Woelmuizen in de tuin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arethe

Woelmuizen in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 10:43

Hoi bokkers,

Ik ben op zoek naar tips.
Gisteren ochtend kreeg ik van mijn man foto’s doorgestuurd van onze tuin, waar allemaal paadjes en gangetjes door het gras liepen. Gisteren avond zelf gekeken en op bepaalde plekken waren de plaggen gras helemaal omhoog gekomen. Ook ontdekten we een aantal gaatjes en gangetjes. Als ik op internet zoek las ik een aantal mogelijkheden, vogels die het gras vernielen door hun zoektocht naar engerlingen & emelten of woelmuizen.

Nu denk ik aan het laatste door de holletjes en gangetjes door het gras. Of zou het nog iets anders kunnen zijn, het is ontstaan na de heftige regen van donderdag ..

Het is een nieuw huis en tuin, wonen er ruim een jaar nu. In de schuur is er niets aangevreten en geen keutel te vinden. We houden het gras kort en er ligt geen snoeiafval. Wel staat er een groot konijnenhok

Wat zouden we kunnen doen? Onze konijnen lopen vaak los in de tuin en onze dochter speelt hier vaak met vriendinnetjes uit de buurt. Heftige middelen wil ik dus liever niet inzetten.. ook wegens buurtkatten die regelmatig hier rondlopen.

Fineapple

Re: Woelmuizen in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:53

Heb je last van ze? :)

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:54

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 11:02

Fineapple schreef:
Heb je last van ze? :)

Ja, mijn gehele tuin ligt overhoop. De helft van de grasplaggen zijn compleet vernield en verzakt bij de opnieuw aanduwen.

Brainless schreef:
Als je niet in een nat gebied woont (met sloten ed) dan is het hoogst waarschijnlijk geen woelmuis maar een aardmuis.
Bestrijding kan op dezelfde manier.
http://tuinen.blog123.nl/woelmuizen-bestrijden/

Dat woon ik, wijk is omringt door grote sloot en paar meter verder ligt een kleine vaart.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:10

Ik had vorig jaar ook echt onnoemelijk veel gaatjes en gangen in de tuin, veroorzaakt door woelmuizen. Ik heb deze aangeschaft BSI Mollenverjager Extra Sterk.
Je zet deze staaf, werkt op batterijen, in een woelmuizen gat, er komt om bepaalde tijden een trilling, daar kunnen mollen en deze woelmuizen niet tegen en ze gaan verhuizen. Dit jaar geen enkel woelmuisgat meer kunnen ontdekken.

Nymphe
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:12

Bedankt voor je topic Arethe! Nu weet ik eindelijk wat ons gazon aan het overhoophalen is.

Moet je ze echt bestrijden als je er vanaf wilt of gaan ze na verloop van tijd (binnen een paar weken/maanden) weer weg?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 11:21

Betty62 schreef:
Ik had vorig jaar ook echt onnoemelijk veel gaatjes en gangen in de tuin, veroorzaakt door woelmuizen. Ik heb deze aangeschaft BSI Mollenverjager Extra Sterk.
Je zet deze staaf, werkt op batterijen, in een woelmuizen gat, er komt om bepaalde tijden een trilling, daar kunnen mollen en deze woelmuizen niet tegen en ze gaan verhuizen. Dit jaar geen enkel woelmuisgat meer kunnen ontdekken.

Top, dat vind ik persoonlijk een fijnere manier dan met bestrijdingsmiddelen te werken. Heb je enig idee hoe dit uitwerkt bij konijnen en andere dieren?

Nymphe schreef:
Bedankt voor je topic Arethe! Nu weet ik eindelijk wat ons gazon aan het overhoophalen is.

Moet je ze echt bestrijden als je er vanaf wilt of gaan ze na verloop van tijd (binnen een paar weken/maanden) weer weg?

Haha graag gedaan. Ik twijfelde zelf nog even maar Google was zo duidelijk erover. Ik weet niet of ze uiteindelijk weg gaan, maar wij hebben zelf een hele kleine tuin (welke ik al zo groen mogelijk probeer te houden) maar het is zo snel vernield binnen 2 dagen nu.. dat ik er toch echt vanaf wil en niet af wil wachten.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:39

Wij ook gehad vorig jaar. Idd woelmuizen.
Hebben ook die trillingsstok geprobeerd. Was leuk om te proberen, maar deed bijzonder weinig.

Wij hebben uiteindelijk een bestrijder laten komen. Hij is twee keer geweest en het was klaar. Hadden daarnaast ook nog mollen.
Op een vriendelijke manier gaan ze helaas niet weg en is wel je tuin echt vernielt. Ze laten niks heel.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:43

Ons huis ligt aan 3 kanten aan weiland incl 1 sloot.
Bij de bezichtiging 8 jr geleden zag ik in het vogelhuisje een grappig schattig soort dier zitten <3
Niet wetende dat het dus woelmuis was :')

De slootkant is bij ons het ergste, hebben we inmiddels al 2 x moeten ophogen en nu voor 3e x.
Want door de gangen verzakt het idd.

Eerst met gif gewerkt, werkte goed maar ja, wonende in een soort van weiland komen er toch weer.
Toen ook zo’n batterij toon ding gehad maar dat heeft dus niets geholpen; weggegooid geld.
Heb net gekeken op die bestrijdingssite hierboven maar ik vraag me af hoe ze “alle openingen” willen afsluiten gezien dat uitroken?! Erg knap als je ze allemaal gevonden krijt mi.

Je merkt: gouden tip heb ik ook niet ookal ben ik al jaren trotse bezitter van deze muizen id tuin -O-
Suc6 iig!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 13:32

Bedankt voor de reacties. Denk dat wij toch een bestrijder laten komen. Eerst maar eens bij de buren informeren of zij er ook last van hebben. Dan kunnen we dit gezamenlijk aanpakken.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:47

Wij hebben ze in de moestuin zitten. Ik heb vorig jaar zo’n mollenverjagers gekocht, gewoon bij de action, op zonne-energie, en daar een stuk of vijf van rondom de moestuin gezet. Het probleem is echt een stuk kleiner geworden. Dit jaar vond ik nog maar een klein gangetje van een nogal volhardende woelmuis, de rest is weg getrokken.