigenaresse aangegaan? Op een normale manier duidelijk en netjes jullie problematiek met het huis uiteengezet?

Wat je eventueel zou kunnen doen is de schade aan het huis van je ouders op haar verhalen, ik neem aan dat een bouwkundig expert prima aannemelijk kan maken dat de schade aan de woning van je ouders door haar gebrek aan onderhoud aan haar huis komt, het huis dat haar verantwoordelijkheid is :). Wellicht dat ze dan wat meer moeite gaat doen om het huis in nette staat te houden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:19

Nl of BE ?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:22

Hevonen een blok van 4 huizen. Dus 2x hoek en 2x tussen.
Mijn ouders wonen op de linker hoek.

Prrrr schreef:
Kraken?

Ik zou zeggen, ga je gang :')

San, in de eerste jaren hebben ze gewoon met elkaar gepraat en kwam ze ook de boel onderhouden.
Mijn moeder kon heel goed met haar en toen ze er nog woonde, zaten ze regelmatig met elkaar op de koffie of gingen ze wat ondernemen.
De laatste jaren is er geen contact meer te krijgen en reageert ze ook nergens meer op.
Ze zit voor haar werk regelmatig in Amerika dus even langs gaan heeft geen zin omdat ze er 9/10 keer toch niet is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:25

Is er geen wijkagent die een praatje kan gaan maken en uitleggen dat het huis van je ouders op deze manier minder goed verkoopbaar is?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:26

Kraken klinkt drastisch, maar is wel wat er overblijft als er niet mee te praten valt, je ouders niet willen procederen, en de gemeente ook geen indruk maakt. Misschien dan toch weer een keer met de gemeente in overleg? Als ze niks doen, kan de gemeente wel ingrijpen en de kosten vervolgens op de eigenaar verhalen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:31

Kraken is strafbaar :=

Moderatoropmerking:
Afbeelding op verzoek verwijderd

Deze foto is zeker 4 jaar oud, te zien aan de auto van mijn ouders.
Mijn ouders wonen in het witte huis.
Het is een screenshot van google maps, maar daar kan je al wel enigszins op zien hoe de gevel er uit ziet
Laatst bijgewerkt door Giolli op 29-04-21 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Afb. verwijderd

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:35

ClaudiaHS schreef:
Hevonen een blok van 4 huizen. Dus 2x hoek en 2x tussen.
Mijn ouders wonen op de linker hoek.

Prrrr schreef:
Kraken?

Ik zou zeggen, ga je gang :')

San, in de eerste jaren hebben ze gewoon met elkaar gepraat en kwam ze ook de boel onderhouden.
Mijn moeder kon heel goed met haar en toen ze er nog woonde, zaten ze regelmatig met elkaar op de koffie of gingen ze wat ondernemen.
De laatste jaren is er geen contact meer te krijgen en reageert ze ook nergens meer op.
Ze zit voor haar werk regelmatig in Amerika dus even langs gaan heeft geen zin omdat ze er 9/10 keer toch niet is.

Heeft ze in Nederland een persoon die haar belangen behartigt? Wellicht kun je het via die persoon spelen.

Alsnog zou ik toch kijken of je de schade aan het huis van je ouders bij haar neer kunt leggen. Waar verwaarlozing zorgt bij jouw ouders voor problemen. Nieuw isoleren e.d. zijn over het algemeen wat hogere kosten dan de gemiddelde dwangsom. Wellicht dat ze dan de noodzaak van onderhoud wel inziet?

En anders, inderdaad kraken.

https://www.ad.nl/gouda/hoe-kun-je-een- ... ~a244be9a/

Dan wordt ze wel tot actie gedwongen, denk ik. Het is misschien niet het pad dat je meteen wil bewandelen, maar zoals ik het lees is de situatie al even onhoudbaar. Daarnaast is er in Nederland al een schrijnend woningtekort, ik vind het heel naar dat er dan mensen zijn die hun huis gewoon leeg laten staan en laten verpauperen.

Kun je via de gemeente niet ook nog wat doen? Kennissen van mij hadden wel de gemeente aan hun broek hangen toen hun huis lang leeg stond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:37

Ik ken ook gemeentes waarbij je een brief in de bus krijgt wanneer je tuin er niet netjes bij staat of de gevel niet meer netjes geschilderd is. Dat verpest toch het aanzicht van de wijk.
Dus ik zou zeker even contact opnemen met de gemeente.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:40

San, interessant stukje.
Hoe kom ik aan krakers :Y)
Zelf heb ik daar niet echt belang bij, je zakt zo door de vloeren heen _O- .
Je kan ook zo naar binnen wandelen, de achterdeur zit niet eens op slot.haha

Gemeente zijn mijn ouders en de andere buren al jaren mee bezig.
Soms komen ze langs, soms ook niet.
Dan gaat er weer een brief en dwangsom richting G en daarna horen ze weer maanden niks.

Ouders zijn er echt wel klaar mee, zelfs mijn vader die eigenlijk nooit boos is, zag ik gisteren koken toen we het hadden over de t*ringbende van G.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:43

ClaudiaHS schreef:
San, interessant stukje.
Hoe kom ik aan krakers :Y)
Zelf heb ik daar niet echt belang bij, je zakt zo door de vloeren heen _O- .
Je kan ook zo naar binnen wandelen, de achterdeur zit niet eens op slot.haha

Gemeente zijn mijn ouders en de andere buren al jaren mee bezig.
Soms komen ze langs, soms ook niet.
Dan gaat er weer een brief en dwangsom richting G en daarna horen ze weer maanden niks.

Dat klinkt meer als een luie gemeente :)).

Je reageert niet op mijn tip om de schade aan het huis van je ouders op de eigenaresse van het verpauperde huis te verhalen. Ik zou dat echt eens serieus onderzoeken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:44

Hebben je ouders een rechtsbijstand verzekering? Misschien daar eens contact mee opnemen of ze iets voor jullie hierin kunnen betekenen.

Idd haar aansprakelijk stellen voor de schade aan jullie huis etc

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:44

Ohja vergeten. Ik geloof dat mijn ouders dat wel geprobeerd hebben.
Maar toen er na een aantal jaar het bahng zowat van de muur af schimmelde hebben ze het maar op eigen kosten gedaan.

Geen rechtsbijstand

Edit: ben even met moeders aan het appen.
Vorige buren rechts hebben haar aangeklaagd en via rechtsbijstand vanalles geregeld.
Ze heeft toen beloofd wat aan de woning te doen maar nu 3 jaar later is dat nog steeds niet gebeurt en die buren zijn inmiddels verhuisd.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 22-06-20 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:47

Ik zou dat toch alsnog onderzoeken. Laat ook onderzoek doen naar de luchtkwaliteit in het huis, schimmel heeft niet bepaald een goede invloed op de gezondheid. Het is een investering, maar het huis van je ouders wordt zo wel onverkoopbaar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:51

_San87_ schreef:
Ik zou dat toch alsnog onderzoeken. Laat ook onderzoek doen naar de luchtkwaliteit in het huis, schimmel heeft niet bepaald een goede invloed op de gezondheid. Het is een investering, maar het huis van je ouders wordt zo wel onverkoopbaar.

Ik heb moeders geappt dat ze een inspecteur moet (had moeten) laten komen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 09:54

Je hebt geen rechtsbijstand nodig om iemand aansprakelijk te stellen. Iemand met een beetje juridische kennis in de buurt is misschien wel handig, maar je kan het ook zelf.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 09:58

veerledec schreef:
Je hebt geen rechtsbijstand nodig om iemand aansprakelijk te stellen. Iemand met een beetje juridische kennis in de buurt is misschien wel handig, maar je kan het ook zelf.

Maar dit is al meerdere malen gebeurd en ze doet hier niks op uit.

Heb moeders ook gezegd van kraken.
Maar ze is veel te bang dat er dan junks oid in komen :')

Ik zat zelf al te denken om de gemeente te gaan stalken.
Net zo lang mailen tot ze actie ondernemen .
Alleen ik kan niet helemaal vinden welke afdeling ik moet hebben.
Wijkagent lijkt me ook niet handig omdat G nu een dorp verderop woont.

Edit, ik heb gezegd dat ze actief actie moet ondernemen.
Dat ze fotos moet maken van de pleuriszooi en dit naar de gemeente moet sturen.
Dat ze de wijkagent evt eens moet bellen.
Ook gevraagd of ze mij de foto's e.d wil sturen. Dan zal ik er ook eens achteraan gaan.

Straks zit er houtworm of boktor.
En stort de boel in, de woning zit wel vast aan die van hun.
Alle vloeren en dakspanten zijn van hout.
Of misschien is het wel beter om het daar op uit te laten draaien *D
Mijn moeder zegt: fik erin
..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:44

Eventueel de krant inschakelen? Mooi sappig verhaal en misschien is de buurvrouw wel gevoelig voor negatieve publiciteit?

Maar ik zou ook zeker eens een bouwkundige keuring laten doen (waarbij ik de keurder van keuze wel de situatie van te voren uiteen zou zetten zodat er ook gekeken wordt naar bijvoorbeeld luchtkwaliteit, volgens mij is dat niet standaard).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:46

Bij de gemeente moet je een verzoek tot handhaving indienen, die moeten ze uitvoeren.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:46

Ben je al bij de rechter geweest dan?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 10:54

Keet schreef:
Bij de gemeente moet je een verzoek tot handhaving indienen, die moeten ze uitvoeren.

Ik heb inmiddels wat gevonden via de site van de gemeente.
Dit doorgestuurd naar m'n moeder.
Hier kan ze ook gelijk fotos uploaden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:18

Wat is er met dat vonnis gebeurd dat enkele jaren geleden is uitgesproken? Van de andere buren?

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:21

Ik ruik een zaakje voor de rijdende rechter, maar dan moeten beide partijen instemmen :+

Maar jeetje, wat vervelende voor je ouders.. Stomme buurvrouw _-:(
De kosten (belasting) gaan ook gewoon door en als ze het dan ook niet wil verhuren of verkopen, lijkt het alsof ze expres dwars wil zitten.
Ook al woont ze nu een dorp, het is nog wel haar huis; niet geschoten is altijd mis. Dus ook ik zal de buurtagent bellen en de situatie uitleggen. Misschien dat hij dan zijn colléga in het dorp waar mevrouw nu verblijft contact op kan nemen. Een agent aan je deur maakt wel indruk. Zoals het lijkt vind de gemeente het wel prima, die krijgen hun geld wel :7
Gewoon alles uit de kast trekken. Jammer dat er inderdaad geen inspectie is geweest destijds. Bij de rijdende rechter was er dus ook eens een keer een zaak met buren die hun huis verwaarloosden waardoor een stuk af dreigde te breken welk gerepareerd moest worden.