Bizar ongeluk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fenja
🏆 Paardenfluisteraar

Bizar ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:17

Ik doe vrijwilligerswerk op de dierenambulance. Nu hadden we net een enorm zielige melding gehad
(een reekalfje met 3 open botbreuken aan 3 poten) en waren we op weg terug naar huis. Op een plek waar wij geen ree verwachtte stak er ineens een bok 1,5 meter voor onze auto over en de tweede keek mij als bijrijder aan en kon nog net op tijd wegdraaien anders was deze tegen de ambulance aangelopen en rende weer terug het weiland in. Dit was een oudere bok aan het gewei te zien. In het land tegenover de weg stond de overgestoken bok en dit was een jonge bok van vorig jaar. We zijn even in de buurt gebleven want de jonge bokken worden door hun moeders nu overal weg gestuurd en worden achterna gezeten door volwassen oudere bokken. Dus bleven we in de buurt om te kijken of de bok veilig weg kon komen. Het stuk land is omgeven aan 2 kanten met best wel drukke wegen. Om het beter te kunnen zien en een plekje te hebben waar we met de auto stil konden staan zijn we de andere weg opgereden aangrenzend aan het stukje land.
Om een een of andere reden heeft de bok een kwartiertje gestaan en is toen terug gerend naar de plek waar wij hem net gemist hadden om weer over te steken.
Helaas verliep dit niet ok. Wij hebben het gelukkig niet gezien maar de bok is vol tegen de zijkant van een bus van Qbuzz aan gelopen en onder het achterwiel door gekomen. Hij was op slag dood gelukkig maar.
Een boerderij waar we omheen moesten heeft ons het zicht ontnomen en misschien gelukkig maar. Ik had nog nooit zo erg gezien ik zal de details besparen maar we zijn een 20 minuten bezig geweest met opruimen en enkele emmers water over het wegdek.
Die mensen waren helemaal verbaasd dat wij er waren toen ze hoorden dat wij net de bok ontweken hadden en we hem even in de gaten hielden begreep ze hoe het kwam dat we in de buurt waren.
Dus mensen hou er alsjeblieft rekening mee dat de bokken achter elkaar aan zitten en dus zomaar in blinde paniek oversteken.

Storm
Bakkabouter

Re: Bizar ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:41

Een loslopende bok? En er lopen nu meerdere bokken los en de oude zitten achter de jongere bokken aan?
Ik hoop dat de eigenaren van deze dieren dan wel beter op gaan letten.
Maar wat een nare ervaring heb je meegemaakt, kan me goed voorstellen dat je daar flink van ondersteboven bent... :(:)
⚠️ Storm kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:42

Heel erg sneu, maar niks aan te doen. Helaas is de natuur teveel bebouwd. Hier al de nodige kleine beestjes doodgereden maar vaak is dat helaas veiliger dan vol in de ankers gaan.

Storm schreef:
Een loslopende bok? En er lopen nu meerdere bokken los en de oude zitten achter de jongere bokken aan?
Maar wat een nare ervaring heb je meegemaakt, kan me goed voorstellen dat je daar flink van ondersteboven bent... :(:)

Ik neem aan dat ze het over wilde reeën heeft.
Laatst bijgewerkt door KimD op 14-05-20 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fenja
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 22:42

Storm schreef:

Reebok dus mannelijk wild hert die hebben geen eigenaar en lopen los rond in Nederland

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:43

eigenaren van deze dieren???? Volgens mij snap je het niet helemaal Storm :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:44

EDIT: Dezelfde reactie is al gegeven. :j
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 14-05-20 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm
Bakkabouter

Oh wacht, ik snap het.
Ik dacht dat het bokken waren zoals een geit. Stom 8)7
⚠️ Storm kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

quintusgl

Storm.... de reebokken hebben geen eigenaren...

Wat sneu... ze springen ook zo voor je auto.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:45

Storm schreef:
Oh wacht, ik snap het.
Ik dacht dat het bokken waren zoals een geit. Stom 8)7

Geeft ook niet, snap het wel ook, ik maak ook wel eens een zo'n gekke denkfout. :')

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:47

hè wat een nare situatie, kan me voorstellen dat je er van onder de indruk bent.
Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:49

Wat ontzettend naar, sterkte!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:50

Wat een ervaring zo en snap inderdaad ook erg goed dat zoiets een flinke indruk maakt. Toch "fijn" dat je je verhaal ook wilt delen, want het is denk ik inderdaad heel belangrijk om je hiervan bewust te zijn. Ik ben opgegroeid in gebieden waar veel wild voorkomt en van kinds af aan dit dus al meegekregen, maar snap ook dat dit lang niet altijd zo vanzelfsprekend is. Sterkte TS, en dankjewel voor je inzet. :j

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:32

Ow, dat lijkt me extra naar. Zeker omdat je het on de gaten hield.

Dank voor je berichtje, ga nu nog meer opletten. Merkte al dat de herten in het duin onrustiger waren tijdens het buitenrijden.

Over de weg springen deden ze al veel. Lopen een aantal door de woonwijk. Zelfs een groep van +/- 15 jonge mannetjes....

Naar m'n werk rij ik door het duin gebied, daar nu maar even geen 80km/h rijden

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:18

In onze omgeving lopen ook altijd veel reeën. Gelukkig zijn mensen zich daar van bewust en rijden ze dus ook wat bewuster nu.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:25

Wat naar TS, zeker als het diertje er zo uit zag.

Helaas hebben wij al 2 keer een ree tegen de auto gehad.
Je kunt het helaas niet altijd voorkomen.
Beide keren geen andere reeën gezien.
De eerste keer reden wij 80 op een weg tussen de bossen in.
En ineens springt er 1 direct voor de auto. Dus remmen, wat je weldoet, had al geen zin meer.
Dit dier was bewusteloos, kwam later weer bij, maar kon niet goed lopen.
Uiteindelijk, na 1,5 uur wachten heeft de dierenambulance hem meegenomen.
Deze bleek de voorpoot gebroken te hebben. Maar naar horen zeggen is dat goed gekomen.
Ik was vooral erg boos dat het zo lang duurde voordat er hulp kwam. De politie was er wel eerder maar die mogen ook niets doen.
Vond dat zo zielig voor dat arme dier.

De tweede keer reden we 40, net na een kruising.
Maar ook daar aan beide zijdes begroeiing.
En net als de eerste keer leek dat dier wel op de koplampen te springen.
Maar hier rende het diertje meteen weg.
We hebben nog gekeken of hij ergens lag, maar in het donker ook niet zichtbaar.
Wel melding gemaakt zodat een boswachter ook nog kan kijken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:03

Ik had er gister ook 1 staan voor de vrachtauto.
Gelukkig nog echt een heel heel eind bij mij vandaag dus ben met 20 kmh dat stukje bos doorgereden. Maar was wel even spannend hoor