Aansprakelijkheid hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Aansprakelijkheid hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 16:28

Op bokt is er vast wel iemand met juridische kennis aanwezig die mij kan helpen met de volgende vraag.

Mijn ex-partner heeft tegen mijn zin mijn hond meegenomen.

De hond staat op mijn naam.

Indien de hond schade veroorzaakt.

Wie is er dan aansprakelijk, mijn ex of ik?

SweetVanille

Re: Aansprakelijkheid hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:31

Ik ben bang dat jij dat bent. En dit is diefstal, dus gauw aangifte doen of die hond daar weg halen..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 16:49

Ik heb inmiddels al een advocaat ingeschakeld.
Maar de situatie is moeilijk omdat ook de stamboom van de hond meegenomen is.
Ik kan gelukkig wel aantonen dat ik de hond betaald heb.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:52

Petpa schreef:

en op wiens naam staat de stamboom? Daar staat nl eigenaars naam op, en welke naam staat er in paspoort en is bekend bij de da? dat ook even opvragen en als kan uitdraai van opvragen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:55

Je vriend is nu de bezitter van de hond. Dat is iets anders dan de eigenaar. De bezitter is in eerste instantie aansprakelijk.
Als iemand jouw fiets leent of steelt en er een ongeluk mee veroorzaakt, ben je ook niet aansprakelijk. Voor een auto geldt een afwijkende regeling, omdat 'we' vinden dat een auto gevaarlijk is. Daar zal de wa- verzekering betalen, maar wel verhalen op de dader. Niet bij lenen van een auto maar wel bij diefstal.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:58

Petpa schreef:

De stamboom is geen eigendomsbewijs. Als t goed is heb je bij de stamboom ( mits Raad van beheer/FCI ) een registratiebewijs gehad met daar t adres en de naam op.
Als die is meegenomen is t makkelijk om de naam om te zetten en staat er nu niks meer op jouw naam.
Een aankoopcontract kan hier wel bij helpen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 17:03

kiwiwitje schreef:
Petpa schreef:

De stamboom is geen eigendomsbewijs. Als t goed is heb je bij de stamboom ( mits Raad van beheer/FCI ) een registratiebewijs gehad met daar t adres en de naam op.
Als die is meegenomen is t makkelijk om de naam om te zetten en staat er nu niks meer op jouw naam.
Een aankoopcontract kan hier wel bij helpen.

Helaas is alles van de hond meegenomen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:13

Staat de chip niet op jouw naam dan?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:16

in geval van je verzekeringsvraag, zou je vriend nu aansprakelijk zijn voor schade die de hond veroorzaakt.

wat betreft bewijs van eigendom, sta je denk ik vrij slecht op deze manier. Een aankoopbewijs van de de hond als je verder niets kan overleggen zegt miss te weinig over wie er nu daadwerkelijk eigenaar is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:17

Petpa schreef:

Dan word t lastig. Hopelijk kan de advocaat iets voor je doen. Maar heel eerlijk. Ik verwacht, als alle papieren mee gegaan zijn, dat de hond op papier ook van eigenaar gewisseld is. Dat maakt jou in ieder geval sowieso niet meer aansprakelijk. Want op papier zal je waarschijnlijk geen eigenaar meer zijn.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 17:35

kiwiwitje schreef:
Petpa schreef:

Dan word t lastig. Hopelijk kan de advocaat iets voor je doen. Maar heel eerlijk. Ik verwacht, als alle papieren mee gegaan zijn, dat de hond op papier ook van eigenaar gewisseld is. Dat maakt jou in ieder geval sowieso niet meer aansprakelijk. Want op papier zal je waarschijnlijk geen eigenaar meer zijn.

Als ik bij de NDG het chipnummer invoer dan komt mijn telefoonnummer + woonplaats in beeld. Waardoor ik hoop dat de hond nog op mijn naam staat.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:59

Dat maakt niets uit. Als je ex het registratiepapier naar de RVB opstuurt en die op zijn naam laat zetten, staat de hond op zijn naam. De registratie van de chip staat hier weer los van.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:16

De naam waarop de chip staat is wettelijk geen bewijs dat degene ook eigenaar is.
Je bent nl niet verplicht een dier (hond/kat/paard) op naam te zetten en staat ook los van de wettelijke aansprakelijkheid.
Alle 3 mijn paarden staan niet op mijn naam, net zoals mijn hond en 1 van mijn katten.
Toch ben ik eigenaar en verantwoordelijk voor hun.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:26

Petpa schreef:
Als ik bij de NDG het chipnummer invoer dan komt mijn telefoonnummer + woonplaats in beeld. Waardoor ik hoop dat de hond nog op mijn naam staat.

Donja schreef:
Dat maakt niets uit. Als je ex het registratiepapier naar de RVB opstuurt en die op zijn naam laat zetten, staat de hond op zijn naam. De registratie van de chip staat hier weer los van.

Het geluk dat de hond ook via de RvB niet overgeschreven is dat kan je hebben.. Ik zou daar op hopen en hopen dat je via de advocaat kan regelen dat je of de hond terug krijgt of dat alles overgeschreven word.