Hoeveel rook/Co/hitte melders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Hoeveel rook/Co/hitte melders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 19:22

Ik ben recent verhuisd naar mijn nieuwe huis, waar ik tot noch toe geen brandmelders heb hangen. Omdat ik geen zin heb om opgenomen te worden in de statistiek "had nog geleefd als ze een paar euro uit had gegeven aan brandmelders" moet ik dus van die dingen op gaan hangen.

Op https://www.brandweer.nl/brandveiligheid heb ik al gekeken en gevonden dat ik 3 verschillende melders nodig heb. CO-melders, rookmelders en hittemelders. Ook heb ik gevonden hoe ze precies moeten hangen qua locatie in de ruimte.
Toch vind ik het lastig om uit te vogelen wat ik nou precies nodig heb.

Afbeelding
Zolder. Ik slaap in de grote kamer. Op de overloop hangt de CV ketel (die zeer recent gekeurd is en onderhoud heeft gehad) en de omvormer van de zonnepanelen. Hier dacht ik aan één combi rook & CO melder op de overloop.

Afbeelding
Eerste verdieping. Hier slaapt niemand. De grote kamer is een bibliotheek, de kamer ernaast een inloopkast, dus wel veel brandbaar materiaal.
Hier dacht ik aan één rookmelder op de overloop.

Afbeelding
Begane grond. In de bijkeuken staat de was-droog combinatie. In de woonkamer hangt een open haard. Ik dacht aan een hittemelder in de bijkeuken en een combi rook & CO melder in de woonkamer.

Heeft iemand hier andere ideeën over (en zo ja; wat?) of nog tips waar ik aan moet denken?

Destination

Re: Hoeveel rook/Co/hitte melders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:41

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 19:44

Destination schreef:
https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/rookmelder
https://www.brandweer.nl/brandveilighei ... -co-melder

Hier vind je alvast meer info over CO melders en rookmelders. Wij hebben niet zo veel kamers en geen CV, dus wij hebben in elke kamer een rookmelder. Je zou ook kunnen kijken naar combinatiemelders, die bestaan ook.

Je CO melder moet in elk geval in de buurt van je CV ketel hangen.

Bedankt voor de tips.
De link die je geeft had ik zelf ook al in de OP gezet, net als dat ik aan het kijken was naar combinatiemelders, en dat ik een combimelder op wil hangen bij de CV ketel.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:47

Oh wow, over slecht lezen gesproken _O- Mijn excuses.
Ik zou persoonlijk in elke kamer een rookmelder hangen behalve in de keuken en badkamer, maar wij hebben veiligheid heel hoog in het vaandel (vriend zit bij de vrijwillige brandweer). Ik zou eventueel ook kijken naar een brandladder, zodat je ook van de bovenste verdieping via het raam naar beneden kan indien nodig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 20:06

Hahaha geen probleem hoor ;)

Die brandladder heb ik idd op zolder liggen, al sinds mijn eerste studentenhuis. Vond ik zelf wel een veilig idee.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:40

Combimelders zijn totaal nutteloos, rook stijgt en koolmonoxide daalt.
Het veiligst is een CO melder onder je ketel en een rookmelder aan het plafond.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:42

CynthiaV schreef:

Waarom heeft de brandweer dan op de website staan dat je hem aan het plafond moet hangen?

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 22:44

Destination schreef:
CynthiaV schreef:

Waarom heeft de brandweer dan op de website staan dat je hem aan het plafond moet hangen?

Dat zag ik ook net. Heel raar, ik heb met mijn bhv altijd geleerd dat CO daalt en dat de melders daarom altijd laag moeten zitten.
Edit zie net dat het zelfs iets lichter is dan lucht. Weer wat geleerd

Cookies
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:00

Ja dar heb ik me ook over zitten verbazen. Bij de BHV hebben we dit ook geleerd. Die 2 dingen moeten op verschillende hoogte. Combidingen zijn dus niet handig.

De brandweer heeft de CO melders op het ene plaatje tegen het plafond, maar als je het in de slaapkamer hangt, dan moet ie op ongeveer 1 meter hoogte.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 09:08

Brandweer gaf hier toen ze kwamen na een melding aan dat CO melder goed hing bij mij: er slaapt niemand op zolder. CO melder hangt onderaan de trap van eerste verdieping naar zolder op ongeveer 50/60cm vd grond af. CV ketel hangt op zolder net naast het trapgat. CO daalt, dus dit was een plek waar de melding direct zou komen en degenen die slapen op de eerste verdieping gewekt worden vóór het de slaapkamers bereikt. Als je op zolder slaapt dan dus vrij laag bij de grond op de zolder, tussen de ketel en jouw kamer in, lijkt mij.

Combi-melder werd afgeraden door zowel mijn vader (veiligheid is zijn werk) als de brandweer.

Rookmelders inderdaad hoog hangen, werd mij ook bevestigd toen.