Hoe achterhaal ik herkomst schilderij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Hoe achterhaal ik herkomst schilderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 11:16

Bokt, help :Y)
Ik heb via via een ingelijste prent gekregen, waarvan ik erg benieuwd ben waar het vandaan komt en hoe oud het is.
Aanvankelijk kreeg ik het alleen omdat er een paard op staat ( :)) ) en wij een koloniale inrichting hebben. Mijn vriend vond hem niet zo mooi, dus heb ik het schilderij even opzij gezet.
Toen ik er later beter naar keek zag ik dat de lijst prachtig handgemaakt is, met zelfs donkergroen fluweel tussen de latjes hout. Aan de achterkant zit een stickertje van een kunsthandelaar.
Wat ik over die kunsthandelaar kon vinden was in het Duits. De kunsthandelaar zat in Siegen, een stadje in de kom van Köln, Duitsland. In 1970 is de handelaar overgenomen door een kunstenares en is de naam veranderd.
De lijst die ik heb moet dus van vóór 1970 zijn.

Ik ben heel benieuwd of hier iemand weet hoe ik verder moet zoeken, hoe weet ik dat het echt is?
Ik zie dat het papier waar de prent opstaat vergeeld is, een beetje gebobbeld en wat gevlekt. Dat ziet er oud uit, net als de lijst.
Ik durf de lijst niet open te maken, dat laat ik liever doen door iemand die er verstand van heeft :=

Wie heeft er ideeën hoe verder te zoeken? :D
Ik heb wat foto’s gemaakt van de lijst en de tekst op het schilderij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:22

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:23

Dit is een gravure van Johann Elias Ridinger, een 18e eeuwse Duitse schilder en prentkunstenaar.

rien10

Re: Hoe achterhaal ik herkomst schilderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:25

Leuk zeg! Vaak worden boeken met mooie prenten uit elkaar gehaald, de prenten ingelijst en apart of in serie verhandeld. Ik gok (echt een gok, ik weet het niet) dat dit met deze prent ook zo is.
Een heel leuk ding.

hoefijzer
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:32

Als je wilt weten of het een echte druk is of een printje daarvan kan je kijken naar de rand in het papier. Een originele is met een plaat onder hoge druk op het papier is geperst. Dit laat een rand achter in het papier aan de zijkanten van de afbeelding.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:37

Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 10-05-20 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 11:38

JoSav schreef:
Dit is een gravure van Johann Elias Ridinger, een 18e eeuwse Duitse schilder en prentkunstenaar.

Wauw, dat is snel!
Kan je mij hier meer over vertellen? Ik ben totaaaaal niet bekend in de kunstwereld. Ik kom niet verder dan Rembrandt en Mondriaan :o

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:40

JoSav schreef:

Wat leuk dat je die kennis hebt. Lijkt me toch niet een heel goedkoop dingetje, klopt dat?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 11:43

hoefijzer schreef:
Als je wilt weten of het een echte druk is of een printje daarvan kan je kijken naar de rand in het papier. Een originele is met een plaat onder hoge druk op het papier is geperst. Dit laat een rand achter in het papier aan de zijkanten van de afbeelding.

Het lijkt niet of ik iets kan zien aan de rand, maar daarvoor zou hij uit de lijst moeten, dat is niet goed te zien door het glas.
Het lijkt mij zo gezien een soort inkt-druk. Bijna alsof je met een vulpen op papier tekent.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:47

Het is een in zijn tijd vrij bekende prentkunstenaar, vooral bekend van zijn jachttaferelen en dierenprenten. Hij was vrij populair, vooral om zijn werken met paarden (en jachttaferelen dus). Of je met een originele druk te maken hebt durf ik zo vanaf deze foto’s niet te zeggen.
Over de waarde durf ik ook geen uitspraken te doen, want die expertise heb ik niet. De waarde loopt ook uiteen afhankelijk van de kwaliteit, staat en afgebeelde tafereel van de prent.
Ik ben paardenhistoricus, niet paardenkunsthistoricus dus een taxatie kan ik je niet geven. :D

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 11:49

JoSav schreef:
Het is een in zijn tijd vrij bekende prentkunstenaar, vooral bekend van zijn jachttaferelen en dierenprenten. Hij was vrij populair, vooral om zijn werken met paarden (en jachttaferelen dus). Of je met een originele druk te maken hebt durf ik zo vanaf deze foto’s niet te zeggen.
Over de waarde durf ik ook geen uitspraken te doen, want die expertise heb ik niet. De waarde loopt ook uiteen afhankelijk van de kwaliteit, staat en afgebeelde tafereel van de prent.
Ik ben paardenhistoricus, niet paardenkunsthistoricus dus een taxatie kan ik je niet geven. :D

Haha, nee een taxatie hoef ik ook niet :D
Maar ik wil gewoon alles weten over de herkomst van dit ding :))
Het zal vast geen echte zijn, maar gezien de lijst en de kunsthandelaar zit er toch een verhaaltje achter denk ik.
Bedankt voor je informatie!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:12

Hier een uitgebreide (Duitstalige) biografie over Ridinger: https://books.google.nl/books?id=SC9cAAAAcAAJ

Thienemann, de auteur, gaat ook in op specifieke werken van Ridinger, de zeldzaamheid (in 1856 weliswaar) etc. Het boek is compleet op Google books.

Altijd wel leuk om in te duiken, zoiets. Originele, ingekleurde werken zijn overigens wel zeldzamer. Dit soort individuele prenten zijn minder zeldzaam dan complete boekwerken, want ze werden idd weleens uit elkaar gehaald en individueel ingelijst. Maar meer durf ik er dus ook niet zo over uit mijn mouw te schudden.

hoefijzer
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:38

Tivoli schreef:
Het lijkt niet of ik iets kan zien aan de rand, maar daarvoor zou hij uit de lijst moeten, dat is niet goed te zien door het glas.
Het lijkt mij zo gezien een soort inkt-druk. Bijna alsof je met een vulpen op papier tekent.

Bij deze versie zie je het duidelijk de moet. Ongeveer een cm van de rand van de afbeelding.
https://www.invaluable.com/auction-lot/print-after-johann-elias-ridinger-parade-dcheval-4305-c-579fb1780b

Daar staat of valt het wel een beetje bij als je het hebt over echt of niet. En geloof me, ik heb een heleboel behoorlijk goede printjes gezien op vezelig papier in de meest prachtige lijsten die gewoon ergens in de 20ste eeuw uit een printer zijn komen rollen en al dan niet bijgekleurt waren. :D

Maar ookal is het niet echt, het is een mooie afbeelding en leuk om er meer over te weten. Ik zou het zeker ophangen! {:}

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 12:46

Bedankt Josav en hoefijzer!
Ik zie inderdaad geen druk op het papier.
Evengoed gaaf om te weten allemaal!
Ik ga me eens meer verdiepen in de schilder.
Ik wil het graag ophangen maar mijn vriend moet het nog leren waarderen, ik geef hem nog even de tijd en voer hem deze info <<)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:25

hoefijzer schreef:
Tivoli schreef:

Bij deze versie zie je het duidelijk de moet. Ongeveer een cm van de rand van de afbeelding.
https://www.invaluable.com/auction-lot/print-after-johann-elias-ridinger-parade-dcheval-4305-c-579fb1780b

Daar staat of valt het wel een beetje bij als je het hebt over echt of niet. En geloof me, ik heb een heleboel behoorlijk goede printjes gezien op vezelig papier in de meest prachtige lijsten die gewoon ergens in de 20ste eeuw uit een printer zijn komen rollen en al dan niet bijgekleurt waren. :D

Maar ookal is het niet echt, het is een mooie afbeelding en leuk om er meer over te weten. Ik zou het zeker ophangen! {:}

In 1970 waren er alleen nog geen printers...laat staan kleurenprinters.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:27

Maar het is ook niet bekend of de print en de lijst al bij elkaar zaten in 1970

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 13:59

Naar wat voor een zaak of iemand zou ik het schilderij moeten brengen om daar achter te komen?

hoefijzer
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 15:13

janderegelaa schreef:
In 1970 waren er alleen nog geen printers...laat staan kleurenprinters.

Er zijn heel veel manieren om te faken. Je kan alles inkleuren, ook met de hand,dat maakt niet nog niet oud.
Sterker nog, de link die ik deelde is niet van een origineel. Dat is al een namaak gravure. Op Google kom je ook diverse lithos gemaakt naar het origineel tegen.
Het is heel simpel: het origineel is een gravure. Bij een gravure zie je altijd een druk moet omdat het diepdruk is. Geen moet is geen gravure is geen origineel. En zelfs met moet is het niet noodzakelijk van redinger want er zijn blijkbaar ook niet originele diepdrukken. Maar zonder moet scoor je echt laag op de kans van echtheid.

Voor beoordelingen kan je altijd naar de betere prenten zaakjes. In Amsterdam zitten er een aantal. Als je geluk hebt willen ze er wel naar kijken. Anders is tussen kunst en kitsch inderdaad een goedkope taxatie.

Matheno

Re: Hoe achterhaal ik herkomst schilderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 11:01

Wat een prachtig schilderij! Die had hier allang aan de muur gehangen :j