Een wesp is óók een insect, maar wil ik dit in mijn hotel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerspinda

Een wesp is óók een insect, maar wil ik dit in mijn hotel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 21:59

Zo'n twee weken geleden is één van mijn grootste dromen uitgekomen: mijn eigen insectenhotel! Met weinig hoop op daadwerkelijke gasten, want we wonen drie hoog, maar het was het proberen waard. Zodoende zette ik het hotel in het kozijn van mijn werkkamer, zodat ik er hele dagen naar kon staren.

Afbeelding

En met succes! Ik had al snel een wespje op bezoek die een paar keer terug kwam:

Afbeelding
Als iemand weet wat voor wesp dit is, hoor ik dat graag! Ik kom er zelf niet uit wat het nou is.

Afgewisseld met twee dagen dit bijzonder gekleurde insect, wat na wat speurwerk vermoedelijk een goudwesp is:

Afbeelding

En nu is de eerste wesp weer terug en druk bezig geweest met het volstoppen van een gaatje...

Afbeelding

Ik had een beetje paniek en heb het stukgemaakt en mevrouw wesp een paar keer weggejaagd (heel dapper met een haarborstel staan zwaaien), maar ze is teruggekomen en heeft haar werk voor vandaag nog even afgemaakt:

Afbeelding

En nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen. De wesp was te klein om een koningin te zijn, lijkt me, maar toch vind ik dit verdacht veel lijken op het begin van een nest. En als het een nest is, moet ik dat wel willen? Wespen zijn óók insecten en ik mag niet discrimineren van vriendlief, maar als het inderdaad een nest is, dan houdt dat wel in dat ik de hele zomer het raam van mijn werkkamer niet open kan doen. Ik ben gek op insecten en zodoende ook op wespen, maar hoe ver reikt mijn liefde?

Is er iemand hier met meer verstand van wespen dan ik, die mij kan vertellen wat deze dame precies aan het bouwen is en of ik het kan laten zitten? Zou de goudwesp inmiddels haar eieren er al in hebben gelegd, aangezien ze op de koffie kwam toen de eerste wesp net haar interesse in een hotelkamer had laten blijken?

Als het een nest is en ik moet het niet willen - omdat ik misschien graag mijn raam open heb in de zomer - hoe kom ik er dan het beste van af? Is het al tijd om een verdelger erbij te roepen of kan ik er zelf nog wat tegen doen?

Help! :=

Sosha

Re: Een wesp is óók een insect, maar wil ik dit in mijn hotel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:10

Lijkt me niet dat je hier een heel wespennest in krijgt, niet genoeg ruimte.

Maar misschien is het een solitaire soort, heb je van bijen ook.

Misschien ff zoeken op internet ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:11

Ze kunnen zeker wel je hotel verbouwen tot wespennest helaas := Dat wil je niet.
Maar deze ziet er niet uit als zo’n wespennest wesp. Volgens mij heb ik er ook zo een en daar heb ik geen overlast van.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:12

Metsel wesp of zo iets zie je vakerin die hotelletjes is geen gewone volgens mij.. Wat mager en wat langer..

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:14

Wat leuk dat je een hotel hebt! Ik heb er niet heel veel verstand van, maar ik vind het zelf ook super leuk :D ik heb 3 hotelletjes in de tuin hangen en kan er super van genieten als er allemaal verschillende bijtjes bezig zijn!

Ik heb even een screenshotje gemaakt van de soorten bijen die er allemaal zijn. Sommige bijen lijken heel erg op wespen, maar zijn het niet! Ik durf niet te zeggen of dat ook voor jouw "wesp" geldt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:16

Ik vraag me af of het geen sluipwesp is?

Edit; het lijkt me trouwens eerder een schijn-wesp dan een echte. Zo'n insect wat wespenkleuren aanneemt om te doen alsof hij gevaarlijk is. Maar zeker weten doe ik het niet.

Edit-edit: schoorsteenwesp?
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 26-05-20 22:20, in het totaal 2 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:17

Neeeee niet stukmaken ;( Dit zijn geen limonadewespen deze doen niks, juist fijn dat ze je hotel hebben gevonden.
Van genieten
Ze maken geen wespennest.

Anoniem

Waarom ga ik googlen op google afbeeldingen om uit te zoeken welke wesp het is? Brrr... Al die closeup foto's :+

Mungbean

Volgens internet een metselwesp.
Ik heb het niet op wespen dus ik zou er ook miet gerust op zijn :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:18

Is een muurwesp, leeft solitair en maakt nesten zoals de metselbij dat doet. Kan je rustig haar gang laten gaan

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:18

Ik denk dat het een Ancistrocerus antilope is. Een metselwesp en die
zijn zeldzaam. Geluksvogel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:19

Wij hebben deze (volgens mij metselwespen) ook in ons hotel zitten, al een paar jaar en hebben er absoluut geen last van, ze leven ook vooral solitair.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 22:19

Oh wat super dat er al zoveel reacties zijn! Met de term metselwesp kom ik al een stuk verder :j Mijn wespje lijkt erg op een muurwesp, dus daar duik ik nog even verder in.

Dank je wel Dropneus! Ik had inderdaad ook al gezien dat er bijen waren die er erg op leken, maar dit leek me toch echt wel een wespje te zijn. Zeker ook vanwege het materiaal waarmee ze aan het bouwen was.

justkid schreef:
Neeeee niet stukmaken ;( Dit zijn geen limonadewespen deze doen niks, juist fijn dat ze je hotel hebben gevonden.
Van genieten
Ze maken geen wespennest.

Oohh kijk, hier heb ik veel aan. Dan laat ik het lekker zitten. :D

Sjong schreef:

Oh wauw <3

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:22

Een "limonadewesp" heeft een hele grote dikke koningin die in het vroege voorjaar (feb/maart) op zoek gaat naar een geschikte plek voor een echt wespennest, dat doet ze niet in een bijenhotel. Die koninginnen zijn ongeveer 2 keer zo groot als een normale wesp.

Lekker laten metselen die miniwespjes die doen je echt niks.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 22:23

Sjong schreef:

Ik heb hier nog even op gezocht en denk niet dat het deze is. Als ik mijn foto naast de muurwesp zet dan is het echt een één op één gelijkenis.

justkid schreef:
Een "limonadewesp" heeft een hele grote dikke koningin die in het vroege voorjaar (feb/maart) op zoek gaat naar een geschikte plek voor een echt wespennest, dat doet ze niet in een bijenhotel. Die koninginnen zijn ongeveer 2 keer zo groot als een normale wesp.

Lekker laten metselen die miniwespjes die doen je echt niks.

Dus toch inderdaad geen koningin, top. In dat geval vind ik het maar wat gezellig en hoop ik dat ze morgen weer terug komt. :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:27

Een van de muurwespen (Ancistrocerus spec.). Geen sluipwesp maar een plooivleugelwesp, zelfde familie als de bekendere 'limonadewespen' en hoornaars, maar dan solitair levend. Je hoeft dus niet bang te zijn dat deze een heel nest bouwt met talloze werksters die af en aan vliegen.

Wel kan het zijn dat je inmiddels wat rupsen kwijt bent. Die liggen weggestopt in dat dichtgemetselde gangetje. Zie onderstaande foto van Wikipedia voor een voorbeeld: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ancistr ... urwesp.JPG

De goudwesp die je op de andere foto hebt staan, zie je ook vaker rond bijenhotels. Deze soorten parasiteren op de larven van metselbijen, en die heb je daar uiteraard volop.
Laatst bijgewerkt door oomens op 26-05-20 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:30

Dat is ook een Ancistrocerus maar dan een andere ondersoort ( in dat geval de parietinus). Ze lijken allemaal op elkaar. Je hebt veel verschillende ondersoorten. Ik zou dan gewoon ervan uitgaan dat het wat zeldzaams is :))

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:31

Ik zou dat nooit voor mijn raam hangen, ik krijg de kriebels van insecten en zeker van wespen :D
Ik ben net verhuisd en ik heb geloof ik 4 of 5 van die insectenhotels, deze hingen er nl. al.
Ik blijf er ver vandaan.

Dat er mensen zijn, die al die prikbeesten kunnen onderscheiden :+

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 22:33

Wat een geweldige foto, Oomens, dank je wel voor het delen. Fijn om te weten dat 'mijn' wespje dus toch solitair is. :)

Haha Sjong, ik vind het een prima instelling. Vond de goudwesp ook al héél bijzonder en zeldzaam, want ik had er zo eentje nog nooit gezien. :))

Hartstikke interessant en nuttig juist, Electra63! Ik kan er echt uren naar kijken en dan met mijn Groot Insectenboek ernaast zitten om uit te vinden welk beestje het precies is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:35

Sjong schreef:
Dat is ook een Ancistrocerus maar dan een andere ondersoort ( in dat geval de parietinus). Ze lijken allemaal op elkaar. Je hebt veel verschillende ondersoorten. Ik zou dan gewoon ervan uitgaan dat het wat zeldzaams is :))

Ondersoorten zou ik helemaal niet eens aan beginnen. Ik zou ook niet weten of die binnen dat geslacht eigenlijk beschreven zijn.
Tot op soort is voor veel soortgroepen al lastig vanaf foto en zonder de juiste naslagwerken bij de hand. Zo uit de losse pols en zonder harde kenmerken zou ik het tot op genus laten.
Ik had er inderdaad misschien bij moeten zeggen dat de foto een voorbeeld geeft van het gedrag, maar niet noodzakelijk dezelfde soort toont als de OP.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:36

Nissima schreef:
Wat een geweldige foto, Oomens, dank je wel voor het delen. Fijn om te weten dat 'mijn' wespje dus toch solitair is. :)

Haha Sjong, ik vind het een prima instelling. Vond de goudwesp ook al héél bijzonder en zeldzaam, want ik had er zo eentje nog nooit gezien. :))

Hartstikke interessant en nuttig juist, Electra63! Ik kan er echt uren naar kijken en dan met mijn Groot Insectenboek ernaast zitten om uit te vinden welk beestje het precies is.

Super leuk natuurlijk als je er van houdt.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:40

Heeft de wesp dan het hele hotel opgeëist of kunnen er nog meer insecten gebruik van maken?

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 12:47

Ze heeft maar één gaatje opgeëist en heb haar vandaag nog niet gezien, dus het valt mee. Onderin zit nog een spinnetje die wel blij is met de gehele onderverdieping (en dat is dan weer geen insect). :)
De goudwesp is ook nog gedag komen zeggen vanmorgen :D

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:52

furious schreef:
Heeft de wesp dan het hele hotel opgeëist of kunnen er nog meer insecten gebruik van maken?

Ik denk dat veel hotelgasten dan opgegeten worden door mw. de wesp :')
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:04

Bij jou blijft hij nog buiten.

Ik had er één die de gaten van mijn ikea-ivarkast (voor de plankendragers) aan het dichtmetselen was.

In mijn slaapkamer, voor de duidelijkheid :+ :D

Nu ben ik hartstikke gek op insecten, maar dit ging zelfs míj wat te ver :')

Afbeelding

Afbeelding

Die solitaire wespen hoef je echt niet weg te jagen hoor.
Het onderscheid is biologisch gezien echt niet zo zwart wit als
Bij=goed
Wesp=slecht

Persoonlijk zou ik blij zijn met deze gast in jouw hotel!