Een vriend van mij heeft me gevraagd of ik voor hem garant kan staan voor een anti-kraak huurwoning. De woning gaat hem 150 euro per maand kosten (echt niets dus). Ik weet dat hij een vast contract heeft, zijn skillset qua werk is zeer gewild dus hij zal niet zonder inkomen komen te zitten (en daarbij is het dus maar 150 euro).
Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van bokkers. Hebben jullie wel eens garant gestaan voor iemand? Hoe verliep dat? Zijn er dingen waar ik verder rekening mee moet houden?
Niet doen. Heel vervelend maar als hij om wat voor reden ook schulden maakt, komt de deurwaarder ze toch bij jou halen.
marleen_88
Geplaatst: 08-06-20 18:25
Ik vind het toch een lastige. Wat als hij er een potje van maakt, kun jij voor de troep opdraaien. Ik denk dat ik er voor bedankt had. Ik heb genoeg aan mijn eigen vaste lasten.
Brainless
Amazone
Geplaatst: 08-06-20 18:26
Als hij iemand nodig heeft om garant te staan voor zo'n klein bedrag (en hij heeft een vast inkomen), dan heeft dat een reden en zou ik sowieso nooit garant willen staan.
Mijn advies.. nooit doen.
belle_boef
Geplaatst: 08-06-20 18:26
Ik zou dat voor vrienden niet doen. Sowieso bijzonder dat de woningbouw vraagt om een garant als hij “alles voor elkaar zou hebben”
Het gaat om een anti-kraak corporatie die op hun site hebben staan dat ze áltijd een garantsteller willen. Ongeacht het inkomen etc.
stefje
Geplaatst: 08-06-20 18:39
Is er geen familie, ouders, broer of zus? Ik denk altijd maar, alles waar je voor moet tekenen moet je heel erg goed overdenken, anders was tekenen niet nodig... Ik zeg ook niet doen, als hem iets overkomt, burnout of wat dan ook, ziektewet, uit dienst, geen geld meer, kan allemaal gebeuren.
Nee. tenzij het iemand van je directe familie is dan kun je het gokken, als je weet dat iemand prima met geld kan omgaan. Mijn moeder heeft ook garant gestaan toen ik voor het eerst een autootje leaste. maar ik zou dat echt nooit voor een vriend/vriendin doen. Je krijgt echt gezeik. Als hij niet betaald, komen ze het bij jou halen. Ook al is het niks.. dan is 150 euro voor niks wel ineens heel veel geld. en jij krijgt er niks voor.
En bedenk dat ze die eerste 150€ echt nog niet bij jou komen halen. Pas als het oploopt in de €1000+ en hij eruit gezet wordt omdat er bij hem niks te halen valt. Dan komen ze bij jou
Ik zou er niet aan beginnen. Een vriend van mij is door garant te staan bij de huurwoning van zijn ex wel enorm in de schulden gekomen. Wel een iets ander verhaal natuurlijk. Zij gingen uit elkaar, zij bleef er met de kinderen wonen maar verdiende formeel niet genoeg. Echter betaalde zij voorheen ook de huur altijd. Dus hij besloot in het belang van de kinderen garant te staan. Zij betaalde niets meer en had geen cent voor de deurwaarder, die kwam bij hem aankloppen. En dan sta je garant en ben je dus aansprakelijk. Hoe goed je iemand ook denkt te kennen, dit soort situaties gebeuren nog erg vaak.
Memories
Geplaatst: 08-06-20 19:32
Sta je alleen garant voor de huur of ook voor eventuele schade aan de woning? Vanuit mijn ervaring met antikraak instanties (meerdere jaren via zo'n constructie gewoond) hebben ze er nogal een handje van om overal waar het een beetje kan je een poot uit draaien of extra geld op in te houden. Een paar maanden huurachterstand zal dan misschien voor jou goed te doen zijn in een noodgeval maar als er iets van schade is kan ik me voorstellen dat dat heel hard in de papieren gaat lopen. En tja, wanneer het dan 'schade' is en hoeveel dat moet kosten... geen al te beste ervaring mee, moet ik zeggen.
Enige waar jij rekening mee moet houden is dat ze geld bij jou kunnen komen halen mocht die vriend het zelf niet hebben en dat jij dan degene bent met de schuld en bijbehorende problematiek. Ik weet ook niet hoe goed je hem kent en hoezeer jij hem vertrouwd maar ik zou er wel 2x over nadenken.
Ik doe het al een tijd. Ook voor de huur. In mijn geval is het voor de zoon van mijn beste vriendin die niet meer leeft. Hij heeft werk en we hebben goed contact. Ik vond het een soort van ingecalculeerd risico. Gaat het mis dan ben ik zijn vangnet en dat kan ik me veroorloven.
Tanya
Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-20 20:26
Dank voor alle reacties!
Heb al wat nuttige dingen gelezen, ga morgen even met die organisatie bellen voor wat vragen.
Tiggs
Geplaatst: 08-06-20 20:30
Waarschijnlijk ben je dan ook aansprakelijk voor alle eventuele schade en wordt er geen maximum afgesproken? Dat zou ik echt echt niet doen. Je weet nooit welke kant een vriendschap opgaat (en ik ben iemand die veel lange vriendschappen heeft) of wat iemand opeens voor gekkigheid in z'n hoofd krijgt..
Sidenote is wel dat ik jurist ben, dus altijd beren op de weg zie
Nee, nooit doen. Ik heb dat al te vaak mis zien gaan. Net als geld lenen aan bekenden of familie. Wat was het ook alweer? Wandelen en niet handelen ofzo?
paddington
Geplaatst: 08-06-20 20:42
Wij liepen ook tegen dit probleem aan maar dan in de UK. Daar schijnt het vrij normaal te zijn als je iets gaat huren dan je een garantsteller moet hebben.
Gelukkig kon ik bij mijn zoon garant staan maar voor vrienden zou ik het niet zo snel doen of durven doen.
Ik zou alleen garant willen staan voor mijn kinderen. Voor de rest neem ik dat risico niet.
laraxXxemma
Geplaatst: 08-06-20 20:49
"Een vriend" zou ik niet zo snel doen.
Maar ik vind t lastig te zeggen hoe goed je diegene kent. Voor mn beste vriendin zou ik best garant staan, wetende dat ze zelf prima met geld om kan gaan en hoewel ik het niet zou verwachten, stel het zou wel echt nodig zijn om dat te doen zou ik dat ook best een paar maanden voor haar willen/kunnen doen en weet ik 100% zeker dat ik het ook weer terug zou krijgen.
Maar los van haar zou ik het niet zo snel doen voor andere vrienden. Die 150 klinkt als niet zo veel, maar wat als je dat een half jaar zou moeten betalen voor hem? Kan je met zekerheid zeggen dat je dat ook weer terug zou krijgen op het moment dat hij dat geld weer over heeft (en niet nog eens een jaar of wat later)?
Tiggs
Geplaatst: 09-06-20 10:19
Kimbers schreef:
Ik zou alleen garant willen staan voor mijn kinderen. Voor de rest neem ik dat risico niet.
Ik voor m'n ouders en misschien voor m'n broer, maar daar houdt het dan ook bij op. Zelfs niet bij hele goede oude vriendschappen.
Ik ken verschillende mensen voor wie ik het zo zou doen. Maar heb ook de rotzooi op mogen ruimen voor mensen die dat vanuit de beste intenties hebben gedaan. Dat is niet grappig.
Probeer in ieder geval, voor je tekent, vast te stellen wat precies je aansprakelijkheid is en in hoeverre je die kan beperken, bijvoorbeeld in tijd of bedrag, en welke verplichtingen de verhuurder heeft om jou ervan op de hoogte te stellen als die aansprakelijkheid begint op te lopen. Dan heb je zelf namelijk nog de mogelijkheid om in te grijpen als het nodig is.
Nog even een vraagje.. waarvoor moet je garant staan? Is dat financieel en/of schade? Of dat hij een plek heeft om snel naar toe te kunnen als hij er uit moet?
In Nederland is de eerste niet gebruikelijk, maar het tweede wel. Je hebt nl antikraak waar je in een korte tijd uit moet kunnen vertrekken bij bv verkoop of verbouwen/slopen.
Britta31
Amazone
Geplaatst: 09-06-20 10:52
Maar als hij nu de 150 euro al niet kan betalen moet hij dat huis dan wel gaan huren?