Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 00:19

Nu er weer wat zicht begint te komen op vliegtuigen die vliegen en grenzen die open gaan, kwam het onderwerp vakantie ter sprake. Misschien dat we toch wel ergens een weekje ergens konden meepikken...
De boyfriend is zowat opgegroeid op een strand aan de Middelandse zee. Dus de gedachte aan zon en strand kan hem zeker bekoren.
Maar dan kwam het: ‘Of ik alsjeblieft niet in bikini op het strand kon zitten? Want vorig jaar in Mallorca had hij dat heel ongemakkelijk gevonden, zijn vriendin in bikini op een openbare plaats...’
Mijn eerste reactie is natuurlijk meteen ‘WTF? Are you serious >;)
Als geëmancipeerde Belgische volwassen vrouw heeft niemand mij te vertellen wat ik wel of niet draag.
Hij zag uiteraard mijn reactie en voegde eraan toe dat ik doe wat ik wil. Maar dat we hadden afgesproken dat we altijd onze gedachtes zouden delen. En dat dit nu eenmaal was hoe hij zich erbij voelde.
Misschien dan maar naar de bergen, bedacht hij... :+ Met bergschoenen en een dikke jas. ( ow help -O- )

Ik weet dat hij het ook niet leuk vindt als ik een short draag of een diep uitgesneden bloesje. En ik heb een oranje-hippie broek die hij met plezier in brand zou steken. Maar daar trek ik mij doorgaans weinig van aan.
( Ik ga bijvoorbeeld niet in short bij zijn familie zitten. Onnodig provoceren vind ik ook niet nodig)
Maar die bikini-discussie is nog wat anders...
Hij is de man die ik graag zie. We hebben het leuk samen. En op vakantie gaan moet voor beiden plezant zijn. Dus ergens heb ik er nog begrip voor.
Hij is ook wie hij is uiteraard. Opgegroeid in een sterk religieus Moslimland. En zijn hele familie loopt er gesluierd bij. En hij heeft als puber aardig wat nachtjes in de gevangenis doorgebracht, door simpelweg met een meisje over straat te lopen of ermee te praten. Pas sinds 3 jaar is hij verzeild geraakt In West-Europa.
Dat hij een niet Moslim-vriendin heeft is voor een groot stuk van zijn familie al bijzonder gewaagd. Laat staan dat die in een short rondhuppelt of godbetert in een bikini... :=
Integratie en dergelijke ter zijde, misschien is een bikini gezien de context dan inderdaad een brug te ver?

Ik heb nog niets beslist. Ik ben geen slanke springboon, dus het dragen van dergelijk kleinnood beperkt zich sowieso tot zeer zeldzame strandtripjes. En dan alleen als ik zit of lig. Zodra ik opsta draag ik er sowieso iets overheen. Maar het gaat hier natuurlijk over het principe.
En ik ben benieuwd naar meningen en eventueel voorbeelden van anderen.

Alles voor de liefde? De gulden middenweg. Of blijft eigen ‘vrijheid’ toch het hoogste goed?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Interculturele relaties en bikini-discussies enzo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:24

Als jij je wilt onderwerpen moet je dat vooral doen. Bedenk wel dat dit voor de rest van je leven als een rode draad door jullie relatie zal gaan.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:27

Jammer voor hem dan, hij heeft zich maar aan te passen.

Kijk, rekening houden met elkaar ben ik helemaal voor. En dat doe je ook, als je rondom zijn familie bent etc. pas je je aan en kleed je je gepast. Dat doe je uit respect.

Maar, jammer genoeg vind ik, als het jullie 2 is, op het strand.. dan moet jij gewoon 'jij' kunnen zijn en je niet hoeven te bedekken omdat hij zich ongemakkelijk voelt. Dan moet hij daar maar aan wennen. Dat is dan respect voor jou en je wensen om lekker te zonnen.

Ik begrijp dat het moeilijk is als je beide van zulke andere werelden komt, maar niemand zal mij vertellen dat ik iets niet kan dragen omdat iemand anders zich ongemakkelijk voelt.

En als je toegeeft aan dit.. wat is dan het volgende?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:39

Is een badpak misschien een optie? Met een rokje misschien? Je hoeft niet gelijk in een burkini te gaan lopen, maar door iets bedekter te zijn toon je toch je goede wil en ben je in ieder geval niet de blootste op het strand.

Een bikini heet niet voor niks een bikini natuurlijk. Het is/was ook behoorlijk 'shocking'. Ook voor ons, nog niet zo heel lang geleden.

Je hebt nu zo veel soorten badkleding, ook voor mensen die graag wat bedekter willen, zoals zoiets bijvoorbeeld: Afbeelding

Misschien kun je daar iets tussen vinden waar jullie je allebei prettig bij voelen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:40

Een beetje rekening houden met elkaar is nooit verkeerd natuurlijk, maar dat doe je al door wanneer je bij zijn familie langsgaat geen korte kleding etc te dragen.
Jij moet dragen wat je wilt en waar jij je prettig bij voelt. Hij past zich maar aan, ik bedoel, alsof je de enige bent die op het strand in bikini loopt :').

En zoals janderegelaar al zegt, dit zal altijd een punt gaan blijven in jullie relatie. Misschien afvragen of dat is wat je wilt...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:43

Ik vind het super dat jullie hierover praten, en dat jullie samen tot een oplossing willen komen. In een relatie gaat het niet altijd om 'ik' kunnen zijn, maar om samen een 'wij' te zijn <3 .

Ik zou overleggen wat waar hij zich wel fijn bij voelt. Misschien is een badpakjurkje wel iets? Of zo'n stoere heren short met een niet al te klein topje?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:45

Lastig hoor! Ik denk dat je niet te veroordelend erop moet springen. Dit is gewoon een totaal andere wereld en je moet niet onderschatten dat iemand niet zomaar even omschakelt. Zeker als je in de gevangenis hebt gezeten omdat je praatte met een meisje! Dan heb je gewoon een vertekend beeld van hoe mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn, en dat gum je niet zomaar even uit.
Daarnaast vind ik het wel top van hem dat hij het bespreekbaar maakt, het geeft aan dat hij in elk geval snapt dat hij wat ermee moet.

Misschien kun je het eens hebben over of er niet iets achter zit. Denkt hij aan vervelende ervaringen met contact meisjes uit zijn jeugd wat niet werd toegestaan? Of is hij bang om verstoten te worden als zijn ouders erachter komen? Familie is in die cultuur belangrijker dan het individu, dus ook daar ga je niet zomaar overheen.

Ik denk dat je best tot een compromis kunt komen als je er maar open en eerlijk over praat. Misschien kun je een keer "proefliggen" op het strand of in het park, kan ie merken dat het heus niet zo erg is als hij het misschien in zijn hoofd maakt. Misschien kun je afspreken om geen foto's te maken zodat hij daar geen moeilijkheden mee krijgt. Maar, vooral, praten praten praten! Dan kom je er wel. Succes!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:46

LindyH schreef:
Is een badpak misschien een optie? Met een rokje misschien? Je hoeft niet gelijk in een burkini te gaan lopen, maar door iets bedekter te zijn toon je toch je goede wil en ben je in ieder geval niet de blootste op het strand.

Een bikini heet niet voor niks een bikini natuurlijk. Het is/was ook behoorlijk 'shocking'. Ook voor ons, nog niet zo heel lang geleden.

Je hebt nu zo veel soorten badkleding, ook voor mensen die graag wat bedekter willen, zoals zoiets bijvoorbeeld: [ Afbeelding ]

Misschien kun je daar iets tussen vinden waar jullie je allebei prettig bij voelen.

Serieus!?

Nog niet zo heel lang geleden was 1946. 74 jaar geleden. 30 jaar later liep iedereen zelfs topless.

Ik kan me niet voorstellen dat jij je zou willen inschikken op het verworven recht van de vrouw.

En daarbij, het begint met een bikini en een jaar later loop je met een hoofddoek.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:53

janderegelaa schreef:
Serieus!?

Nog niet zo heel lang geleden was 1946. 74 jaar geleden. 30 jaar later liep iedereen zelfs topless.

Ik kan me niet voorstellen dat jij je zou willen inschikken op het verworven recht van de vrouw.

En daarbij, het begint met een bikini en een jaar later loop je met een hoofddoek.

Viel te wachten op dit soort reacties :roll:
Alsof TS door een beetje te geven en nemen in haar relatie acuut bekeert tot de islam. Ze klinkt me niet als iemand die daar geen grenzen in kan stellen.

Edit: en zelfs al wilde ze zich bekeren dan is dat haar goed recht :=
Ik heb trouwens ook genoeg Nederlandse mannen gekend die zich onprettig voelde bij teveel bloot bij hun vrouw/vriendin, maar dat mag dan weer wel zeker :o

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:58

Niemand gaat mij vertellen dat ik geen bikini mag dragen. En persoonlijk zou ik ongelukkig worden van negatieve blikken/gedachtes van in shorts lopen nadat ik er eerst zelf zoveel moeite mee heb gehad door eigenbeeld en ik dat zo goed heb weten loslaten.

Maar, als jullie een serieuze relatie hebben, dan zou je voor een gulden middenweg kunnen kiezen en idd een badpak aan kunnen doen op het strand. Of geen korte shorts meer maar knieshorts.

Dit kan niemand voor je zeggen, je moet zelf kijken waar jij je prettig bij voelt en als jij deze relatie als jou toekomst ziet, ook waar hij zich prettig bij voelt. Want als jij je aanpast, zouden jullie eventuele kinderen (dochters) dan ook nooit korte shorts of bikini mogen dragen? En hoe zou je hierin staan?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 01:09

De boyfriend is niet meteen het meest religieuze exemplaar trouwens. Ik denk niet dat hij zichzelf nog herinnert wanneer hij laatst in een moskee was. En van de Ramdan heb ik deze maand ook nog niet veel gemerkt. ( Maar dat zal hij wel ontkennen tov vrienden en familie) Alleen dan dat er blijkbaar heel veel goede series online zijn tijdens de Ramdan. ;)
Ik denk dat het eerder cultureel ingebakken zit dan religieus.

De bikini die ter discussie staat is eigenlijk al een tankini. Uit eigen keuze. Mijn buik hoeft het daglicht niet te zien.

Intercultureel of niet. Een relatie blijft natuurlijk altijd een stuk geven en nemen.
Vraag blijft natuurlijk hoe ver je daarin moet gaan?
Er zijn uiteraard ook dingen die hij doet, die ik liever niet heb. Dus ik verzoek even goed soms om iets wel of niet te doen. Is dit anders?

Daarnaast moet ik ook melden dat ik op professioneel vlak ook zeer beperkt ben qua kleding. Ik werk voor de federale overheid in een internationale/multi-culturele context. Kedingstukken boven de knie of die de schouders onbedekt laten, mag ik op mijn werk niet dragen bijvoorbeeld. (Vandaar ook het bestaansrecht van de zo gehate hippie-broeken. Dat is tenminste luchtig bij 35 graden. )
M.a.w. ik laat mij door mijn baas zeer zware restricties opleggen. Maar t.o.v. van mijn lief, doe ik geen toegevingen. Zo ziet hij het ook wel een beetje, denk ik...

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 01:12

Sorry maar dit is echt een rode vlag :') Niemand heeft jou te vertellen wat jij mag dragen, of die persoon nou vanuit cultuur/religie spreekt of niet. Als iemand dat wel probeert is dat manipulatief en controllerend.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 01:23

Dit is echt op zijn kromst. 8)7
Topics te over op bokt over vriendjes en echtgenoten die naar andere vrouwen kijken. Uiteraard mag dat niet!!! |o

Dan hebben we dit topic. Een topic waarin een man aangeeft iets niet prettig te vinden, en dan is het weer niet goed!!!

TS: ik vind het super dat er in jullie relatie gecommuniseerd word.
Wat moet je hiermee? De middenweg. En daar zijn jullie al heel aardig mee bezig, wellicht kan dat nog beter uitgevoerd worden. Jullie praten tenslotte met elkaar, komt helemaal goed! <3

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 01:25

Tytonidae schreef:
Sorry maar dit is echt een rode vlag :') Niemand heeft jou te vertellen wat jij mag dragen, of die persoon nou vanuit cultuur/religie spreekt of niet. Als iemand dat wel probeert is dat manipulatief en controllerend.

Maar... Wat vind je dan van de kledingvoorschriften van de baas van TS?

Sorry ik vind dat veel mensen hier erg overtrokken reageren. Je mag toch iets vinden van de dingen die je partner doet? En dan ga je erover praten en kom je tot een oplossing. Niet zo raar toch?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 02:12

Tsja, cultuur of niet, mijn eerste reactie is dat ik de tijd voorbij ben dat iemand die zegt van mij te houden me oplegt hoe ik mij kleed of gedraag.
Ik was 17, had mijn eerste vriendje, gewoon een 'Hollandse jongen'. Maar hakken mocht ik niet, m'n haar afknippen ook niet. Hij ging paardrijden omdat hij dan wel mee moest naar de manege, hij gedroeg zich als een hork tegen mijn beste vriendin zodat zij afstand nam. En ik? Ik was zo onzeker en bang om alleen achter te blijven dat ik alles slikte (ook de sh*t die uiteindelijk nog volgde in de jaren dat ik bij hem was). En ging het zo duidelijk zwart wit als ik hier nu opsom? Nee, natuurlijk niet. Het ging onder het mom 'ik vind je lange haren mooi', en 'jij vindt het toch ook niet leuk staan als een vrouw langer is dan een man, dus waarom dan hakken willen dragen?'
Het is een heel dunne lijn, die van een compromis sluiten tot jezelf volledig verliezen. En met mijn ervaring krijg ik altijd kippenvel als ik berichten lees als deze. Maar, zolang TO niet de enige is die water bij de wijn hoeft te doen en onderwerpen als deze bespreekbaar zijn en blijven, zijn ze eigenlijk niet anders dan 'ik houd niet van vis, wil je alsjeblieft kip klaarmaken bij het eten van vanavond'.
In tweede instantie denk ik dus, waarom geen compromis over die bikini? Dat zou je over die vis bij het avondeten ook doen. Zo lang je ook trouw aan jezelf blijft en geen keuzes maakt die worden opgelegd door manipulatie of emotionele chantage.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 06:52

Ik ben vooral benieuwd naar hoe hij het voor zich ziet. Is een badpak zoals hierboven wel goed, of denkt hij echt aan een hele outfit die van top tot tegen bedekt is?

Ik vind het lastig, ik zeg nu: ik draag wat ik wil en laat mij niets vertellen. Maar ik weet niet hoe het is als je partner dat vraagt, geen ervaring mee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:01

janderegelaa schreef:
Als jij je wilt onderwerpen moet je dat vooral doen. Bedenk wel dat dit voor de rest van je leven als een rode draad door jullie relatie zal gaan.

Onderwerpen? Hij brengt het te spraken en hij legt het niet op? Of lezen wij een ander bericht.
Je kan het eigenlijk beter vergelijken met mensen die nu (na 8 week) al ervaren dat ze het vervelend vinden dat mensen in series en films geen 1,5 meter afstand houden.
Dat is gewoon jarenlang voor hen normaal geweest.

Ik zou mij ook niet direct aanpassen maar her wel blijven bespreken. Nu ben ik sowieso niet van de drukke stranden/zwemplekken. Hoe vind hij het op een rustigere plek.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:16

Ik schrik eerder dat TS een relatie heeft waarin ze beiden verzoeken dingen niet te doen.

Citaat:
Intercultureel of niet. Een relatie blijft natuurlijk altijd een stuk geven en nemen.
Vraag blijft natuurlijk hoe ver je daarin moet gaan?
Er zijn uiteraard ook dingen die hij doet, die ik liever niet heb. Dus ik verzoek even goed soms om iets wel of niet te doen. Is dit anders?

Nee, dat vind ik niet normaal.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:24

Jij zegt niet tegen je partner als je iets lelijk vind?
Zo vind ik de jogging broek korte broeken echt lelijk. Een jogging broek draag je voor sport of om te relaxen thuis. Niet op straat. Dat zeg ik dus ook. Hij trekt zich er niks van aan en dat mag ook maar ik vind dat ding lelijk.
En ja ik verzoek wel eens dat ding uit te laten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:27

Als je niet mag dragen waar je jezelf prettig in voelt dan gooi je een stukje eigenheid weg. Mijn man vind mijn joggingbroek ook verschrikkelijk, maar snapt wel dat die enorm praktisch zijn tijdens het werken in en rond huis. Dus zal hij er niks van zeggen. Dus in jou skipas jij je eigenlijk al aan hem aan. Het is een beetje geven en nemen ook van zijn kant uit.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:34

beatje schreef:
Als je niet mag dragen waar je jezelf prettig in voelt dan gooi je een stukje eigenheid weg. Mijn man vind mijn joggingbroek ook verschrikkelijk, maar snapt wel dat die enorm praktisch zijn tijdens het werken in en rond huis. Dus zal hij er niks van zeggen. Dus in jou skipas jij je eigenlijk al aan hem aan. Het is een beetje geven en nemen ook van zijn kant uit.

Dat snap ik ook en ik snap dat het lekker zit maar als wij naar de stad zouden gaan en nog niet weten of we uit eten gaan mag ik best verzoeken of hij iets anders aandoet. Ik dwing hem nergens toe. Het gaat om het gesprek.

Ik doe gerust in paardrijkleding boodschappen. Hij vind dat gek dus gaan we samen kleed ik mij dus even om.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:35

De vergelijking met de hippie broek vind ik niet geheel passend. Deze vindt bij namelijk, als ik goed tussen de lijntjes door lees niet mooi. De bikini wel, alleen niet in publiek. Dat is een groot verschil.

Je schrijft hij praktiseerd het geloof niet, gaat niet naar de moskee en liegt tegen zijn familie over de Ramadan.
Is zijn mening over de bikini wel religieus? Want eerlijk gezegd zou ik dat hypocriet vinden.

Hij is opgegroeid in een andere omgeving, ander land en ik denk dat jullie in je dagelijks leven dit elke dag merken en uit liefde jezelf iets aanpast naar de ander. Maar geen bikini dragen omdat hij dit vervelend vindt, hij vindt dat je te bloot bent, hij voelt zich er niet prettig bij, want hij vindt dat het niet hoort, gaat mij te ver. Het is namelijk jouw lijf,niet het zijne. Je houdt er al rekening mee dat hij het niet fijn vindt, door het niet in het bij zijn van familie te doen, uit respect.
Dan moet hij respect hebben voor het feit dat je het op een incidentele strand dag wel doet.

Kleding ristricties voor het werk is wel echt andere koek. Last time I checked is Het in geen cultuur normaal om in bikini naar het kantoor te gaan ofdat de dokter in Badpak je bloeddruk meet. Je kleed je naar je functie, dat is echt anders.

speedfiets_2
Badass Cowgirl
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:37

Tja ik ga in zo iets never nooit schikken. Lange kleding bij schoonfamilie is nog prima. Maar als ik samen met mijn partner op het strand zit heeft diegene niks te zeggen wat ik aan trek. Ik wil dan gewoon lekker mijzelf zijn en dingen aantrekken waar ik mij fijn bij voel.

Dat hij geen bikini wil is onzekerheid van die jongen niet de cultuur. Ipv jaloers te worden kan hij het ook als ego strelen bekijken als er andere naar jou kijken. Soms word het iets te vaak als smoeje gebruikt. Maar in mijn cultuur....

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:44

Ik lees nergens dat hij het haar verbiedt... Hij vraagt of ze rekening wil houden met zijn gevoel en het is aan haar wat ze daarmee doet. Is toch ook best knap van hem als je je hele leven anders hebt geleerd? Klinkt niet als iemand die haar gaat onderdrukken en meenemen als bruidje en zij klinkt niet als iemand die zich dat laat doen.... Jullie komen er vast wel uit samen, houdt wel vast aan wat je zelf acceptabel vindt. En als dat enkel tepelkwastjes zijn, dan is dat zo...

Ik heb ook mijn vriend vriendelijk verzocht zich nooit in het openbaar te vertonen met zijn afschuwelijke rode broek. 15 jaar later zijn we nog steeds samen... Arme kerel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:45

Oef..dit vind ik een hele lastige. Je draagt al een tankini. Wat dan nog meer op het strand? Het moet wel comfortabel blijven om in te zwemmen.

Dat het geven en nemen is is helemaal logisch. Dat doe je ook bij zijn ouders.

Maar een tankini is al best bedekt.