Instituut Mentoris (zij-instromen onderwijs)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Instituut Mentoris (zij-instromen onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 09:54

Kleine inleiding over mezelf, mag je overslaan:
In 2011 ben ik afgestudeerd als bedrijfskundige (HBO). Hierna heb ik een jaar of 6 in de bankensector gewerkt, met een en al reorganisaties en verhuizingen van het kantoor naar Amsterdam. Ik heb toen bewust besloten om niet meer verder te willen in deze sector, gezien de continue krimp. Toen via via als office manager aan de slag gegaan; dit waren twee tijdelijke functies en de laatste beviel goed en ze waren ook tevreden over mij maar ook dit kantoor ging verhuizen naar Amsterdam en daar hadden ze geen office manager meer nodig.
Nu zit ik dus weer in de WW. Ik ben nu 31 en heb heel erg behoefte aan een vaste baan met betekenis. Het 'papier schuiven' geeft mij geen energie.

Mijn hele directe familie zit in het onderwijs; mijn vader geeft les op een universiteit, mijn moeder (inmiddels gepensioneerd) gaf les op een middelbare school en mijn zus heeft haar eigen bedrijfje in lesgeven en geeft daarnaast volwassenenonderwijs op een ROC. Het onderwijs 'zit mij dus in het bloed'. Tijdens mijn opleiding heb ik heel veel moeten presenteren, dit vind ik leuk en gaat me ook goed af. Ook denken veel mensen (familie en vriend) dat het onderwijs bij mij past.

Ik heb echter geen geld, energie en tijd (ik heb samen met mijn vriend een dochtertje van 2 jaar) om nu nog een voltijd studie te gaan doen. Sowieso werk ik al jaren parttime, fulltime vind ik te zwaar. Maar dat komt ook omdat ik nog nooit een functie heb gehad waar ik energie van kreeg.

Nu mijn vraag:
Nu kwam ik via LinkedIn terecht bij Instituut Mentoris. ik heb daar gisteren een webinar van gezien. Als je hun parttime opleiding volgt, van circa 9 maanden, ben je daarna startbekwaam. Daarna moet je dan de verkorte / versnelde opleiding doen van de Pabo (als je in het primair onderwijs aan de slag wil). Mentoris geeft aan dat 75% van hun studenten al tijdens de opleiding een baan heeft gevonden in het onderwijs. Daarnaast ben ik erg zoekende in welke doelgroep ik dan leuk zou vinden, daar is deze opleiding ook voor bedoeld.

Zoals ik er nu inzit, zou ik ofwel aan de slag willen in het primair onderwijs (niet de kleuters) ofwel volwassenenonderwijs, bijvoorbeeld op een HBO. Maar ik geloof wel dat ze daar vaak een academische titel willen hebben.

Heeft iemand van jullie ervaring met Mentoris? Of een soortgelijke opleiding?

Anoniem

Re: Instituut Mentoris (zij-instromen onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:02

Ik heb alleen een beetje via-via ervaring, mijn moeder is op dit moment zijinstromer in het basisonderwijs (wel in de kleuterklas maar dat traject werkt hetzelfde). In principe kan je met elke achtergrond starten aan een zijinstroom-traject, het is wel de keuze van een opleidingsinstituut of ze je willen toelaten of niet. Je moet bepaalde competenties kunnen bewijzen dmv andere diploma's. Let wel dat je dan echt direct voor de klas staat en dat je daar wel tegen moet kunnen. Ik heb verschillende stages gelopen in het (middelbaar) onderwijs en lesgeven is echt iets anders dan een presentatie geven, vooral als je doelgroep kinderen is. Er zit zo'n groot pedagogisch plaatje achter...

Zo'n instituut klinkt als een mooie tussenoplossing, maar ik ben wel benieuwd of zij ook stages of andere praktijkervaring bieden.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:11

Ik volg eventjes, ik wil wellicht zoiets soortgelijks gaan doen. Ik ben als het goed is volgende maand afgestudeerd op het HBO bedrijfseconomie.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:45

Dank voor je reactie Emmaa_! Ik heb begrepen dat 25% van de zij-instromers het eerste jaar niet haalt. Om ook mezelf te behoeden voor wellicht een foute keuze, ook qua doelgroep, en wat meer ervaring op te doen, leek mij dit ook wel een aardige keuze.

Interessant Linsey! Waarom denk jij hier over na?

Anoniem

Re: Instituut Mentoris (zij-instromen onderwijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 11:48

Ja, van wat ik van mijn moeder begrijp is het best pittig. Je loopt geen stage maar staat echt fulltime voor de klas met bijbehorende verantwoordelijkheden. Mijn moeder heeft een achtergrond in het onderwijs en vindt het daardoor heel leuk, maar ik kan me voorstellen dat het voor mensen die dat niet hebben of bv geen kinderen hebben opgevoed best wel heel pittig kan zijn.