Vriendin zegt vaak afspraak af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Art_ofLiving

Vriendin zegt vaak afspraak af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 20:49

Ik heb een vriendin/kennis die veel afzegt.. 40-50% van onze afspraken wordt afgezegd omdat ze zich niet lekker voelt of moe is. Dit komt vooral omdat ze haar grenzen niet goed kan bewaken.. Ik ken haar nu al een paar jaar en dat is altijd zo geweest. Een deel van de tijd is ze bij haar broer die verder weg woont, maar als ze dan weer hier in de buurt is en alleen is wil ze weer afspreken. Maar ik heb ook regelmatig dat het dan niet doorgaat omdat 'haar broer toch even langskomt', of ze toch al besluit een dag eerder naar haar broer terug te gaan, of ze toch erg moe is na een andere afspraak, of nog even iets anders in huis wil doen.

Ik wil echt rekening houden met het feit dat ze zich soms moe of niet lekker voelt, maar voel me toch teleurgesteld omdat ze soms makkelijk lijkt af te zeggen. Zeker als ze dan wel met anderen afspreekt de dag/het dagdeel ervoor of erna (al weet ik niet of ze die anderen soms ook afzegt). Ik probeer nu alleen af te spreken als ik anders geen andere plannen heb zodat ik niet teleurgesteld ben. Ik heb het ook vaak druk, nu in corona tijd minder, maar als ik met haar afspreek en het wordt steeds afgezegd, dan voelt het ook niet alsof ze mijn tijd respecteert. Ik heb dit voorzichtig eens besproken maar het lukt haar niet om dit beter te managen. Daarbij raakt ze wat in paniek als ze druk voelt en ga ik haar niet pushen.

Ook heb ik het idee dat ze het wel echt leuk vind om me te zien, maar me vooral appt als ze even niks anders te doen heeft. Wilde even wat teleurstelling van me afschrijven, ergens denk ik: als ze me echt wil zien zou ze wat meer tijd maken/afspraken nakomen, we wonen zo dichtbij, een kop thee is dan al te veel? Aan de andere kant is het heel gezellig als we wel afspreken.. en als ze afzegt stelt ze wel vaak een andere datum voor (die dan ook soms weer wordt afgezegd). Ik denk dat ze wel echt goede intenties heeft en enthousiast is, maar ik voel me wel ergens laag op haar lijstje.

Bokkers die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt? En hoe is jullie vriendschap verder gegaan?
Laatst bijgewerkt door Art_ofLiving op 21-05-20 20:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Liebeskind

Re: Vriendin zegt vaak afspraak af

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:54

Ik zou ervoor passen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:04

Wat zegt zij er van dat jij het zo ervaart? Misschien heeft ze het zelf helemaal niet bewust door dat het zo gaat.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:08

Herkenbaar.. Ik denk niet zo vaak als bij jouw vriendin, maar wel met regelmaat. Ik heb het een keer serieus besproken met haar, maar het is daarna nauwelijks veranderd. Ik heb het nu op een laag pitje gezet. Spreek inderdaad alleen nog af als het me niet uitmaakt als het niet doorgaat.

mala26
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:09

Herkenbaar verhaal. Ik ben eerst een gesprek met haar aan gegaan dat ik het jammer vond dat dingen via haar makkelijk afgezegd/op geschoven werden maar als zij iets had er wel verwacht werd dat ik meteen klaar stond voor haar.
Daarna was het even een tijdje beter maar snel was het weer hetzelfde verhaal. Ben toen gestopt met contact op te nemen. En aangezien we nu bijna een jaar verder zijn en zij ook niks heeft laten horen vind ik wel prima zo. Was er klaar mee dat het grootste gedeelte van ons contact vanaf mij moest komen.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:15

Lastig. Ik ben zelf chronisch ziek en moet soms helaas afzeggen omdat het dan gewoon niet gaat. Dus ik vind het in deze situaties lastig om te oordelen.. zeker omdat ik de persoon in kwestie niet ken. Er kan best iets qua ziekte achter zitten, maar afzeggen omdat een ander ineens langskomt vind ik weer een ander verhaal. Begrijp me niet verkeerd, ik praat het niet allemaal goed maar ik bekijk het wel van een andere kant. Soms zie je ook niet dat iemand ziek is bijvoorbeeld. Misschien zit er wel iets achter in die zin. Ik zou in gesprek gaan met haar. Gewoon eerlijk zijn, zonder beschuldigingen maar hoe jij het ervaart. Als jij het rot vindt is het belangrijk genoeg om het hier samen over te hebben. En als er geen ‘goede’ reden achter zit kun je altijd nog beslissen wat je daar dan van vindt en wat je daarmee wil.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:20

Safiy93 schreef:
Lastig. Ik ben zelf chronisch ziek en moet soms helaas afzeggen omdat het dan gewoon niet gaat. Dus ik vind het in deze situaties lastig om te oordelen.. zeker omdat ik de persoon in kwestie niet ken. Er kan best iets qua ziekte achter zitten, maar afzeggen omdat een ander ineens langskomt vind ik weer een ander verhaal. Begrijp me niet verkeerd, ik praat het niet allemaal goed maar ik bekijk het wel van een andere kant. Soms zie je ook niet dat iemand ziek is bijvoorbeeld. Misschien zit er wel iets achter in die zin. Ik zou in gesprek gaan met haar. Gewoon eerlijk zijn, zonder beschuldigingen maar hoe jij het ervaart. Als jij het rot vindt is het belangrijk genoeg om het hier samen over te hebben. En als er geen ‘goede’ reden achter zit kun je altijd nog beslissen wat je daar dan van vindt en wat je daarmee wil.

Voor zo'n situatie vind ik t idd een heel ander verhaal. Ik ben zelf een periode ziek geweest en zei bij alles wat ik afsprak dan ook steeds dat t onder voorbehoud was en het kan zijn dat ik t last minute moest afzeggen.

Anastasia24
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:22

En wat nou als je gewoon duidelijk met haar praat? Niet ''voorzichtig'' dit of dat, maar gewoon, bijv dit topic laten lezen? Misschien is ze gewoon vaak te moe, zit ze in een moeilijke tijd, gewoon een goed gesprek aangaan dus. En ja, spreek evt. af als jij toch niks te doen hebt, zodat je niks hoeft af te zeggen, want dat is zonde natuurlijk.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:22

Herkenbaar. Misschien kan je het nogmaals aangeven. En als het dan niet veranderd, zou ik er voor passen. Ik heb het ook eens gehad met een vriendin, moest ook vaak van mijn kant komen en nadat ze verhuisd is haar niet meer gezien en een paar maand later volledig contact gestopt. Ik vind het prima zo. Zolang ik voor mezelf weet dat ik er alles aan heb gedaan, en het niet wordt gewaardeerd, dan is dat prima, dan stopt het gewoon.

Weinig vriendschappen zijn voor zeer lange tijd. Misschien is het bij jullie wel over? Als ze zo vaak afzegt lijkt het me niet dat ze er nou zoveel zin in heeft om je te zien.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:17

Mijn tip zou ook zijn om het eens duidelijk met haar te bespreken. Niet iets voorzichtig aankaarten, maar gewoon benoemen waar je mee zit en wat het met jou doet. En haar uiteraard de ruimte geven om erop te reageren en haar kant te vertellen.

Wie weet komt ze met redenen waar je nog helemaal niet over na had gedacht, of kan ze jou meer haar perspectief laten zien waardoor jij er meer begrip voor krijgt. Ja, of jullie liggen helemaal uit elkaar qua ideeën erover, maar dan weet je dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:21

Ja zou het ook bespreken, heb het zelf ook gehad en laten verwateren toen kwam die vriendin ineens wel met meer iniatief. Er hoeft niks achter te zitten maar snap wel dat je,je zo voeld

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:39

Dit klinkt misschien gek maar ik kan het best begrijpen. Ik heb zelf ADD waardoor ik heel prikkelgevoelig ben en pieken maar ook flinke dalen in mijn energie heb. Wanneer ik op zaterdag iets afspreek weet ik niet hoe ik mij woensdagavond voel. Ik ben dan wel eens helemaal overprikkeld en wanneer ik dan iets met iemand heb afgesproken ga ik heel erg twijfelen. Ik vind het dan banketstaaf om af te zeggen en ga dan toch met tegenzin heen, en wanneer ik er net ben zeg ik bij voorbaat al dat ik niet lang kan blijven want ik moet nog “dit en dit doen”. Achteraf gezien had ik dan ook beter niet kunnen gaan en af kunnen zeggen. Maar ik heb helaas veel vrienden die het niet begrijpen wanneer ik zeg dat ik te moe ben dus heb ik al snel de neiging om iets anders te verzinnen. Ik ben vaak ook heel onzeker over dat mijn vrienden mij ongeïnteresseerd over vinden komen, maar ze vragen mij er ook niet naar waarom etc.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:46

Ik heb een zware depressie gehad een aantal jaar terug en ik cancelde toen ook vaak afspraken en plannen.
Gewoon omdat ik het niet kon opbrengen om met mensen om te gaan op dat moment.
Ik snap dat dit voor jou heel lastig is maar als ze al niet lekker in d'r vel zit zou ik het haar niet te kwalijk nemen.
Heeft ze verder wel hulp?

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:59

Eline_S_S schreef:
Dit klinkt misschien gek maar ik kan het best begrijpen. Ik heb zelf ADD waardoor ik heel prikkelgevoelig ben en pieken maar ook flinke dalen in mijn energie heb. Wanneer ik op zaterdag iets afspreek weet ik niet hoe ik mij woensdagavond voel. Ik ben dan wel eens helemaal overprikkeld en wanneer ik dan iets met iemand heb afgesproken ga ik heel erg twijfelen. Ik vind het dan banketstaaf om af te zeggen en ga dan toch met tegenzin heen, en wanneer ik er net ben zeg ik bij voorbaat al dat ik niet lang kan blijven want ik moet nog “dit en dit doen”. Achteraf gezien had ik dan ook beter niet kunnen gaan en af kunnen zeggen. Maar ik heb helaas veel vrienden die het niet begrijpen wanneer ik zeg dat ik te moe ben dus heb ik al snel de neiging om iets anders te verzinnen. Ik ben vaak ook heel onzeker over dat mijn vrienden mij ongeïnteresseerd over vinden komen, maar ze vragen mij er ook niet naar waarom etc.

Dit is dus met mij ook. Ik kan nu iets afspreken voor volgende week, en dan heb ik er écht heel veel zin in, maar als het dan zo ver is komen de twijfels. Ik heb gelukkig wel een heel lief vriendinnetje die dat snapt, en kijkt me er niet anders op aan.
Ik heb er dan ook gewoon écht geen fut voor, vaak voel ik me gewoon leeg en zit ik liever op de bank niks te doen dan de deur uit te gaan.

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:09

Lastig hoor, maar vergeet ook niet dat het voor je vriendin heel lastig kan zijn om elke keer af te moeten zeggen.

Ik ben chronisch ziek gepaard met een chronische depressie en ADD en het komt wel voor dat ik op het laatste moment af zeg. En hoewel ik er dan niks aan kan doen voel ik me er toch altijd schuldig over en dat is ook slopend.

Ik heb een aantal vrienden die het heel goed begrijpen maar ook een vriendin die het soms echt vervelend is en wij praten er dan ook regelmatig over. Communiceren is het belangrijkst!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:27

Weet je waarom jouw vriendin zo moe is? Een goede vriend van mij heeft niet aangeboren hersenletsel. Hierdoor plant hij soms afspraken dubbel in omdat hij het niet allemaal kan overzien. Het komt weleens voor dat ik op hem wacht en hij er dan dus niet is. Is totaal anders dan jouw situatie, maar indien zij ook zoiets heeft, of chronisch ziek is of psychisch in de knoop zit of wat dan ook... dan snap ik haar wel. Ook snap ik dat het voor jou enorm lastig is elke keer!

Zou het helpen om het gesprek nog eens aan te gaan? Waarbij je begrip voor haar toont, maar ook kan vertellen wat het met jou doet?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 00:39

Ik ben ook zo iemand van de andere kant.
Kan regelmatig wat afzeggen, niet omdat ik de mensen niet leuk vind om te zien maar heb met pieken heel weinig energie en ben ook zeer snel overprikkeld.
Regelmatig ook niet helemaal fit.
Heb een burn-out gehad enkele jaren terug en nooit helemaal terug op energie gekomen.
Dus ja het kan voorkomen dat ik ineens helemaal omsla.
Ben ook zo warrig als de pest dus evt dubbel plannen of vergeten gebeurd ook vaak.

Ik kan er gewoon echt niks aan doen.. het is wel zo dat ik niet als ik de ene af zeg dan bij een ander ga zitten.
Nee dan blijf ik ook echt alleen :j

Sommige lijken het te accepteren omdat ze me kennen maar heb het er nooit direct over geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:12

Ik heb een vriendin gehad die in 80% van de gevallen een afspraak afzegt. Ik kom daar niet tegen. Afspraak is bij mij afspraak. Vaak plande we een week van te voren om op stap te gaan of iets anders leuk te gaan doen. Dan was ze heel enthousiast en ze stelde het zelf voor. Ik hield daar met andere afspraken rekening mee en op de dag zelf of een dag van te voren vroeg ik haar dan om een exact tijdstip. En meestal kwam dan een berichtje terug van “ik moet werken”, “ik
Voel mij niet lekker”, “ ik ben moe”, “ sorry iets tussen gekomen” etc. Etc. Ik stoorde mij na een aantal jaren daar zo erg aan dat ik het contact heb verbroken. Dit gaf mij teveel frustratie.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:32

Geen moeite meer in stoppen..
Ik heb zoiets 2x meegemaakt. de ene ook heel vaak afzeggen. Daar hebben we een aantal gesprekken over gehad, maar dat is uiteindelijk toch verwatert.
Later wederom zoiets gehad, hele goede vriendin, we spraken wekelijks of vaker af. Gingen ook vaak leuke dingen doen, maar die kwam steeds vaker met echte kul smoezen om af te zeggen. Ik moest er ook steeds meer van mijn kant uit trekken, terwijl dat eerder niet was.
Ik heb toen besloten om af te wachten wanneer zij eens een stap zou ondernemen om wat te doen, en inmiddels al ruim een jaar verder, nooit meer wat van weer gehoord.

Heel erg jammer, maar zulke mensen zijn je tijd niet waard.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:38

Ik ben helaas ook niet gezond.
En ga snel over mijn grenzen.
Als ik weet dat ik in de ochtend of zelf de dag daarvoor wat heb staan, spreek ik daarna al niets meer af omdat ik weet dat het niet gaat.
Maar soms spreek je wat af en komt er onvoorziens wat tussendoor en zal een latere afspraak niet door kunnen gaan. Heel rot maar soms is het echt niet anders.
Geen idee hoe dat met jou vriendin is, bespreek dat eens. Dat moet toch kunnen als vriendinnen.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 08:42

Bedankt voor de reacties, goed om ook reacties vanuit de 'andere kant' te lezen van mensen die afzeggen door ziekte bijv! Ik weet dat m'n vriendin soms ook overprikkeld is en wat problemen heeft, daarom heb ik afgelopen jaren daar ook erg rekening mee gehouden. Soms is het gewoon te zwaar voor haar om af te spreken, maar andere keren lijkt het alsof ze weer heel makkelijk afgezegd (als het wel oke gaat maar ze een beetje moe is). Dan denk ik: ik heb ook heel vaak dat ik op het moment van een afspraak geen meer zin heb of moe ben, hup kop koffie erin en gaan! Zeker omdat we zo dichtbij wonen (bijna om de hoek) en we ook gewoon een uurtje kunnen afspreken in plaats van helemaal niet.. Maar dat laatste zou ik niet snel met haar bespreken omdat ik denk dat dit haar pijn doet of druk geeft.

Ik denk dat het voor mij ook een realisatie is dat deze vriendschap vooral geven en aanpassen is, en leuk voor nu, maar dit op lange termijn misschien geen stand gaat houden als vriendschap. Eigenlijk denk ik ook dat als een van ons zou verhuizen, ik weinig meer van haar hoor (maar dat is een aanname).

Goed om te lezen dat anderen hier ook die frustratie snappen, in jullie ervaring is het dus meestal uitgelopen op einde contact.

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:49

Het is voor mij herkenbaar in beide situaties.

Zelf heb ik jarenlang een depressie gehad. Bij elke afspraak gaf ik aan dat ik onder voorbehoud wilde afspreken. Waardoor ik voor mijzelf lucht kreeg om evt. Dus ook af te zeggen. Hoe poedersuiker ik dat ook voor de ander vond.

Bij diegene die heel vaak afzegde etc. Is het contact verbroken. Een vriendschap is geen vriendschap als het van 1 kant moet komen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:58

Art_ofLiving schreef:
Dan denk ik: ik heb ook heel vaak dat ik op het moment van een afspraak geen meer zin heb of moe ben, hup kop koffie erin en gaan! Zeker omdat we zo dichtbij wonen (bijna om de hoek) en we ook gewoon een uurtje kunnen afspreken in plaats van helemaal niet.. Maar dat laatste zou ik niet snel met haar bespreken omdat ik denk dat dit haar pijn doet of druk geeft.

Het valt me op dat je veel aannames doet. Ook hier, je weet niet of het haar pijn doet als je zoiets zegt. Misschien is het voor haar wel een hele opluchting om te horen dat je ook oké bent met een uurtje koffie drinken in plaats van een hele dag op pad? Misschien wil ze jou niet kwetsen als ze te weinig energie heeft voor een hele dag en is afzeggen dan de betere optie.

Mijn tip blijft toch echt om het open en zonder oordeel te bespreken. Het zou zonde zijn om een vriendschap te verbreken om zoiets, als het gewoon goed kan worden uitgepraat. Toch?
En als het voelt alsof je er niets uit haalt, dan is het misschien wel tijd om eens goed na te denken wat je van de vriendschap wilt.

Amable
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:59

Je zou eens kunnen bespreken of het helemaal anders kan. Stel nou dat ze gewoon contact opneemt, of jij natuurlijk, wanneer je op dat moment tijd en zin hebt en dan gewoon checkt of de ander ook kan? Dan zit je nooit op elkaar te wachten. Juist als jullie zo dicht bij elkaar wonen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:54

@Amable: Zoeen heb ik ook gehad,die gemaakte afspraken bijna altijd afzegde,maar dan s'morgens wilde gaan bellen als ze die dag ineens zin\tijd had. Daar heb ik geen zin in.Ik vind dat nogal onrespectvol t.o.v. mijn tijd en afspraken.