Verwarming opzetzwembad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Verwarming opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 22:23

Aangezien mijn Intex zwembad na 3 weken nog geen graad warmer is geworden, ben ik op zoek naar een manier om het te verwarmen. Sinds vandaag ligt er een solar cover op, maar dat wordt nog afwachten hoeveel dat zal helpen voor een zwembad van 13.000 liter. Het probleem is dus dat iedereen op zoek blijkt te zijn naar zo'n verwarming, waardoor alles binnen no time overal uitverkocht was -O- . Ik denk dat ik alle mogelijkheden al heb overlopen, maar toch nog een laatste poging, heeft iemand een idee waar ik nog iets van solar verwarming kan kopen? Mag zeker ook tweedehands zijn. Een warmtepomp is het enige wat ik niet wil aangezien dat driedubbel zo veel kost als mijn zwembad :+ .

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:26

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 22:29

amandananana schreef:
Wij hebben een solar matje, daar kun je je pomp op aansluiten en dat werkt wel aardig!

Edit: deze hebben wij https://www.justathlete.nl/intex-solarm ... gI72_D_BwE

Die had ik inderdaad ook voorbij zien komen en was ook mijn eerste optie, maar ik heb die dingen aan €20-30 voorbij zien komen, en de enige die nu nog te koop zijn kosten €80. Daar heb je bijna een solar bol voor en die dingen zijn toch wel iets degelijker. Maar toch bedankt voor de tip! :)

BrankaZ

Re: Verwarming opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:52

Wij hebben vorig jaar ook zo’n matje gekocht. Je hebt niet meteen heel warm water, maar we waren positief verrast hoeveel verschil het maakte. Je voelde dat het water dat weer het zwembad werd ingepompt duidelijk warmer was. Dacht alleen dat de mat vorig jaar een stuk goedkoper was.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:59

Ze waren zeker vorig jaar een stuk goedkoper, ik denk dat wij er 30 euro voor hebben betaald. Maar alle zwembaden en toebehoren schijnen dit jaar flink duurder te zijn geworden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:07

Ik heb een extra pomp achter de rondpomp zitten die het water opwarmt. Dat was hier eigenlijk het enigste wat ook echt het water snel opwarmde. Solarmatten ed heb ik er wel in liggen, maar die pomp gaf echt een verhoging in de temp. Trekt wel extra stroom, maar goed als 1 keer warm redde ik het wel met de matten.
Deze is het. https://www.ebay.de/itm/Intex-Poolheizu ... Sw321eQbme

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 23:17

rina schreef:
Ik heb een extra pomp achter de rondpomp zitten die het water opwarmt. Dat was hier eigenlijk het enigste wat ook echt het water snel opwarmde. Solarmatten ed heb ik er wel in liggen, maar die pomp gaf echt een verhoging in de temp. Trekt wel extra stroom, maar goed als 1 keer warm redde ik het wel met de matten.
Deze is het. https://www.ebay.de/itm/Intex-Poolheizu ... Sw321eQbme

Dit zal inderdaad ook wel goed werken! Maar zou het ook op een zandfilterpomp kunnen? Ik zie het altijd op die gewone filterpompen maar weet niet of er een manier is om hem ook met andere pompen te gebruiken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:42

Wij hadden een een zwarte mat van zo'n 75/100 cm hoog en zo'n 5/6 meter lang op het veranda dak liggen.
Wel een apart zandfilter ertussen gezet omdat die simpele pompen niet sterk genoeg waren om het water omhoog te pompen.
Zwembad was altijd snel op temperatuur.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 23:49

Wij stoken hem warm met de vuurton. Beetje creatief met een koperen buis een spiraal gebogen, paar blokjes hout erop en rondpompen maar. Ruimt gelijk mooi je snoeihout op als dat zo uitkomt.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 08:05

kiki1976 schreef:
Wij hadden een een zwarte mat van zo'n 75/100 cm hoog en zo'n 5/6 meter lang op het veranda dak liggen.
Wel een apart zandfilter ertussen gezet omdat die simpele pompen niet sterk genoeg waren om het water omhoog te pompen.

Die had ik idd ook voorbij zien komen! Helaas ook overal uitverkocht... -O-

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 08:06

Anne_GTI schreef:
Wij stoken hem warm met de vuurton. Beetje creatief met een koperen buis een spiraal gebogen, paar blokjes hout erop en rondpompen maar. Ruimt gelijk mooi je snoeihout op als dat zo uitkomt.

Het zal zoiets moeten worden denk ik :') . Maar als je die koperen buis aan moet sluiten op je filter, hoe doe je dat dan?

_Nancy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:10

Bij ons ligt er een noppenfolie op, zwart aan de onderkant, blauw aan de bovenkant.

Scheelt enorm, toen het een aantal dagen zo warm was geweest. Was het water 28 graden, heerlijk!

Zo’n folie op het water helpt imo sneller en meer dan een solarmat die veel ruimte in beslag neemt naast het zwembad.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 08:14

Ik heb voor 17.000 liter een solarmat plus 2 solar schermen erbij staan die ik heb gekregen van mijn buurman die een zwembad laat ingraven. Die kan ik ook nog loskoppelen of er eentje overslaan.
Wil nog een solarmat maar die is eigenlijk niet nodig.

Ben echt een koukleum en merk dat vorig jaar zonder verwarming de bovenlaag wel heerlijk warm was van de zon maar de onderkant was koud.

Woon je in een grensgebied toevallig of kijk eens op een Duitse website. Zie hier nog matten liggen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:20

MoppieFilou schreef:
kiki1976 schreef:

Die had ik idd ook voorbij zien komen! Helaas ook overal uitverkocht... -O-

Al je er de ruimte voor hebt om het neer te legen kan je het ook eenvoudig zelf maken met tyleenbuis hoor

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:47

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:55

Wij hebben eens alles op staat 3 solarmatten gekoppeld achter onze zandfilter. Als het water dat hierdoor gegaan is dan in je zwembad komt, kookt het bijna. Je kunt in elk geval er je hand niet onder houden, verdomd pijnlijk.
Wij hebben die wel 2 jaar terug aangeschaft, was toen in totaal 60€ of zo.
Heb ze dit jaar ook al voor woekerprijzen tegen gekomen. Jammer genoeg is er amper nog degelijk spul voor zwembad (of zwembad zelf, dat is stuk sinds vorig jaar) te verkrijgen in BE of NL, of je betaalt er woekerprijzen voor en dat doe ik niet.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 10:24

Bedankt voor de tips weer!

Keandra: Precies dat inderdaad... Zwembad heb ik gelukkig vorige zomer al aangeschaft!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 11:41

AaronYve schreef:
Woon je in een grensgebied toevallig of kijk eens op een Duitse website. Zie hier nog matten liggen

Heel erg bedankt voor deze tip, heb op een Duitse site nog matten gevonden voor €40! Duurder dan €20 maar toch een pak minder dan de €80 die ik soms tegenkwam! *\o/*

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:27

Welke site was dat? Ik ben ook nog op zoek... mag via PB.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 18:48

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:54

Ik heb mijn verwarmingsmat voor €16,49 bij Top Zwembadshop gekocht.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 08:10

Iemand die goed Duits kan en van bovenstaand linkje even kan zeggen of er ook 38 mm aansluitingen bij zitten? :') En klopt het dat ik hieruit begrijp dat er al een bypass kit bij zit? Of zouden ze hiermee bedoelen dat er gewoon alles bij zit om hem aan te sluiten (dus extra slangetjes enzo)?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:36

Het bypass systeem is geïntegreerd maw ingebouwd er zit alleen een 32mm aansluiting op

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 08:42

crazycactus schreef:
Het bypass systeem is geïntegreerd maw ingebouwd er zit alleen een 32mm aansluiting op

Oké, top! Op mijn zwembad zelf (met 32mm aansluiting) heb ik een 38 mm pomp kunnen aansluiten dmv een tussenstukje. Ik vermoed dat dat ook kan bij de matten? Want bij de Intex matten die ze hier verkopen kan dat wel dus zou het vreemd vinden als de matten van hetzelfde merk in Duitsland anders zouden zijn dan degenen hier.