Grote onderhoudsbeurt nodig na apk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Grote onderhoudsbeurt nodig na apk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 13:56

Hoi allemaal,

Voor 2 maanden geleden is mijn auto voor de apk geweest op dat moment 46.000 km op de teller.

Nu doos dat ik ben kom ik er achter dat mijn auto voor 1.5 jaar geleden een kleine onderhoudsbeurt heeft gehad en daarna niet weer. Nu dacht ik ach hij is voor de apk geweest, nieuwe remblokken nieuwe banden erop en klaar. Maar nu hoorde ik dus dat een onderhoudsbeurt echt wel nodig is en dat de apk daar heel erg los van staat.

Nu vraag ik mij alleen af als er verder dingen kapot waren geweest dan hadden ze dat toch tijdens de apk wel verteld? :+ Dus in hoeverre is een grote onderhoudsbeurt echt nodig? Hoe groot is de kans dat er toch meer dingen zijn?

marsss

Re: Grote onderhoudsbeurt nodig na apk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:00

In principe moet je 1x per jaar een beurt laten uitvoeren (of zelf doen) en het ene jaar kleine beurt en jaar er op een grote beurt.
Als het nog een jonge auto is moet het zoiezo gedaan worden ivm de garantie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:02

'APK autokeuring met een grote beurt
Je auto wordt bij een grote beurt daarentegen niet op 22 punten, maar op 95 punten gecontroleerd. Daarbovenop worden de brandstoffilter en interieur filter vervangen. Ook je brandstoftank, gasbediening en versnellingsbak worden geïnspecteerd en bougies vervangen.'

Eerste bericht van google. ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:07

Haha ik snap je verwarring inderdaad. Voor een klein deel komen beide dingen wel overeen ja.

Hoe ik het altijd een beetje zie is voor de APK is vooral of je veilig de weg op kan maar de grote beurt is zorgen voor je auto.
Als je genoeg olie hebt is dat goed bij een apk maar bij de grote beurt wil je ook weten of de kwaliteit van je olie goed is. Als jij zoveel km’s hebt gereden ben je wel toe aan nieuwe olie, blijft je auto langer goed :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:10

Ik heb het wel gedaan. Sterker nog, een kleine twee maanden na de APK stond ik langs de weg met een afgebroken thermostaathuis, terwijl dat toch echt wel een essentieel onderdeel van je auto is, kwam ik achter :+ . Toen had ik ook zoiets van, huh? Krap een maand later een grote onderhoudsbeurt gedaan en daar kwamen echt wat dingen uit (luchtfilter was zwart, bougies versleten). Dat wordt bijvoorbeeld niet meegenomen met de APK. Ik zie het altijd zo, APK is dat je veilig rijdt naar je medeweggebruikers (dus remmen goed, lampen goed, ruitenwissers) toe, ofwel, de basis. De overige dingen dat jijzelf veilig rijdt. Ofwel, bij een APK wordt op andere dingen gecontroleerd dan bij een (grote) onderhoudsbeurt (snap dat het niet zo zwart-wit is maar zo hou ik het voor mezelf een beetje uit elkaar).

kydaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:13

Als automonteur en garagehoudster kan ik je vertellen , wees gerust je bent niet de enige die dit gebeurd :')

Wij raden aan ( even afhankelijk wat voor soort auto) om of om de 15000 of om +- 1 tot 1.5 jaar de olie + filter te verwisselen , persoonlijk raad ik de interieur filter ook aan aangezien dit ook stank in de auto voorkomt ( bladeren en vocht komen hier wel eens in , schimmels e.d kunnen hierin vormen)

Tijdens de APK word de technische staat van jou auto nagelopen , verlichting , onderstel + remmen , banden , ophanging , uitstoot en de gordels, ruitensproei en wis installatie en de werking van de aanjager, dit staat dus verder los van het onderhoud aan de motor ( waarvoor je de olie + filter , luchtfilter en bougies dus vervangt)

Heb je vragen mag je mij altijd een PB sturen :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:14

APK is een keuring om te zorgen dat je auto op dat moment en de nabije toekomst veilig en verantwoord de weg op mag en checkt ook die punten daarvoor. Een beurt geef je om de auto te voorzien in zijn onderhoud en hem dus in de toekomst ook draaiende te houden en eventueel grotere problemen voor te zijn. Ze checken inderdaad meer punten. Dit wordt gedaan om de levensduur van de auto te verlengen.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:28

Zeker een aanrader als het al een tijdje geleden is. Bij sommige garages is de apk keuring ook gratis als je het tegelijk met een grote beurt plant.

Onze auto is is eerst APK gekeurd bij een onafhankelijk keuringsstation, daar kwamen geen punten uit, maar ik had voor de zekerheid een afspraak gemaakt bij de garage voor een beurt en de eventuele punten die uit de apk kwamen. Dat bleek niet nodig, dus hij heeft alleen de kleine beurt gehad.

Temeraire
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:33

Ja ik zou voor het behoud van je auto wel binnenkort een onderhoudsbeurt inplannen.
En dan kan het volgend jaar mooi allebei tegelijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:37

Ik doe meestal apk en dan meteen een beurt erbij. De ene keer is dit een kleine en de andere keer een grote. Meestal vraag ik aan de garage wat zij aanraden. Zij kennen mijn auto onder de motorkap het beste.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:16

Mijn auto gaat volgende week voor een grote beurt en apk.
Ben zo benieuwd naar de kosten, hoop dat het een beetje mee valt.

Voor mij is dit de allereerste keer dat ik een auto heb die jaarlijks een beurt krijgt en aangezien ik nog lang met deze auto wil doen ga ik het wel volhouden jaarlijks.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 16:47

Jammer dat ik toch nog een grote beurt moet doen, ik wilde eigenlijk over een klein tijdje een nieuwe auto kopen. Dus had gehoopt het niet meer te hoeven doen, maar voordat er iets echt kapot gaat doe in het voor de zekerheid maar gewoon wel! :D

Ook ik ben benieuwd wat de kosten gaan zijn, hoop natuurlijk zo min mogelijk gezien mijn situatie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:54

Ik doe elke jaar een beurt. Auto is van jan 2017 dus nog geen grote beurt gehad. Afgelopen dinsdag beurt plus APK want anders had ik in januari terug gemoeten. APK kostte me niets.

zonnebloem18
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:09

Een kleine beurt heeft mij ongeveer 100 euro gekost.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:14

Een apk heeft niets met een onderhoudsbeurt te maken, de auto wordt dan nagekeken op diverse punten voor de veiligheid maar er worden dan geen oliefilters-olie en andere dingen vervangen.
Ik laat de garage altijd beslissen wat zij nodig vinden, 2x klein en 1x groot doen ze vaak omdat ik niet zo veel km-ters maak.
Hebben ze je er niet op gewezen dan toen je voor de apk kwam? Bij onze garage is de apk gratis als je het in combinatie met een beurt doet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:16

Ik doe elk jaar een grote beurt, en als er toevallig ook een APK moet dan combineer ik dit met grote beurt.
Een grote beurt is echt wat anders dan een APK en voor behoud van je auto wel noodzakelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:19

Beurt staat los van APK tenzij je garage zoiets aanbiedt als pakket.

Goed onderhoud is echt belangrijk. Veel mensen bezuinigen op dergelijke dingen, maar dat komt je uiteindelijk duurder te staan.

Ook als je hem verkoopt zou ik zorgen dat de beurtjes netjes in orde zijn. Ik koop liever een auto met 2 ton op de teller en goed onderhouden, dan een auto met 50.000 op de teller en jaren geen beurt gehad.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:39

Dit is normaal om het aantal kilometers? Nu doen wij het zelf maar op olie verversen, filters vervangen ga ik echt niet op bezuinigen. Ondanks dat ik dat dus niet bij de garage laat doen noteren we dat. Ook geeft m’n auto het zelf ook aan (alleen die melding er weer uit krijgen. Altijd gedoe)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:45

Petrichor schreef:
Jammer dat ik toch nog een grote beurt moet doen, ik wilde eigenlijk over een klein tijdje een nieuwe auto kopen. Dus had gehoopt het niet meer te hoeven doen, maar voordat er iets echt kapot gaat doe in het voor de zekerheid maar gewoon wel! :D

Ook ik ben benieuwd wat de kosten gaan zijn, hoop natuurlijk zo min mogelijk gezien mijn situatie.

Ik weet niet op wat voor termijn je de auto wilt vervangen, en of je die nog wilt verkopen of dat hij richting sloop kan.... Maar dat kan je ook even aangeven bij de garage en dan overleggen wat er gedaan moet/kan worden. Soms zijn ze dan wat schappelijker. Wel netjes doorgeven aan de eventuele nieuwe eigenaar natuurlijk :).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:09

zonnebloem18 schreef:
Een kleine beurt heeft mij ongeveer 100 euro gekost.

Manlief zegt hier dat een kleine beurt hem hier al 300 euro kost, want er gaat al voor 100 euro olie in _O-

Zijn auto geeft iedere 15.000 km een waarschuwing dat hij een beurt nodig heeft. Dan krijgt hij een grote beurt, voor de APK nog een kleine beurt en dan nog de APK zelf.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:09

En anders kleine beurt ipv groot?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 18:23

Sting schreef:
Petrichor schreef:

Ik weet niet op wat voor termijn je de auto wilt vervangen, en of je die nog wilt verkopen of dat hij richting sloop kan.... Maar dat kan je ook even aangeven bij de garage en dan overleggen wat er gedaan moet/kan worden. Soms zijn ze dan wat schappelijker. Wel netjes doorgeven aan de eventuele nieuwe eigenaar natuurlijk :).

Het idee was eind dit jaar, mijn eigen auto heeft net 50.000km gelopen en is 5 naar oud.

Ik hou er rekening mee dat ik wel 5 a 600 euro kwijt ben. Het gaat om een Hyundai i10.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 02:05

Ik heb een i10 en schrik daar wel van. Maar ML doet het zelf, is monteur, dus ik bestel alleen onderdelen. Heb pas echt alles weer nieuw, omdat die auto wel km's maakt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 07:45

superpony schreef:
Ik heb een i10 en schrik daar wel van. Maar ML doet het zelf, is monteur, dus ik bestel alleen onderdelen. Heb pas echt alles weer nieuw, omdat die auto wel km's maakt.

Ik weet het niet zeker hoor, voor het zelfde geldt is het goedkoper of nog duurder maar dat is wat ik verwacht. :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:13

Als mijn auto's voor een beurt gaan weten ze van te voren wat de kosten ongeveer zijn en ze bellen altijd netjes even als ze nog dingen tegen komen. Dat kan je ook gerust vragen..