Sportschool en Corona, wat doen jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kruimellover

Sportschool en Corona, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 20:20

Hoi allemaal,

Ik ben net als een hoop anderen lid van een sportschool. Inmiddels betaal ik nu al 4 keer voor niks, omdat zij natuurlijk hun diensten niet kunnen leveren.
Als compensatie bieden ze 25% korting of een afvalprogramma aan. (Het is best een grote sportschool met veel leden.) Ik betaal ongeveer 40 euro per vier werken, dus ben inmiddels €160 euro kwijt voor niks.

Ik heb een nette mail gestuurd dat ik niet akkoord ga met de compensatie die ze bieden en graag een andere optie zie of restitutie van mijn betalingen wil. Ze willen geen kant op.
Ik heb geen andere opties geopperd, maar zou bijvoorbeeld met 50% korting of de gemiste maanden aan het eind van m’n contract door mogen sporten best akkoord willen gaan. Maar ik heb dat even in het midden gelaten, omdat ik hen uit wilde nodigen om ergens mee te komen.

Blijkbaar ben ik niet de enige die hier zo over denkt, want ik kreeg een mail terug dat ze dit al meer aan de hand hebben gehad en geen uitzonderingen maken.

Daarom heb ik vandaag de rechtsbijstand gebeld, die mij vertelden dat ik in m’n recht sta.

Daarna heb ik de link van de rechtsbijstand naar de doorgestuurd waarop ik als antwoord kreeg dat ik dan maar op moest zeggen.

Bijzondere situatie vind ik. Wat zouden jullie doen? Wij hebben zelf een bedrijf en zijn ook geraakt door de crisis mbt Corona. Maar wij zijn wel bereid om met onze klanten mee te denken. Misschien dat ik dit daarom heel klantonvriendelijk vind. Ik vind het een lastige situatie en zou het graag anders zien. Maar de nare smaak zal wel niet meer weg gaan, dus ik geloof niet dat ik daar nog wil sporten.

Equisync

Re: Sportschool en Corona, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:37

Ik was/ben lid van basic fit en heb de afgelopen maanden niet hoeven betalen, dus verder geen klachten (we kregen aan het begin van het sluiten een mail met 3 keuzes).
Mijn contract liep sowieso tot september, maar omdat ik toch nooit ging heb in die inmiddels wel opgezegd. Zal dus nog 2 maanden moeten betalen als ze weer open mogen vanaf 1 juli.
En dat is dan maar zo.

Snap wel dat je iets van compensatie wil, beetje gek dat ze helemaal geen enkele compensatie aanbieden..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:38

Bij mijn sportschool gaan ze de betaalde contributie van tijdens de sluitingstijd als korting geven op de eerste 6 maanden vanaf dat ze weer open mogen. Tenminste, dat is de optie waar ik voor gekozen heb.
Er waren verschillende dingen mogelijk, abonnement bevriezen, gedeeltelijk doorbetalen en bij problemen door de crisis moest je persoonlijk contact opnemen om tot een oplossing te komen.

Aan de ene kant vind ik dat we als klanten niet te kritisch mogen zijn, want een bedrijf kiest hier ook niet voor, maar om nou te zeggen 'bedankt voor het betalen' en verder niets, vind ik ook niet sympathiek.

Inmiddels zijn er wel buitenlessen, maar daar heb ik niet zoveel aan, aangezien ik vooral zittend fitness met gewichten of de apparaten, omdat ik buitenshuis voornamelijk mijn rolstoel gebruik. Dus ik kan niet wachten tot ik weer gewoon binnen aan de slag kan.

Anoniem

Mijn sportschool pakt het gelukkig beter aan. De gemiste maanden kan je weer achteraan plakken of je geeft ze (deels) "weg" als steun. En je kan nu ook kiezen voor tijdelijk extra uitbreiding van je pakket met personal trainer sessies etc. Verder doen ze veel online en sinds een paar weken weer lessen buiten op de parkeerplaats. Ik heb de verloren weken voor lief genomen, ben allang blij als ze blijven bestaan. Maar je krijgt iig wel de keuze en dat vind ik wel belangrijk. Daar maak je meer vrienden mee.

Mama3

Wat gek zeg, dat het op zo'n manier gaat. Wij zijn vanaf het eerste moment overal bij betrokken geweest.

Bij ons waren er 3 opties;
- doorbetalen om zo de sportschool te steunen
- Doorbetalen en het bedrag als horeca tegoed ontvangen
- betaling stopzetten en de maanden waarop ze dicht zijn wordt dan achter je abo geplakt.

Sinds het van de overheid mag zijn er buitenlessen. Er zijn heel veel lessen, super veel keuze, max een week vooraf te reserveren en geheel volgens veiligheidsvoorschriften.

Omdat ik voor optie 1 heb gekozen heb ik een strippenkaart voor buitenles ontvangen. Wie optie 2 of 3 hebben gekozen kunnen een strippenkaart kopen voor buitenles, 10 strippen voor 50 euro.

Ik ben dik tevreden met hun beleid. Om de club te steunen zijn er ludieke acties en trainers hebben vrijwillig een deel van hun salaris ingeleverd. Ik hoop dat ze de crisis overleven.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:09

Mijn sportschool brengt de helft in rekening. Ze hebben een grote patio waar we buiten kunnen sporten. Ze hebben de apparaten allemaal buiten gezet. De groepsleden zijn in een apart deel buiten, waar ze vakken van 1,5mx1,5m hebben gemaakt. Echt top!

Ze maken gebruik van een inschrijf systeem, waar je maximaal 4 keer per week een moment kunt reserveren. De lessen zijn wel iets korter.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:10

Wij mochten kiezen.
Doorbetalen om hun te steunen.
Of lidmaatschap op pauze(dan betaal je niks).

Ze hebben online lessen opgenomen in de hoop de studio te kunnen behouden en bieden buiten lessen aan sinds kort.

Ik heb in het begin gepauzeerd, en heb sinds de buitenlessen begonnen zijn besloten te betalen ondanks dat ik nu niet zo veel sport. Maar die keuze kwam uit mijzelf. Omdat ik zie dat ze hun best doen.

Jammer dat ze zo met je omgaan!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:13

Wij krijgen 30% korting en ik vond het wel prima. We hebben een hartelijke sportschool die nu alle zeilen bijzetten om zoveel mogelijk beschikbaar te stellen als normaal. Dagelijks werden er live op youtube en Facebook meerdere lessen gegeven en nu kun je buiten gebruik maken van apparatuur. Het is een relatief kleine sportschool en niet van een keten. De gunfactor is hoog :)

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:15

Mijn sportschool pakt het ook heel goed aan vind ik! Ze zijn ongeveer 2 weken na sluiting op de proppen gekomen met een compensatieregeling (30% korting per maand) die je evt. kon laten ingaan. Daarnaast kon je gratis een op maat gemaakt voedingsschema laten opstellen. Korting op PT sessies na heropening bieden ze ook aan. Je kon er echter ook voor kiezen om de volle pond door te betalen. Sinds dat het weer toegestaan is allerlei verschillende buitenlessen (ruim 40 uur per week). O.a. buiten bootcamp, yoga, pilates, spinning etc. In de maanden dat ze volledig dicht waren wel elke dag nieuwe online lessen.

Ondertussen zijn ze de gym binnen nog verder aan het verbouwen. Er komt een hele grote indoor bootcamp ruimte bij en de groepsleszalen worden vernieuwd. Dit terwijl de gym vorig jaar april al uitgebreid is verbouwd incl. volledig nieuwe apparatuur enz. Ik heb dus zeker niks te klagen. Hoor echter van vrienden uit de omgeving en andere mensen dat een aantal sportscholen in de omgeving helemaal niks doen..

Edit: is een kleine particuliere sportschool.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:19

Ik ben al een aantal weken aan het sporten op de parkeerplaats van de sportschool. Hier hebben ze een tent op gezet.
Ik heb mijn contributie gewoon door betaald, maar kan het ook missen op dit moment.
Als iedereen opzegt is er straks geen sportschool meer (ik sport niet bij een grote keten)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:20

Bij ons kreeg je de keus of je wilde sponsoren of gecompenseerd wilde worden.
Compensatie werd dan "uitgesmeerd" over een jaar, kwa contributie.
Dit is ook een vrij kleine sportschool en idd, als iedereen opzegt of nu een maand niet betaalt komen zij in de problemen en is er idd straks geen sportschool meer.
Sinds volwassenen op 1,5 m weer buiten mogen sporten hebben ze een oplossing gevonden dat we buiten kunnen sporten, dus sinds een week of 4-5 sporten wij nu weer lekker en betalen ook weer normaal.

Eefsel2109
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:29

Onze sportschool gaf 3 opties

1e optie was gewoon doorbetalen en geen compensatie krijgen
2e optie was 50% korting krijgen
3e optie was lidmaatschap tijdelijk bevriezen en dat je dan weer gaat betalen als de sportschool open is.

Ze hebben tot 1 juni diverse homeworkouts gefilmd en hebben online groepslessen gedaan. Nu hebben ze buiten groepslessen met weinig deelnemers en hebben ze bepaalde fitness toestellen buiten geplaatst ;)

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 21:35

Wat een rare optie en dit is toch Volgensmij helemaal niet toegestaan?

Bij mijn sportschool hebben ze de automatische incasso’s stop gezet.

En nu sinds een maand mag je weer baantjes trekken en buiten met groepslessen meedoen maar ook hiervoor hoef je niks te betalen, beetje ter compensatie voor de 2 weken van de maand dat ze ineens snel dicht moesten die je nog wel hebt betaald.

Pas vanaf 1 juli gaan de incasso’s weer in omdat je dan weer normaal mag sporten dus ik vind het hier echt super geregeld! Ohja overigens ook een vrij kleine sportschool geen grote keten ofzo.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 07:45

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Er worden mooie oplossingen geboden lees ik.

Ik vind dat je inderdaad gewoon de keuze moet krijgen of je wel of niet wil doorbetalen. Ik ben namelijk de beroerdste niet, maar 40 euro in de 4 weken voor niks betalen vind ik een beetje veel. Ik heb wel mijn lidmaatschap bij de rijvereniging gewoon doorlopen ondanks Corona en een paard wat niet in staat is om gereden te worden. Die wil ik best sponsoren. Dat gaat ook om een heel ander bedrag overigens en daar wordt veel meer mogelijk gemaakt.

Maar ik ben ook geen filantropische instelling. Met onze eigen klanten zijn er ook al een aantal keer afspraken gemaakt over de betalingen en wij leveren wel gewoon onze dienst.

Ik wil best meedenken, maar ik vind dat ze hier zelf tekortschieten in hun oplossingen. Heel jammer, want ik vond het op zich een fijne sportschool. De mensen lagen me niet zo, maar ik kon er fijn sporten.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 07:54

Ik ben een beetje in een ongelukkige tijd lid geworden. 2 weken voor de sluiting.
Ik heb sinds dien niks meer gehoord. Geen nieuwsbrief, geen berichtje, geen telefoontje, niks.
Heb ze gebeld en ze zeiden dat ik de nieuwsbrief maar moest lezen. Heb ze gemaild of ze me de nieuwsbrief wilde sturen. Kreeg alleen maar botte reacties terug.
Ik heb dus het bedrag terug laten storten en een mail gestuurd dat ik mijn abonnement wil opzeggen.

Toen belde ze opeens dat ik outdoor lessen mocht volgen, in de ochtend of avond. Tsja, ik heb een daluren abonnement genomen omdat ik dagelijks alleen tussen 12 en 3 kan en ik zit niet te wachten op een groepsles. Mijn opzegging kunnen ze niet verwerken zeggen ze.

Na 1 juli gaan ze ook alleen open in de ochtend en avond. Dus ik blijf ze mailen met mijn opzegging en blijf het geld terugstorten.

Ja heel vervelend voor ze die crisis, maar ik ben geen "trouwe klant" want ik was pas net aanwezig en de communicatie van hun kant is belabberd. Wellicht als dat beter was geweest dat ik er anders over zou hebben gedacht.

manonutjuh
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:19

Ik betaal gewoon door
Ze zijn als snel gestart met online trainingen via fitsnacks tv en zodra het kon zijn ze naar buiten gegaan met veel apperatuur en de meeste groepslessen.
De les die ik nu normaal volg is er helaas niet. Maar mogelijkheden genoeg om te sporten dus.

Er is 1 maand niet geïncasseerd, daarna een mail met 3 opties:
-doorbetalen
- 50% betalen
- of wel betalen en dan loopt je abo 1 maand langer door.
Vanaf juni mogelijkheden genoeg om te sporten dus geen compensatie meer.
Vond het een nette oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:29

0091 schreef:
Ik ben een beetje in een ongelukkige tijd lid geworden. 2 weken voor de sluiting.
Ik heb sinds dien niks meer gehoord. Geen nieuwsbrief, geen berichtje, geen telefoontje, niks.
Heb ze gebeld en ze zeiden dat ik de nieuwsbrief maar moest lezen. Heb ze gemaild of ze me de nieuwsbrief wilde sturen. Kreeg alleen maar botte reacties terug.
Ik heb dus het bedrag terug laten storten en een mail gestuurd dat ik mijn abonnement wil opzeggen.

Toen belde ze opeens dat ik outdoor lessen mocht volgen, in de ochtend of avond. Tsja, ik heb een daluren abonnement genomen omdat ik dagelijks alleen tussen 12 en 3 kan en ik zit niet te wachten op een groepsles. Mijn opzegging kunnen ze niet verwerken zeggen ze.

Na 1 juli gaan ze ook alleen open in de ochtend en avond. Dus ik blijf ze mailen met mijn opzegging en blijf het geld terugstorten.

Ja heel vervelend voor ze die crisis, maar ik ben geen "trouwe klant" want ik was pas net aanwezig en de communicatie van hun kant is belabberd. Wellicht als dat beter was geweest dat ik er anders over zou hebben gedacht.

Groot gelijk heb je.

Ik zat bij Basic-Fit, kreeg toen ze dicht moesten wel netjes een aantal opties, waaronder die om de betaling stop te zetten. Dat heb ik gedaan, Basic-Fit is een internationaal beursgenoteerd bedrijf, die ga ik niet sponsoren. De aandeelhouders moeten het risico lopen en de pijn voelen, niet de klanten. En dan straks wel gewoon weer dividend uitbetalen zeker. Ik heb uiteindelijk helemaal opgezegd, omdat ik er voorlopig toch niet heen wil. De ventilatie en de hygiëne daar zijn belabberd, dus ik zoek wel een nieuwe sportschool.

Ik heb wel de manege en mijn museumkaart doorbetaald, die steun ik graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:35

Negerzoen schreef:
Wij krijgen 30% korting en ik vond het wel prima. We hebben een hartelijke sportschool die nu alle zeilen bijzetten om zoveel mogelijk beschikbaar te stellen als normaal. Dagelijks werden er live op youtube en Facebook meerdere lessen gegeven en nu kun je buiten gebruik maken van apparatuur. Het is een relatief kleine sportschool en niet van een keten. De gunfactor is hoog :)

Dat had ik indd ook.
Heb ook wel doorbetaald samen met vele anderen om ze te steunen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:01

Naar aanleiding van dit topic heb ik eventjes gekeken naar wat mijn sportschool doet, maar ze bieden zulke vreemde opties aan :?
1. Abbonnement door laten lopen en zodra de gym weer open is betalen ze je in fases terug (oke acceptabel)
2. Abbonement op pauze zetten (dit bericht staat er pas net op en als ze 1 juli opengaan heeft dat weinig zin)
3. De komende 18 maanden 3 euro korting krijgen op je abbonement (wat nou als ik geen 18 maanden hier blijf zitten?)
Er stond in de tekst dat ze begrijpen dat mensen hun bedragen storneren dus dat heb ik ook maar gedaan voor zover het nog kon. :=

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:08

Ik ben lid van een kleine sportschool.

Korting gekregen op abbo en ze hebben iedere dag een online les erop gezet of een workout die je kon doen.

Nu sporten we buiten.

Ook bij ons is de gunfactor hoog volgens mij. Eerlijk gezegd vond ik het ook prima geregeld zo. Heb ook echt bijna alle online lessen gevolgd.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:40

Bij ons werd nikd gecommuniceerd of aangeboden. Wel hoop protest tegen beleid op de pagina. Dat irriteerde me maar heb gekozen om te sponsoren.

Uiteindelijk hebben ze een grote buitensportzaal aangelegd. De eerste dag open was er een "openingsfeestje". Van die dag kwam direct een foto waar de eigenaar omhelsd met een lid stond. Bij commentaar was het zogezegd fotoshop. Daarop heb ik mijn abbo opgezegd.

Én geen communicatie of compensatie, én kan aan regels maar wel zeiken. Dat sponsor ik niet.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:47

Ik sport bij een kleine zelfstandige sportschool en heb mijn abonnement gewoon door laten lopen. Ik kan het missen en ze bieden video lessen via YouTube en live online lessen. In tegenstelling tot basic fit krijgen ze geen compensatie van de overheid of gemeente en moeten het helemaal zelf zien te rooien.
Op de uitgebreidere abonnementen is wel korting gegeven, maar dat was voor mij niet van toepassing.
Ze zorgen wel voor goede compensatie. Ik krijg geregeld een appje en er wordt ook met enige regelmaat een nieuwsbrief gestuurd als er ontwikkelingen zijn.

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:14

Ik sport ook bij een kleine sportschool, de eerste maand dat ze dicht waren hebben ze de contributie laten doorlopen, en werd er naar ons gecommuniceerd dat dat moest omdat anders de sportschool om zou vallen. Vind ik vrij kort door de bocht maar dit hebben ze al snel goedgemaakt door iedere dag een filmpje te maken voor een home workout en vanaf 1 mei zijn ze begonnen met buiten personal training geven en vanaf 1 juni zijn er steeds meer groepslessen buiten weer door gegaan. Al met al uiteindelijk prima geregeld.

JustEnjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:26

Wij hebben een eigen sportschool en hebben ervoor gekozen om de keuze bij de klanten te leggen van wat ze willen betalen. Dit kan variëren van het gehele bedrag, om de sportschool te steunen, tot bijvoorbeeld 2,50. Op die manier konden de klanten zelf kijken wat ze konden missen. Onze keuze om het zo te doen werd erg gewaardeerd bij de klanten.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:40

Ik kon online-lessen volgen als compensatie. Vond ik prima.