Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
JustLizz schreef:Als ik het dus zo zie en ik verleng niet en zij hebben maandag geen afwijzing, dan zijn ze gebonden aan de overeenkomst en is de koop definitief geworden.. Als het proces voor aanvraag in gang is beschikken ze dus niet over een afwijzing en kunnen ze niet "gratis" ontbinden door het voorbehoud in te roepen.
Overigens is het ook vanuit de koper zeker niet de wens om te ontbinden, laat ik dat ook nog even zeggen.
Ja precies, ik heb ook al tegen mijn makelaar gezegd dat de koper dan het financieringsvoorbehoud maar moeten laten varen als het kennelijk toch geen probleem zou moeten zijn.
Idd kunnen ze er dan nog vanaf maar dan zijn ze idd die 10% van de koopsom verschuldigd (standaard afspraak hierover opgenomen).
Ik zie voor mijn werk ook veel contracten en veel jurisprudentie, maar dat is vooral fiscaal gericht, dus was even benieuwd of hier misschien wat profs zaten, die mij beetje op weg kunnen helpen.
stefje schreef:Ik zou het open gooien bij zowel koper als aankoopmakelaar. Laten weten dat je op de hoogte bent van de traagheid en dat je niet blijft verlengen. De ergernis die je hebt zoveel mogelijk neerleggen bij degenen die er iets mee kunnen. Koper kan makelaar er ook op aanspreken.
JustLizz schreef:Hoi [***],
Dat snap ik, maar als hij nu nog een aanvraag moet indienen, dan krijgt hij nooit uiterlijk maandag/dinsdag een goed gedocumenteerde afwijzing.. En hij moet de onderliggende gegevens verstekken waarop de aanvraag is gedaan, dus dat is haast onmogelijk voor hem om te regelen.
Mijn makelaar had het inderdaad ook over een financiële tegemoetkoming, maar ik heb geen idee wat gebruikelijk is?
Kijk echte "schade" heb ik nu nog niet want geloof best dat het uiteindelijk goed komt en ik de financiering voor mijn nieuwe huis ook wel geregeld zal krijgen, maar het is ontzettend frustrerend. Ik heb geïnvesteerd in een goede makelaar en goede hypotheekadviseur en doordat de kopers voor een low budget iemand hebben gekozen heb ik er wel gedoe van.
Prrrr schreef:Tjaaaa...
Ze vragen nu dus eigenlijk aan jou om het risico van hun niet rondkrijgen van de financiering nog eens op je te nemen. Dat is denk ik de wereld op zijn kop: ze hebben tijd genoeg gehad voor het aanvragen van de financiering, hebben nu dus kennelijk ook maar bij één bank ingediend, terwijl, goed gedocumenteerd, er een afwijzing van twee banken zou moeten liggen bij het inroepen van het financieringsvoorbehoud.
Als die makelaar te traag is geweest met het indienen van de stukken, schiet hij tekort in zijn dienstverlening naar zijn klanten, de kopers. Dus zoals ik het zie: niet akkoord gaan met verlengen, waardoor het financieringsvoorbehoud zonder effect verloopt (immers: geen goed gedocumenteerde afwijzingen), ze moeten als een dolle alsnog die financiering rondkrijgen, en reken maar dat die aankoopmakelaar daar zijn stinkende best voor gaat doen, anders is hij aansprakelijk voor de schade die ze lijden (10% van de koopsom). Tenzij hij dat weggecontracteerd heeft.
Kan jouw makelaar ze niet adviseren hem alvast aansprakelijk te stellen voor toerekenbare tekortkoming in de nakoming?
Hubbels schreef:Heb er geen ervaring mee, gelukkig! Zou mij ook enorm frustreren!Heb je zelf alles perfect op orde ben je afhankelijk van de laksheid van een ander![]()
Kunnen de kopers, de luie makelaar niet van zijn stoel rammelen?
JustLizz schreef:Hubbels schreef:Heb er geen ervaring mee, gelukkig! Zou mij ook enorm frustreren!Heb je zelf alles perfect op orde ben je afhankelijk van de laksheid van een ander![]()
Ja dat willen ze opzich wel maar hij reageert dus niet meer op hun pogingen om contact te zoeken en hij reageert ook niet/nauwelijks op de telefoontjes van mijn makelaar en stuurt dan nu een laffe mail dat ie wil verlengen met 2 weken en hij mijn makelaar "niet te pakken" kreeg.
meggiemeg schreef:Heb er geen ervaring mee, gelukkig! Zou mij ook enorm frustreren!Heb je zelf alles perfect op orde ben je afhankelijk van de laksheid van een ander![]()
susannevdv schreef:Ik heb net ervaren hoe druk het op dit moment is om een hypotheek te krijgen (we zijn begin april begonnen en vandaag pas rond terwijl we maandag passeren). Nu hadden wij zo’n doe het zelf module waardoor we redelijk rechtstreeks druk konden uitoefenen op dossier behandelaars en zijn we behoorlijk assertief doch fatsoenlijk aangelegd maar het mocht niet baten. Er is blijkbaar geen precedent voor de huidige situatie in hypothekenland...
Wat ik daarmee wil zeggen is dat nu switchen van tussenpersoon of bank wel het laatste is wat kopers moeten willen doen willen zij dit jaar nog een hypotheek krijgen. Echter de vraag is natuurlijk moet/wil jij voor dat risico opdraaien (er is immers best kans dat het over 2 weken ook niet rond is)? Denk dat het risico meevalt dat ze voor een valse afwijzing gaan als ze het huis wel willen hebben, immers elders beland je weer vrolijk onder aan de stapel...
Ik denk dat er samen uit proberen te komen het meest praktische is was je kunt doen. Ik voorzie dit zometeen ook met de kopers van ons huis, maar uiteindelijk wil ik het wel aan ze kwijt... succes!
Prrrr schreef:Dan krijg je aan twee kanten een ontbindende voorwaarde: eentje voor de oorspronkelijke kopers, en eentje voor de verkoper. Moet je goed nadenken over hoe je die voorwaarde formuleert: wanneer mag de verkoper dan ontbinden? Wanneer die de woning onder gunstiger voorwaarden kan verkopen? Als die de woning überhaupt eerder kan verkopen? Zou kunnen.
Edit: als jij eind mei met twee weken hebt verlengd, loopt het verlengde voorbehoud vandaag af, of niet?