Hoe maak je een bloemenweide?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi
Amazone

Hoe maak je een bloemenweide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 13:02

In mijn achtertuin zit een flink stuk gazon (10x5meter) waar we eigenlijk niks meer mee doen. Vroeger speelden er kinderen in maar zoon is er te oud voor geworden.

Ik ben wat zoekend hoe dit op te fleuren en kwam op het idee om er een bloemenweide van te maken. Maar hoe ga je over van een gazon naar een bloemenweide? Van natuurlijk staat er al redelijk wat paardenbloemen in, vergeet-me-nietjes, iets klaver en redelijk wat mos. Het is lichte klei en vrij voedselrijk (zo groeit er geen heermoes bijvoorbeeld en slechts weinig klaver).

Ik heb een verticuteerder dus dacht wellicht daarmee het gazon wat open te maken en dan zaad erin te strooien? Helemaal omploegen is geen optie. Maar welke zaden dan? En hoe houd je de balans? Het zou zonde zijn als het een wildernis wordt met vooral zevenblad en hagewinde (bovendien heb ik dan erg veel werk om de rest van de tuin weer vrij te houden van die troep).

Alvast bedankt!

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:06

Hier vind je veel informatie over het zaaien en wat wel en niet te gebruiken op welke ondergrond: https://www.debolderik.net/ en hier ook https://www.cruydthoeck.nl/

Beide zijn ook aanbieders van zadenmengsels met specifiek dat ze zich richten op het gebruik van inheemse niet invasieve soorten.

Toevallig hebben we het gister en vandaag net ook hierover gehad in een ander topic, daar ging het dan over een kruidenstrook aanleggen bij een paardenweide, maar veel komt met elkaar overeen:
Onderwerp: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:10

Het nadeel van akkerbloemen en wilde bloemen is dat ze maar kort bloeien, en de rest van het jaar ziet het er vaak wat onverzorgd uit. Je kan het gras niet even maaien natuurlijk.
Ik zou gewoon een aantal losse bloemzaden bij elkaar zoeken, van bloemen die echt mooi bloeien en ook op verschillende jaargetijden bloeien, zodat er zo lang mogelijk iets in bloei staat.
Klaprozen vind ik altijd mooi, die staan hier zowel in het rood als in het roze. Goudsbloemen zijn mooi, en ook nog eetbaar.
En wellicht ook leuk om er bijvoorbeeld wat lage zonnebloemen tussen te planten, en andere typisch Nederlandse bloemen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:24

8nnemiek schreef:
Het nadeel van akkerbloemen en wilde bloemen is dat ze maar kort bloeien, en de rest van het jaar ziet het er vaak wat onverzorgd uit. Je kan het gras niet even maaien natuurlijk.
Ik zou gewoon een aantal losse bloemzaden bij elkaar zoeken, van bloemen die echt mooi bloeien en ook op verschillende jaargetijden bloeien, zodat er zo lang mogelijk iets in bloei staat.
Klaprozen vind ik altijd mooi, die staan hier zowel in het rood als in het roze. Goudsbloemen zijn mooi, en ook nog eetbaar.
En wellicht ook leuk om er bijvoorbeeld wat lage zonnebloemen tussen te planten, en andere typisch Nederlandse bloemen.

Daar zou ik het toch wel een klein beetje mee oneens willen zijn. :o

Maar je kan het inderdaad sturen door specifiek je mengsels uit te kiezen. Vaak verteld de aanbieder ook al wat de bloeiperiode is, en heb je mengsels voor lange en korte "bloei" zeg maar. Een bloemenweide maai je overigens vaak ook juist wel, bijvoorbeeld na de bloei om 1) te zorgen dat de zaden weer verspreid worden (maaisel dus uitschudden of laten liggen) en 2) om een tweede bloei te stimuleren. :j

Wat betreft de gangbare mengsels zou ik je dit artikel ook willen aanraden TS: https://www.ad.nl/alphen/waarom-insecte ... DwaZ?amp=1

Wellicht dat het voor jou niet om de insecten maar meer om de bloemen gaat, iedereen mag daarin natuurlijk zelf zijn eigen keuzes maken! Maar mocht je wel ook de insecten een handje willen helpen, dan is dit artikel heel fijn om even door te nemen. :j
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 13-05-20 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:25

Korenbloem ook altijd mooi

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:28

Deze camping https://essenhoeve.nl/
heeft altijd een veldje als bloemenweide waar je dan ook mag plukken.
Misschien willen zij wel uitleggen hoe ze het aanpakken?
effe een foto van hun site geplukt
Afbeelding

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:30

Wij hadden zo veel gras, we hebben een paar bedden afgegraven, dus bovenste laag met wortels eraf, en daar verschillende paketten wilde bloemen ingezaaid.
Eerst dachten we dat het wel door gras heen kon groeien, maar dat werd niks.
In de winter komen er nog wat bollen bij zodat er in de vroege lente ook wat te zien is
Veel success. En mocht je kippen hebben, goed beschermen :D