Gebeten door hond, eigenaar ontkent, wat kan ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Gebeten door hond, eigenaar ontkent, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 14:37

Ik ben gebeten door een loslopende hond.
Ook is 1 van mijn hondjes flink gebeten. Hiermee zijn we direct naar de DA gegaan en hebben we dus kosten moeten maken.

De eigenaar opgespoord via een zoekbericht op Facebook. Hij ontkent dit te zijn geweest.
Ik heb hem herkend en 1 vd honden die op zijn erf liep.

Het gaat om 3 honden die onder hoog-risicohonden vallen.

Hoe kan ik nu de gemaakte kosten verhalen?

Politie is op de hoogte. De officiele aangifte mag ik volgende week doen.
Deze eigenaar is bekend bij de politie ivm eerdere bijtincidenten door zijn honden.

Ik heb geen rechtsbijstandverzekering.

zonnebloem18
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:42

Geen idee hoe het zit met de kosten, maar maak ook een melding bij de gemeente, die kunnen namelijk ook regels opleggen aan de eigenaar zoals een aanlijnplicht of muilkorfplicht.

Hopelijk valt de (psychische) schade mee bij jou en je hondje.

Maureen95
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Gebeten door hond, eigenaar ontkent, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:45

Wat vervelend! Ik denk dat je moet wachten op de aangifte die je volgende week gaat doen. Ook goed aangeven dat de eigenaar dit ontkent. Zijn er misschien camerabeelden in de omgeving van het incident? Ook al in het niet bij de plek zelf, je kan altijd kijken of de eigenaar rond die tijd bij jou in de buurt gelopen heeft :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:49

Dat is naar zeg. Ik zou ook foto's maken van de wonden, zowel van jouzelf als van je hond. Als je over een week aangifte doet, zijn de wonden al aan het genezen en kan je niet meer aantonen hoe erg e.e.a. was. Houd een liniaal bij de wond om de grootte aan te tonen. Dan voorkom je discussies.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:54

Wat naar!
Ik zou afwachten wat de politie zegt. Je hebt de rekening van de dierenarts en die kan ook bevestigen dat het om een bijtwonden van een andere hond gaat?

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat. Heb je getuigen of kun je op een bepaalde manier aantonen/bewijzen dat het die bewuste hond is geweest?

In elk geval beterschap en sterkte.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:58

Waarom mag je pas volgende week aangifte doen?
Inderdaad nu foto's nemen.
Ook checken met de politie of je zelf niet naar de dokter moet. Mijn zoon is ooit overvallen en toen zei de politie (Belgie) dat ze niets konden doen als hij geen attest van de dokter had. Nu ja, met dokterattest hebben ze ook niet veel gedaan, maar wij kenden de daders niet, en jij wel dus heb je toch meer kans dat er werk van gemaakt wordt.

Maureen95
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:00

Het is inderdaad ook handig om even na te gaan wanneer je voor het laatst een tetanusprik gehad hebt :)

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 15:01

De tip van de gemeente is een hele goeie!
Ga ik zeker ook doen.

Er zijn geen camera's in de buurt helaas.

Foto's van de wonden van mij en mijn hondje heb ik de dag zelf en iedere dag daarna, gemaakt.
Ook om zelf goed te kunnen zien of de genezing een beetje goed verloopt.
De dierenarts kan bevestigen dat het een bijtwond was.

Mijn wond is ook een duidelijke bijtwond, de voortanden en een hoektand zijn duidelijk te zien.
Ik ben bij de dokter geweest voor ontsmetting en een tetanusinjectie.

Er zijn geen getuigen, het is echt een beetje zijn woord tegen het mijne.

Ik had meteen om gegevens moeten vragen, maar ivm de paniek om mijn gewonde hondje, die bang was weggerend, niet gedaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:05

Ik denk dat veel ook ligt aan de situatie waar het is gebeurt, niet dat dat het goed praat dat een hond die bekend staat om te bijten (bij de politie) dat die los loopt. In een losloopgebied zal het een ander verhaal zijn dan elders waar een aanlijnplicht geldt. De eigenaar is ten alle tijde verantwoordelijk voor zijn honden. Zet de aangifte wel door, het kan maar net de druppel dat er dan wel aktie ondernomen gaat worden.

Bij mij aan de overkant is een losloopgebied, daar lopen ook diverse mensen met honden die bijten, eigenaren weten dit, doen er weinig aan, hond mag los op die plek, op zijn minst is een muilkorf dan wel zo prettig voor alle andere.

Marcella
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:10

Als de persoon al bekend is bij de politie wegens meerdere bijt incidenten en je heb duidelijke foto's van de wonden met eventueel verklaring DA & HA dat het om bijtwonden van een hond gaat. Dan ben je al een heel eind met je bewijs.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 15:14

meggiemeg schreef:
Ik denk dat veel ook ligt aan de situatie waar het is gebeurt, niet dat dat het goed praat dat een hond die bekend staat om te bijten (bij de politie) dat die los loopt. In een losloopgebied zal het een ander verhaal zijn dan elders waar een aanlijnplicht geldt. De eigenaar is ten alle tijde verantwoordelijk voor zijn honden. Zet de aangifte wel door, het kan maar net de druppel dat er dan wel aktie ondernomen gaat worden.

Bij mij aan de overkant is een losloopgebied, daar lopen ook diverse mensen met honden die bijten, eigenaren weten dit, doen er weinig aan, hond mag los op die plek, op zijn minst is een muilkorf dan wel zo prettig voor alle andere.

Het gebeurde in een gebied waar aanlijnplicht geldt.
Dit is ook zo'n eigenaar die er niet van leert en zijn honden aangelijnd houdt/muilkorft.
Dus ik hoop dat er nu wel echt iets gedaan kan worden door de politie.

Dit zijn honden die tussen de 50 en 90 kg wegen.
Hij had 3 stuks mee, allemaal los. Dan heb je dus een bijtgrage roedel in een gebied waar allemaal honden en mensen/kinderen lopen...

Marcella
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:17

Dan zeker aangifte doen, want de volgende keer pakken ze misschien een kind. :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:26

Marcella schreef:
Dan zeker aangifte doen, want de volgende keer pakken ze misschien een kind. :oo

Ja want dat is veel erger dan een volwassene en een andere hond :roll:

Sterkte TS, lijkt me dat je met de aangifte wel iets moet kunnen bij de verzekering? Zij kunnen hem dan aansprakelijk stellen? Weet alleen niet hoe het werkt qua bewijslast.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:28

Ik zou inderdaad zeker aangifte doen, maar ik ben bang dat het lastig wordt zonder getuigen of camerabeelden...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:34

Relaxed schreef:
Marcella schreef:

Jazeker.
Een hond is behendiger en sneller als een mens, kan dus de aanval makkelijker ontwijken of zich verdedigen dan een mens.
En een volwassene kan tegen meer tegen dan een kind. TS spreekt van honden die tussen 50 en 90 kg wegen. Dus ongeveer het gewicht van een volwassene. Stel dat die een kind van bv 20 kg aanvallen, is er veel kans dat het kind valt en dan loopt het helemaal uit de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:38

Sclimpre schreef:
Relaxed schreef:

Jazeker.
Een hond is behendiger en sneller als een mens, kan dus de aanval makkelijker ontwijken of zich verdedigen dan een mens.
En een volwassene kan tegen meer tegen dan een kind. TS spreekt van honden die tussen 50 en 90 kg wegen. Dus ongeveer het gewicht van een volwassene. Stel dat die een kind van bv 20 kg aanvallen, is er veel kans dat het kind valt en dan loopt het helemaal uit de hand.

Die hond hoort gewoon helemaal niemand of niks aan te vallen.. Vind het in dit topic zo raar overkomen, alsof het minder erg is voor TS en haar hondje, omdat het de volgende keer misschien een kind is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:41

Als de eigenaar bekend is bij de politie dan zal dat de situatie wellicht makkelijker maken. Maar als dat niet zo is dan is het inderdaad een beetje zijn woord tegen die van jou. Ben bang dat je dan niet ver komt...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:53

Marcella schreef:

Of ze bijten een ander hondje dood. Komt helaas ook voor, en is enorm heftig en verdrietig.
Dit soort agressieve exemplaren moeten minstens aangelijnd zijn!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:55

Muilband vind ik minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker dan aangelijnd. Het komt vaak genoeg voor dat iemand de leiband per ongeluk loslaat, en dan ben je terug bij af.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 15:59

Sclimpre schreef:
Relaxed schreef:

Jazeker.

Nou, mijn hondjes die tussen de 7 en 8kg zijn, kunnen zich echt niet verdedigen tegenover zulke kolossen.

Maar ik snap wel dat de meeste mensen een hogere emotionele waarde toekennen aan een kind, boven een hond. Dat is menselijk.

Dit mag gewoon niet weer gebeuren. Het is nu redelijk goed afgelopen omdat de eigenaar en ik meteen op de 2 honden zijn gesprongen die mijn hondje pakten.
Hierdoor is er geen kans voor ze geweest om te gaan schudden, dan was het waarschijnlijk einde verhaal geweest..
Dat heeft de dierenarts mij verteld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:11

Wel een hele slappe l*l hoor die eigenaar, zeker als ik nu lees dat jullie beide bovenop de hond zijn gesprongen om jouw hondje te redden, dan nu gaan ontkennen. Geen woorden voor.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:19

Je hebt de eigenaar opgespoord via een zoek bericht maar waar was hij op het moment dat je gebeten bent? is hij toen weggelopen of hoe is dat gegaan?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:24

Ik hoop dat het lukt om er iets aan te doen. Ben wel bang dat het zijn woord tegen het jouwe wordt omdat er geen getuigen waren ect. Hij zou kunnen zeggen ´ wie zegt dat het mijn hond was ´. IK hoop dat het opgelost gaat worden maar heb er een hard hoofd in.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 16:28

Kosten verhalen op eigenaar zal moeten gebeuren via de politie dmv aangifte. Dat is juist de bedoeling als iemand niet mee werkt, heb ik begrepen. Veel sterkte aan jou en je hondje!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 16:37

future_vet schreef:
Je hebt de eigenaar opgespoord via een zoek bericht maar waar was hij op het moment dat je gebeten bent? is hij toen weggelopen of hoe is dat gegaan?

Hij is weggegaan ja. Toen ik merkte dat mijn gebeten hondje weg was, heb ik omgelopen in het bos om hem te zoeken.
De eigenaar vd honden heeft nog even gezocht naar een touw van hem geloof ik en is toen weggegaan.
Hij vroeg me nog wel hoe mijn verdwenen hondje er uitzag. Voor als hij hem zou zien.

Mijn hondje lag onder mijn auto te wachten. Mijn vriend was er inmiddels ook en we zijn meteen naar de DA gegaan vanwege zijn wonden en zijn pijn. Hij had echt veel pijn op dat moment. Dus dat was mijn 1e prio natuurlijk op dat moment, naar de DA.