Gras onder walnotenboom laten groeien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anneert

Gras onder walnotenboom laten groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 10:17

Hoi allemaal,

Wij hebben in de tuin een walnotenboom. 3 jaar geleden hebben we graszoden gelegd en dit ging goed. Echter in 2018 leek het erop alsof het gras begon te verbranden, rondom deze walnotenboom.
Familie zegt dat dit komt door deze boom, echter kan ik ook vinden dat gras er juist wel goed onder groeit.

In de foto's zie je hoe het eruit kwam te zien:

Afbeelding

Afbeelding

Toen het er zo uit zag, zijn wij 3,5 week op vakantie geweest en degene die zou sproeien heeft dit niet fatsoenlijk gedaan en het was erg warm. Daardoor heeft het gras dus ook geleden.
Nu wil ik graag weer gras zaaien of zoden leggen hier, want ik wil niet dat het betegeld wordt of een grote planten.
Ik hoorde dat maagdengras er onder goed zou groeien, mijn voorstel is om een ronde rondom de boom weg te halen en daar iets anders te planten of houtsnippers te leggen en voor de rest gras.

Wie heeft hier verstand van of weet wat er wel goed groeit onder de boom?

De boom weghalen was onze eerste optie, helaas huren wij van de buren en zij willen deze boom houden.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anneert op 31-05-20 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Gras onder walnotenboom laten groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:31

Wat apart. Er lijkt eerder een soort baan vanaf de hoek van het gebouw schuin weg te lopen. Aan de kant van het tuinhuisje lijkt het wel mee te vallen, of zie ik dat verkeerd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:32

Een "boomspiegel" (cirkel van minimaal 1 meter doorsnee) vrijhouden rond jonge bomen is vrij gebruikelijk, dus dat zou je kunnen doen (en daar dan snippers leggen). Handiger met watergeven aan de boom ook. Bomen concurreren om water met alles wat er onder groeit, maar jonge bomen kunnen ook aardig wat concurrentie van ondergroei hebben, vandaar de gewoonte boomspiegels vrij te houden. Kijk maar eens wat gemeentes doen als ze bomen langs wegen/in bermen aanplanten.

Onze ervaring hier met walnoten is dat gras het er prima onder doet. En maagdenpalm ook, en klimop.
Het is alleen wel heel veel lastiger noten te rapen (zoeken) tussen de maagdenpalm en de klimop. Noten van een grasveld rapen is veel makkelijker :+

Jullie boom staat alleen wel véél te dicht langs de muur geplant.
En de (regen-)schaduw van die muur kan ook de grasgroei belemmeren trouwens.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:38

Er kan prima gras groeien onder een walnotenboom. Ik heb veel grotere walnotenbomen zien groeien met gras eronder. Dus die boom weghalen vanwege het gras is schieten met een kanon op een mug. Walnotenbomen schijnen ook nog eens insectenwerend te zijn. Gewoon nieuw gras leggen of zaaien en water geven. Eventueel een boomspiegel vrijlaten om water te geven.

Anneert

Re: Gras onder walnotenboom laten groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 10:44

@ Culaccino, klopt inderdaad. Achterin valt het erg mee, ook vanaf het punt waar de foto is gemaakt.

@ Ibbel, dat komt omdat de boom er stond voordat de schutting werd geplaatst. De tuin is naar inzicht van de buren opnieuw verdeeld toen wij er gingen wonen. Dus daar kunnen we niet zoveel aan doen.
Bedankt voor je reactie!

@Eveline, ja dat heb ik ook ergens gelezen, wij hebben ook weinig last van muggen en vliegen.