Frans leren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_horses

Frans leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 14:21

Hallo,

Weet er iemand een goede site (gratis/ betalend) of boek om Frans te leren? Ik heb Frans gehad in het middelbaar maar dat is alweer heel wat jaren geleden. Hierdoor is het nogal stoffig op zijn zachtst gezegd.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Frans leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:22

Ik ben bezig met de cursus bij de LOI, Frans voor gevordeden en meergevordeden. Zoek je zoiets? Anders kan je kijken naar Duolingo of Memrise qua apps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:22

Ik leer zelf Zweeds met Duolingo (app), en die is echt geweldig! Kan zowel gratis als betalend. Denk dat ze ook wel Frans hebben. :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:23

MarrieLeen
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:43

Ik heb m'n Frans weer aardig opgehaald via Duolingo, echt heel leuk en goed te doen. :j
Kan zowel via een app op je telefoon als via de pc. +:)+

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:45

Ik ben bezig met de Italiaanse taal. Dit doe ik dmv thuisstudie via NHA, een cursus aan de volksuniversiteit en via de app Memrise. Bij die app kun je verschillende talen kiezen, super leuke, verslavende app!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:04

Duolingo is op zich leuk om mee te spelen, maar verwacht geen wonderen. Tussen zinnetjes reproduceren en een gesprek voeren zit een wereld van verschil.

Twee sites die cursussen aanbieden en die ook YT-kanalen hebben:
streetfrench.org
commeunefrancaise.com

Édito is een boek dat door de Alliance Française hier gebruikt wordt, dus best wel prima.

En verder is het vooral een kwestie van veel doen: kijk of er ergens language exchange groepen zijn (FB, Meetup.com, you name it) waar je met moedertaalsprekers kunt oefenen, één-op-één of in een groep. Dat is echt de beste manier om snel vooruitgang te boeken. Verder raad ik je ook aan om bijvoorbeeld filmpjes op YT en podcasts te beluisteren, zodat je niet alleen gewend raakt aan hypercorrect, langzaam uitgesproken Frans uit cursussen (en tot op zekere hoogte films), maar ook aan het Frans zoals dat in het dagelijks leven gesproken wordt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:15

De Alliance Francaise in Nice gebruikt overigens voor zelfstudie de boeken van 'Français progressif'. Die heten dan 'grammaire progressive du Francais' etc. Ze hebben grammatica, orthografie, vocabulaire, conjugaties en volgens mij nog 1. Oefenboek, tekstboek, CD etc etc.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:18

Ik volg een cursus Frans via de loi. Nog wel voor beginners, om maar zo goed mogelijk vanaf het begin weer te beginnen.

Verder lees ik Franse boeken die ik of in het Nederlands al ken, of wat makkelijker zijn.
Helpt erg met de woordenschat! Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met Harry Potter. Woorden die ik niet (her)ken zoek ik op en schrijf ik erbij.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:24

Duolingo is leuk om er weer wat meer feeling mee te krijgen. Er staat vaak wel uitleg bij, maar ik sla dat zelf toch wel sneller over. Ik gebruik het meer om mijn woordenschat te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:28

Sheran schreef:
De Alliance Francaise in Nice gebruikt overigens voor zelfstudie de boeken van 'Français progressif'. Die heten dan 'grammaire progressive du Francais' etc. Ze hebben grammatica, orthografie, vocabulaire, conjugaties en volgens mij nog 1. Oefenboek, tekstboek, CD etc etc.
Ik weet dat ze hier in de UK dit jaar zijn overgestapt op Édito, dus kan best zijn dat ze hier voorheen ook jouw methode gebruikt hebben. Maar ik denk dat je met elke methode die door de AF gebruikt is/wordt wel goed zit. :j

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:46

Zeker Duolingo, heb mezelf er al een flink stuk Spaans mee geleerd en speel ook graag met de andere talen.
De betaalde versie vond ik geen toegevoegde waarde hebben persoonlijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:13

Mkango schreef:
Sheran schreef:
Ik weet dat ze hier in de UK dit jaar zijn overgestapt op Édito, dus kan best zijn dat ze hier voorheen ook jouw methode gebruikt hebben. Maar ik denk dat je met elke methode die door de AF gebruikt is/wordt wel goed zit. :j

In de lessen wel Édito inderdaad, maar in de bibliotheek stapels en stapels van Français Progressif. Dat zijn niet echt lesmethodes, meer zelfstudiemethodes (ook met antwoordmodel etc). Die gebruiken ze zeker weten nog steeds :j Voor Édito gebruikten ze ook Alter Ego.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:39

Sheran schreef:
In de lessen wel Édito inderdaad, maar in de bibliotheek stapels en stapels van Français Progressif. Dat zijn niet echt lesmethodes, meer zelfstudiemethodes (ook met antwoordmodel etc). Die gebruiken ze zeker weten nog steeds :j Voor Édito gebruikten ze ook Alter Ego.
Ah, makes sense. :P Hier helaas dus geen bibliotheek met zelfstudiemateriaal, dus ik probeer nog steeds zoveel mogelijk "alledaagse" dingen in het Frans te doen ipv Engels (recepten, tutorials, etc.) M'n luistervaardigheid is echt prut, maar wordt wel aanmerkelijk beter nu ik gewoon wat interviews, instructievideo's etc. op YT kijk, en wat betreft m'n leesvaardigheid, las ik edities van inscripties zo weg voor m'n scriptie, maar kwam ik niet eens door de eerste pagina van een simpel leesboek. :')

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 15:36

Bedankt voor alle tips! Ik ben al aardig aan de slag gegaan met de verschillende sites en apps.