Paniekaanval en reis naar Polen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:50

Rustgevend pilletje is wel iets anders dan propranolol... Bij rustgevend pilletje denk ik aan iets van oxazepam, daarmee mag je helemaal geen autorijden en word je suf van, slecht idee dus.
Propranolol wordt offlabel wel voorgeschreven bij dit soort dingen. Het maakt je gedachten niet rustiger, maar zorgt ervoor dat de hartslag laag blijft -> je ervaart minder lichamelijke spanning/stress -> je hoofd blijft ook rustiger.

Ik vraag me af wat er zo erg is als je een 'paniekaanval' zou krijgen? Je zegt zelf dat je het aan voelt komen en de auto aan de kant kan zetten... Dan 10 minuten wachten en dan trekt het weg. Het klinkt niet alsof je ermee gevaar veroorzaakt voor jezelf of voor anderen.

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:59

bedenk ook met hartslag verlagende pilletjes om zo rust te krijgen, als je een ongeluk krijgt (ongelukken hoef je niet door jezelf te krijgen en ander kan dat ook veroorzaken) kan dat miss wel heel erg in je nadeel zijn, dan heb je miss juist je normale hartslag heel hard nodig (ook voor het amb personeel miss fijn anders krijgen ze toch hele afwijkende uitslagen)

zoek iemand die graag naar polen wil in die tijd, die rijbewijs heeft maar geen auto of die niet als tegenprestatie wil rijden voor je. Lijkt me veel veiliger als wat er allemaal nu aangedragen wordt. Ook een therapeut is geen garantie dat het over is en je veilig kan rijden.

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:59

Ik zou het nu juist even opzoeken zonder je kinderen erbij en kijken of het helpt om iemand te bellen op zo’n moment. Nu kun je dat nog wel uitproberen.
Hoe reageerden de kinderen eigenlijk op jouw paniekaanval?

Britta31

Berichten: 13149
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:03

Hoe oud zijn je kinderen en maken ze ruzie in de auto.Onze dochters hadden al ruzie voor we de straat uit waren en dat ging zo door tot het vakantie adres.Niet zo ver naar Duitsland.Maar ik zag al weken van te voren tegen de rit op en dat is de reden dat we al 5 jaar niet meer gaan.Trouwens tijdens de vakantie ook veel ruzie onderling en dat maakte mij ook al zenuwachtig van te voren omdat ik wist dat dat ook ging komen.Leuk vakantie -O-

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:17

Tanya schreef:
Ik vraag me af wat er zo erg is als je een 'paniekaanval' zou krijgen? Je zegt zelf dat je het aan voelt komen en de auto aan de kant kan zetten... Dan 10 minuten wachten en dan trekt het weg. Het klinkt niet alsof je ermee gevaar veroorzaakt voor jezelf of voor anderen.


...hmmm, 'food for thought'.

Dat je als mens geen angst wenst te ervaren snap ik.

Maar in hoeverre is de 'paniekaanval' iets wat met therapie weg moet
...en in hoeverre is het een gezond signaal:
'Meis, je zit aan je tax, auto NU aan de kant, 5 minuten pauze, daarna bij de eerste afslag van de snelweg af en een hotel zoeken'.

Storm

Berichten: 20850
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:05

Bedankt voor alle adviezen!

Het liefst zou ik 'gewoon een pilletje' willen die me door de reis heen helpt, vooral omdat ik in Nederland nauwelijk hinder ondervind.
Ik ben vooral bang voor de Duitsers die hard rijden en dat ik schrik van een bumperklever die ineens opduikt als ik een vrachtwagen in aan het halen ben.

Ik ga deze week langs de huisarts, en ik ga echt niet zomaar op het laatst een pilletje slikken als ik reis ga zonder het uit te proberen.
Ik weet echt niet wat voor mij het beste is. Aan de ene kant heb ik niet zoveel zin in therapie als een pilletje ook uitkomst biedt. Aan de andere kant zou ik het best flink aan willen pakken om er voorgoed vanaf te zijn. Ik ga het eens bespreken maar door jullie adviezen weet ik nu wel wat alle mogelijkheden zijn.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:30

Storm schreef:
Babootje schreef:
Ik zou inderdaad proberen met behandeling van de paniekaanvallen af te komen. Ook al komt het niet vaak voor. Als het onderliggend niet verwerkt trauma is waardoor je dit hebt kan EMDR goed helpen.


Maar hoe kom ik erachter wat het trauma is? Volgens mij heb ik alles aardig op een rijtje...


Goed dat je naar de huisarts gaat om te overleggen.
Zelf geef ik ook EMDR, en zoals Janneke ook al zegt is een trauma niet noodzakelijk voor behandeling met EMDR.
Degene die de EMDR geeft is er "verantwoordelijk" voor om het juiste "onderwerp" waar EMDR op gedaan moet worden te bepalen. Uiteraard in overleg met de cliënt. Dat gebeurt bij de intake door het stellen van de juiste vragen en te letten op lichamelijke reacties.
Als de EMDR eenmaal gestart is is het geen "praat-therapie" maar over het algemeen wordt er bij de intake wel gepraat om tot de goede trigger/target (zoals ze dat dan noemen) te komen.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:37

Een kennis van mij had ook heel veel last van paniekaanvallen.. die is heel goed geholpen bij Equijoy.. zelf heb ik daar om andere redenen trajecten gelopen en ben altijd super geholpen..
Zij is zelf psychodynamisch therapeut en kan daardoor eigenlijk vanalles, hierdoor kan ze je echt hulp op maat geven.. emdr, trauma therapie, systemisch werk maar bijvoorbeeld ook hypnose of therapeutisch werk met de paarden.. net wat past bij je situatie en hulpvraag..

Mocht je meer willen weten kun je altijd een pb sturen..

Persoonlijk denk ik dat zoiets beter werkt dan een pilletje omdat je dan de kern aanpakt.. soms weet je zelf echt niet waar t vandaan komt.. daar kan een therapeut je dan bij helpen.. een pilletje is toch meer symptoom bestrijding.. en t is best een flinke reis die je gaat maken

Lees nu dat je zegt dat je alles voor je gevoel wel op een rijtje hebt.. paniek zou ook een systemische achtergrond hebben zeg maar

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:43

Therapie gaat je voor de zomer geen resultaat meer opleveren, als je voor die tijd al aan de beurt komt. Dat is meer iets voor de lange termijn.

Als je gewoon de auto aan de kant kunt zetten en er verder niks heftigs gebeurt zou ik het gewoon zo laten. Misschien helpt het al om te ervaren dat dat op zich prima werkt. Want angst voor een paniekaanval kan al erger zijn dan de paniekaanval zelf.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:49

Storm schreef:
Hoi allemaal,

Ik zou graag willen dat jullie eens meedenken over hoe ik dit het beste aan kan pakken.

10 jaar geleden kreeg ik een paniekaanval op een snelweg in Frankrijk. Daarna ging het lange tijd goed, met af en toe een kleine terugval maar dat kon ik zeker wel handelen.

Nu kreeg ik vorige week weer een lichte paniekaanval, het gebeurt me altijd als ik op een onbekende snelweg rij met veel verkeer en ik 'opgesloten' zit en geen kant op kan.
Maar in augustus rij ik met mijn kinderen naar ons vakantieadres in Polen, ik heb geen partner.
En nu begin ik een beetje te twijfelen... Stel voor dat ik een paniekaanval onderweg krijg.

Ik heb dus misschien 1-2 paniekaanvallen per jaar, en soms een aantal jaar niet. Het beperkt me nergens in.

Dus wat zal ik doen? Een rustgevend pilletje halen bij de dokter voor onderweg naar Polen? Of therapie? Welke? Ik heb echt geen idee waar dit namelijk vandaan komt, graven in mijn verleden om de paniekaanvallen te onderzoeken? Heb ik eigenlijk niet zoveel zin in om eerlijk te zijn, maar ik wil er wel vanaf...

Wie denkt mee wat ik kan?

Waarom geen vakantie dichterbij ? hoef je jezelf niet op te jagen en zeker dit jaar ivm corona nog veiliger ook. Ik zou zeker als ik alleen met mijn kinderen ben helemaal geen paniek aanval willen riskeren,je brengt ook hun in gevaar.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:57

LindyH schreef:
Therapie gaat je voor de zomer geen resultaat meer opleveren, als je voor die tijd al aan de beurt komt. Dat is meer iets voor de lange termijn.


Dat is niet helemaal waar..
Bij de GGZ en RIAGG heb je inderdaad lange wachttijden.. maar als je naar de kleinere particuliere gaat dan kun je volgende week al een afspraak hebben..

En uit een gesprek kun je soms echt al heel veel halen waardoor angsten snel een stuk minder kunnen zijn.. maar dat is afhankelijk van oa je precieze hulpvraag en onderliggende problemen..
Ik heb mensen echt in 1 gesprek heel veel stappen zien maken.. niet dat je er dan al bent.. maar t hoeft ook geen traject van jaren te zijn.. is echt heel afhankelijk van allerlei factoren.. en ook afhankelijk van welke hulp je krijgt.. bij t GGZ of de huisarts duurt t vaak veel langer dan particulier omdat je door allerlei bureaucratie en regelgeving moet is mijn mening

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 09:15

Wellicht helpt het je ook om op zondag door Duitsland heen te rijden, dan zijn er namelijk bijna geen vrachtwagens op de weg.

Ik kan ook best begrijpen dat je het snelheidsverschil best eng vindt, maar over het algemeen vind ik dat er in Duitsland erg wordt opgelet en velen actief aan het autorijden zijn in plaats van met 100kmh rijden en ondertussen andere dingen doen zoals veel bestuurders hier in nederland doen.

Storm

Berichten: 20850
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 10:25

Mijn vakantie begint op zaterdag, vanaf die dag heb ik de blokhut. Maar ik rij op vrijdag al aan, niet door de spits, en overnacht halverwege, nabij Leipzig.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:42

Tanya schreef:
Rustgevend pilletje is wel iets anders dan propranolol... Bij rustgevend pilletje denk ik aan iets van oxazepam, daarmee mag je helemaal geen autorijden en word je suf van, slecht idee dus.
Propranolol wordt offlabel wel voorgeschreven bij dit soort dingen. Het maakt je gedachten niet rustiger, maar zorgt ervoor dat de hartslag laag blijft -> je ervaart minder lichamelijke spanning/stress -> je hoofd blijft ook rustiger.
.



Pas dan wel op met een lage bloeddruk. Ik heb propranolol gehad voor mijn migraine, maar kon amper functioneren omdat ik om de haverklap flauw viel. Ik heb zelf al een lage bloeddruk, en ik kon gewoon niet stilstaan, want dan ging ik meteen tegen de vlakte. Ik kon serieus niet in de rij staan bij de supermarkt, ik moest echt blijven bewegen. Super onhandig.
Ik ben nooit flauwgevallen terwijl ik zat, wel met opstaan natuurlijk, maar ik heb toen geen auto durven rijden. Ik kon echt elk moment licht in het hoofd worden, en ik vond dat levensgevaarlijk.

Je hebt je reactievermogen gewoon nodig in het verkeer. In een paniek situatie moet je wel snel kunnen handelen en niet onder invloed zijn van medicatie. Ik heb er te weinig verstand van om echt te oordelen ofzo, maar ik zou wel oppassen. Het laatste waar je zin in hebt is dat je niet goed wordt achter het stuur of niet snel genoeg kan reageren.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paniekaanval en reis naar Polen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 10:51

Ik heb bijzonder veel ervaring met angstaanvallen. En medicijnen. Heel veel medicijnen.

Het enige wat echt zou kunnen werken is een bètablokker maar ik word daar zelf heel naar van. Net wat Eilleen aangeeft.

De rest is ofwel niet voldoende werkzaam (Valdispert of Bach Rescue) ofwel totaal niet geschikt om mee auto te rijden als je het niet al 2 (autoloze) weken slikt (Oxazepam, diazepam en alle andere pammetjes).

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:00

Storm schreef:
Ik ben vooral bang voor de Duitsers die hard rijden en dat ik schrik van een bumperklever die ineens opduikt als ik een vrachtwagen in aan het halen ben.


Mijn ervaring is dat dit lang niet meer zoveel gebeurt als 'vroeger'.
Laatst nog een ritje door Duitsland gedaan, en op heel veel plekken gelden nu gewoon snelheidslimieten.
Sterker nog; ik hield me netjes aan de snelheid, en reed toch sneller dan menig mens op de snelweg.

Cajra
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:11

Hoihoi geen tips maar ik vind de Polen erg slecht in het verkeer. Inhalen terwijl wij er als tegenligger aankomen. Ze verwachten dat jij dan maar ergens heen gaat. In de berm oid. Slechte chauffeurs. Daar zijn de Duitsers nog heilig bij.

Goof

Berichten: 28826
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:14

Cajra schreef:
Hoihoi geen tips maar ik vind de Polen erg slecht in het verkeer. Inhalen terwijl wij er als tegenligger aankomen. Ze verwachten dat jij dan maar ergens heen gaat. In de berm oid. Slechte chauffeurs. Daar zijn de Duitsers nog heilig bij.


Ik ben meerdere keren in Dld en Polen geweest met eigen auto en ik heb altijd het tegendeel ervaren.
Ik vind Duitsers en Polen erg fijn rijden. Zowel op de snelweg als kleinere wegen en in de bebouwde kom. Ik rijd 1000x liever in die 2 landen dan in Nl in de spits.

SnuitjeLove
Berichten: 1083
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:19

Ik weet niet of mijn tips al zijn gegeven want heb niet alle berichten gelezen.

Helpt het om met je kinderen af te spreken dat als je het voelt aankomen dat je een liedje gaat zingen met zn allen. Of een bepaalde CD met rustgevende/afleidende muziek in de auto, en raadseltje oplossen, rekensommen uit het hoofd. Ik noem maar wat, alles wat jou kan afleiden van de paniek, maar je je nog wel kan concentreren op de weg.
Of als je juist rust nodig hebt dat je met ze afspreekt dat ze vanaf dat moment stil moeten zijn tot je op een parkeerplaatst staat.
Of zet een aantal ademhalingsoefeningen/fragmenten op je telefoon, waarbij je je kinderen de opdracht geeft om die aan te zetten en met zn allen de ademhalingsoefeningen te doen. Uiteraad wel met de ogen open.

Ik heb geen ervaring met paniek aanvallen, maar wel ervaring met EMDR therapie en daarbij hielp het om van honderd terug te tellen in stapjes van 7 om uit de herbeleving te gaan. Daarnaast ook altijd ervaring met liedjes zingen op een paard als ik spanning voelde.

En misschien helpt het om op drukke tijdstippen de snelwegen te vermijden?

Wat ik altijd doe als ik mij opgesloten voel op de snel weg, ik ga in de meest rechterbaan en concentreer mij op mijn voorganger en ga pas weer inhalen als ik mij veilig voel. Dat kan dus betekenen dat ik soms wel een half uur met 80km p/u achter een vrachtwagen rijd.

Cajra
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:38

Goof schreef:
Cajra schreef:
Hoihoi geen tips maar ik vind de Polen erg slecht in het verkeer. Inhalen terwijl wij er als tegenligger aankomen. Ze verwachten dat jij dan maar ergens heen gaat. In de berm oid. Slechte chauffeurs. Daar zijn de Duitsers nog heilig bij.


Ik ben meerdere keren in Dld en Polen geweest met eigen auto en ik heb altijd het tegendeel ervaren.
Ik vind Duitsers en Polen erg fijn rijden. Zowel op de snelweg als kleinere wegen en in de bebouwde kom. Ik rijd 1000x liever in die 2 landen dan in Nl in de spits.



Ik heb nog nooit zoveel bijna aanrijdingen gehad als in Polen en niet doordat wij fouten maakten. Dat is mijn ervaring.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:15

Korte stukken, regelmatig een pauze nemen. Je kunt het!
En, bedenk; in Duitsland zijn er ook steeds meer stukken waar je niet onbeperkt hard mag rijden. Steeds vaker 'Umweltzones' met snelheidsbeperkingen. Duitsers rijden over het algemeen wel gedisciplineerd is mijn ervaring; hard waar het kan en mag, en netjes waar het langzamer moet. In Polen zijn de rijervaringen ook alleen maar positief.

Bumperklever? Vriendelijk zwaaien en laat gaan laat gaan.... ik denk altijd; die is te laat vertrokken met zijn auto omdat zijn helikopter stuk was. (Slaat nergens op, ik weet het, maar geeft mij altijd een glimlach).

En bedenk; zodra je in de auto stapt is de vakantie begonnen!
Geniet ervan! En wellicht geeft het in de tas hebben van een pilletje je al een veiliger gevoel.

Storm schreef:
Bedankt voor alle adviezen!

Het liefst zou ik 'gewoon een pilletje' willen die me door de reis heen helpt, vooral omdat ik in Nederland nauwelijk hinder ondervind.
Ik ben vooral bang voor de Duitsers die hard rijden en dat ik schrik van een bumperklever die ineens opduikt als ik een vrachtwagen in aan het halen ben.

Ik ga deze week langs de huisarts, en ik ga echt niet zomaar op het laatst een pilletje slikken als ik reis ga zonder het uit te proberen.
Ik weet echt niet wat voor mij het beste is. Aan de ene kant heb ik niet zoveel zin in therapie als een pilletje ook uitkomst biedt. Aan de andere kant zou ik het best flink aan willen pakken om er voorgoed vanaf te zijn. Ik ga het eens bespreken maar door jullie adviezen weet ik nu wel wat alle mogelijkheden zijn.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:58

loveslimpie schreef:
Wellicht helpt het je ook om op zondag door Duitsland heen te rijden, dan zijn er namelijk bijna geen vrachtwagens op de weg.


Sorry to burst your bubble, maar vanwege de Corona is het zondagse rijverbod van vrachtauto's opgeheven in Dld. Die ga je nu dus ook op zondags tegenkomen. De ADAC heeft voor komend weekeinde nl al een waarschuwing uitgegeven voor filekans op bepaalde snelwegen. Dit omdat de maatregelen iets versoepelt zijn.


SnuitjeLove schreef:
Wat ik altijd doe als ik mij opgesloten voel op de snel weg, ik ga in de meest rechterbaan en concentreer mij op mijn voorganger en ga pas weer inhalen als ik mij veilig voel. Dat kan dus betekenen dat ik soms wel een half uur met 80km p/u achter een vrachtwagen rijd.


Dit is de beste methode voor als je het wilt proberen zonder medicijnen. Ik heb dan geen angst, maar een vrachtautochauffeur-instelling. En we hebben ooit getest met vrachtauto en gewone auto hoeveel sneller die auto thuis was over een afstand van noord-west Friesland naar zuid-oost Drenthe. Verschil was nog geen 5 minuten. Hard rijden helpt je dus vaak helemaal niet. Zodra het druk wordt op de snelweg pik ik aan op een vrachtauto, met gepaste afstand en kijk toe hoe auto's die mij minuten voor die tijd ingehaald hebben geen steek zijn opgeschoten :+ Dit doe ik zelfs met trailer (O sorry we hebben in Dld een 100 km zulassung, waardoor je met trailer dan harder mag rijden). Op die manier rijden is, voor mij in elk geval, een heerlijk ontspannen manier van rijden. Lekker autootjes kijken en dan grinniken als ze niks sneller zijn dan ik :+
(Let wel ik rij in een blik wat echt wel hard wil, maar dat gasgeven, remmen, gasgeven nog veel meer moeten opletten op het overige verkeer is way vermoeiender dan aanpikken op een vrachtauto en daar relaxt achteraankachelen :j :+ :D Plus voor je verbruik van benzine/diesel is het ook veel gunstiger om dezelfde snelheid aan te houden).

Je kan je laten opjagen door de rest van het verkeer of jezelf een rustig plekje geven.

Rongyos schreef:
Bumperklever? Vriendelijk zwaaien en laat gaan laat gaan.... ik denk altijd; die is te laat vertrokken met zijn auto omdat zijn helikopter stuk was. (Slaat nergens op, ik weet het, maar geeft mij altijd een glimlach).


Precies dit :j

En ja ik weet het gaat over pas augustus, maar weet je zeker dat je die grens over komt dan? Die is nu nl nog steeds compleet gesloten vanuit Dld. En ik heb nog geen berichten gezien dat ze die over niet al te lange tijd weer open willen doen. Zelfs Zwitserland en Oostenrijk zijn nog dicht (met goede reden kom je erover, maar dat lukt zover ik weet met Polen niet eens.)

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:07

Rongyos schreef:
Bumperklever? Vriendelijk zwaaien en laat gaan laat gaan.... ik denk altijd; die is te laat vertrokken met zijn auto omdat zijn helikopter stuk was. (Slaat nergens op, ik weet het, maar geeft mij altijd een glimlach).


Ik denk altijd: "Ach, die moet misschien wel érg nodig poepen."

Esmee_RS

Berichten: 4882
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:23

Matheno schreef:
Rongyos schreef:
Bumperklever? Vriendelijk zwaaien en laat gaan laat gaan.... ik denk altijd; die is te laat vertrokken met zijn auto omdat zijn helikopter stuk was. (Slaat nergens op, ik weet het, maar geeft mij altijd een glimlach).


Ik denk altijd: "Ach, die moet misschien wel érg nodig poepen."

Je weet het nooit met mensen die ongelooflijke haast hebben, misschien ligt zijn vrouw wel in het ziekenhuis om te bevallen of ligt zijn vader op sterven en wilt diegene er op tijd bij zijn.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:39

Je hoeft geen onderliggend trauma te hebben hoor. Paniekaanval kan ook ontstaan zonder trauma's.
Wel kan je leren om te gaan met paniek, daar kan een psycholoog je wel bij helpen.
Misschien goed om te weten: Je hoofd reageert op je lijf. Dat betekent dat als je paniek voelt opkomen je ademhalingsoefeningen kan gaan toepassen. Door je ademhaling word je vanzelf weer rustig, je hebt dan al tijd controle over je lijf.
Daarbij is het zo dat je lichamelijk niet langer dan een aantal minuten echte paniek hebt, dan gaat het vanzelf weer over. Die wetenschap helpt soms ook, het gaat heel erg over loslaten en relativeren.
'Het komt goed, ik heb gewoon controle, ik ben rustig en kalm'.