Overlast en lawaai buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Overlast en lawaai buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 11:50

Ik vroeg me af of ik hier iets aan kan doen...

We wonen in het centrum van een stad dus iedereen woont hier nogal dicht op elkaar. Mijn buren zijn ongeveer een dik jaar geleden gescheiden, de vrouw is er blijven wonen en heeft een nieuwe vriend. Sindsdien hebben we regelmatig last van hen. En het gaat nu van kwaad naar erger.

Het begon met de piano, ze hebben een vleugelpiano in hun living staan en ze spelen enkele uren per dag. Op zich helemaal geen probleem, we vonden het in het begin zelfs wel fijn, tot het soms om 1-2 uur 's nachts of om 7 uur 's ochtends begon. Vorig jaar toen ik examens had heb ik er dan iets van gezegd, briefje in de bus gedaan en even afgesproken dat ze voor 10u in de ochtend niet mochten spelen en ook niet na 10u 's avonds. Want ik werd hier dus echt wakker van. Maar van zodra mijn examens gedaan waren begonnen ze weer.

Nu lopen ze al maanden regelmatig te klussen in huis en in hun tuin, waar ik tijdens het studeren echt wel last van heb, maar ik weet dat ik hier niks van kan zeggen want dit mag natuurlijk gewoon. Ze hebben een zeer kleine tuin die aangrenst met die van ons met een hoge stenen muur er tussen, die hebben ze de afgelopen weken onder handen genomen.

Waaronder nu 2 dingen die voor overlast zorgen: Muziekboxen die ze buiten hebben opgehangen, waaraan de piano ook is aangesloten, dus als je buiten zit hoor je de muziek ook. En sinds 2 dagen hebben ze een hoge plank geïnstalleerd met planten daarop (wat het nut hier van is snap ik al helemaal niet, die dingen staan 2m hoog dus je kan ze niet eens zien + het zijn binnenplanten, die gaan dus gegarandeerd dood buiten, we hebben hier een plantenkenner)
En op die plank is een soort van blazer geïnstalleerd (voor vocht denk ik?), hier hebben we het meeste problemen mee. Die blazer maakt enorm veel lawaai. Hierdoor kunnen we onze ramen of schuifraam niet open zetten, want dan word je echt gek van het geluid binnen. De blazer staat ongeveer een 20-30 tal minuten aan per 3 uur.

Als dit echt de werkelijkheid is en die blazer elke dag gaat aan staan wil mijn moeder sowieso met hen gaan praten, als zij er niks aan veranderen wil ze een klacht indienen bij de stad. Maar nu vroeg ik me af, mag zoiets zelfs überhaupt?

upendo

Re: Overlast en lawaai buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:56

Je woont in België hè? Ik weet niet hoe het daar geregeld is, maar ik weet wel dat mijn schoonbroer een geschil met een supermarkt heeft gewonnen die onder hun raam een airco had gehangen. Zij zijn naar de gemeente gestapt.

Gemeente heeft de decibelmeter ernaast gehouden en geconstateerd dat het teveel overlast veroorzaakte waardoor ze het ding hebben moeten verwijderen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:58

Blazer wat raar. Heb jij hier een foto van?

Zou ook kunnen zijn dat bijv lavendel of ander sterk ruikende plant is om de lucht te maskeren? Mogelijk drubgslab of wietteelt?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:05

Allereerst wil ik je sterkte wensen! Geluid van je buren kan je gek maken.

Ik heb achter mijn woning opslagboxen met een flinke groenstrook ertussen dus normaal geen probleem. Tot een box verhuurd werd aan jonge lui die daar ieder weekend gingen sleutelen aan scooters en auto’s. In die box werd een flinke installatie gezet met de hele dag hard-core muziek. Dat ging door tot in de late uurtjes van de nacht.
Omdat er ook sprake was van drugs gebruik durfde ik er zelf niet heen. Dit is uiteindelijk opgelost door de wijkagent, en consequent melden van overlast bij de meldkamer.

Ik hoop voor je dat je er met praten uitkomt en probeer anders bemiddeling te krijgen. Zeker omdat je naast elkaar blijft wonen.

Overigens denk ik bij plantjes en ventilatoren aan geestverruimend onkruid

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:10

Ik voel met je mee want ik heb de laatste tijd (coronalockdown?) ook steeds meer en meer last van mijn buren en mijn buurman heeft me zelfs zodanig geschoffeerd dat ik bang van hem ben geworden en mijn woning amper nog uitdurf!Momenteel heeft hij zijn brommer zodanig foutgeparkeerd dat ik niet meer bij mijn kliko's kan, die voor morgen aan de weg gezet moeten worden.Etc. etc.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:13

Ik vrees eerlijk gezegd dat je er mee moet leven,hoe vervelend ook.Regels voor geluidoverlast zijn vrij slecht.
Onze buren gingen een zwembad bouwen en om 1 of andere reden stond de pomp om het wateraf te pompen dus waar het zwembad moest komen tegen de omheining van ons perceel terhoogte van onze slaapkamer,dus dat ging de hele dag en nacht boem boem zo'n pomp maakt veel lawaai.Wij hebben ze eerst verzocht de pomp te verplaatsen daar werd geen gehoor aangegeven,dan hebben we info bij de politie gevraagd die is langs geweest en het geluid bleef rond de norm als hij stil pompte zat hij op de max db als hij extra bij zette erover. De agenten hebben wel gezegd dat het ze zo netjes stond het ding te verplaatsen en dat hij zeker verder vd omheining moet.Maar als we echt wat wilde doen moesten we naar de vrederechter en zo .Omdat het hier over een half jaar ging hebben we het zo gelaten ze hebben wel een bekeuring gekregen voor illegaal lozen van het water,dus ze waren nog boos op ons ook.
Ik denk dat je het best even contact met je wijkagent opneemt om te vragen wat wel en niet mag.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:43

Boxen buiten mag hier in NL iig niet, lijkt me stug dat dat in België gewoon mag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:49

Nou ook hier in Nederland zijn er mensen die enorme geluidsboxen in hun tuin zetten hoor.Als de overlast s'nachts is kun je er de politie voor bellen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 13:32

De geluidsboxen zijn een beetje asociaal maar die blazer tipt wel alles. Een drugslab zal het niet zijn, en dit zijn gewone kamerplanten. Zou ook nogal dom zijn om het zo openbaar te doen + het zijn over het algemeen ook wel hele nette mensen, we wonen ook in een zeer nette buurt. Maar de problemen zijn wel echt pas beginnen komen vanaf het koppel gescheiden is en de nieuwe vriend hier is komen wonen, sindsdien kunnen ze zo ongelofelijk aso zijn. Ik heb een beetje op internet gezocht, maar vind niet wat die blazer precies kan zijn... Durf er ook zo niet meteen een foto van trekken (ik kan hem zien hangen), is gewoon een witte grote doos met een gat er in waar lucht uit komt.

Edit: Airco is het ook niet denk ik, die hebben ze een paar maanden geleden geïnstalleerd en hangt aan een andere muur.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:34

Misschien een airco?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:36

Is de blazer niet van een airco unit? Onze airco slaat ook een keer in de zoveel tijd buiten aan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:37

Gok dat het een luchtbevochtiger is, gebruiken mensen voor tropische planten.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 13:41

Ze hebben al even een airco hangen aan een andere muur, deze installatie hangt er pas sinds eergisteren, is samen met de plank met planten geïnstalleerd. Ben net even gaan spieken en er staat proflow op maar kan het model niet vinden op internet. De Installatie is een ongeveer een meter groot.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:43

Is het niet een luchtbevochtiger of idd een airco?

Ik vind het vervelend om te zeggen maar de overlast die jij noemt vind ik eigenlijk allemaal onder normaal te verwachten leefgeluiden vallen. Daarnaast hebben je buren zich ook netjes aangepast toen jij daarom vroeg. Of is er nog steeds wel eens ‘s nachts herrie?

Ik heb zelf ook op een zwaar gehorige plek gewoond waar elk geluidje van de buren binnendrong dus ik weet er alles van hoe naar dat kan zijn, daar niet van. Maar ik denk dat hen aanspreken op klus en pianogeluiden overdag alleen maar onwil gaat creeeren en voor je het weet zit je met buren die alleen maar extra lawaai maken om jou te pesten. Het beste advies wat ik je kan geven is zo weinig mogelijk aandacht eraan te besteden. Wat je aandacht geeft groeit, zo ook je irritatie aan burengeluiden. Hoe meer je het van je af kan laten glijden hoe beter. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hier is de eindoplossing verhuizen geweest. Het is nooit beter geworden en van normaal praten tot continu de politie bellen bij het minste geringste overlast, alles zorgde alleen maar voor meer wrijving tussen ons en de toenmalige buren.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 13:48

Memories schreef:
Is het niet een luchtbevochtiger of idd een airco?

Ik vind het vervelend om te zeggen maar de overlast die jij noemt vind ik eigenlijk allemaal onder normaal te verwachten leefgeluiden vallen. Daarnaast hebben je buren zich ook netjes aangepast toen jij daarom vroeg. Of is er nog steeds wel eens ‘s nachts herrie?

Ik heb zelf ook op een zwaar gehorige plek gewoond waar elk geluidje van de buren binnendrong dus ik weet er alles van hoe naar dat kan zijn, daar niet van. Maar ik denk dat hen aanspreken op klus en pianogeluiden overdag alleen maar onwil gaat creeeren en voor je het weet zit je met buren die alleen maar extra lawaai maken om jou te pesten. Het beste advies wat ik je kan geven is zo weinig mogelijk aandacht eraan te besteden. Wat je aandacht geeft groeit, zo ook je irritatie aan burengeluiden. Hoe meer je het van je af kan laten glijden hoe beter. Makkelijker gezegd dan gedaan. Hier is de eindoplossing verhuizen geweest. Het is nooit beter geworden en van normaal praten tot continu de politie bellen bij het minste geringste overlast, alles zorgde alleen maar voor meer wrijving tussen ons en de toenmalige buren.

Dit geluid van de blazer is wel abnormaal luid en gaat héél moeilijk te negeren zijn, denk dat de buren langst de andere kant ook zullen klagen hierover vroeg of laat, die zitten er nog dichter tegen dan ons.
Soms is er idd nog herrie 's nachts, de piano overdag vinden we niet zo erg. Ons huis is volledig zelf gerenoveerd en van ons, mijn moeder woont hier al 30 jaar dus verhuizen zal sowieso niet gebeuren :+

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:50

Een uurtje pianospelen overdag is gewoon leefgeluid, een paar uur en dan ook nog versterken met speakers in de tuin is dat niet.

Een blaasunit die continue geluid maakt is ook niet normaal en als je al zoiets plaatst dan zeker niet vlak op de erfgrens.

zonnebloem18
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:52

Hebben ze niet een vijver ofzo, je hebt ook wel van die vijverpompen met Pro Flow.

Vervelend probleem. Ik zou eerst proberen het persoonlijk te bespreken en wanneer dat niet succesvol is overleggen met de wijkagent of gemeente of iets vergelijkbaars.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 13:56

Nee, ze hebben geen vijver. Die vijverpompen vond ik ook op internet. Maar je kan de wijkagent dus ook contacteren voor zulke dingen? Het plan is sowieso om het eerst met hen te bespreken hoor. Nu hoop ik gewoon dat dit iets tijdelijks is, mijn moeder heeft gisteren de buurman al eens proberen aanspreken, maar door het lawaai van de blazer kon hij haar niet horen :') Vraag me oprecht af of zij dan zelf hier geen last van hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:07

De wijkagent kan je contacteren, die komt kijken, bemiddelt en geeft advies en optie's.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:18

CalipsoLover schreef:
Nu hoop ik gewoon dat dit iets tijdelijks is, mijn moeder heeft gisteren de buurman al eens proberen aanspreken, maar door het lawaai van de blazer kon hij haar niet horen :')

Ow sorry, eigenlijk is jouw situatie niet grappig, maar bij deze zin moest ik toch grinniken. :') Zou ik meteen ook als argument gebruiken bij het volgende gesprek: 'weet je nog toen ik iets wilde zeggen en je verstond me niet...' :o

_Nancy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:24

Iedere keer als ik zo'n topic lees, knijp ik mij weer in mijn handjes, omdat we zulke fijne buren hebben.

Je kunt ook gaan vragen wat voor boxen het zijn en dan meteen aangeven dat ze nogal luidruchtig zijn.
Helaas denk ik dat je hier weinig mee kan, hoewel ik mij wel je frustratie kan voorstellen..
Is dat blazen ook 's nachts? Omdat je aangeeft dat het om de paar uur een 20-30 minuten is.

Zo te lezen zijn je buren de moeilijkste niet, dus wellicht kun je gewoon het gesprek met ze aangaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:29

Gelijk naar de wijkagent is geen goed idee, daar krijg je juist nare gezichten van.

Gewoon aanbellen en alles bespreken is de enige optie.

Een buurman is een x bij mij geweest terwijl ik.nooit overlast veroorzaakte voor last van de schuurmachine na 20:00

Begrijpelijk! Baalde wel want had overdag niet zoveel tijd te klussen, maar nooit meer geschuurd savonds en als ik ging schuren probeerde ik dat te doen als niemand van de buren thuis leek te zijn.

Had onwijs leuk contact met die mensen en ik vind dat je best mag klagen als je ergens last van hebt!

Heb ook n x bij mijn andere buurman geklaagd, net coronalockdown thuiswerken en bijna dagelijks orgelmuziek werd mij te veel, werd er helemaal witheet van op den duur en ik kon mij ook niet concentreren, maar om die stap te zetten dat vond ik echt lastig, dus heb mijn vriend gebeld en gevraagd of hij naar huis wilde komen om dit te bespreken :o

Sindsdien is het zo veel rustiger en kan ik echt genieten weer van de dag
**\O/**

Overlast is het meest vreselijke wat je kunt hebben...Had een buurmeisje ooit die had of ruzie waardoor van alles stuk ging..ook aan mijn auto...of hele dag hardcore..of ze had last van mijn hond en ging dan schelden of op mijn deur spugen, daar heb ik wel de politie op afgestuurd, uiteindelijk kreeg ze een waarschuwing..werd ze nog kwaaier..ben wel eens t huis ontvlucht van irritatie..kan je echt overspannen van raken.