Heel vaak de hik..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Heel vaak de hik..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 14:29

Hoi!

Er zullen vast bokkers zijn die het herkennen.. Ik heb periodes (van gemiddeld een week) waarin ik elke dag, meerdere keren, de hik heb. En dan heb ik het niet over een hikje, maar een hele harde, pijnlijke hik. Deze houd ook rustig 15 minuten aan. Om gek van te worden!

Maar het ergste is dan, dat ik de klok erop gelijk kan zetten, dat zodra ik wat eet, ontbijt, lunch, avond eten, tussendoortje.. Dat ik dan de hik krijg. :(

Gemiddeld duurt zo'n periode een week, waarin ik er dus elke dag last van heb. Een maaltijd zonder hik is dan een feestje :+

Voorheen hielp het om dan wat te drinken te pakken. Zo snel mogelijk, achter elkaar, hele kleine slokjes nemen. 10/15 Seconden, achter elkaar. Zonder tussendoor te stoppen om adem te halen. Daarna, heel langzaam uitademen, en rustig inademen. Dan was hij vaak weg, maar nu helpt ook dat niet meer.

Er word gezegd dat je dan bijvoorbeeld te snel eet, maar hij speelt zomaar op bij de eerste hap eten die ik wegwerk. (Of zonder eten :+) Oma zegt; adem inhouden en slikken. Of; na een hik, gelijk slikken. Maar dit werkt dus niet.

Dus dan rest mij de vraag; wat helpt nu echt, om van die verdomde hik af te komen? Heb je een keer de hik (kan dit vervelend zijn natuurlijk), dat is te overzien. Dagelijks, meerdere keren per dag, 15-30 minuten de hik hebben, is echt niet leuk, en ontzettend frustrerend wanneer je je warme avondmaal graag warm wilt opeten, ipv koud :=

Wie helpt mij van mijn hik af? _/-\o_

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:31

afkepieteke

Re: Heel vaak de hik..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:04

Herkenbaar! Ik heb ook heel vaak de hik, zelfs had ik dat al in de buik van mijn moeder. Wat voor mij helpt is wat drinken in mijn mond te nemen, over de kop staan en dan doorslikken :j

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:18

herkenbaar, op mijn werk gingen ze al aftellen als ze zagen dat ik mijn broodje ging eten.
Erg irritant, ik heb het al tientallen jaren, mijn oma had het ook en zij zei altijd dat ze een gescheurd middenrif had. Ik weet niet of dat kan, of dat dat een praatje is.
Maar lastig is het wel!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 15:52

rien10 schreef:
Wat echt helpt? Ontspanning van het middenrif. En dan niet even, een oefeningetje of zo, maar echte blijvende ontspanning. Een osteopaat kan je hierbij goed helpen. Succes.

https://osteogroep.nl/action/news/item/ ... problemen/

Ga ik voor in de toekomst zeker onthouden!

afkepieteke schreef:
Herkenbaar! Ik heb ook heel vaak de hik, zelfs had ik dat al in de buik van mijn moeder. Wat voor mij helpt is wat drinken in mijn mond te nemen, over de kop staan en dan doorslikken :j

Die ga ik straks met het eten maar proberen! Kende ik nog niet :D Leuk voor als je tijdens zo'n periode uit eten gaat :+

Ik word er echt boos van, zo vervelend vind ik het

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:59

Wat bij mij altijd goed helpt is nadenken... :Y) Het klinkt heel suf, maar het helpt echt.
Ik ga dan denken wat ik de dag ervoor gegeten heb, en dan wat ik eergisteren gegeten heb, en dan steeds verder terug in de tijd totdat ik van de hik af ben.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:02

Morrie schreef:
herkenbaar, op mijn werk gingen ze al aftellen als ze zagen dat ik mijn broodje ging eten.
Erg irritant, ik heb het al tientallen jaren, mijn oma had het ook en zij zei altijd dat ze een gescheurd middenrif had. Ik weet niet of dat kan, of dat dat een praatje is.
Maar lastig is het wel!

Ja dat kan! Ik heb ook eens iemand op de spoedeisende hulp gezien die continue de hij had, hij bleek ook een middenrif breukje te hebben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:11

Het zit bij ons wel in de familie: hikkende oma, mijn vader (zoon van die oma) heeft na een narcose een keer 2 weken de hik gehad en ik hik me door mijn maaltijden heen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:20

De tip die ik kreeg is om je oren dicht te houden en dan te drinken.
Dus iemand houd jouw oren dicht en jij neemt kleine rustige slokjes of (zo doe ik het) zelf je oren dicht houden en onder de kraan hangen en zo drinken.

Bij mij werkt het, maar ik heb maar sporadisch de hik.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:27

Roquen schreef:
Wat bij mij altijd goed helpt is nadenken... :Y) Het klinkt heel suf, maar het helpt echt.
Ik ga dan denken wat ik de dag ervoor gegeten heb, en dan wat ik eergisteren gegeten heb, en dan steeds verder terug in de tijd totdat ik van de hik af ben.

Klopt! 9 van de 10x werkt dit, bij mezelf en anderen, dit trucje pas ik heel vaak toe.

Warboel
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:39

Ja inderdaad nadenken over wat je de dag(en) ervoor gegeten hebt! Of een rekensom uit je hoofd oplossen. Iets waar je over na moet denken in ieder geval!
Ik heb ook super vaak en lang de hik en meestal helpt dat wel.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:40

Ik heb ook heel vaak de hik, zit nu ook weer in zo'n periode. En dan niet een zacht bescheiden hikje maar echt keihard...
Toen ik weer eens een keer de les aan het verstoren was met mijn gehik zei de leraar dat ik m'n hoofd in m'n nek moest leggen en 20 tellen naar het plafond moest kijken.
Je hoofd dus echt ver achterover doen, tot nu toe werkt het altijd.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:47

Zuigen op een lepeltje pindakaas.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:55

Er zijn twee trucjes die wel eens willen helpen.
De ene is iemand anders te vragen je beide duimen vast te pakken ter hoogte van de nagels en dan op de nagelriem te drukken. Je kunt het ook bij jezelf doen met één duim, maar twee tegelijk helpt beter.
Vraag me niet wat hier de verklaring voor is trouwens :+

De andere is gebaseerd op beinvloeding van je middenrif, en is een techniek die ook gebruikt wordt bij het beheersen van stotteren:
zet beide handen in je zij, net onder je ribben (en dus ter hoogte van je middenrif), en druk heel bewust je ribben naar binnen / middenrif dus naar beneden bij uitademen, en veer met je handen mee naar buiten (maar houd wat druk) bij het inademen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:41

Ik ken twee oefeningen, de eerste is plm wat Ibbel al schreef.

Je belangrijkste ademhalings'spier' is je middenrif. (Dus niet de spieren waarmee je je ribben of je borstbeen optilt...!)
Nou is je middenrif een peesplaat maar die peesplaat beweeg je met behulp van spieren.
En die spieren zijn regelmatig (ook bij atleten en zangers, lui die normaliter veel van hun lichaam weten en er veel van vragen) hypertoon.
(Potjeslatijn voor: de spier werkt niet meer goed omdat er te veel spanning op staat/ die arme meid overvraagd is.)

Oefening 1 is yoga achtig.

Stap 1: zet je 2 handen in je zij, ter hoogte van je onderste ribben, zodat je je adembeweging voelt. Voel gewoon of je handen bewegen. (Idealiter gaan ze ietsje naar buiten en naar binnen, bij zwangerschapsgym leer je allerlei varianten ademhaling, maar dat hoeft nu niet.)
Het kan zittend, het mag staand en je kunt het eventueel (als je er handig in bent) ook liggend.
In feite doe je nog niets, je voelt alleen, zodat je een benul hebt van je adembeweging.

Stap 2: tijdens het inademen,
als je handen uit elkaar gaan,
houd je je ribben een KLEIN beetje tegen.
Er zijn lui die deze oefening 'het wedstrijdje' noemen: je ribben winnen de wedstrijd!!! Je handen gaan ietsje uiteen. (Hoeveel precies is NIET belangrijk en het kan verschillen van wat je tijdens stap 1 voelde.)

Stap 3 is het moeilijkste: als je inademing stopt, stop je.
Dwz.: ga niet door met lucht innemen "Het is gewoon goed".
EN: je handen stoppen ook.

Stap 4: tijdens de uitademing doe je niets met je handen. (Nu ja, ze liggen gewoon op je ribben, net als in stap 1, maar er wordt niet geduwd of getrokken, "die wedstrijd" is alleen tijdens het inademen.)

...en als je uitademing klaar is, is de uitademing gewoon klaar, je doet niets en je WACHT (...dit is een moeilijk punt...) op de inademing.

Zodra je inademing VANZELF begint, ga je weer een heel klein beetje tegenhouden.

Doe in het begin zo 2 of 3 keer "in en uit". En daarna ga je iets anders doen en evt. een paar uur later doe je het nog weer eens, als je zin hebt.
(Yoga oefeningen werken het beste "als je zin hebt", spieren trainen werkt het beste als je het met regelmaat doet - probeer daar een tussenweg in te vinden...!)
Gaat het goed, dwz. voelt het prettig (en ALLEEN dan!!) dan kun je de oefening steeds langer achter elkaar doen en steeds vaker - maar de optimist zegt, dat je soms na twee keer al geen hypertoon middenrif meer hebt. (Dat geldt voor de boffers, voor wanboffers kan het iets langer duren.)
Denkbaar merk je, dat je dieper of langzamer gaat ademen - dat is prima.
Soms merk je in feite niets - ook niet erg. (= Soms werkt de oefening wel degelijk, maar merk je simpelweg geen resultaat.)

Gaat dit goed, is er een aanvullende oefening.
Deze is meer een 'work out'.

;) koop ballonnen - en ga die opblazen.
Het belangrijkste is, ze net voorbij dat eerste punt te krijgen. Ben je niet in feeststemming, laat je het ding daarna weer leeg lopen. - En persoonlijk houd ik NIET van knappende ballonnen!!

Bij yoga wordt doorgaans gezegd, dat de oefeningen het beste werken als je er zin in hebt, bij work outs wordt doorgaans gezegd, dat het het beste is, om gewoon elke dag, of x keer in de week "te werken", spieren sterk maken doe je het beste met regelmaat.
Vind hier dus een tussenweg...!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:56

Tips om die hik proberen te voorkomen heb je misschien meer aan ...

- hele kleine hapjes eten/slokjes drinken
- heel rustig slikken
- tijd nemen tussen slikken
- heel goed kauwen en mengen met voldoende speeksel

Slik je medicijnen?
Van sommige medicatie is hik namelijk een bijwerking.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 22:10

Toch een hoop tricks die ik nog niet kende! Vanavond welliswaar de maaltijd overleefd zonder hik! Maar dat kan morgen weer anders zijn :+

Janneke2, wat ontzettend fijn dat je de moeite hebt genomen om het zo uitgebreid uit te leggen! Dit is niet voor het moment zelf denk ik? Maar om de boel wat meer in orde te krijgen zodat die periodes (hopelijk) minder worden? Ik ga het morgen wel eens proberen om te kijken hoe dat voelt! :j

Simodi, de kleine slokjes drinken doe ik idd op t moment dat het 'mis gaat'. Soms voel ik het ook aankomen. Dan neem ik een hap eten en dan voel ik dat ik de hik ga krijgen. Dan helpt het vaak om een slok te drinken, maar vaak helpt het ook niet :+ Ik eet rustig, zeker als ik dus zo'n periode heb wanneer het continue raak is. Voorheen kon ik de klok erop gelijk zetten dat wanneer ik iets at met gehakt oid (gehaktbal, hamburger, tartaar) dat ik de hik zou krijgen, dat wist ik dus van te voren (en aangezien ik, vanuit mijn ouders al, eerst een stukje vlees eet, en daarna aardappels en groenten) zit ik dan de hele maaltijd aan de hik vast. Nu klinkt dat, in combi met jou bericht wel logisch (met kijk op slikken, speeksel etc) gezien dat vrij droog vlees is. Maar eergisteren startte het met sla :+
Qua medicatie slik ik Ametriptiline tegen de hoofdpijn, maar in de bijsluiter staat niets over hikken als bijwerking. Verder slik ik de pil.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:15

Ik heb precies hetzelfde haha! Periode van een week of zo idd, meerdere keren per dag voor zeker 15 minuten >;)

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:57

Hik ontstaat door het willekeurig samentrekken van het middenrif. Zenuwen in de keel worden geprikkeld waardoor het middenrif gaat samentrekken. De zenuw stimuleren met drinken kan zorgen dat de middenrif weer in normale vorm komt.
Wat ook werkt zijn ademhalings oefeningen. Voor mij werkt langzaam inademen via de neus, adem even inhouden en via de mond uitblazen het beste. Het middenrif trekt samen en zet uit om lucht in de longen te krijgen. Met op je ademhaling te letten probeer je het middenrif rustig te krijgen.
De hik kan ook ontstaan door lucht in te slikken tijdens het eten of een temperatuur verschil (van het eten/drinken)
Zijn er in die periodes dingen de andere zijn? Meer stress opleveren?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:04

rien10 schreef:
Wat echt helpt? Ontspanning van het middenrif. En dan niet even, een oefeningetje of zo, maar echte blijvende ontspanning. Een osteopaat kan je hierbij goed helpen. Succes.

https://osteogroep.nl/action/news/item/ ... problemen/

Ja ik kan ook zo mijn hik kwijtraken, al heb ik die bijna nooit, gewoon zelf geleerd. :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:36

Oh ik ken dat, en mijn vrouw maar lachen want het klinkt zo grappig >;)

Hier toch meestal adem in houden en 7 keer slikken, meestal red je 7 niet maar oma haar truc dus maar niet maar 1x slikken.

Of adem inhouden en een soort tegendruk geven dus buik uitzetten en doen alsof ik wil uitademen terwijl ik mijn adem inhoud. :+

Meestal Werkt dit maar hij kan ook zo weer terug zijn in zulke periodes :=

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 07:50

Ik heb ook altijd na het eten de hik, eet ook niet snel trouwens. Mijn nieuwe trucje werkt perfect:

Neus dichthouden en 3x slikken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:44

LoveUggs schreef:
Janneke2, wat ontzettend fijn dat je de moeite hebt genomen om het zo uitgebreid uit te leggen! Dit is niet voor het moment zelf denk ik? Maar om de boel wat meer in orde te krijgen zodat die periodes (hopelijk) minder worden? Ik ga het morgen wel eens proberen om te kijken hoe dat voelt! :j

Het is goed om 'het wedstrijdje' eerst een paar keer te oefenen om het gewoon 'in de vingers te krijgen', het je eigen maken.
Als je het eenmaal doorhebt, kun je het ook tijdens de hik toepassen.
....ik heb veel minder vaak dan jij de hik, maar als ik het doe vind ik het een soort grappig om te voelen dat bijvoorbeeld de spieren rechtsvoor al beginnen met ontspannen, en dat 'hullie linksachter' nog een keer 'moeten' samentrekken.

Die balonnen opblazen doe je gewoon buiten de maaltijden om als krachttraining.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:38

Ik had dit vroeger ook. Ben toen doorverwezen naar een ademhalingsfysio. Ik bleek te hoog te ademen en dat ging het blijkbaar mis als ik ging eten/drinken.

Ik heb het nu alleen nog als ik grote slokken drink. Ik drink vaak uit een rietje (op advies van de tandarts overigens ooit haha) en dan gaat het goed.

Neonlight
Moderator Over Paarden
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:06

Ibbel schreef:
Er zijn twee trucjes die wel eens willen helpen.
De ene is iemand anders te vragen je beide duimen vast te pakken ter hoogte van de nagels en dan op de nagelriem te drukken. Je kunt het ook bij jezelf doen met één duim, maar twee tegelijk helpt beter.
Vraag me niet wat hier de verklaring voor is trouwens :+

Deze werkt echt, heeft te maken met drukpunten. Heb het zelfs toegepast jaren geleden op de IC toen mijn vader er lag na een open hart operatie, schijnbaar krijgen ze allemaal de hik. Ze waren verbaasd dat dat werkte, en hebben het direct ook op andere patienten uitgeprobeerd, met succes.
Je kunt het bij jezelf toepassen op beide duimen, klem je duimnagel stevig tussen wijs en middelvinger en het werkt ook. Overigens is het op de nagels drukken, niet op de nagelriem.