Waar nieuwe taal thuis studeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Waar nieuwe taal thuis studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 21:32

Beste bokkers!

Omdat ik binnenkort naar Denemarken verhuis om bij mijn vriend in te trekken, leek het me een goed idee om naast DuoLingo ook iets serieuzers te gaan doen.

Maar wanneer ik op google zoek naar taalcursussen Deens, is er zoveel beschikbaar. Standaard cursussen als LOI en NHA, maar ook websites die zeggen eea aan te bieden en bijvoorbeeld de volksuniversiteit.

Vanwege gebrek aan tijd zit ik wel aan een thuisstudie vast.

Wat kunnen jullie nou aanraden en waarmee hebben jullie goede ervaringen?

Destination

Re: Waar nieuwe taal thuis studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:00

Misschien Rosetta Stone? Mijn universiteit (Groningen) gebruikt die methode voor hun taalcursussen.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:12

Babbel.com
Zelf geen ervaring mee.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:21

Haha, ik ben toevallig dus nu Deens aan het leren, dus hopelijk kan ik je een beetje helpen. :D

Ik ben nu bezig met een online curus van Københavns Sprogcenter en ik heb daar hele goede ervaringen mee. Voor mij was duolingo fantastisch om woordenschat mee op te bouwen, maar het leert je niet de samentrekkingen die Denen gebruiken. Bijvoorbeeld dat 'jeg er' een soort 'jaa' geluid wordt, 'du er' een soort 'duu' klank et cetera.

Daarnaast helpt het mij heel erg om dingen te lezen en te luisteren. De kinderpoëzie van Halfdan Rasmussen is bijvoorbeeld leuk om op te zoeken om te oefenen met hoe Denen ritme gebruiken in hun zinnen. Voor mij is het moeilijkste aan Deens de uitspraak en waar ze de 'focus' op leggen qua ritme en flow van de zin. Het helpt mij dus heel erg om echt vloeiend Deens te horen, in plaats van bijvoorbeeld een computer die dingen verteld.

Verder qua linkjes:
Danish Class 101 op Youtube https://www.youtube.com/user/DanishClass101
Audiobestanden van de lesmethode die KBH Sprogcenter gebruikt: http://synope.dk/default.htm
Dansk.nu, maar die ligt er nu uit omdat het ineens heel druk is met online lesgeven.
Dansk på arbejde http://onlinedansk.ventures.dk/emneside.aspx?menuID=11
Deense grammatica: http://www.fjern-uv.dk/
Deense woordjes: http://bildetema.westeurope.cloudapp.az ... 0-%20dansk

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:31

Ik doe dan wel Spaans, maargoed, taal is taal.

Eerst via mijn werk Spaans A1 via de Volksuniversiteit gedaan. Dat was elke dinsdagavond naar een locatie en daar met een groep lessen behandelen. Door het coronavirus heeft het een paar weken stilgelegen en daarna zijn we via Teams de lessen blijven vervolgen. Niet heel handig, omdat we een clubje van 10 hadden en het geluid regelmatig wegvalt, helemaal als mensen door elkaar heen gaan praten. Iets wat je helaas nooit helemaal tegen kunt gaan. Op zich was het goed te doen en de interactie vond ik heel erg fijn. Verhaaltjes aan elkaar vertellen en meteen een juf erbij die je op de uitspraak of foute werkwoordvervoegingen wijst. Nadeel ervan vond ik dat de lessen die wij hadden echt heel weinig was, want van het lesboek hebben we in die 15 weken slechts 4 of 5 hoofdstukken behandeld. De vervolgcursus start pas weer in September.

Ook door het coronavirus investeert het bedrijf niet meer in zulke dingen dit jaar. Daarom ben ik zelf verder gaan kijken. Een vriend had Roemeens geleerd via Laudius en was daar goed over te spreken. Ook bieden ze een (open boek) examen aan na de lesstof, iets dat ik bij VU toch wel miste. Ze hadden een leuke actie dat je na het volgen van je eerste cursus er nog 3 mag doen in een tijdsbestek van 5 jaar. Daarmee zou ik dus Spaans A1 en A2 voor de prijs van een van deze kunnen doen.

Daar ben ik nu een aantal weken mee bezig, kan thuis en op eigen tempo. In eerste instantie duurde het nogal lang voordat ik antwoord had op ingestuurd huiswerk, maar het bleek dat de andere leraar ziek was en de nieuwe dus de achterstand moest wegwerken. De laatste 2 keer kreeg ik al met maximaal 2 dagen de feedback terug. Elke huiswerkoefening heeft een spraakoefening en alles wordt netjes en nauwkeurig behandeld en gecorrigeerd. Dat is in elk geval met de Spaanse die ik heb, weet natuurlijk niet hoe dat met een andere leraar is. Enige wat ik toch wel echt mis is dat interactieve. En dit tempo is echt stúkken sneller dan die van VU. Heb nu in de 7 lessen al meer behandeld dan al die weken bij VU. Maargoed, van herhaling leer je natuurlijk ook...

Mocht het werk weer gaan investeren, kies ik zeker voor een cursus waarbij ik aanwezig moet zijn. Op de een of andere manier slaat dat interactieve bij mij beter op en mis ik het nu ook om dírect op mijn fouten te worden gewezen. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

Duolingo heb ik ook, maar inderdaad wat hierboven wordt gezegd: het is heel basis. Goed voor de woordenschat, maar niet voor de grammatica en vervoegingen (of woorden weglaten in het Spaans dan). Dat krijg ik bij beide cursussen wel weer heel goed mee.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 17:38

Ik volg even voor een curcus portugees

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:47

Ik heb eens een thuisstudie bij NTI gekocht (wel andere taal) maar dat was heel ouderwets, saai en ook zeker niet praktisch.. Heb die dus ook niet afgemaakt. ik heb nu gewoon online privéles en dat werkt veel beter :) Zal je de link even doorsturen!