Verkoop woning: Voorbehoud financiering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JustLizz

Verkoop woning: Voorbehoud financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 16:13

Hi bokkers,

Ik heb mijn huis verkocht met daarin opgenomen een voorbehoud van financiering.
De kopers hebben al een keer om verlenging gevraagd omdat het momenteel chaotisch druk is bij de geldverstrekkers en het dus iets langer zou duren. De kopers ken ik niet persoonlijk, maar via via wel gemeenschappelijke kennissen, dus niet helemaal onbekend. De hoogte van de financiering zou volgens hen geen probleem moeten zijn dus in beginsel maak ik me niet ongerust.

Nu blijkt echter dat de vertraging voornamelijk te wijten is aan hun tussenpersoon c.q. makelaar. Degene die dat doet heeft een niet al te beste reputatie qua snelheid/nauwkeurigheid etc. Door zijn trage werkwijze liggen de stukken nu pas net bij de bank ter beoordeling terwijl het eerste voorbehoud al eind mei afliep (ik heb toen 2 weken verlengd).

Nu wordt wederom om uitstel gevraagd tot eind juni, dus weer twee weken erbij. Hun tussenpersoon gooit het op drukte bij de banken etc. terwijl nu dus is gebleken dat hij zelf zijn documenten nog niet in orde had gemaakt om de aanvraag te kunnen doen en de aanvraag dus pas gisteren of eergisteren ingediend is.

Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben wat je als verkoper in dit geval kunt doen?
Ik kan natuurlijk kiezen om geen uitstel te verlenen, mijn vraag is dan nu vooral: kunnen de kopers zich dan beroepen op het voorbehoud (er is immers nog geen goedkeuring voor een financiering, maar ook geen afwijzing!)? Ze hebben dus geen afwijzing die ze kunnen overleggen omdat er dus gewoon veel te laat actie is ondernomen.

Mijn makelaar heeft de kopers er bij het kopen van mijn woning nog op gewezen dat zij slechte ervaringen hebben met deze tussenpersoon/makelaar (zo'n 2-in-1 kantoor) maar hij biedt zijn diensten tegen een erg voordelig tarief aan en daar hebben ze toch zelf bewust voor gekozen.

Ik ben juridisch goed onderlegd en ben al aan het zoeken wat geldt als een "goed gedocumenteerde afwijzing", dus of zij op basis van wat er nu (niet) is een beroep zouden kunnen doen op het voorbehoud.

Het liefst zou ik namelijk niet nog een keer verlengen en gewoon willen dat de koop definitief is/wordt na maandag (dan loopt het verlengde voorbehoud af).

Laat ik voorop stellen dat mijn bedoeling niet is om de koop te ontbinden en als er geen andere optie is dan zal akkoord gaan met weer verlengen een optie zijn, maar liever heb ik het eerder definitief.

Omdat ik ze via via ken heb ik het idee dat ik me niet druk hoef te maken dat de financiering uiteindelijk rond komt, maar ik heb ook geen zin om in t ergste geval dan pas weer eind juni te horen dat het niet rond komt, ze dan succesvol een voorbehoud kunnen inroepen en ik dan alsnog met lege handen sta.

Ben benieuwd of iemand specifiek hiermee ervaringen heeft. Uiteraard overleg ik ook met mijn makelaar, maar deze situatie heeft hij gelukkig nog niet eerder zo "extreem" meegemaakt.

Thnx voor jullie reacties!

Linkjes naar rechtspraak etc. zijn ook welkom!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:18

tsja stappen ondernemen straf je die makelaar niet zo heel erg mee denk ik, eerder de kopers en die kunnen er weinig aan doen denk ik wb de kopers is het gevalletje overmacht.

JustLizz

Re: Verkoop woning: Voorbehoud financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 16:22

Nou ja helemaal overmacht vind ik het niet als je er door verschillende personen op gewezen wordt dat hij niet zo goed bekend staat en dan toch uit kostenoogpunt kiest voor die persoon..

ik heb nog even gekeken bij vereniging eigen huis en daar het volgende gevonden:

Het verlengen van een ontbindende voorwaarde kan alleen als de verkoper daaraan wil meewerken. Als de termijn van het financieringsvoorbehoud is verstreken, kun je uiteraard nog wel doorgaan met het regelen van de financiering. Maar als de financiering vervolgens niet voor elkaar komt, draag jij daarvoor het risico.

Voor de koper is het belangrijk dat de termijn van de ontbindende voorwaarde lang genoeg is om de financiering te regelen, dan wel om één of meer afwijzingen (afhankelijk van de contractuele afspraken) te krijgen.
Als de termijn kort is dan heeft de koper misschien te weinig tijd om de financiering rond te krijgen, maar ook te weinig tijd om (een) afwijzing(en) te krijgen, die nodig is/zijn om terecht te kunnen ontbinden. De koper kan dan vast komen te zitten aan een koopcontract, terwijl hij nog niet weet of hij de woning kan betalen.

En nogmaals.. Ik wil in beginsel niet die kopers "straffen" maar ik ben nu degene die er last van heeft ivm regelen van de hypotheek voor mijn nieuwe woning, dat loopt nu vertraging op door het trage werk van de door hun ingeschakelde tussenpersoon.
De koopovereenkomst voor verkoop van mijn woning is overigens begin april getekend, vandaar dat ik het nu wel echt lang vind duren.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:24

Als de hoogte van de hypotheek geen probleem is voor de kopende partij dan is het ook geen probleem dat de termijn verlopen is. Het risico dat de financiering niet rond komt ligt dan bij hun.
Ze kunnen zich naderhand ook nog steeds terug trekken als het écht niet lukt om de financiering rond te krijgen maar dan moeten ze hoogstwaarschijnlijk een boete aan jou betalen. Tenminste ik ga ervan uit dat dit in de voorwaarden staat.
Ik zou ook niet meer dan een keer verlengen als verkopende partij.
Ik ben benieuwd wat de deskundigen hierover denken!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 16:26

Als ik het dus zo zie en ik verleng niet en zij hebben maandag geen afwijzing, dan zijn ze gebonden aan de overeenkomst en is de koop definitief geworden.. Als het proces voor aanvraag in gang is beschikken ze dus niet over een afwijzing en kunnen ze niet "gratis" ontbinden door het voorbehoud in te roepen.

Overigens is het ook vanuit de koper zeker niet de wens om te ontbinden, laat ik dat ook nog even zeggen.

Ja precies, ik heb ook al tegen mijn makelaar gezegd dat de koper dan het financieringsvoorbehoud maar moeten laten varen als het kennelijk toch geen probleem zou moeten zijn.

Idd kunnen ze er dan nog vanaf maar dan zijn ze idd die 10% van de koopsom verschuldigd (standaard afspraak hierover opgenomen).

Ik zie voor mijn werk ook veel contracten en veel jurisprudentie, maar dat is vooral fiscaal gericht, dus was even benieuwd of hier misschien wat profs zaten, die mij beetje op weg kunnen helpen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:28

Ik werk bij een makelaarskantoor.

Jullie zijn de overeenkomst aangegaan onder voorbehoud dat zij de financiering konden regelen tot eind mei. Toen ben je al coulant geweest en heb je 2 weken uitstel verleend. Dat loopt nu af.

Als jij dus nu geen uitstel verleend, zullen zij de koop proberen te ontbinden, óf zij nemen het risico op zich om het voorbehoud financiering te laten verlopen met de kans dat als de financiering niet rond komt, zij de 10% boete moeten betalen (of de woning alsnog moeten afnemen).

Als ik jou was zou ik nu gaan praten over een financiële tegemoetkoming, en ze geen 2 weken meer de tijd geven, maar hooguit 10 dagen. Die rare hypotheekadviseur moet maar eens van zijn krent komen en zijn werk gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 12-06-20 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:29

Ik zou het open gooien bij zowel koper als aankoopmakelaar. Laten weten dat je op de hoogte bent van de traagheid en dat je niet blijft verlengen. De ergernis die je hebt zoveel mogelijk neerleggen bij degenen die er iets mee kunnen. Koper kan makelaar er ook op aanspreken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:30

JustLizz schreef:
Als ik het dus zo zie en ik verleng niet en zij hebben maandag geen afwijzing, dan zijn ze gebonden aan de overeenkomst en is de koop definitief geworden.. Als het proces voor aanvraag in gang is beschikken ze dus niet over een afwijzing en kunnen ze niet "gratis" ontbinden door het voorbehoud in te roepen.

Overigens is het ook vanuit de koper zeker niet de wens om te ontbinden, laat ik dat ook nog even zeggen.

Ja precies, ik heb ook al tegen mijn makelaar gezegd dat de koper dan het financieringsvoorbehoud maar moeten laten varen als het kennelijk toch geen probleem zou moeten zijn.

Idd kunnen ze er dan nog vanaf maar dan zijn ze idd die 10% van de koopsom verschuldigd (standaard afspraak hierover opgenomen).

Ik zie voor mijn werk ook veel contracten en veel jurisprudentie, maar dat is vooral fiscaal gericht, dus was even benieuwd of hier misschien wat profs zaten, die mij beetje op weg kunnen helpen.

Ik ben bang dat een creatieve hypotheekadviseur het voor elkaar krijgt om een afwijzing voor elkaar te krijgen. Dan zal hij namelijk gewoon een aanvraag doen bij een bank die erg lastig is qua voorwaarden etc.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 16:34

Hoi Martine,

Dat snap ik, maar als hij nu nog een aanvraag moet indienen, dan krijgt hij nooit uiterlijk maandag/dinsdag een goed gedocumenteerde afwijzing.. En hij moet de onderliggende gegevens verstekken waarop de aanvraag is gedaan, dus dat is haast onmogelijk voor hem om te regelen.

Mijn makelaar had het inderdaad ook over een financiële tegemoetkoming, maar ik heb geen idee wat gebruikelijk is?

Kijk echte "schade" heb ik nu nog niet want geloof best dat het uiteindelijk goed komt en ik de financiering voor mijn nieuwe huis ook wel geregeld zal krijgen, maar het is ontzettend frustrerend. Ik heb geinvesteerd in een goede makelaar en goede hypotheekadviseur en doordat de kopers voor een low budget iemand hebben gekozen heb ik er wel gedoe van.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 16:37

stefje schreef:
Ik zou het open gooien bij zowel koper als aankoopmakelaar. Laten weten dat je op de hoogte bent van de traagheid en dat je niet blijft verlengen. De ergernis die je hebt zoveel mogelijk neerleggen bij degenen die er iets mee kunnen. Koper kan makelaar er ook op aanspreken.

Het is inmiddels zo dat mijn makelaar wel redelijk goed contact heeft met de kopers, dus dat is wel fijn en die zijn ook op de hoogte van de frustratie. Ik krijg dan te horen: ja kopers vinden het ook erg vervelend (daar heb ik niets aan, ik wil het gewoon eindelijk geregeld hebben).

Kopers zijn ook boos op hun makelaar/tussenpersoon en het is zelfs zo erg dat die tussenpersoon hen op dit moment gewoon negeert en hun telefoontjes/mailtjes etc. niet beantwoord.
Ik gun de kopers mijn huis en ben al erg coulant geweest maar ik zoek wel naar een mogelijkheid om eens wat weerstand te bieden tegen die louche tussenpersoon figuren die door hun lakse gedrag de verkoper met de rug tegen de muur denken te kunnen zetten.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:41

JustLizz schreef:
Hoi [***],

Dat snap ik, maar als hij nu nog een aanvraag moet indienen, dan krijgt hij nooit uiterlijk maandag/dinsdag een goed gedocumenteerde afwijzing.. En hij moet de onderliggende gegevens verstekken waarop de aanvraag is gedaan, dus dat is haast onmogelijk voor hem om te regelen.

Mijn makelaar had het inderdaad ook over een financiële tegemoetkoming, maar ik heb geen idee wat gebruikelijk is?

Kijk echte "schade" heb ik nu nog niet want geloof best dat het uiteindelijk goed komt en ik de financiering voor mijn nieuwe huis ook wel geregeld zal krijgen, maar het is ontzettend frustrerend. Ik heb geïnvesteerd in een goede makelaar en goede hypotheekadviseur en doordat de kopers voor een low budget iemand hebben gekozen heb ik er wel gedoe van.

Het komt hier niet vaak voor gelukkig, maar ik ben bang dat dat hem zou lukken, óf dat ze gewoon zouden ontbinden en dan gewoon gaan rekken voordat ze de afwijzing opsturen. Als je ze in gebreke stelt moet je ze namelijk ook weer een bepaald aantal werkdagen geven om erop te reageren.

Optie 2 is dat je geen uitstel meer verleent en hen gewoon het risico laat nemen. Nu heb jij het risico namelijk.

Ik vind ook dat jouw verkopend makelaar hier een rol in moet spelen. Persoonlijk zou ik nu tegen ze zeggen (wat je dan écht doet kun je achteraf nog bekijken) dat ze max. nog 10 dagen hebben om de boel rond te krijgen, en dat je daarna €100,- wilt per extra dag die ze nodig hebben.
Ik vind dat jouw makelaar ook wel een boos telefoontje richting de hypotheekadviseur mag doen.

Een week uitstel komt nog wel eens voor, bij 2 weken uitstel wordt het vervelend, en dit is ronduit schandalig.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:44

Tjaaaa...

Ze vragen nu dus eigenlijk aan jou om het risico van hun niet rondkrijgen van de financiering nog eens op je te nemen. Dat is denk ik de wereld op zijn kop: ze hebben tijd genoeg gehad voor het aanvragen van de financiering, hebben nu dus kennelijk ook maar bij één bank ingediend, terwijl, goed gedocumenteerd, er een afwijzing van twee banken zou moeten liggen bij het inroepen van het financieringsvoorbehoud.

Als die makelaar te traag is geweest met het indienen van de stukken, schiet hij tekort in zijn dienstverlening naar zijn klanten, de kopers. Dus zoals ik het zie: niet akkoord gaan met verlengen, waardoor het financieringsvoorbehoud zonder effect verloopt (immers: geen goed gedocumenteerde afwijzingen), ze moeten als een dolle alsnog die financiering rondkrijgen, en reken maar dat die aankoopmakelaar daar zijn stinkende best voor gaat doen, anders is hij aansprakelijk voor de schade die ze lijden (10% van de koopsom). Tenzij hij dat weggecontracteerd heeft.

Kan jouw makelaar ze niet adviseren hem alvast aansprakelijk te stellen voor toerekenbare tekortkoming in de nakoming?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:45

Heb er geen ervaring mee, gelukkig! Zou mij ook enorm frustreren!Heb je zelf alles perfect op orde ben je afhankelijk van de laksheid van een ander -:(-

Kunnen de kopers, de luie makelaar niet van zijn stoel rammelen?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 16:51

Prrrr schreef:
Tjaaaa...

Ze vragen nu dus eigenlijk aan jou om het risico van hun niet rondkrijgen van de financiering nog eens op je te nemen. Dat is denk ik de wereld op zijn kop: ze hebben tijd genoeg gehad voor het aanvragen van de financiering, hebben nu dus kennelijk ook maar bij één bank ingediend, terwijl, goed gedocumenteerd, er een afwijzing van twee banken zou moeten liggen bij het inroepen van het financieringsvoorbehoud.

Als die makelaar te traag is geweest met het indienen van de stukken, schiet hij tekort in zijn dienstverlening naar zijn klanten, de kopers. Dus zoals ik het zie: niet akkoord gaan met verlengen, waardoor het financieringsvoorbehoud zonder effect verloopt (immers: geen goed gedocumenteerde afwijzingen), ze moeten als een dolle alsnog die financiering rondkrijgen, en reken maar dat die aankoopmakelaar daar zijn stinkende best voor gaat doen, anders is hij aansprakelijk voor de schade die ze lijden (10% van de koopsom). Tenzij hij dat weggecontracteerd heeft.

Kan jouw makelaar ze niet adviseren hem alvast aansprakelijk te stellen voor toerekenbare tekortkoming in de nakoming?

Thnx voor je reactie. Ja in de nieuwe modellen is in principe doorgaans één afwijzing opgenomen (vroeger was dat inderdaad iets van 2). Ik heb net even in mijn overeenkomst gekeken en daar staat één afwijzing.

Dit staat letterlijk in mijn overeenkomst:
In het kader van een mededeling dat ontbinding wordt ingeroepen op grond van een
financieringsvoorbehoud, wordt onder goed gedocumenteerd in ieder geval verstaan, dat de mededeling vergezeld moet
gaan van bewijsstukken dat koper bij tenminste één geldverstrekkende instelling een offerte heeft gevraagd of heeft laten
vragen en dat geen van die aanvragen tot het gewenste resultaat heeft geleid. Tevens zal uit de bewijsstukken moeten
blijken voor welk bedrag koper de offerte heeft aangevraagd en om welke reden(en) de financieringsaanvraag door de
geldverstrekkende instantie is afgewezen. Indien de mededeling niet goed gedocumenteerd is, behoeft verkoper geen
genoegen te nemen met ontbinding..

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 16:52

Hubbels schreef:
Heb er geen ervaring mee, gelukkig! Zou mij ook enorm frustreren!Heb je zelf alles perfect op orde ben je afhankelijk van de laksheid van een ander -:(-

Ja dat willen ze opzich wel maar hij reageert dus niet meer op hun pogingen om contact te zoeken en hij reageert ook niet/nauwelijks op de telefoontjes van mijn makelaar en stuurt dan nu een laffe mail dat ie wil verlengen met 2 weken en hij mijn makelaar "niet te pakken" kreeg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:56

JustLizz schreef:
Hubbels schreef:

Ja dat willen ze opzich wel maar hij reageert dus niet meer op hun pogingen om contact te zoeken en hij reageert ook niet/nauwelijks op de telefoontjes van mijn makelaar en stuurt dan nu een laffe mail dat ie wil verlengen met 2 weken en hij mijn makelaar "niet te pakken" kreeg.

Dan stond ik gewoon voor zijn neus, op de een of andere manier er achter komen wanneer hij op kantoor is en dan er ook zijn. Je betaald zo'n persoon dus hij kan gewoon zijn werk doen, belachelijk zoiets!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:58

Kunnen de kopers niet switchen dat iemand anders dat voor hun regelt?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 17:02

meggiemeg schreef:

Ja dat willen ze opzich wel maar hij reageert dus niet meer op hun pogingen om contact te zoeken en hij reageert ook niet/nauwelijks op de telefoontjes van mijn makelaar en stuurt dan nu een laffe mail dat ie wil verlengen met 2 weken en hij mijn makelaar "niet te pakken" kreeg.[/quote]
Dan stond ik gewoon voor zijn neus, op de een of andere manier er achter komen wanneer hij op kantoor is en dan er ook zijn. Je betaald zo'n persoon dus hij kan gewoon zijn werk doen, belachelijk zoiets![/quote]

Haha ja precies, ik zou het ook niet zo gelaten ondergaan en tig keer naar zn kantoor gaan etc.

@Joyce83
Vast wel als ze dat echt zouden willen, maar goed.. dan is er ook aanstaande maandag nog geen definitieve financiering en dat lost nu het "probleem" niet meer op.. dat had ik als ik hen was een paar weken geleden al gedaan..

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:10

Ik heb net ervaren hoe druk het op dit moment is om een hypotheek te krijgen (we zijn begin april begonnen en vandaag pas rond terwijl we maandag passeren). Nu hadden wij zo’n doe het zelf module waardoor we redelijk rechtstreeks druk konden uitoefenen op dossier behandelaars en zijn we behoorlijk assertief doch fatsoenlijk aangelegd maar het mocht niet baten. Er is blijkbaar geen precedent voor de huidige situatie in hypothekenland...

Wat ik daarmee wil zeggen is dat nu switchen van tussenpersoon of bank wel het laatste is wat kopers moeten willen doen willen zij dit jaar nog een hypotheek krijgen. Echter de vraag is natuurlijk moet/wil jij voor dat risico opdraaien (er is immers best kans dat het over 2 weken ook niet rond is)? Denk dat het risico meevalt dat ze voor een valse afwijzing gaan als ze het huis wel willen hebben, immers elders beland je weer vrolijk onder aan de stapel...

Ik denk dat er samen uit proberen te komen het meest praktische is was je kunt doen. Ik voorzie dit zometeen ook met de kopers van ons huis, maar uiteindelijk wil ik het wel aan ze kwijt... succes!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:19

Laat ik vooropstellen dat onderstaande een vraag is en geen feit!!

Is het niet mogelijk dat je de kopers hun voorbehoud geeft, maar dat je je huis wel weer openzet voor andere gegadigden en je open mag staan voor een hoger bod dan je nu hebt geaccepteerd??

Staat me iets van bij dat wij dat ook hebben gehad toen wij een huis hadden gekocht. Bij ons duurde het ook erg lang (vanwege vakantieperiodes en reeds geplande periodes van afwezigheid van onze kant en hypotheekverstrekker, wij hadden daar geen makelaar bij nodig trouwens). Hierdoor hadden wij bewust al een lange periode bedongen (maar ook aangegeven dat het verkrijgen van een financiering an sich geen probleem zou moeten zijn. Hypotheekverstrekker was al op de hoogte van onze zoektocht en wij wisten al wat mogelijk was). Vanwege die lange periode, gaf onze eigen makelaar ook al aan, dat ze soms dan in de voorwaarden opnemen, dat voorbehoud van financiering mogelijk is, maar dat de verkopers verder mogen gaan met de verkoop als er een hoger bod wordt uitgebracht.

Of zoiets. Maar er zal vast iemand zijn hier, die zowel klok als klepel weet te vinden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:29

Dan krijg je aan twee kanten een ontbindende voorwaarde: eentje voor de oorspronkelijke kopers, en eentje voor de verkoper. Moet je goed nadenken over hoe je die voorwaarde formuleert: wanneer mag de verkoper dan ontbinden? Wanneer die de woning onder gunstiger voorwaarden kan verkopen? Als die de woning überhaupt eerder kan verkopen? Zou kunnen.

Edit: als jij eind mei met twee weken hebt verlengd, loopt het verlengde voorbehoud vandaag af, of niet?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 17:32

susannevdv schreef:
Ik heb net ervaren hoe druk het op dit moment is om een hypotheek te krijgen (we zijn begin april begonnen en vandaag pas rond terwijl we maandag passeren). Nu hadden wij zo’n doe het zelf module waardoor we redelijk rechtstreeks druk konden uitoefenen op dossier behandelaars en zijn we behoorlijk assertief doch fatsoenlijk aangelegd maar het mocht niet baten. Er is blijkbaar geen precedent voor de huidige situatie in hypothekenland...

Wat ik daarmee wil zeggen is dat nu switchen van tussenpersoon of bank wel het laatste is wat kopers moeten willen doen willen zij dit jaar nog een hypotheek krijgen. Echter de vraag is natuurlijk moet/wil jij voor dat risico opdraaien (er is immers best kans dat het over 2 weken ook niet rond is)? Denk dat het risico meevalt dat ze voor een valse afwijzing gaan als ze het huis wel willen hebben, immers elders beland je weer vrolijk onder aan de stapel...

Ik denk dat er samen uit proberen te komen het meest praktische is was je kunt doen. Ik voorzie dit zometeen ook met de kopers van ons huis, maar uiteindelijk wil ik het wel aan ze kwijt... succes!

Ik weet dat het inderdaad vrij druk is in hypothekenland op het moment. Kijk als ze konden aangeven dat ze echt meteen begonnen zijn en het aantoonbaar bij de banken ligt dat er vertraging wordt opgelopen vind ik het een iets anders verhaal.

Voor mijn nieuwe huis zijn we ergens in mei begonnen en ik kan nu al mijn handtekening zetten voor finaal akkoord.. Zij zijn ruim 5 weken eerder "begonnen".

Nog wat aanvullende info. De financier vraagt bij hen om een getekende koopovereenkomst van de verkoop van hun huidige woning. Die is 1 week na aankoop van mijn woning verkocht. Die tussenpersoon heeft het voor elkaar gekregen om telkens fout op fout te maken met de koopovereenkomst waardoor deze pas afgelopen week door beide partijen is getekend. Pas nu konden zij daardoor een volledige aanvraag indienen. Deze info heeft mijn makelaar van de kopers zelf te horen gekregen.

Die tussenpersoon van de kopers is dus zelf zo laks als ik weet niet wat geweest en precies DAT is de reden waarom ze de termijn al 2 keer niet gehaald hebben, dat heeft niet eens direct wat te doen met de drukte in hypotheekland.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 17:33

Prrrr schreef:
Dan krijg je aan twee kanten een ontbindende voorwaarde: eentje voor de oorspronkelijke kopers, en eentje voor de verkoper. Moet je goed nadenken over hoe je die voorwaarde formuleert: wanneer mag de verkoper dan ontbinden? Wanneer die de woning onder gunstiger voorwaarden kan verkopen? Als die de woning überhaupt eerder kan verkopen? Zou kunnen.

Edit: als jij eind mei met twee weken hebt verlengd, loopt het verlengde voorbehoud vandaag af, of niet?

Maandag loopt het af , 15 juni

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 17:35

Huis openzetten wordt denk ik lastig en wat ik al schreef in mijn OP, in principe wil ik het huis graag aan deze kopers verkopen, maar ik wil inmiddels gewoon zekerheid.

Mijn huis is overigens verkocht vanuit de stille verkoop dus er is geen brochure, geen foto's, geen funda etc. dus dat zou op korte termijn ook niet tot iets leiden.. En dan nog.. al zou ik aan anderen verkopen dan begint het circus weer opnieuw en krijg je daar weer een nieuw voorbehoud etc.

Ik wil dus de koop ook niet ontbinden maar vind dat de kopers nu wel risico mogen gaan lopen dat ze de financiering niet rond zouden krijgen in plaats van dat ik dat nog langer loop. Zij hebben immers gekozen voor een goedkope tussenpersoon optie waarvan ze wisten dat de kans bestond dat ie het niet tijdig rond zou krijgen. Toen hebben we al 2 weken uitstel gegeven en als ik dan hoor dat het pas 2 dagen geleden een aanvraag is ingediend ja sorry.. dan is het ook een beetje goedkoop = duurkoop

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:46

Dan zijn ze ook nogal laat met het verzoek om verlenging. Ik zou zeggen dat je geen genoegen hoeft te nemen met de ontbinding, en dat je ook geen verlenging hoeft te verlenen.

Wanneer is de beoogde overdracht?