Online loterijen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Milou

Online loterijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 09:43

De meeste van jullie moeten dit gezien hebben op Facebook: de online loterijen met paardenspullen die als paddenstoelen uit de grond schieten. Je betaalt een bedrag (vaak zo rond de 3 tot 5 euro) voor een lootje, via een tikkie, als alle lootjes (meestal ongeveer 30) verkocht zijn wordt er geloot voor een vooraf bepaalde prijs.

Toen ik dit in het begin zag dacht ik even in mogelijkheden voor een paar bedrijven waar ik mee samenwerk, maar vrij snel daarna zag ik beren op de weg. Want: mag dit wel? Ik heb wat gegoogeld en het lijkt mij te vallen onder online kansspelen, wat verboden is in Nederland en waar een boete vanaf 200.000 op staat. Daar wil ik liever niet aan bijdragen :+

Ik ben heel benieuwd wat Bokt denkt, doen jullie mee aan zulke spellen? Maak ik me druk om niks? Is er wellicht iemand die dit toevallig al uitgezocht heeft?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:45

Ik zou niet mee doen daar ze bijna allemaal illegaal georganiseerd worden en deelname daarmee ook illegaal is. Daarnaast heb ik er ook geen behoefte aan, de spullen welke ik wil hebben koop ik wel gewoon :j .

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:46

Ik heb wel eens meegedaan aan zoiets, niet voor paardenspullen overigens. Het is inderdaad niet legaal, dat klopt. Product waar ik voor mij deed werd verloot op een speciale daarvoor bestemde FB pagina, die inderdaad gesloten is en waar mensen ook voorzichtig mee om gaan.

Denk wel dat een boete van 200.000 zo'n vaart niet zal lopen als je een keer lootjes uitgeeft voor een paar tientjes trouwens. Maar de pagina's worden wel gesloten zodra ze bekend worden, en waarschuwing zul je ook zeker aan je broek krijgen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 09:48

Nessie schreef:
Ik zou niet mee doen daar ze bijna allemaal illegaal georganiseerd worden en deelname daarmee ook illegaal is. Daarnaast heb ik er ook geen behoefte aan, de spullen welke ik wil hebben koop ik wel gewoon :j .

Ik heb me ook afgevraagd of er een bedrijf (en dus belasting betalen) achter zulke groepen zit, maar mijn conclusie tot dusverre is dat dat niet zo is :')

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:55

ik doe er niet aan mee, win eigelijk nooit wat en als ik iets echt hebben wil koop ik het gewoon :j

SweetVanille

Re: Online loterijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:17

Klopt, is strafbaar. Doe er ook zeker niet aan mee

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:21

Dit wordt onder andere "raffle" of 'dippen' genoemd en is inderdaad niet legaal. Het is op zich wel grappig zeker als je een groep hebt die het gewoon voor de lol doet en waar het beheer dus niet een leuk zakcentje meepakt. Maar ook erg verslavend dus beter om bij weg te blijven hihi.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:35

Is idd niet legaal, en op fb is er ook al eentje die niet echt betrouwbaar is (als persoon al heel wat op haar/zijn kerfstok)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 17:44

Alwiene schreef:
Dit wordt onder andere "raffle" of 'dippen' genoemd en is inderdaad niet legaal. Het is op zich wel grappig zeker als je een groep hebt die het gewoon voor de lol doet en waar het beheer dus niet een leuk zakcentje meepakt. Maar ook erg verslavend dus beter om bij weg te blijven hihi.

Kijk die termen was ik nog niet tegen gekomen. Ja dat het verslavend is kan ik me zeker voorstellen, daarom eigenlijk ook niet meer dan terecht dat zoiets niet mag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:47

Er zijn er ook een paar georganiseerd door een oplichtster die vervolgens geen spullen leverde.
En ze is nog steeds actief. Je kunt er ook van alles op FB over vinden, dus ik zou overslaan.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:58

Het is inderdaad niet legaal en de mensen die dit organiseren verdienen hier echt flink aan.

De waarde van alle lootjes bij elkaar ligt vaak (ruim) boven de winkelwaarde van de producten.
In dit geval wordt er dus geen btw afgedragen en alles wordt direct op een priverekening gestort dus reken maar uit...

Zag laatst een loterij voorbij komen voor een cap naar keuze. Waarde van alle lootjes samen was dacht ik €340. Een van de caps die je kon kiezen kost in de winkel €250 tot €280.

Ze maken zo makkelijk meer dan €200 winst met het verloten van een cap (ik weet toevallig wat deze inkoop kosten).

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:58

Er is er eentje buiten de oplichters om die wel uitlevert en echt in no time is uitverkocht.
Ben er lid van om te loeren maar doe no way mee

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:04

Is absoluut illegaal, die mensen betalen geen belasting, hebben geen kvk en je gaan dus ook niet retourneren of je beklacht doen. Vallen dus niet onder het consumenten recht.
En als je er een kritische vraag gesteld, wordt je zonder pardon verwijderd van de FB groep

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:14

Inderdaad, ik ben er zowieso al 5 tegengekomen. En dan wisselen ze ook nog telkens van groep. Ben nu wel benieuwd welke dan van die niet betrouwbare zijn >;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:52

Cayenne schreef:
Er zijn er ook een paar georganiseerd door een oplichtster die vervolgens geen spullen leverde.
En ze is nog steeds actief. Je kunt er ook van alles op FB over vinden, dus ik zou overslaan.

Een zekere D. van R dus als zij betrokken is zou ik even overslaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:52

MarcoBorsato schreef:
Cayenne schreef:

Een zekere D. van R dus als zij betrokken is zou ik even overslaan.

Yes, die bedoel ik idd!

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:14

Ah ben ik niet de enige die dit wat shady vond. Was uitgenodigd voor zo'n groep maar niet meegedaan. Na een snel rekensommetje zie je dat ze soms 240 euro vangen voor een setje van +-150,vind ik niet zo netjes (hoewel dat natuurlijk bij de grote loterijen ook zo is) en het viel mij op dat redelijk vaak dezelfde mensen winnen (kan toeval zijn natuurlijk). Kon toen nergens vinden of dit legaal was of niet, maar dus niet als ik het zo lees.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:19

Maar als je rapporteert bij Facebook doen ze er niets mee dus je kan er niks tegen doen.
Dat deed een bekende van mij :j
Is toch raar eigenlijk

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:24

Het is toch voor iedereen een vrije keus om eraan mee te doen. Ongeacht wat eraan verdient word?
Ze hebben er toch ook werk van dus waarom vinden jullie dat ze niks mogen verdienen. Ik vind het wel een slim idee en blijkbaar loopt het als een trein

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:07

vlaaia schreef:
Het is toch voor iedereen een vrije keus om eraan mee te doen. Ongeacht wat eraan verdient word?
Ze hebben er toch ook werk van dus waarom vinden jullie dat ze niks mogen verdienen. Ik vind het wel een slim idee en blijkbaar loopt het als een trein

Het is alleen niet legaal.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:12

Balenciaga schreef:
vlaaia schreef:

Dit, ik mag van de belasting ook niet zwart bij werken en verdienen als ik zou willen.
En ik vind dat dit wel in dat rijtje past eigenlijk.
Plus dat wat ze doen verboden is

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 13:13

LukieBradley schreef:
Balenciaga schreef:

Dit, ik mag van de belasting ook niet zwart bij werken en verdienen als ik zou willen.
En ik vind dat dit wel in dat rijtje past eigenlijk.
Plus dat wat ze doen verboden is

Ja precies. Ik vind de marges zo gek nog niet als daarvan btw wordt afgedragen en inkomstenbelasting wordt betaald, maar dat gebeurt dus niet :')

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:14

Als het zou mogen ging ik per direct een online bingo beginnen _O-

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 14:49

Ah dan weet ik wie bedoelt word, die ben ik al vaker tegengekomen bij andere zaken die niet voor elkaar waren idd. Ja boetes zijn erg duur voor illegale praktijken als dit zag ik wel. Weet niet hoe t voor de deelnemers zit, en las ook dat ze maximum prijzen aanhouden, dus misschien dat daar ook nog verschil in zit. Het idee is wel leuk, alleen jammer van de marges idd.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:02

Ik zie er net ook weer een voorbij komen op instagram bij een frontriem bedrijfje... Snap niet dat mensen niet door hebben dat dit illegaal is.
Laatst bijgewerkt door minouesmee op 23-05-20 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt