Verdeling taken (man - vrouw?)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verdeling taken (man - vrouw?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:34

Oke, ik ben dus even benieuwd.
Mijn vriend en ik voeren regelmatig een (verhit) gesprek over wie wat doet in huis en wie welke verantwoordelijkheid op zich neemt.

Wij bestellen boodschappen. Ik maak iedere week een lijstje en bestel dat dan. Ik zorg ook dat ik thuis ben als het wordt bezorgd. Ik doe de was. Schoonmaken doen we samen (alleen extra dingetjes) en mijn vriend pakt meer de huis klussen op zoals dingetjes schilderen of een deur die klemt afschaven. Dat is wat mij betreft allemaal prima.

Maar verder regelt mijn vriend niks. Als de schoorsteenveger moet komen maak ik de afspraak en moet ik maar zorgen dat ik thuis ben of zorgen dat er iemand thuis is (mn moeder ofzo). Als we een weekend weg zijn, moet ik maar zorgen dat iemand de dieren eten komt geven, als de parketboer de vloer komt schuren, en oliën moet ik maar zorgen dat ik thuis ben, als er kinderopvang geregeld moet worden, moet ik maar gaan kijken waar, ik regel de poets en het geld voor haar, ik regel alles wat ook maar een beetje administratief is, vakanties etc.

Wij werken allebei 40 uur. Ik kan misschien wat gemakkelijker vanuit huis werken, maar ik moet ook gewoon werken. Soms word ik hier zo moe van... Uiteraard kaart ik het wel eens aan, maar die gesprekken monden altijd uit in een discussie omdat mijn vriend het opvat als kritiek en in de verdediging schiet. Ik krijg zelfs het verwijt dat ik niks overleg en dat ik alles toch zelf regel. Waar ik het mee oneens ben; ik kan goed 3/4 keer zeggen: we moeten zus of zo regelen. En daar blijft het voor hem dan bij. Hij pakt er geen website bij, gaat niet opzoek; kortom doet vervolgens niets. Dus regel ik het uiteindelijk zelf. Het is niet zo dat ik hem de kans daartoe niet geef.

Hoe zit dat bij jullie en hoe is dat bij jullie verdeeld? Zijn er wellicht ook tips? :+
Ik wil er echt graag verandering in aanbrengen, omdat ik anders al weet hoe ons vergaat in de toekomst.

Edit; even ter verduidelijking. Het gaat me dus niet om huishoudelijke taken zoals stofzuigen. Maar om het denken aan dingen en regelen van dingen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-20 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: Verdeling taken (man - vrouw?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:37

Foaly
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:37

Eerste ingeving: zeg je 'we moeten dit of dat nog regelen' of 'zou jij dit of dat kunnen regelen'? Want als de situatie nu zo is dat jij alles regelt, dan verstaat je vriend waarschijnlijk automatisch 'ik' als je 'we' zegt (als je snapt wat ik bedoel :+ )

Oftewel: wat gebeurt er als je hem vraagt om iets te doen? Gebeurt het dan ook? Want zo ja, dan lijkt het me meer een communicatieprobleem dan iets anders.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:39

Foaly schreef:
Eerste ingeving: zeg je 'we moeten dit of dat nog regelen' of 'zou jij dit of dat kunnen regelen'? Want als de situatie nu zo is dat jij alles regelt, dan verstaat je vriend waarschijnlijk automatisch 'ik' als je 'we' zegt (als je snapt wat ik bedoel :+ )

Oftewel: wat gebeurt er als je hem vraagt om iets te doen? Gebeurt het dan ook? Want zo ja, dan lijkt het me meer een communicatieprobleem dan iets anders.

Maar waarom zou de TS haar vriend alles moeten vragen? Hij kan zelf toch ook bedenken dat de schoorsteenveger moet komen, of dat de vloer gedaan moet worden etc.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:42

Foaly schreef:

Hoewel ik vind dat hij uit zichzelf dingen kan regelen, komt er ook gewoon niks. Hij is geen lambal ofzo maar zaken opvolgen en regelen is echt niet zijn sterkste punt. Als ik hem iets vraag, kan er goed een week of 4/5 overheen gaan voordat het is geregeld of ik kom erachter dat het ook dan niet is geregeld.
Zo zitten we met regelmaat zonder lenzen of lenzenvloeistof. Dan zeg ik tegen hem dat hij dat moet bestellen, maar komt er niks. Uiteindelijk ben ik daar zelf ook de dupe van, en heb dus geen vloeistof. Hierdoor bestel ik het tegenwoordig zelf maar tijdig.

En als ik het dan al aan hem moet vragen, moet ik er ook aan denken. Want zelf denkt hij nergens aan. Dus dan kan ik het bijna net zo goed zelf regelen en weet ik dat het er is... Hij komt er gewoon niet op, vindt het niet belangrijk of vergeet het. Overigens is het ook wel een vorm van gemakzucht vind ik.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-20 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:42

Dat schijnt zo te werken in een mannenbrein:
Als ik tegen een jongetje zeg; "er ligt een schaar onder de tafel" dan kijkt dat ventje onder de tafel en zegt: ja.
Als ik het tegen een meisje zeg, kijkt ze onder de tafel en raapt de schaar vervolgens op.
Swear to God, gebeurt me wekelijks dat soort voorvallen :+

Te kinderachtig voor woorden, maar dan moet je idd maar gewoon zeggen: "Schat, regel jij de schoorsteenveger? Het moet voor deze-en-deze datum"
Ik vind het ook rete-irritant, maar ja...werkt wel beter :')

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:43

Vjestagirl schreef:
Foaly schreef:

Maar waarom zou de TS haar vriend alles moeten vragen? Hij kan zelf toch ook bedenken dat de schoorsteenveger moet komen, of dat de vloer gedaan moet worden etc.?

In de ideale gewenste situatie wel. Maar als je dat al jaren niet hebt gedaan en dus niet gewend bent, dan niet.

Ik zou inderdaad eerst duidelijk uitspreken wat je van hem verwacht.

“Wil jij dit en dit regelen voor dan en dan?”

Ook kan je vragen aan hem welke taken hij op zich wil nemen voor standaard, dus wekelijks stofzuigen bijvoorbeeld. Laat hem wennen met de minst vervelende klusjes, maar dus wel consequent meehelpen in huis.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:43

Mijn man doet vrij veel, boodschappen, koken. Opruimen moet ik wat aansturen als ik het gedaan wil hebben. Dingen regelen is niet zijn sterkste kant en moet ik ook soms echt te vaak achter hem aan zitten, onze auto moet al weken verkocht maar stappen zetten lukt blijkbaar niet. Heb niet het idee dat ik daar veel aan kan veranderen O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:44

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:45

hier zijn de taken wel redelijk verdeeld. Ik doe wel iets meer, maar ik werk parttime
Hij zorgt voor de boodschappen en, geloof het of niet, 9 van de 10 keer kookt hij.

Ook als er iets geregeld moet worden is het verdeeld. Voor onze dochter regel ik veel. Maar voor het huis regelt hij alles.

Hij zal niet uit zichzelf even een was aanzetten, of een was ophangen. of andere huishoudelijke klusjes. Maar ik denk dat mannen het misschien ook niet zien. De wasmand kan hier nog zo vol zitten, dat ene shirt gaat er gewoon bij zonder dat hij uit zichzelf de was aan zet.
Maar als ik het vraag doet ie het wel. Dus ik mag eigenlijk niet klagen.
Het enige wat ik herhaaldelijk moet zeggen is om zn shirts niet naast zn bed te bewaren :\

Misschien inderdaad wat Foaly zegt: misschien ligt het eraan hoe je het zegt. Misschien wordt het anders als je zegt: Wil jij dit even regelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:46

Azmay schreef:
Mijn man doet vrij veel, boodschappen, koken. Opruimen moet ik wat aansturen als ik het gedaan wil hebben. Dingen regelen is niet zijn sterkste kant en moet ik ook soms echt te vaak achter hem aan zitten, onze auto moet al weken verkocht maar stappen zetten lukt blijkbaar niet. Heb niet het idee dat ik daar veel aan kan veranderen O:)

Nouja, aangezien wij een kind op komst hebben, wil ik daar dus wel verandering in aanbrengen. Wij werken evenveel, ik heb 2 paarden en wil ook een leven. Ik zie nu al gebeuren, dat wanneer ons kind ziek is, ik kan regelen dat hij wordt opgehaald en ermee thuis kan zitten en zo nog 100 dingen. Het houdt een keer op.

Tatyana
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:46

Bij ons thuis regel ik wel een hoop, maar mijn vriend doet heel veel. Hij werkt minder en doet denk ik 80% van het huishouden (inclusief koken), ik doe alleen de was (wassen, ophangen en opvouwen) en stofzuig af en toe boven.

Wel ben ik de lopende agenda en hou ik beter overzicht op langere termijn, dus schoorsteenveger, kinderopvang, vakanties etc regel ik allemaal en als het op zijn thuisdagen past, is hij er en anders zorg ik dat ik thuis ben.

Gewoon samen verantwoordelijk dus, maar allebei doen we de dingen waar we goed in zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:47

ValerieM schreef:
hier zijn de taken wel redelijk verdeeld. Ik doe wel iets meer, maar ik werk parttime
Hij zorgt voor de boodschappen en, geloof het of niet, 9 van de 10 keer kookt hij.

Ook als er iets geregeld moet worden is het verdeeld. Voor onze dochter regel ik veel. Maar voor het huis regelt hij alles.

Hij zal niet uit zichzelf even een was aanzetten, of een was ophangen. of andere huishoudelijke klusjes. Maar ik denk dat mannen het misschien ook niet zien. De wasmand kan hier nog zo vol zitten, dat ene shirt gaat er gewoon bij zonder dat hij uit zichzelf de was aan zet.
Het enige wat ik herhaaldelijk moet zeggen is om zn shirts niet naast zn bed te bewaren :

Misschien inderdaad wat Foaly zegt: misschien ligt het eraan hoe je het zegt. Misschien wordt het anders als je zegt: Wil jij dit even regelen?

Oke, het gaat me misschien meer om het nemen van verantwoordelijkheid en het denken aan zaken. Het gaat me niet zozeer om stofzuigen of echt huishoudelijke taken. Ik moet werkelijk overal aan denken. Hij denkt echt nergens aan. Alleen dat vind ik al een last. En ik wil hem niet constant vragen iets te doen. Het is een volwassen vent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:49

Ik mag echt totaal niet klagen, denk dat wij vrij goed aan 50/50 zitten. Mijn man kookt meestal en dat vind ik echt een luxe aangezien het dan klaar is sls ik uit stal kom bijvoorbeeld. Stofzuigen en badkamers zijn voor mij. De rest van de klusjes schikt (was en zo) zich naar wie thuis is. Dit ging bij ons vrij vanzelfsprekend, geloof ik. We hebben soms andere manieren van schoonmaken en de was doen, maar wie de klus doet, bepaald :+
Tuin en dieren zijn mijn hobbies (de dieren zijn er omdat ik dat doorgedramt heb) maar hij maait vaak het gras. We zijn beide 1 dag per week thuis onder de week.
Het initiatief van vakantie is meestal bij mij, maar de fotoboeken doet hij dan weer :D
We hebben ook ongeveer dezelfde rommel tolerantie.
Zorgen voor een ziek kind doet diegene die in die week zonder veel problemen thuis kan werken, duurt het langer dan blijven we vaak om de beurt om de dag thuis.
Het lijkt me lastig om met iemand te zijn die daar heel anders in staat en veel hogere of lagere verwachtingen heeft van schoon/opgeruimd. Ik weet ook niet goed hoe je daar wat mee kan behalve misschien echt fix de taken verdelen.

Anoniem

Re: Verdeling taken (man - vrouw?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:50

Maar hoe doe je dat dan als de ander echt nergens aan denkt?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:51

Dan moet je het ook een keer laten gebeuren dat het fout gaat. Laat hem maar "op zn bek gaan" dan voelt hij ook wat de gevolgen zijn. Als je alles blijft regelen dan komt hij er altijd mee weg. Oorzaak en gevolg. Mijn vriend is een ster in dingen uitstellen maar nadat ik op een gegeven moment niet meer ingreep heeft hij dat gauw afgeleerd.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:51

Joman schreef:
ValerieM schreef:

Het enige wat ik herhaaldelijk moet zeggen is om zn shirts niet naast zn bed te bewaren :

Oke, het gaat me misschien meer om het nemen van verantwoordelijkheid. Ik moet werkelijk overal aan denken. Hij denkt echt nergens aan. Alleen dat vind ik al een last. En ik wil hem niet constant vragen iets te doen. Het is een volwassen vent.

Wat ik ook nog wel eens doe; een agendapuntje maken in de telefoon en hem uitnodigen. Zodat hij ook een melding krijgt.
Misschien kun je het gesprek eens aangaan. Aangeven dat jullie allebei fulltime werken, en je het huishouden beter wil verdelen.
Wij doen het ook wel eens zo: ik doe de badkamer, doe jij ff stofzuigen en dweilen.
Maar toch denk ik ook dat mannen die dingen niet zien ofzo. Het zijn net kinderen hahaha

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:52

Je houdt het zelf in stand door het steeds zelf te doen.
Duidelijke afspraken maken wie, wat doet.

Tatyana
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:53

Joman schreef:

Groot planbord ophangen?

Ik vind het zelf ook geen probleem om overal aan te denken, als ik het maar niet allemaal zelf moet doen...
Qua huishoudelijke taken hoef ik niets te regelen, die heeft ie zelf prima onder controle, maar juist de dingen die minder met regelmaat gaan doe ik en reminder ik hem als hij wat moet doen (rijbewijs verlengen, auto apk, etc)
Maar nogmaals, dat doe ik met liefde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:54

Boompje1985 schreef:
Dan moet je het ook een keer laten gebeuren dat het fout gaat. Laat hem maar "op zn bek gaan" dan voelt hij ook wat de gevolgen zijn. Als je alles blijft regelen dan komt hij er altijd mee weg. Oorzaak en gevolg. Mijn vriend is een ster in dingen uitstellen maar nadat ik op een gegeven moment niet meer ingreep heeft hij dat gauw afgeleerd.

Maar daar ben ik dus zelf ook de dupe van... Dan heb ik dus geen geschuurde vloer voordat de meubels erin komen, ik heb geen lenzenvloeistof, en ga zo maar door.

Mungbean

Ik denk dat ik daar geen tolerantie voor zou hebben :o
Voordat er überhaupt een kind in de maak was hebben we uitgebreid besproken dat het een evenredige verdeling zou zijn. Had ik daar ook maar de geringste twijfel over gehad dan was er geen kind gekomen.
Vorig jaar trok het een tijd scheef omdat zijn baan meer uren verplichtte, na een paar maanden gaf ik aan dat ik het zo niet zag zitten en kort erna heeft hij toen opgezegd.

We hebben een gedeelde agenda, dus het argument wist ik niet gaat echt niet ip.

MamaMiesje

Boompje1985 schreef:

Zo doe ik dat met mijn jongenspuber ook :') Af en toe, heel gecalculeerd van mijn kant, tegen de denkbeeldige grindpaal aan laten lopen, Die paal die ik al mijlenver aan zag komen. Die paal waar ik nog naar gehint had, maar waar niks mee gedaan werd...Ja, jammer dannnn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:55

Tatyana schreef:
Joman schreef:

Groot planbord ophangen?

Ik vind het zelf ook geen probleem om overal aan te denken, als ik het maar niet allemaal zelf moet doen...
Qua huishoudelijke taken hoef ik niets te regelen, die heeft ie zelf prima onder controle, maar juist de dingen die minder met regelmaat gaan doe ik en reminder ik hem als hij wat moet doen (rijbewijs verlengen, auto apk, etc)
Maar nogmaals, dat doe ik met liefde.

Maar ik vind het dus wel vervelend om overal aan te moeten denken. Dat wil ik niet.

Planbord is wellicht ook wel een idee. Hij vergeet ook dat bezoek voor m’n verjaardag komt en plant gerust iets anders met z’n vrienden :+

Echt allemaal niet expres. Wel irritant

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:56

MamaMiesje schreef:
Dat schijnt zo te werken in een mannenbrein:
Als ik tegen een jongetje zeg; "er ligt een schaar onder de tafel" dan kijkt dat ventje onder de tafel en zegt: ja.
Als ik het tegen een meisje zeg, kijkt ze onder de tafel en raapt de schaar vervolgens op.
Swear to God, gebeurt me wekelijks dat soort voorvallen :+

Te kinderachtig voor woorden, maar dan moet je idd maar gewoon zeggen: "Schat, regel jij de schoorsteenveger? Het moet voor deze-en-deze datum"
Ik vind het ook rete-irritant, maar ja...werkt wel beter :')

Lees de strip van Vjestagirl. Het is niet zozeer mannen- VS vrouwenbrein. Het is echt een belangrijk stuk opvoeding/cultuur/voorbeeldfunctie.
En vanuit die optiek kun je het aanpakken en gelijk gaan trekken.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:57

Een collega van mij is heel enthousiast over de app TIDY - is wel betaald.
Hier vul je dan de klusjes in die op regelmatige basis gedaan moeten worden, en je kan samen in de app. Aan het eind van de week moeten alle klusjes afgevinkt zijn, maar op deze manier is het heel overzichtelijk wat er gedaan moet worden.
Je hoeft dus niks te vragen, maar je man zal dan wss makkelijker wat uit zichzelf doen.

Ik weet niet of het helemaal ideaal is voor dingen als een schoorsteenveger bellen, maar wellicht is er ook zo'n soort app met 'to do' lijstjes.