Friet invriezen, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Friet invriezen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 17:39

Ik heb afgelopen week 15 kilo aardappelen gekocht (voor 5 euro, lekker goedkoop en de boer is ermee geholpen want die kunnen hun oogst niet kwijt), maar nu wil ik van een groot deel zelf frietjes maken en invriezen..

Het probleem: ik heb gegoogled, maar iedereen gaat er vanuit dat je de frietjes in vet/olie bakt.. maar ik heb een actifry. Even voorbakken in olie en dan invriezen gaat dus niet lukken.
Heeft iemand dé tip hoe je ze dan wel kan invriezen? Gewoon rauw? Geblancheerd? Voorgebakken in de oven?

J_emma

Re: Friet invriezen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:41

Pan met dikke bodem, twee flessen zonnebloemolie erin en daarin gewoon voorbakken?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:50

Je kan sowieso alleen voorgebakken friet in de actifry doen. Dit omdat er olie in moet zitten. Het kan wel maar dan krijg je ze nooit zo super knapperig.

Ik zou ze in een grote pan voorfrituren. Als je daar specifieke info over wil hebben kan ik je die wel geven. Het is mijn werk. _O-

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 21:19

Ik maak nu ook al frietjes met de actifry die niet voorgebakken zijn, gewoon van verse aardappel. Daar doe ik gewoon een scheutje olie overheen, en dan worden ze redelijk knapperig. Maar zelfgemaakte uit de vriezer heb ik dus nooit geprobeerd.
Voorbakken in olie wilde ik eigenlijk juist niet doen om het een beetje gezond te houden :)) Als het echt niet anders kan dan zal ik dat moeten proberen.
Ik ga komende week misschien maar eens een paar testjes doen!

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:29

Ik heb pas voorgekookte schijfjes aardappel in de airfryer afgebakken. Ik had ze voorgekookt om zo de baktijd en gaarheid wat te bevorderen.Ik vermoed dat die voorgekookte schijfjes na invriezen ook nog na te bakken zijn.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:32

Aardappels tot frietjes snijden en dan kort koken en afkoelen in ijswater (blancheren dus inderdaad). Droog deppen en invriezen. Als je ze gaat afbakken, doe dat dan terwijl ze nog bevroren zijn en dan volgens je standaard bereidingswijze, niet eerst ontdooien. Succes, klinkt lekker!!!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:37

Om verse friet in te kunnen vriezen, moet je het op een of andere manier voorbakken.

Dus denk dat dat met een actifry ook zou moeten kunnen?
Hoeveel verschilt een actifry van een airfryer?

Hier staat hoe je het beste verse friet kan maken in airfryer.

https://www.philips.nl/c-e/philips-chef ... friet.html

Het voorbakken Is punt 1 T/m 3
Dus daarna zou je ze denk ik in kunnen vriezen

Zou het wel even uitproberen met een klein portie, voor je een hele berg maakt.