Hoe lang doe jij met je kleding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noor

Hoe lang doe jij met je kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 18:41

Door Corona ben ik ook in de opruimmodes, hoewel daadwerkelijk wegdoen (kringloop of container) is toch best lastig...

Want kleren bewaren voor naar de paarden, klussen etc. Maar dan puilt je kast alsnog uit.

Daarom mijn vraag: hoe lang doen jullie (gemiddeld) met kleding?

Sneeuwvlok23

Re: Hoe lang doe jij met je kleding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:46

Hangt er echt vanaf hoor per kleding stuk. Sweaters kan ik zo echt meerdere jaren hebben; na 2 jaar voor naar school/werk te hebben gebruikt, schuif ik ze vaak door naar oud. Broeken gaan vaak nog geen half jaar mee, voordat ze uitgelubberd zijn of ze niet mooi meer zijn. Shirt heb ik soms echt 2 à 3 jaar, voordat ik die ook naar oud doorschuif. Vesten zijn voor mij ook echt tijdloos, heb er een paar liggen die ik echt al vier jaar heb denk ik. Dus ja, ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde probleem als jij; mijn kast puilt alsnog uit doordat ik al m'n wat oudere kleding voor de paarden ga gebruiken :')

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:50

Ik heb genoeg kleren die ik misschien al wel 8 jaar heb. Als het niet kapot is doe ik het niet weg. Vind dat echt zonde. En heb dus ook veel kleren, maar dat maakt toch niet uit?
Simpele shirtjes en vesten zijn inderdaad allemaal paarden kleren geworden. Heb ik ook veel van, maar er gaat vanzelf wat stuk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:51

Ik heb kledingstukken in mijn kast hangen die 12 jaar oud zijn. Ik draag kleding totdat het echt op is. Zelfs als iets kapot gaat, is mijn eerste bedenking of het nog te maken is.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn kledingkast niet uitpuilt? Door me niet continu door kledingwinkels te laten overhalen om maar te blijven consumeren. Wil ik een bepaald kledingstuk kopen, dan is dat met een duurzame intentie.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 18:55

Uit overwegingen voor milieu, koop ik eigenlijk nooit nieuwe kleding. ik vind de wegwerpmaatschappij, de natuurlijke hulpbronnen die uitgeput worden, kinderarbeid (Primark...) iets dat ik niet wil stimuleren. Kleding haal ik bij vintagewinkels, kringloop (echt de tofste dingen gevonden) en door kledingruilen te organiseren. kleding voor mijn kinderen krijg/geef ik via een doorschuifsysteem met vrienden. Al koop ik dingen als ondergoed, winterjassen en schoenen nieuw (liefst duurzaam en biologisch). Kleding gaat bij mij vaak echt jaren mee. 10-15, soms korter als ik het eerder zat ben (dan ruil ik die weer met vrienden). En zo bespaar ik ook ontzettend veel geld! (En ja, ik loop er leuk bij ;) )

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:05

Heel wisselend, ene stuk hangt er al 10 jaar, andere kleding gooi ik binnen enkele keren weg, zeker sportshirtjes, als ik een zweetgeur er niet uit krijg, gaat het weg.. Dit gaat ook niet naar de kringloop.

Maar Bv. Een colbert die er nog prima uitziet kan ik jaren later nog dragen..
kleding waar ik zelf op uitgekeken ben of wat ik niet meer pas wil ik weleens naar de kringloop brengen..

Hier worden de kasten alleen voornamelijk voller, idd oude stapshirtjes die later doorgaan als paardenshirtjes...

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:17

Dat is echt heel wisselend. Er is kleding die ik al heb vanaf dat ik 16 ben en dat is heel lang geleden. :')
Maar ik heb ook dingen die ik 1 X aan heb gehad. Gemiddeld doe ik wel lang met kleding, echt wel jaren.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:22

Ik heb kledingstukken die 20 jaar oud zijn := De broeken van die tijd beginnen inmiddels te krap te worden haha, maar een aantal truitjes draag ik nog steeds.
Ik koop ook hooguit een of twee keer per jaar iets nieuws, alleen als het écht nodig is.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:26

Eigenlijk net zoals hierboven :) Ik doe meestal jaren met kleding. Ik vind het eigenlijk zonde van mn geld om te gaan shoppen :’), niet belangrijk en daarnaast ook totaal niet duurzaam om vaak te winkelen. Voordat ik op reis ging heb ik wel echt dingen uitgezocht en weg gedaan wat ik niet meer droeg. Nu kan ik wel een nieuwe broek erbij hebben, maar dat is het dan ook. Dus eigenlijk doe ik jaren met kleding, wat echt oud is draag ik naar stal :)

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:49

Ik ben eigenlijk vrij zuinig met kleding. Gooi alleen wat weg als het echt kapot is.
Ik heb bepaalde kleding stukken in de kast hangen die ik al 5/6 jaar heb (als het niet langer is :Y) )
Als ik een kleding stuk niet meer draag of te klein is geworden doe ik het naar de kringloop.

Verder kwa kopen verschilt. Toevallig vorige week en gister mezelf getracteerd op nieuwe kleding, ik had de laatste maanden veel over gewerkt en wou voor de zomer wel weer wat nieuws.
Normaal shop ik misschien maar 1 of 2x in het jaar. En ook mijn kleding kast zoek ik 1 of 2x in het jaar uit.

De meeste tshirts bestel ik op aliexpress of wish. Omdat ik in een magazijn werk en kleding hier vrij snel sneufelt en vies wordt vind ik het zonder om goede/dure shirts te halen en aan te doen. Deze kosten vaak maar een paar euro en kan ik meestal wel een jaartje mee. Als ze dan kapot gaan kan ik ze nog een keer weggooie en nieuwe bestellen.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:50

Wat tof om te lezen dat veel van jullie er toch wel bewust mee omgaan. Ik heb de laatste jaren bijna alleen maar tweedehands gekocht en dingen veel meer leren afdragen. Ik had ook gerust dingen van 5-10 jaar in de kast. Voor mijn reis heb ik al mijn spullen (dus niet alleen kleding, daar bleef echt bijna niks van over) geminimaliseerd tot 2 verhuisdozen en de dingetjes die mee mochten. Ik ben heel blij dat ik heb leren inzien dat het zowel de aarde als mijn portemonnee helpt om heel wat stappen terug te nemen in deze vorm van consumptie.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:52

Jaren... het gaat pas weg als het totaal versleten is en je het echt bijna heel voorzichtig aan moet trekken omdat het anders uit elkaar valt.
Voor sociale gelegenheden heb ik versere kleding, maar op stal maakt het me echt niet uit.

Ik doe jaren met kleding. Koop ook bijna nooit wat nieuws. 2 keer per jaar iets kopen is veel denk ik. En dit is inclusief ondergoed, t shirts, jassen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 19:57

Ik heb nog kleding liggen wat ik droeg op de middelbare school (6 jaar geleden minimaal). Draag het ook nog steeds. Ik heb wel geleerd dat je kleding draagt tot het te klein is of stuk is en niet meer te maken. Ik koop dan ook amper kleding, want heb genoeg. Zo nu en dan koop ik wel eens wat, maar dat is dan nu vaak wel een wat duurdere broek ofzo.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:00

Wat te klein is bewaar ik overigens ook, in de hoop het ooit weer te passen. :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:07

Lang.

Totdat ik het niet meer pas: broeken en dan blijven ze nog een paar jaar in de kast hangen met de hoop dat ik ooit een keer genoeg gelijnd heb dat ik ze weer aan kan.

Shirtjes totdat ze echt te versleten zijn, dat ik ze zelfs niet meer met klussen aan kan.

Vorig jaar voor het eerst sinds jaren mijn kledingkast uitgeruimd en een stapel kleding op de weggeef groep op Facebook gezet. Helaas had iemand de stapel toen met dezelfde vaart in de kleding container gegooid. Die persoon is dan ook uit de Facebook groep verwijderd, want er zat echt nog mooie kleding tussen.

Ondergoed draag ik totdat het versleten is. Vaak is het op een gegeven moment zo uitgelubberd dat het niet lekker meer zit. Dan draag ik het nog een keer of 5, iedere keer weer mezelf vervloekend dat ik het toch nog uitgewassen had. Op een gegeven moment ben ik er dan zo klaar mee, dat het na het dragen in de prullenbak beland ipv in de wasmand.

Met ondergoed van Primark doe ik ongeveer een half jaar tot een jaar. Daarna is het echt op op.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:14

Jaren. Ik heb stukken van 10 jaar oud die nog prachtig zijn. Mijn jas is een vintage van mijn oma, uit de jaren 50, die gaat hopelijk nog heel lang mee.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:33

Lang. Ik heb kleren die ik al in bezit heb sinds ik uitgegroeid ben. Ik kies voor een kledingstijl die klassiek is, vaak gaan trends niet al te lang mee en raak je er binnen 2 jaar op uitgekeken. Als ik iets koop wat 'apart' is, trek ik het ook extra vaak aan om er in ieder geval zoveel mogelijk plezier aan te beleven zo lang ik het leuk vind. Ik doe iets pas weg als het echt stuk is en niet meer gemaakt kan worden. Ik geef kleding waarop ik ben uitgekeken aan familie of vriendinnen (dit komt zelden voor). Ik koop bijna niks in een jaar.
Ik ruil ook vaak kleren met mijn zusje en ik leen ook af en toe iets van mijn moeder. Zo draag je toch eens iets anders. En als een trui goed bevalt, ziet ze die niet meer terug! O:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:42

Het wisselt enorm, maar ik gooi het alleen weg als het echt helemaal kapot is. Broeken met een gat erin worden klusbroeken, hetzelfde met shirts. Dingen die ik niet meer pas lever ik in bij een inzamelpunt, ook als ik te veel kluskleding heb lever ik dingen met gaten in. (ergens anders waar je alles in mag leveren, ook met gaten en vlekken, wordt allemaal gerecycled) Het ene heb ik al 10 jaar of langer, andere dingen zijn na een half jaar op. En dat ligt niet altijd aan de kwaliteit, aantal dezelfde basic shirts gehaald, de ene binnen een half jaar uitgelubberd, de rest heb ik al een aantal jaar. :+ Of spijkerbroek die binnen een jaar versleten is en zelfde model heb ik 3 jaar later nog steeds.

Ik koop per jaar maar heel weinig dingen die een trend zijn, maximaal 5 in een jaar. De rest zijn basics / tijdloze dingen die dus zo lang meegaan als dat ze goed blijven. Dat zijn er alleen veel als gewicht schommelt.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:43

Ik zou soms wel langer met kledingstukken willen doen, maar de kwaliteit ervan stelt me vaak teleur. :+
De stof wordt lelijk of ik pas het niet goed meer en ik heb ook nog last van miskopen.
Maar ik heb ook kleding die ik al jaren heb.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:45

Het enige dat ik met regelmaat(na een half jaar tot jaar) weg gooi zijn (spijker)broeken die dan volledig aan de dijen zijn doorgescheurd. Daar kan ik dan echt niks meer mee. Maar voor de rest doe ik vrij lang met m'n kleding. Ook het goedkope spul(dat is ongeveer 98% van mijn kast lol).

Alleen als ik er echt niet meer inpas(helaas wat kilos erbij gekomen afgelopen jaren) gaat het in een zak in de kledingcontainer.

Shirts met gaatjes enz draag ik gewoon op stal totdat ze van ellende uit elkaar vallen zegmaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 22:49

-O- Broeken Max 2 jaar en dan gooi ik ze weg want dan zitten er gaten in. Truien draag ik ook tot er gaten of vlekken inzitten die niet meer kunnen. En dan vooral thuis.

Shirts / hemdjes / jurkjes tot ik ze niet meer leuk vind dan zet ik ze op de weggeefhoek. Merkkleding breng ik naar Appel&Ei.

Koop zelf ook veel tweedehands. Vaak op United Wardrobe. Veelal koop ik broeken, merkkleding en schoenen tweedehands online. Draag liever iets van een goed merk tweedehands dan dat ik voor die 60 euro nieuwe sneakers / schoenen haal van slechtere kwaliteit. Kan me niet herinneren dat ik nieuwe schoenen in een winkel gehaald heb. :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:43

Meestal elk voorjaar en najaar koop ik nieuwe shirten/truien.
Broeken doe ik wat langer mee.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:00

Dat is heel wisselend, maar veel kleding/schoenen draag ik wel op of tot ik ze niet meer pas en zeker weet dat ik ze ook niet meer ga passen.

Ik heb een tijdje geleden een aantal kledingstukken van eind middelbare school/begin HBO weggedaan (bijna 15 jaar geleden), ik ben sinds die tijd meer gevarieerd gaan sporten. Die kleding pas ik al jaaaaren niet meer en als het goed is gaat dat ook niet meer gebeuren. Dus weggedaan.

Ik heb een paar setjes voor klussen en voor naar het sporten. Maar als er een nieuw item die kant op gaat, dan gaat er ook iets anders weg.

Maar hoe lang ik met dingen doe, wisselt heel erg. Mijn spijkerbroeken (6-10 jaar oud) gaan nu hard achteruit omdat ik veel meer fiets de laatste jaren en ze slijten langs het zadel. Ik draag nu maar 2 verschillende zodat de rest nog een beetje goed blijft, ik verkleed mij op mijn werk normaal in iets nets.

Shirtjes is zo wisselen, ik heb shirts van de WE die ik na 10 jaar intensief dragen nu echt weg heb gedaan, want zo vaal geworden en andere shirtjes die ik na een jaar gewoon al weg kan doen, omdat ze zo vaal zijn geworden.

Nette kleding gaat jaren mee omdat ik er netjes mee omga (niet mee fietsen dus) en de klassiek zijn. Ik krijg nog altijd complimenten om mijn mooiste pantalon met bijpassend jasje.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:05

Oh wat leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die zo lang met hun kleren doen. Hier ook dus. Ik houd van mooie en dus wat duurder dan gemiddelde kleren. Maar dat blijft dan ook heel lang mooi.

Mijn Ladress jurkjes zijn na 6 jaar nog steeds prachtig, op eentje na , maar die had ik dan ook bijna elke week aan. Ik koop er elk jaar 1 bij.
En broeken van Desiguel blijven ook jaaaaaaren goed.
Blazer van BOSS die wil gewoon nog steeds niet lelijk worden na 15 jaar.

m'n miskoop was dan ook via een kledingparty een leuke broek en trui, vrij goedkoop gekocht. Na 1 jaar wordt het al lelijk, pasvorm eruit, stof wat minder etc. Doe ik nooit meer, al zag het er prachtig uit.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:28

Eleeke schreef:
Oh wat leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die zo lang met hun kleren doen. Hier ook dus. Ik houd van mooie en dus wat duurder dan gemiddelde kleren. Maar dat blijft dan ook heel lang mooi.

Mijn Ladress jurkjes zijn na 6 jaar nog steeds prachtig, op eentje na , maar die had ik dan ook bijna elke week aan. Ik koop er elk jaar 1 bij.
En broeken van Desiguel blijven ook jaaaaaaren goed.
Blazer van BOSS die wil gewoon nog steeds niet lelijk worden na 15 jaar.

m'n miskoop was dan ook via een kledingparty een leuke broek en trui, vrij goedkoop gekocht. Na 1 jaar wordt het al lelijk, pasvorm eruit, stof wat minder etc. Doe ik nooit meer, al zag het er prachtig uit.

Same, al vind ik Desigual een verschrikkelijk merk := maar een knap stuk wat niet bij een H&M vandaan komt is niet af te dragen. Zelfde als schoenen, geef ik ook graag aan uit en doe ik jaren mee.

Ik koop bijna exclusief bij Juffrouw Jansen maar de collectie deze zomer is waardeloos.