Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:MCE schreef:als de link naar de VOC is het best bizar om in deze tijd een VOC speeltuin te openen
Dan is het een Veilig Onder Corona speeltuin waarbij kinderen aangemoedigd worden om 1,5 meter afstand te houden. Nu is het een geweldig idee om in deze tijd een VOC speeltuin te openen
crazycactus schreef:Sorry had zo snel niet gezien dat het een premium artikel was.
VOC als thema
Op dit moment zijn aannemers bezig om de grond van het jarenlang braakliggende terrein om te vormen tot een speelparadijs met de VOC als centrale thema. „We zullen een kanon, een kasteel, een kraaiennest terug zien komen als de speeltuin klaar is”, zegt Kees Bes, projectmanager van de gemeente Amsterdam. „En water natuurlijk.”
SillyB schreef:wel bizar hé, in tijden dat alle slavenhandelaars in t water gekieperd worden...
SillyB schreef:wel bizar hé, in tijden dat alle slavenhandelaars in t water gekieperd worden...
heidy_wilco schreef:SillyB schreef:wel bizar hé, in tijden dat alle slavenhandelaars in t water gekieperd worden...
De WIC (west-Indische compagnie) deed voornamelijk in slavenhandel, deze is ook bekend van de driehoekshandel (VOC was ook niet vrij van slavenarbeid, maar daar waren slaven niet een van de "hoofdproducten", om het even heel cru te zeggen). De VOC is nou eenmaal een belangrijk onderdeel geweest in de groei van Nederland. Ik zie persoonlijk geen verheerlijking van de VOC erin, het is voor mij gewoon een speeltuin met als thema VOC, in de zin van dat er onderdelen gebouwd worden als scheepsonderdelen, kastelen (bedoelen ze geen forten?) en veel water. Hadden ze dit thema er niet bijgezet, zou waarschijnlijk niemand er iets achter hebben gezocht. Misschien dat een andere naam ervoor handiger was geweest.
Ik ben zelf wel voorstander van dit soort dingen laten leven. Als land heb je goede momenten en slechte onderdelen in de geschiedenis, je kan niet alleen de goede dingen laten staan. Juist het weghalen zorgt ervoor dat mensen vergeten. Ik ben iemand die vind dat je juist zulke momenten moet aangrijpen om meer erover te leren en begrijpen.