Stofzuig robot, dweilrobot, combi?! Ervaringen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Stofzuig robot, dweilrobot, combi?! Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:29

Ik heb besloten mezelf te trakteren op een stofzuigrobot, omdat ik een gruwelijke hekel heb aan stofzuigen. Toen ik begon te zoeken kwam ik erachter dat er naast stofzuigrobots ook dweilrobots bestaan, en robots die beiden doen. Eerst was ik er zeker van dat ik de perfecte robot gevonden had (de Ecovacs Deebot OZMO930) maar nu twijfel ik toch weer.

De bedoeling is dat hij bijna dagelijks rond gaat rijden op de begane grond (met twee katten en een vriend met huisstofmijt allergie geen overbodige luxe), maar ik wil hem zeker eens per week 'loslaten' op de eerste en tweede verdieping. Er moet sowieso stofgezogen worden, maar het idee dat er gelijk ook een dweil door het huis heen gehaald wordt vind ik ook wel heel prettig (want ook dat is een rotklusje)

Dus nu ben ik opzoek naar ervaringen van mensen! Welke stofzuig/dweil/combi robot hebben jullie? Wat zijn voor en nadelen? Waar moet ik op letten? Welk model is echt de moeite waard?
Budget is ongeveer €500,- maar als dè perfecte robot voorbij komt dan ben ik best bereid nog iets meer te betalen.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Stofzuig robot, dweilrobot, combi?! Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:37

Ik ben wel benieuwd hoe dat werkt.. want als de vloer nat is en dat ding gaat er doorheen scheuren met stof aan de wielen dan wordt het zo'n plakboel lijkt me := Of doen die eerst alleen stofzuigen, en daarna pas een rondje alleen dweilen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:40

8nnemiek schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe dat werkt.. want als de vloer nat is en dat ding gaat er doorheen scheuren met stof aan de wielen dan wordt het zo'n plakboel lijkt me := Of doen die eerst alleen stofzuigen, en daarna pas een rondje alleen dweilen?

Het idee is dat het ding aan de voorkant stofzuigt, en dan aan de achterkant een vochtige microvezeldoek met zich mee sleept zodat de vloer ook nat afgedaan wordt.

Het nadeel van zo'n combi robot is dus ook dat hij niet heen en weer gaat over vlekken, maar gewoon een rondje rijdt. Maar goed, ik was ook niet van plan om allerhande vlekken gewoon op de grond te laten liggen...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:42

hmm interesant. lijkt me ook wel iets.
al ben ik bang dat ik ons huis nooit netjes genoeg heb. en wanneer ik dat heb ik zelf wel ff de stofzuiger pak.

du ben benieuwd..wat doet hij bij stoelen tafels en banken? hoe werkt zoiets?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:47

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:48

Joltsje schreef:
hmm interesant. lijkt me ook wel iets.
al ben ik bang dat ik ons huis nooit netjes genoeg heb. en wanneer ik dat heb ik zelf wel ff de stofzuiger pak.

du ben benieuwd..wat doet hij bij stoelen tafels en banken? hoe werkt zoiets?

de gewone robotstofzuigers "botsen" ertegen, gaan dan klein beetje draaien en weer vooruit, botst opnieuw, draait beetje, weer vooruit, etc. Zo gaan ze er mooi rond.

Mijn ervaring is dat zo een stofzuigertje top is voor de algehele viezigheid op te zuigen. Als het echt grondig moet (inclusief alle hoekjes en kantjes) moet je het wel nog zelf doen.
Maar het scheelt een hoop in het algehele zicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:50

Ik lees hier even mee. Ik ben geen schoonmaaktalent en mijn kat heeft de neiging zijn grit door het hele huis te lopen. Plus er verzamelt zich stof onder mijn bed waar ik met de stofzuiger moeilijk bij kan, dus zou fijn zijn als hij daaronder kan.

Mijn budget is echter wat kleiner :))

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:58

Emmaa_ schreef:
Ik lees hier even mee. Ik ben geen schoonmaaktalent en mijn kat heeft de neiging zijn grit door het hele huis te lopen. Plus er verzamelt zich stof onder mijn bed waar ik met de stofzuiger moeilijk bij kan, dus zou fijn zijn als hij daaronder kan.

Mijn budget is echter wat kleiner :))

Voor een kleiner budget kan ik deze aanraden https://www.bol.com/nl/p/medion-md18501 ... 095550863/
Helaas (nu) niet leverbaar maar misschien als je op Google zoekt ergens anders te koop? Ik heb um gekocht voor 150 euro. Verder gaat het stofzuigen en dweilen wel apart. Maar dat vind ik geen probleem.

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:07

Wij hebben de Deebot 950. Ik vind het ideaal :D

Wij hebben beneden wel een heel ongelijke vloer (natuursteen) maar met stofzuigen gaat dat prima. Dweilen wat minder want dan raakt hij de lage stukken/"gaten" niet want is niet nat genoeg, maar dat dweilen doen wij ook eigenlijk niet zo vaak. Overigens hoor je dat hij van 'stand' verandert en anders zuigt als hij op het kleed of deurmat etc komt, dat doet hij prima.
Boven (laminaat) gaat beide heel goed! (maar ook daar doen we dat dweilen bijna nooit).

Qua stofzuigen: de hoeken mist hij (doen ze allemaal) en de hoge plinten natuurlijk haha, je moet dus af en toe nog wel even met de gewone rond. Ook is het jammer dat hij de trap niet doet _O-
Grotere dingen (ik liet toevallig zo'n schilletje van een ui vallen van 5cm2 toen hij net in de keuken rond ging) zuigt hij niet maar veegt hij aan de kant, maar die laat je ook normaal niet op de grond liggen tot het stofzuigen denk ik :+

(Wat ik wel jammer vind is dat hij wat hoog is, dus hij past bij ons niet onder de salontafel en bank door, er is maar 1 model van een ander merk wat dat wel gekund had maar die is kwalitatief zoveel minder dat wij deze gekozen hebben. Vrienden van ons hebben een goedkopere "dommere" versie die overal op vastloopt en steeds de weg kwijt is, dat is drama.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:10

ik had voorheen eentje van de aldi. Ding bleef soms ook eens in de hoek steken. Of besloot plots dat hij te ver van het station was en bleef doelloos rondjes rijden zonder zuigen.
Het opvangbakje raakte nooit vol omdat de kattenhaarplukken halverwege bleven zitten, en dan zei de sensor dat hij vol zat, maar was het gewoon een plukje.
Als er hier opnieuw eentje komt moet die kwalitatief wel een heel stuk beter zijn. Hier wel een goede effen vloer en geen banken waar die onder moet/kan, dus een vrij simpel oppervlak.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:16

Wij hebben een robotstofzuiger (een roomba S9+ https://www.irobot.nl/roomba/s-serie, en hij heet poomba :') ). Dat is wel echt een hele dure en ik moest bijna huilen toen ik zoveel geld aan een stofzuiger uitgaf, maar echt, al vanaf de eerste minuut wil ik m niet meer kwijt!
Wij hebben ook 2 honden en een kat, dus altijd haren. Ik heb chronische rugklachten dus stofzuigen en dweilen is voor mij vaak lichamelijk niet te doen en mijn vriend werd er na onze verhuizing naar een groter huis gek van 8-).

Soms rijdt poomba 2 of 3 x per dag zijn rondje beneden en 2x per week zet ik hem boven.
Voordeel van die van ons, die slaat op waar hij allemaal geweest is, die is te trainen. Ik vind dat wel een groot voordeel. Dan weet je ook zeker dat hij alles gehad heeft zeg maar.
Je kunt geloof ik 10 'verdiepingen' opslaan in het geheugen. In de praktijk is bij ons de badkamer ook een verdieping, omdat die iets opgehoogd ligt ten opzichte van de overloop. net teveel voor poomba om zelf de hoogte te overbruggen.

Als hij dan vertrekt vanaf zijn station, weet hij dus waar hij is, wat hij moet doen (kan bijvoorbeeld alleen de keuken laten doen, of de eetkamer, de speelkamer en de woonkamer, ik noem maar wat). Als hij vol is, rijdt hij terug naar zijn station, maakt zichzelf leeg en gaat weer verder.
Mijn dochter heeft een vloerkleed op haar kamer, als hij daarop rijdt weet hij zelf oh, moet ik de vloerbedekking stand aanzetten, en als hij er weer afrijdt schakelt hij weer over op normaal.
Ook hoekjes gaan goed, omdat hij niet rond is maar recht aan 1 kant en op zijn hoek een borsteltje heeft. Maar als ik toch even over de plinten stofzuig met de hand, doe ik ook altijd even de hoekjes zelf nog meepakken. Dat is dan toch geen moeite.
Er zijn uiteraard een paar stukjes in huis waar hij niet kan komen, bijvoorbeeld naast sommige kasten en onder ons bed. Dus dat doet ik af en toe even met de hand.

Wij zijn nu inderdaad aan het overwegen om hem een dweilmaatje te geven, ook van roomba, want over de stofzuiger zijn we echt zo tevreden. Maar... dat is dan ook weer een hele grote uitgave dus wij sparen er wel voor.
Maar ik vind het het geld nog elke dag waard en ik ben er echt van overtuigd dat ik dat met dweilrobot ook ga hebben *\o/* !

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:01

Onze Deebot (de oudere versies 850 ofzo 1 geloof ik) kan 2 ruimtes onthouden, voor ons voldoende want hij neemt de drempels wel maar als je de zolder wilt laten doen zou 3 beter zijn. (Wij hebben teveel troep op zolder dus laten hem daar niet gaan.
Wij kunnen op de telefoon wel een klein vierkant selecteren op die kaarten, als je ergens iets geknoeid hebt of zand ligt maar niet het hele oppervlak weer wilt doen. Ook kan je zo een deel vermijden.
De Deebot heeft 2 borsteltjes beide voorkanten maar is zelf inderdaad rond, komt wel wat de hoekjes in maar niet helemaal volledig vind ik.
Dat legen wat Wennii beschrijft klinkt wel goed, vraag me af hoe dat werkt, maar dat kan die van ons niet, dat bakje moet je er zelf uithalen maar hij kan makkelijk de hele beneden verdieping een paar keer zonder te legen.

Edit; wauw die Roomba S9+ zie ter top uit maar is wel echt héel duur :oo

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:55

Wij hebben de Xiaomi Mijla Roborock S50. Kan stofzuigen en dweilen.

We hebben twee honden en onze paarden staan aan huis, dus elke dag komt er voldoende vuil naar binnen.

Het is onze derde robot stofzuiger, onze eerste was een ‘bots robot’ een dirt devil. Die beviel voor zo weinig geld zo goed dat we daarna een duurdere hebben aangeschaft, een Neato. Deze beviel ook uitstekend, maar kon niet dweilen en we vonden dat de accu wel heel snel kapot ging. De Roborock hebben we nu ongeveer een jaar en bevalt ook. Hij maakt elke dag zijn rondje en elke dag is de vloer heerlijk schoon.

Grote voordeel is ook dat je bepaalde plekken kan aangeven waar hij niet moet komen. En hij detecteert zelf als hij over een tapijt of mat heen rijdt. Je kan dan aangeven dat de turbo aangaat.

History_
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:59

Wij hebben ook de Roborock. Heel erg tevreden van. Maar dweilen doen we af en toe ook nog zelf. De dweilfunctie is leuk voor een opfrisbeurt, maar voor ons vervang het het “echte” dweilen niet helemaal.

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:06

ClaudiaHS
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:09

Ik was er ook over aan 't twijfelen.
Heb een berg resencies en filmpjes gekeken maar de conclusie bij alle modellen was, dat ze allen bagger dweilen.

Uiteindelijk dus alleen voor een stofzuiger gekozen.
De Roomba E5. Nog elke dag blij mee.
⚠️ ClaudiaHS kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:24

amyblub schreef:
https://www.bol.com/nl/p/xiaomi-mijla-r ... gJcavD_BwE

Wij hebben deze, meer dan tevreden mee! We hebben hem nu een jaar en nog geen enkel probleem mee gehad. Dwijlen is niet perfect, maar meer voor tussendoor, je zal het nog wel zelf moeten doen

Deze hebben wij dus ook :j

Ideaal ding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:27

Wij hebben een Deebot 900, mijn ouders de roomba (geen idee welk type).

De deebot maakt veel effectiever schoon, de roomba rijd random rondjes. De deebot maakt een kaart van je huis en rijd heel gestructureerd rond. Je kan ook op de kaart plekken aangeven waar deze niet mag komen en als hij extra moet schoonmaken. Ook plannen wij 2 keer per dag een schoonmaak ronde in. Bij de roomba van mijn ouders is dit allemaal niet, doordat hij heel raar rondrijd en veel meters voor niets maakt moet die tussendoor opladen. Nu is hun huis ook een stuk groter als de onze dus weer niet of de deebot dat zou redden. De deebot is dus net wat slimmer als de roomba, volgens mij zijn de duurdere roomba’s wel wat slimmer.

Overigens zijn dit beide huishoudens met honden.

Dweilrobot hebben wij van gehoord dat ze te nat dweilen, dat is in ons huis niet handig ivm laminaat. Ik vind het ivm de haren van de hond het belangrijker dat het 2x per dag gestofzuigd word. Dan dweilen we wel 1 keer per week zelf.

Ik vind de robot stofzuiger ideaal, tuurlijk zijn de hoekjes niet zo netjes maar daar ga ik dan met alle liefde met onze stofzuiger langs als het nodig is. Dit is trouwens ook een draadloze dus heb je snel gepakt, vooral die combinatie is heel handig. Wij zetten hem 2 keer per dag aan op momenten waarop wij er niet zijn of slapen, zo hebben wij er nooit last van maar is er wel gestofzuigd.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:32

Ik heb een Ilife van AlieExpress! scheelt erg veel geld en ben er heel tevreden mee!
Wel even opletten dat je kiest voor verschepen vanuit spanje met een eu stekker. Dan heb je verder ook geen douane kosten omdat hij van binnen EU komt.

Zij hebben ook modellen waarbij het apparaat kan zuigen en dweilen, maar voor zover ik weet niet te gelijk. Je moet er dan namelijk een ander bakje (met water/sop) in doen, ipv de stofvang bak.

Zelf heb ik het meest eenvoudige model van €100. Daar kom ik met mijn appartementje van 65 vierkante meter goed mee uit de voeten. Hij heeft een speciale stand voor langs muren en in hoeken en pakt dit verrassend goed mee!

Ik heb geen huisdieren maar maximaal eens per maand gaat de echte stofzuiger er doorheen voor een goede beurt. Verder doet Robo zijn werk goed.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:36

Ik heb onlangs een stofzuigrobot Medion van de Aldi gekregen, 99 euro.

Met 2 honden, lang en korthaar, doet hij het best goed voor dat geld.
Kleine woning, gladde vloeren.

Maar wel vaak bakje legen en z'n station vind hij alleen maar als je hem in de buurt zet.
Kleine steentjes krijgt ie soms niet opgezogen.
Kan ´m het best per ruimte laten doen, anders wordt het soms te ingewikkeld voor hem geloof ik :D

Maar mijn huis is behoorlijk haren vrij en ik ben er heel gelukkig mee.

Met een groot huis, zou ik voor een programeerbare gaan.

Bienotje
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:54

Hier een bluebot (Billy bluebot :'))

Trekt een dweiltje achter zich aan. Is hier geprogrammeerd snachts altijd zijn rondje te rijden.

Super tevreden!loopt soms vast onder onze salontafel maar dan til ik hem naar zijn huisje en volgende nacht gaat ie toch weer :-)

Moet bekennen. Gebruik hem laatste tijd alleen zonder dweilfunctie. Ivm timer en savonds vullen met water werd de dweil in de avond tijdens stilstand al doorweekt en laminaat eronder ook. Doet de vloer geen goed.

Doet me denken, huisje is nu op andere plek waardoor evt zeiltje onder zijn huisje betere optie is. Dat hoogteverschil trekt ie prima en zou reden waarom ik de dweilfunctie niet meer gebruik wel teniet kunnen doen :-)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:56

GWR schreef:
Onze Deebot (de oudere versies 850 ofzo 1 geloof ik) kan 2 ruimtes onthouden, voor ons voldoende want hij neemt de drempels wel maar als je de zolder wilt laten doen zou 3 beter zijn. (Wij hebben teveel troep op zolder dus laten hem daar niet gaan.
Wij kunnen op de telefoon wel een klein vierkant selecteren op die kaarten, als je ergens iets geknoeid hebt of zand ligt maar niet het hele oppervlak weer wilt doen. Ook kan je zo een deel vermijden.
De Deebot heeft 2 borsteltjes beide voorkanten maar is zelf inderdaad rond, komt wel wat de hoekjes in maar niet helemaal volledig vind ik.
Dat legen wat Wennii beschrijft klinkt wel goed, vraag me af hoe dat werkt, maar dat kan die van ons niet, dat bakje moet je er zelf uithalen maar hij kan makkelijk de hele beneden verdieping een paar keer zonder te legen.

Edit; wauw die Roomba S9+ zie ter top uit maar is wel echt héel duur :oo

Ja de prijs slaat eigenlijk helemaal nergens op, ik kreeg het ook echt even benauwd toen mijn vriend op 'afrekenen' klikte -O- . Maar goed, dat was wel waarvoor we hadden gespaard dus het was op zich niet erg. Maar pfff.... wat is dat dan veel geld als je niet gewend bent zoveel uit te geven ineens.

Maar anyhow, het leegmaken:
Er staat een soort van thuisstation tegen de muur, met een normale stofzuigerzak erin. Als poomba terugkomt op zijn station, dan zuigt het station het opvangbakje leeg en komt het daar in de stofzuigerzak. Als hij tussentijds vol is, pauzeert hij zijn taak, rijdt naar het station, laat zich leegzuigen ( :') ik vind het nog altijd heel bijzonder om uit te leggen) en gaat terug naar het punt waar hij was gebleven en van daaruit verder. Ik kom dus nooit erbij uit dat hij ergens staat te zeuren dat zijn bakje vol is.

Dat was vooral mijn vriend zijn voorwaarde. Ik kreeg de stofzuiger, hij het station (stofzuiger is namelijk ook los te koop). Tegenwoordig is 't dus ook, doordat het allemaal met een app werkt enzo, helemaal mijn vriend zijn ding. Hij noemt zichzelf ook de suckmaster. Dus :') . Ik heb m al gevraagd hoe hij zichzelf dan straks gaat noemen als de dweilrobot erachteraan moet.... :')