8nnemiek schreef:Het nadeel van akkerbloemen en wilde bloemen is dat ze maar kort bloeien, en de rest van het jaar ziet het er vaak wat onverzorgd uit. Je kan het gras niet even maaien natuurlijk.
Ik zou gewoon een aantal losse bloemzaden bij elkaar zoeken, van bloemen die echt mooi bloeien en ook op verschillende jaargetijden bloeien, zodat er zo lang mogelijk iets in bloei staat.
Klaprozen vind ik altijd mooi, die staan hier zowel in het rood als in het roze. Goudsbloemen zijn mooi, en ook nog eetbaar.
En wellicht ook leuk om er bijvoorbeeld wat lage zonnebloemen tussen te planten, en andere typisch Nederlandse bloemen.
Daar zou ik het toch wel een klein beetje mee oneens willen zijn.
Maar je kan het inderdaad sturen door specifiek je mengsels uit te kiezen. Vaak verteld de aanbieder ook al wat de bloeiperiode is, en heb je mengsels voor lange en korte "bloei" zeg maar. Een bloemenweide maai je overigens vaak ook juist wel, bijvoorbeeld na de bloei om 1) te zorgen dat de zaden weer verspreid worden (maaisel dus uitschudden of laten liggen) en 2) om een tweede bloei te stimuleren.
Wat betreft de gangbare mengsels zou ik je dit artikel ook willen aanraden TS: https://www.ad.nl/alphen/waarom-insecte ... DwaZ?amp=1
Wellicht dat het voor jou niet om de insecten maar meer om de bloemen gaat, iedereen mag daarin natuurlijk zelf zijn eigen keuzes maken! Maar mocht je wel ook de insecten een handje willen helpen, dan is dit artikel heel fijn om even door te nemen.
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 13-05-20 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt