VOC-speeltuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

VOC-speeltuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:42

Vjestagirl

Re: VOC-speeltuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:43

Ik gok een speeltuin die gethematiseerd is rond de Verenigde OostIndische Compagnie. Dus boten, veel pracht en praal. Zoiets?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:45

Een speeltuin in de stijl van de VOC. Met kasteel en kanonnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:45

Misschien een speeltuin met elementen uit de VOC tijd?
Schepen enzo?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:47

Met slaven ipv werknemers? :x

Het nieuwsbericht is verder wat summier om er meer over te kunnen zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:49

als de link naar de VOC is het best bizar om in deze tijd een VOC speeltuin te openen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:51

MCE schreef:
als de link naar de VOC is het best bizar om in deze tijd een VOC speeltuin te openen

Dan is het een Veilig Onder Corona speeltuin waarbij kinderen aangemoedigd worden om 1,5 meter afstand te houden. Nu is het een geweldig idee om in deze tijd een VOC speeltuin te openen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:54

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:56

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:58

Vjestagirl schreef:
MCE schreef:

Dan is het een Veilig Onder Corona speeltuin waarbij kinderen aangemoedigd worden om 1,5 meter afstand te houden. Nu is het een geweldig idee om in deze tijd een VOC speeltuin te openen

Veilig Onder Corona dat zou een geweldig idee zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:00

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:02

Ik heb dit topic even verplaatst naar LZP, daar past het beter.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:04

Sorry had zo snel niet gezien dat het een premium artikel was.

VOC als thema
Op dit moment zijn aannemers bezig om de grond van het jarenlang braakliggende terrein om te vormen tot een speelparadijs met de VOC als centrale thema. „We zullen een kanon, een kasteel, een kraaiennest terug zien komen als de speeltuin klaar is”, zegt Kees Bes, projectmanager van de gemeente Amsterdam. „En water natuurlijk.”

Moderatoropmerking:
Vanwege de auteursrechten heb ik dit bericht moeten wijzigen, een premium artikel mag om deze reden niet gekopieerd worden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:09

Ooh, dat klinkt wel heel erg leuk... Een ding scheelt, ik ben nog steeds een kind van mijn ouders, dus mag er ook spelen O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:09

crazycactus schreef:
Sorry had zo snel niet gezien dat het een premium artikel was.

VOC als thema
Op dit moment zijn aannemers bezig om de grond van het jarenlang braakliggende terrein om te vormen tot een speelparadijs met de VOC als centrale thema. „We zullen een kanon, een kasteel, een kraaiennest terug zien komen als de speeltuin klaar is”, zegt Kees Bes, projectmanager van de gemeente Amsterdam. „En water natuurlijk.”

dank je wel voor het delen, ben ik helemaal op de hoogt van wat een VOC-speeltuin is

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:23

wel bizar hé, in tijden dat alle slavenhandelaars in t water gekieperd worden...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:33

Gewoon het aloude piratenthema dus.....

Maar met een term als VOC genereer je tegenwoordig natuurlijk meer aandacht.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:33

SillyB schreef:
wel bizar hé, in tijden dat alle slavenhandelaars in t water gekieperd worden...

Ja en nee. Zeggen dat de VOC alleen slavenhandelaars waren is ook niet waar. We kunnen alles verbranden wat in deze tijd niet meer kan maar zeggen dat de VOC alleen maar over slavernij ging klopt niet. Dan kan je de hele egyptische, griekse en romijnse geschiedenis ook wel gaan veroordelen. Ja het was er een onderdeel van, nee we hebben ervan geleerd en gaan het nu anders doen maar dat maakt de geschiedenis niet minder waar. Juist dit soort verhalen moeten verteld blijven worden om herhaling te voorkomen. Proberen de geschiedenis te verstoppen door tegen kinderen te zeggen dat ze niet in een speeltuin met boten en kastelen mogen spelen gaat het huidige racismeprobleem echt niet oplossen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:39

SillyB schreef:

De WIC (west-Indische compagnie) deed voornamelijk in slavenhandel, deze is ook bekend van de driehoekshandel (VOC was ook niet vrij van slavenarbeid, maar daar waren slaven niet een van de "hoofdproducten", om het even heel cru te zeggen). De VOC is nou eenmaal een belangrijk onderdeel geweest in de groei van Nederland. Ik zie persoonlijk geen verheerlijking van de VOC erin, het is voor mij gewoon een speeltuin met als thema VOC, in de zin van dat er onderdelen gebouwd worden als scheepsonderdelen, kastelen (bedoelen ze geen forten?) en veel water. Hadden ze dit thema er niet bijgezet, zou waarschijnlijk niemand er iets achter hebben gezocht. Misschien dat een andere naam ervoor handiger was geweest.

Ik ben zelf wel voorstander van dit soort dingen laten leven. Als land heb je goede momenten en slechte onderdelen in de geschiedenis, je kan niet alleen de goede dingen laten staan. Juist het weghalen zorgt ervoor dat mensen vergeten. Ik ben iemand die vind dat je juist zulke momenten moet aangrijpen om meer erover te leren en begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:47

heidy_wilco schreef:
SillyB schreef:

De WIC (west-Indische compagnie) deed voornamelijk in slavenhandel, deze is ook bekend van de driehoekshandel (VOC was ook niet vrij van slavenarbeid, maar daar waren slaven niet een van de "hoofdproducten", om het even heel cru te zeggen). De VOC is nou eenmaal een belangrijk onderdeel geweest in de groei van Nederland. Ik zie persoonlijk geen verheerlijking van de VOC erin, het is voor mij gewoon een speeltuin met als thema VOC, in de zin van dat er onderdelen gebouwd worden als scheepsonderdelen, kastelen (bedoelen ze geen forten?) en veel water. Hadden ze dit thema er niet bijgezet, zou waarschijnlijk niemand er iets achter hebben gezocht. Misschien dat een andere naam ervoor handiger was geweest.

Ik ben zelf wel voorstander van dit soort dingen laten leven. Als land heb je goede momenten en slechte onderdelen in de geschiedenis, je kan niet alleen de goede dingen laten staan. Juist het weghalen zorgt ervoor dat mensen vergeten. Ik ben iemand die vind dat je juist zulke momenten moet aangrijpen om meer erover te leren en begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-20 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:50

Gevalletje 'Read the room' dit :=. Snap dat het leuk is, maar had er dan een piratenspeeltuin van gemaakt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:23

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie vragen bij de vraag van ts te blijven.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:28

Nou ja, de vraag van de ts al heel duidelijk beantwoord :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:38

Nou vraag beantwoord, topic naar de mesthoop dan maar? Wat is dit voor overbodig streng modereren?
Plekken waar het uit de hand loopt laten we lopen, maar dit drukken we meteen de kop in? _O- _O-