Poster waterproof maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lightielight

Poster waterproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 17:38

We zijn druk bezig onze badkamer te verbouwen.... Nu heb ik een leuke poster die die ik daar graag in zou willen ophangen, maar omdat het toch een vochtige ruimte is zou ik hem graag waterproof willen maken (voor je weet maar nooit of er water op spat).. Je hebt speciale waterproof kliklijsten, maar dat is niet de bedoeling eigenlijk... het liefst zou ik hem op een stuk plaat plakken (moet nog even uitzoeken wat precies watervast is, maar iets dergelijks als multiplex of zo) en dan zonder lijst en dan aflakken? Maar dat vind ik wel lastig, welke lak, welke lijm? Vragen in de Doe het Zelf zou kunnen, maar vaak loopt daar personeel rond die dat ook niet weet heb ik gemerkt... Heeft iemand dit al eens gedaan of hebben jullie voorstellen?

MarliesV

Re: Poster waterproof maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:39

Hoe groot is de poster?
Plastificeren een optie?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 17:41

61,5 bij 42. Plastificeren heb ik wel aangedacht maar ik denk dat ik dat minder mooi vind......... het liefst gewoon ergens opplakken en lak er over.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:45

Als de poster van papier is heb je aan lak niet echt iets. Lak maakt papier nat en kleuren kunnen uitlopen. Je moet echt denken aan glas of plastic te berschermen.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 17:59

Dat is dus wat ik mij afvraag.... vroeger, in de creatieve cursussen tijd, heb ik heel veel foto's , servetten opgeplakt en afgelakt, dat ging prima, alleen dit is een veel groter oppervlak en de poster vind ik te leuk om het er op aan te laten komen.......Met gewoon een posterlijst met glas ben ik toch bang dat er vocht in kruipt.....Ben benieuwd of er mensen zijn die misschien iets in de badkamer hebben hangen en hoe en hoe zich dat houdt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:04

Ik zou daar epoxy voor gebruiken :j
Dat is een soort tweecomponentenhars die volledig beschermt. Ik ben zelf van plan om in onze badkamer een wand met behang te bekleden met steenmotief en die ook met epoxy af te lakken.
Deze is volgens mij erg fijn: https://polyestershoppen.nl/epoxy/resio ... n-861.html

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 20:36

Bedankt, ik ga je link eens even goed doorspitten!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:02

Botenlak. Krijg je alles mee waterdicht.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:25

Wat je oplossing ook word, ik zou het eerst uittesten met een gewoon a4tje voordat je je mooie poster verknalt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:36

Poster laten scannen en vervolgens printen op dibond. Wellicht dat de afbeelding ook zo al verkrijgbaar is dan hoef je niet te (laten) scannen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:54

Lightielight schreef:
Bedankt, ik ga je link eens even goed doorspitten!

als je epoxy gaat gebruiken, epoxy lost sommige inkten op, en papier is poreus dus trekt het ook in het papier op sommige plaatsen meer of juist minder(bv als een plekje vet of vies is) Het papier en de inkt moet je dus op de een of andere manier sealen, voor foto's of plaatjes in epoxy gebruiken we modpodge.

Wat heel mooi is is een mal maken net zo groot als de poster, daar een dun laagje epoxy in gieten dan de poster erop (deze gaat ws drijven vandaar beginnen met dun laagje) dit hard laten worden en dan op de poster nog een laag. Epoxy kan je boren, dus je kan er eventueel gaatjes in boren om op te hangen, of poster systeem gebruiken. ik lever ook epoxy en benodigdheden.

ik heb mijn diamond painting poster in epoxy gegoten

Afbeelding

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 05:12

Lightielight schreef:
Met gewoon een posterlijst met glas ben ik toch bang dat er vocht in kruipt.....Ben benieuwd of er mensen zijn die misschien iets in de badkamer hebben hangen en hoe en hoe zich dat houdt?

Jouw gedachte klopt. Wij hebben op het werk waterdichte kliklijsten formaat A3 en A4 buiten hangen. Hoewel er niet direct water inregent wordt het papier uiteindelijk wel vochtig. In een badkamer lijkt mij dat effect alleen maar sterker door de hoeveelheid stoom.
Om die reden lamineren wij het papier voordat het de kliklijst ingaat.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 06:13

Super al die reacties! Modpodge ken ik wel..... ik ga het eens rustig allemaal bekijken....

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 18:58

Wil jullie toch nog even het resultaat laten zien..... uiteindelijk iets met goede buitenlak......paar keer overheen.... hij houdt het prima.....
Afbeelding

Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:00

Mooi!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:01

Dus nu heb je hem op een plaat geplakt en dan soort lak erover?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 21:38

ja, ik weet niet meer wat voor plaat, wel waterproof, en dan een lak voor buiten erover..... zit er nu op vanaf juli ( wordt niet nat gespat, maar is natuurlijk wel vochtig).........houdt zich goed tot nu toe

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:42

Ik heb in mijn badkamer een muur met fotobehang. Daar heb ik 3 lagen vernis overheen gedaan, in de hoek bij de douche wordt de muur regelmatig nat maar na 4 jaar zit het nog steeds mooi!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:15

Gave poster!