Verduurzamen huis, maar wat dan??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi
Amazone

Verduurzamen huis, maar wat dan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 10:40

Ik moet een nieuwe hypotheek afsluiten en kan daarbij een verduurzamingshypotheek afsluiten. Maw ik heb 9k om daaraan uit te geven. Zonnepanelen staan al lang op mijn lijstje maar dan houd ik nog wat over. Maar ja, wat dan? Ik ben wat aan het lezen geslagen en de termen vliegen me om het hoofd, maar wat is nu wel en wat is niet zinvol? Mijn huisje is al prima geïsoleerd, zowel muur als dak. Ik hoor over warmtepompen vooral veel ellende, huizen die niet goed warm worden en herrie van het apparaat.

Misschien nieuwe kozijnen/ramen, maar dan houd ik nog steeds wat over.

Ik ben vast niet de enige die dit gekke dilemma heeft. Waar hebben jullie advies gekregen en hoeveel kostte dat?

Waar zijn jullie op uitgekomen? Dingen waar je spijt van hebt?

Alvast bedankt!

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Verduurzamen huis, maar wat dan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:42

Verduurzamen. Gasloos worden? Grijs water hergebruiken voor bv doorspoelen van de toilet. Regenwater opvang. Vloer isolatie?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:01

Zonneboiler?
Regenwaterput met pomp?
Met beide hebben wij heel goede ervaringen, werken al meer dan 10 jaar probleemloos.
Onze wasmachine staat ook op het warm water dat uit de zonneboiler komt.
Warmtepomp (lucht/water) valt minder goed mee. idd regeling is niet top en maakt lawaai. Als het erg koud wordt gaat die over op directe elektrische verwarming, wat ecologisch nu ook weer niet zo'n goed plan is. Gelukkig hebben we daarvoor onze klassieke CV nog staan.
Een warmtepomp met grondboring zou ik wel zien zitten maar is pokkeduur.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:02

Ik weet niet hoeveel geld je overhoud, dus een paar ideeen:
Zonneboiler
Led verlichting
Sedum dak (op tuinhuis?)
Infrarood verwarming
Laadpaal elektrische auto (weet niet of dit onder de eisen van de hypotheek valt)
Kruipruimte isolatie
Regentonnen / wateropvang

Wij hebben zelf een warmtepomp, maar die is geplaatst bij de bouw (boring), wij zijn daar super tevreden over maar bij een bestaand huis zal dit lastiger en vooral ruim boven budget zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:09

Een warmtepomp? Of zit dat er al in?
Kijken of de muren en het dak goed geisoleerd zijn? Of al het asbest eruit is?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:14

Ik heb geen idee of dat onder jouw "kopje" valt, maar wij willen nog graag een leemhaard / rocket batch heater oid in huis in de categorie verduurzaming. Dat je met een klein beetje stoken langere tijd je huis verwarmt. Heerlijk zo'n verwarmde muur / bank om lekker op en tegenaan te zitten, mmmh :#

Maar wellicht dat hout stoken (hoe schoon en efficiënt de verbranding ook is) niet onder de voorwaarden past :)

darwindaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:25

Wij hebben 15 zonnepanelen, warmtepomp, led verlichting, dakisolatie, spouwmuurisolatie, kruipruimte-isolatie, hr ++ glas, lage temperatuur radiatoren.

Door de warmtepomp kunnen wij zomers ook koelen en de energie hiervoor komt van onze zonnepanelen. Koken ook elektrisch. Qua stroom zijn wij zelfvoorzienend en gas verbruiken wij alleen voor het douchen (bestaande cv installatie, wel nieuwe cv ketel ter aanvulling warmtepomp). Afgelopen twee winters is de cv ketel niet aangeslagen om te verwarmen.

Zonneboiler zou ik nog graag willen maar wij hebben ons hier nog niet in verdiept.

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:49

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:26

Verwarmen is meestal de grootste energie hap qua verbruik, ik zou de zonnepanelen combineren met zonnecollectoren en zonneboiler voor niet alleen je wasmachine, vriezer, etc. maar ook je verwarming en warmwater voorziening. Eventueel kijken naar combi van zonneboiler en houtkachel die cv gekoppeld is voor ook verwarmen in de winter. Warmtepomp zou ik inderdaad niet aan willen, wegens herrie en niet warm genoeg kunnen stoken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:05

Regenwater opvang :j

Zeker nu het eruit ziet dat het steeds droger gaat worden (en veel huizen hierdoor verzakken).

Wij ga alle regenpijpen van zowel huis als schuur afkoppelen van het riool en het water terug geven aan de bodem/grondwater.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:08

Gloa schreef:

Zeker nu het eruit ziet dat het steeds droger gaat worden (en veel huizen hierdoor verzakken).

Wij ga alle regenpijpen van zowel huis als schuur afkoppelen van het riool en het water terug geven aan de bodem/grondwater.

Zitten de regenpijpen aan het riool gekoppeld?? Ik dacht serieus dat dat al naar het grondwater ging... wat erg zeg.

Misschien is een groendak een optie TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:14

Nee standaard zitten de regenpijpen gewoon op het riool. Sommige gemeentes en volgens mij alle nieuwbouw zijn wel bezig met aparte riolering voor alleen regenwater.

Wil je loskoppelen van het riool dan moet je wel ondergronds filtratieboxen ingraven omdat een regenpijp zo in de aarde steken niet werkt natuurlijk :+ . Of de regenpijp boven de grond uit laten komen, dan zoekt het zelf z'n weg wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:45

Wellicht kan je je zonnepanelen combineren met een groendak/sedumdak? Dit verbeterd je isolatie iets maar is vooral ook leuk omdat je zonnepanelen er efficiënter van worden (omdat ze minder heet worden dan op een leeg dak)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:06

verootjoo schreef:
Gloa schreef:

Zitten de regenpijpen aan het riool gekoppeld?? Ik dacht serieus dat dat al naar het grondwater ging... wat erg zeg.

Misschien is een groendak een optie TS?

Ja, op een paar wijken in NL na is eigenlijk alles aangesloten op het riool. De wijken waar het wel is afgekoppeld kan je oa herkennen aan speciale "parkeerplaatsen" om je auto te wassen ed. Die zijn dan wel aangesloten op het riool, want anders komen de wasmiddelen ed ook in de natuur terecht, en dat moet je niet hebben natuurlijk.
Ts; ik zou inderdaad ook kijken of je daken kunt vergroenen, of je regenwater kan opvangen (bijvoorbeeld met een ondergrondse tank).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:34

Waterontharder installeren? Geen flauw idee of dat aan de voorwaarden voldoet, maar je apparaten die water gebruiken gaan in elk geval wel langer mee, je hoeft minder schoonmaakmiddel te gebruiken, hebt geen kalkaanslag op tegels, etc. (en het is beter voor je huid)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:43

Zonnecollectoren, dakisolatie, HR++ glas, HR ketel, slimme thermostaat?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:59

Met zonnepanelen en kunststof kozijnen ben je er al wel doorheen hoor :) afhankelijk van hoeveel ramen/kozijnen je laat vervangen natuurlijk.

Daarnaast is het niet zo dat je die 9000 op móet maken he. Je kan er later ook gewoon nog aanspraak op maken als je hem wil verruimen. Je betaalt er immers wel gewoon voor.

Roodvos
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:35

troi schreef:
Misschien nieuwe kozijnen/ramen, maar dan houd ik nog steeds wat over.
Hoe dan? Ik heb 10 jaar geleden rondom nieuwe kozijnen (kunststof) met HR++ (was nog enkel) laten zetten. Dat kostte toen al meer dan 20k.

Warmtepomp krijg je niet voor 9k, tenzij het een mini is.

Vloerisolatie een idee? Heb je al vloerverwarming?
Kijk ook eens naar heatpipes in combinatie met een zonneboiler.
⚠️ Roodvos kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:44

9K zit je zo aan, ons huis ging daar met kunststof ramen al overheen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:48

Warmtepompen kunnen goed werken mits gecombineerd met andere isolerende maatregelen, en bijv vloerverwarming.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:07

Ehm, niks want ik doe er voorlopig niet aan mee. In ons huidige huis is dat volstrekte onzin.

Wat je eigenlijk op je dak moet leggen maar wat nog steeds niet echt uit kan, combipanelen:
https://triplesolar.eu/introductie-pvt- ... r-systeem/
Dit werkt ook in combi met gasgestookte systemen en voor je zonneboiler.
Ook dit is overigens niks nieuws; ik ken het al ruim tien jaar dus het bestaat al veel langer, maar het is wat ingewikkelder en kostbaarder en daarmee is het voor de steentjesstapelaars niet interessant.

Gasloos is voor de wanna-bees. In andere landen wordt aardgas nu pas wat algemener en als een malle gepromoot en wij denken dat we weer het braafste jongetje van de klas zijn door eraf te gaan.

Maar we gaan helemaal niet van het gas af, echt niet, nu niet, straks niet, de komende generaties niet.
We gaan wel van aardgas af, maar niet van het gas. We stappen gewoon naadloos over op synthetische gassen die het aardgas gaan vervangen als energiedrager.

Als je geld over houdt van PV panelen, dan leg je gewoon te weinig panelen op je dak of met de verkeerde installaties. Een standaard PV-set kan niet off-grid. Neem je een duurdere set, met accu's erbij blijft jouw installatie gewoon in de lucht als de boel eens uitvalt. Daarnaast kun je het probleem van de afbouw van je saldering opvangen door 's avonds en 's nachts op je eigen accu's te draaien in plaats van tegen te weinig opbrengst in het net stoppen.

Die produktie- en afnamehandel gaat er wel komen maar we zijn een paar jaar verder voordat we op dat punt zijn.

Tot slot: overweeg serieus een in-dak systeem! Ja, dat is nu duurder maar verdient zich terug in de vorm van minder risico op schade aan je dakconstructie.
Bij op-dak systemen is het voor een eigenaar vrijwel onmogelijk om te controleren op panbreuk en op het moment dat je er van binnenuit achter komt, is je halve dak al weggerot!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:14

Ik heb een slimme thermostaat (en slimme knoppen) genomen, mijn verwarmingssysteem is water zijdig ingeregeld. Ik heb pur onder vloer laten spuiten. Alle lampen in huis zijn LED.

Verder is het dak geïsoleerd, maar dat heb jij natuurlijk al :).

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:17

Wij hebben laatst de kruipruimte laten isoleren met isopearls en hebben alle kozijnen laten vervangen door kunststof met HR++ glazen. De kozijnen en ramen waren echter veel duurder dan 9k.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:20

Gloa schreef:
Nee standaard zitten de regenpijpen gewoon op het riool. Sommige gemeentes en volgens mij alle nieuwbouw zijn wel bezig met aparte riolering voor alleen regenwater.

Wil je loskoppelen van het riool dan moet je wel ondergronds filtratieboxen ingraven omdat een regenpijp zo in de aarde steken niet werkt natuurlijk :+ . Of de regenpijp boven de grond uit laten komen, dan zoekt het zelf z'n weg wel weer.

Regenpijp kun je ook laten overvloeien in een natuurlijke vijver.

Wij hebben alle regenpijpen op oude wijnvaten gekoppeld.
Met de buitjes van laatst zijn de tonnen weer gevuld, dus dat kan ik mooi gebruiken aankomende week met die warmte.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:23

Niet alles gelezen dus sorry als ik iets dubbel zeg.

Verduurzamen begint bij isoleren. En dan de volgorde: dak, ramen, muur, vloer.
Daarna kan je gaan denken aan warmte pompen (Of hybride) en zonnepanelen.