The making of: (Nacht)Kastje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

The making of: (Nacht)Kastje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 19:19

Hi allen!
Ik zit in mijn 2e jaar (scheeps)interieurbouw en ben ondertussen bezig met mijn praktijk examens. Nouja, bezig, ik ben zo goed als klaar op een paar puntjes op die i zetten na.
Hiervoor moet een ik portfolio maken, maar ik dacht dat het misschien leuk zou zijn om bokt mee te nemen door het traject van het maken van een meubel, wat er bij komt kijken, en misschien mensen kan inspireren.

1. Het zagen van MDF. Dit zijn alle onderdelen voor de romp van de kast op een stapeltje.

MDF staat voor medium-density fibreboard. Dit zie je vaak terug in ikea-meubelen, netzoals spaanplaat.
Deze twee plaatmateriaal soorten worden vaak beplakt met fineer of HPL, meer over HPL hieronder.

Afbeelding

2. Het zagen van HPL.
HPL staat voor High Pressure Laminate. Het is een soort van kunststof, variërend van 0.8 tot 1.5 mm dikte. Het voordeel van HPL is dat je het goed en makkelijk schoon kan maken. Je vind het in allerlei soorten kleuren; van hout-motief waarbij je zelfs de houdnerf kan voelen, tot een effen kleur. Ik heb voor het laatste gekozen omdat ik dan geen rekening hoef te houden met het recht laten lopen van de houtnerf.

Afbeelding

3. Het plakken van HPL op MDF
Zoals ik hierboven al zei wordt MDF en spaanplaat vaak beplakt met HPL. Wij doen dit door een laagje contactlijm te spuiten: Zoals de naam al zegt, wanneer het contact maakt met dezelfde lijm, blijft dit goed aan elkaar kleven. Daarna even met de roller erover en je ziet niet veel meer van de plaat MDF

Afbeelding

Randjes HPL af frezen
HPL zaag je altijd met wat overlengte. Dit doe je zodat je daarna de randjes mooi kan afrezen. Je kan er ook voor kiezen om je plaatmateriaal met wat overlengte te zagen, de zaag geeft vaak een mooiere rand, maar omdat ik niet de enige ben die examen doet en de zaag veel bezet is, gaat dit wat sneller. Dit heb ik gedaan met een tafelfrees: Er zit een freesje in die snel ronddraait, met aan 2 zijdes een scherp mesje. Aan de bovenkant zit een roller, die loop langs het hout. Zo snijdt hij het precies af op dezelfde lengte als mijn hout.

Afbeelding

4. Kantenband plakken
Kantenband zie je ook vaak terug als kanten afwerking bij plaatmateriaal. Dit is 1-2 mm dik, en wordt met een speciale machine gedaan: Deze doet contactlijm aan de rand van je materiaal en je band, snijdt en freest het af. Daarna moet je alleen nog met een schraapmesje langs de rand gaan om een mooie ronding te krijgen.

Afbeelding

5. De poten!
Oke, in deze volgende foto's heb ik de basis van de poten al gedaan: We krijgen ruwe, onbewerkte balken binnen. Deze gaan over de vlakbank om aan 2 kanten een rechte hoek te krijgen. Daarna gaan ze door de vandikte bank. Deze schaaft het stapje voor stapje op de gewenste dikte.

Afbeelding

6. Versiering aan de bovenkant van de poten
Aan 2 zijdes van de poten zit een kant versiering. Deze heb ik gemaakt door randje voor randje weg te zagen met de formaatzaag en daarna bij te werken met een bijteltje.

Afbeelding

https://imgur.com/oliUHTE

7. Lamello verbindingen
Lamello's, ofwel kaakjes of biscuits genoemd, zijn ovale schijfjes gemaakt van geperst beukenhout. Deze worden gebruikt om je lijm oppervlak te vergroten en je verbinding sterker te maken: Geen schroeven nodig! Deze maak je met een special frees, een lamello frees. Met deze machine maak je twee halve ovaaltjes in de delen die je aan elkaar wilt hebben. Dit is een heel precies werkje, want als het niet op de zelfde plek zit, dan past het niet

Afbeelding

Een lamello:
https://imgur.com/a/vOFZACT

8. Deuvel verbinding
Een deuvel is nog een verbinding die je kan toepassen. Deuvels zijn kleine rondje staafjes: Je moet aan 2 zijdes een gat boren, en je steekt hem erin. Als je hierbij iets meer dan een paar tiende van een mm verkeerd boort, past het niet of zit het scheef.

Afbeelding
Past precies! Deze komt tussen de voorste twee poten te zitten voor extra stevigheid.

9. Droog passen!
Om zeker te weten dat alles past en goed op zijn plek zit, moet je droog passen. Dit is je meubel in elkaar zetten zonder lijm er tussen te doen.

https://imgur.com/gqbXbG6

10. In elkaar!
Na het droog passen gaat er lijm tussen, en dan moet hij ongeveer een half uurtje in de klemmen staan. Zo kwam hij eruit:
https://imgur.com/a/MWCB66G

11. Het maken van de lade
Hier is het weer hetzelfde principe. Een ruwe balk hout schaven op de vlakbank en door de vandikte bank. Daarna een groef gemaakt met een frees voor de bodem, zodat die er mooi in valt. Handgreepje erop, frontje erop, en je hebt een lade

https://imgur.com/a/TcKNvWb
Checken op haaksheid tijdens het lijmen en klemmen: Alles moet inprincipe perfect haaks zijn.

Afbeelding

12. Het maken van het deurtje!
Het deurtje is voor mij nog een moeilijk dingetje. Door de corona tijd heb ik weinig kunnen oefenen met pen en gat verbindingen zoals hieronder. Het is een lijst met een groef voor een stuk triplex.
Een pen en gat verbinding word in vele meubels gebruikt; bij massief hout. Het is weer een manier om je lijmoppervlak te vergroten, en het is een sterke verbinding. Wel erg lastig! Doordat er een groefje zit voor het stuk triplex, moest er een spatpen in komen. Deze zorgt ervoor dat de groef mooi dicht en afgesloten word.

Afbeelding

Afbeelding

13. Het massieve hout schuren
De poten, regel (stuk tussen de voorpoten), de lade, frontjes en de lijst om het deurtje zijn allemaal gemaakt van massief hout. Tulpen hout. Dit is een zacht soort hout wat een beetje op vuren lijkt, maar kwa kleur wat mooier. Dit word allemaal gestuurd tot een grit van 360.

Afbeelding

En... Het resultaat!

Het deurtje monteren was nog een dingetje, want weer door corona heb ik niet veel kunnen oefenen met scharnieren. Dus een proefstuk gemaakt en daarna voor het echt. Ik ben ontzettend blij met het resultaat, er moet her en der nog ietsjes aan gesleuteld worden kwa afwerking, maar met een ongetraind oog kan je dat niet zien. :D

Afbeelding

Afbeelding

https://imgur.com/gJCOFta

Er zijn heel wat stappen nog weggelaten hier, zoals het boren van de scharnier gaten, het boren van de rijboringen, de schuine kantjes aan de onderzijde van de poten en nog veel meer, maar het is erg lastig om een heel meubel uit te leggen in iets wat niet al te lang moet worden :')

Ik ben ontzettend trots op het resultaat. Mijn beste werk ooit, al zeg ik het zelf :D
Een paar maand geleden ben ik best gedemotiveerd geweest na een ongeluk met een klasgenote die nu met 9 vingers verder moet, aangezien ik achter haar stond heb ik direct moeten handelen. De eerste weken hierna veel angst en spanning gehad met zagen maar ondertussen gaat het weer goed.

Ik hoop dat dit iemand interesseert en mochten er nog vragen zijn over het meubel, de opleiding of interieurbouw zelf: Stel ze gerust! Ik weet niet of ik overal antwoord op kan geven, maar ik doe mijn best.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:37

Leuk! Zit je op het HMC? Super mooi geworden! :D

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:37

Ziet er strak uit! Lijkt mij erg gaaf voelen om dit zelf te kunnen.

pjer
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 19:43

Leuk om zo te volgen hoor! Ik dacht bij de MDF platen wel ' jammer' maar het geeft je de kans een extra techniek te gebruiken en ik neem aan dat het een stuk goedkoper is als een meubel volledig uit tulpenhout.
Mijn zwager en schoonzus hebben deze opleiding ook gedaan maar hebben nooit het beroep uitgeoefend, de een is nu IT-er en de ander heeft een webshop :-) Ben jij wel van plan om iets in de botenbouw te gaan doen?

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 20:10

Mallow schreef:
Leuk! Zit je op het HMC? Super mooi geworden! :D

Nee, Aventus Apeldoorn. :) Dankje!

mariettek schreef:
Ziet er strak uit! Lijkt mij erg gaaf voelen om dit zelf te kunnen.

Is het zeker! Ook heel erg handig. Ik was vroeger niet echt technisch en had vooral weinig inzicht. Nu is dat wel anders. Dankje!

pjer schreef:
Leuk om zo te volgen hoor! Ik dacht bij de MDF platen wel ' jammer' maar het geeft je de kans een extra techniek te gebruiken en ik neem aan dat het een stuk goedkoper is als een meubel volledig uit tulpenhout.
Mijn zwager en schoonzus hebben deze opleiding ook gedaan maar hebben nooit het beroep uitgeoefend, de een is nu IT-er en de ander heeft een webshop :-) Ben jij wel van plan om iets in de botenbouw te gaan doen?

MDF word tegenwoordig veel in de meubelbouw gebruikt inderdaad om de prijs. HPL is nog wel aan de dure kant, vooral de goede kwaliteit, maar het is vaak goedkoper dan (mooi) massief hout. Ik ga zeker niet de botenbouw in, dat is allemaal nog net iets preciezer. Ik heb alleen nog geen idee wat wel. :')

DubbelFun

Re: The making of: (Nacht)Kastje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:42

Leuk om te volgen en het eindresultaat mag er zijn.
Wist je dat je MDF ook in kleur hebt. Daar kun je ook hele leuke dingen mee doen.
Een al die mooie apparaten, om jaloers op te worden.
Schrikken van je studiegenoot. Is de vinger echt verloren of kon hij er nog worden aan gezet ??

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:09

Wat ongekend knap, het lijkt me zo gaaf als je je eigen meubels kan maken!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:25

Heel gaaf! Vooral die pen - gat verbindingen lijken me wel een dingetje. En ook tof dat je zulke profi apparaten tot je beschikking hebt daar!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:28

Pen/gat is vooral precies werken, maar daar heb je allemaal hulpstukken voor :)
De versiering (smallere stukje) aan de poten had ik ook onderop terug laten komen.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 16:17

DubbelDun schreef:
Leuk om te volgen en het eindresultaat mag er zijn.
Wist je dat je MDF ook in kleur hebt. Daar kun je ook hele leuke dingen mee doen.
Een al die mooie apparaten, om jaloers op te worden.
Schrikken van je studiegenoot. Is de vinger echt verloren of kon hij er nog worden aan gezet ??

Nee wist ik niet! Maar lijkt me best onhandig. Kaal MDF beschadigd super snel.
Helaas niet gelukt. Hij is pas later gevonden. Ik heb het ''gezien'' maar mijn hersenen hebben het beeld niet opgeslagen helaas. We wisten dus niet hoeveel er af was.
Dit is overigens niet op school gebeurd.

eva1969 schreef:
Wat ongekend knap, het lijkt me zo gaaf als je je eigen meubels kan maken!

Heel fijn ook! Heb ontzettend wat meubeltjes opgespaard zo voor als ik later opmijzelf woon.

Serendipity1 schreef:
Heel gaaf! Vooral die pen - gat verbindingen lijken me wel een dingetje. En ook tof dat je zulke profi apparaten tot je beschikking hebt daar!

Er bestaan machines waarmee het kan, maar het kan volledig met de hand. Dit is een beetje een mix van beide. Niet super netjes gedaan maar je ziet er toch niks van. Zolang het maar stevig is haha.

DubbelDun schreef:
Pen/gat is vooral precies werken, maar daar heb je allemaal hulpstukken voor :)
De versiering (smallere stukje) aan de poten had ik ook onderop terug laten komen.

Vind ik ook hoor! Maar helaas moeten we de werktekening volgen voor examen. Er zit aan de onderkanten van de poten wel schuine kantjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:29

Hikarii schreef:
... Kaal MDF beschadigd super snel..

Dit MDF is speciaal gemaakt voor meubels en heeft een harde onder- en bovenkant. Dus beschadigd niet zo snel.
Ik ken iemand die heeft er een keuken van gemaakt (grijs voor de kasten/body's en geel voor de deurtjes).
Bij interesse... zoek eens op Valchromat.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 15:19

Nog nooit van gehoord! Gaaf spul. Bij ons is het helaas altijd maar plaat mat met HPL of massief.

Toestraks telefoon gehad dat mijn kastje ruim voldoende is! Nu nog portfolio maken en als dat voldoenee is hoor ik de 24e of ik geslaagd ben of niet. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:24

Alvast gefeliciteerd met deze uitslag en dan maar hopen op de volgende voldoende :)

Ben je thuis ook actief met dingen maken, of wil je dat alleen beroepsmatig gaan doen ??

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 12:55

Dankje! Volgende ben ik niet zo bang voor. Die komt wel goed :)

Thuis helaas geen ruimte voor. Zou graag hobbymatig wat willen doen maar dat moet nog een aantal jaartjes wachten tot ik mijn eigen stekkie heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:14

In sommige plaatsen heb je ruimtes waar onder toezicht van vrijwilligers aan machines gewerkt kan worden of die gehuurd kunnen worden voor projectjes. Soms in het kader van 50+-bezigheden, maar dat hoeft niet.

Ik ben hier erg blij met een aardige schuur en veel (hobby)machines.
De zolder daarentegen raakt wel aardig vol 8-)