stuk grond kopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

stuk grond kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 11:40

Vrijdag kwam een telefoontje bij mijn ouders over het stuk grond naast ons huis. De eigenaresse was erover aan het denken om het te koop te zetten en wilde het eerst aanbieden aan mijn vader. (stuk grond is eerst van mijn opa geweest). Ze is op leeftijd, kinderen ook en de boer die al jaren erop zit wilde het wel hebben maar niet betalen (heeft al die jaren er gratis op gezeten). Na een gezellig gesprek te hebben gehad moesten we maar eens bedenken of we het willen kopen en zo ja wat we er eventueel voor willen betalen.

Tja een kans die niet vaak voorbij komt. Pony staat aan huis, hebben tijd geleden een stuk grond overgekocht van beide tantes van 1650 vierkante meter, we maken nog gebruik van een stukje land van 870 vierkante meter van mijn ouders. Dus ja wel land niet veel maar net genoeg. Het stuk wat te koop zou komen is bijna 3200 vierkante meter en dus een hele fijne uitbreiding van het stuk grond. We willen zeker gaan bieden, prijs hebben we ook al in gedachte. Hier geven ze aan dat ze tussen de 5 en 7 euro per vierkante meter zitten (Limburg). Maar er komen natuurlijk best wel wat vragen, stuk grond van mijn tante staat al jaren omheind dus maak ik mij geen zorgen om dat er ineens problemen van komen. De vragen die zo bij mij opkomen.

- wat is gebruikelijk hoe ze de grond achter moeten laten? Boer heeft nu tarwe erop, dit wil ik natuurlijk ook wel gewoon door hem laten oogsten.
- waar vind ik ook alweer welke bestemming erop zit? Bij Kadastrale kaart krijg ik niet de kaart die ik meende, ruimtelijke plannen ook niet.
- mag je zomaar een omheining eromheen zetten?
- hoeveel pakjes hooi krijg je eventueel van zo'n perceel af en loont het dan om dat te doen?

Wat vergeet ik eventueel nog?

We hebben het momenteel niet perse nodig. Pony is 27, heeft cushing is hoefbevangen geweest dus de stukjes land die we nu hebben zijn voldoende voor nu. Deze grond ligt naast ons huis, dus als we het kunnen betalen is het wel verstandig lijkt mij om te kopen. Tegen de tijd dat we hooi ervan kunnen trekken hoop ik dat de pony nog leeft. Het bied echter wel de mogelijkheid om in de toekomst als deze er niet meer is twee andere paarden op te zetten.

dblijham

Re: stuk grond kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:47

Je zou iig kunnen regelen dat de boer als hij zijn oogst er af heeft het even inzaait voor je. Jij laat hem zijn oogst houden en als je zelf wat goed graszaad investeerd heb je dat alvast voor elkaar.
Hier komt hooien voor mij op 2,50 per baal, dat is een euro per pak minder dan wanneer ik het koop van dezelfde man dus dat kan zeker uit.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 11:52

dblijham schreef:
Je zou iig kunnen regelen dat de boer als hij zijn oogst er af heeft het even inzaait voor je. Jij laat hem zijn oogst houden en als je zelf wat goed graszaad investeerd heb je dat alvast voor elkaar.
Hier komt hooien voor mij op 2,50 per baal, dat is een euro per pak minder dan wanneer ik het koop van dezelfde man dus dat kan zeker uit.

Dat scheelt idd wel met zelf hooien. Is er een richtlijn hoeveel pakken je ongeveer eraf kan krijgen hoe je dat kan tellen?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:15

Wij hebben net een stuk land gekocht. Ok was landbouwgrond en een ietsje meer 1,23 Ha. Prijs ed kan je dus niet vergelijken, maar de boer die het bewerkt heeft er nu nog wintergerste op staan. Staat ook in koopcontract dat land pas beschikbaar is na de oogst. Zover ik weet staat er op geen enkele kaart welke omheining erop zit. En hoef je ook geen vergunning aan te vragen een omheining te plaatsen. Maar wij zitten dan ook in het Groningerland, mss dat het in Limburg anders geregeld is. Plus de status van het land, landbouwgrond, grasland, groenland kan ook invloed hebben op wat mag en wat niet.

Hoeveel pakken hooi je van zon stuk haalt is heel erg afhankelijk van verschillende factoren. Hoe goed bemest, kwaliteit gras, droogte of juist veel regen, onderhoudt van het land. Er is dus geen richtlijn hoeveel je eraf zou moeten/kunnen halen. Dat is van teveel factoren afhankelijk.

En ook wil je het zelf doen of laten doen. Zelf doen: moet je de machines ervoor hebben en onderhouden. Laten doen kost wat en moet je ook een boer voor vinden die klein genoeg materiaal heeft op op zon klein stukje te kunnen werken. Hier in de omgeving is het groot, groter, grootst en die kunnen op zon klein stukje van 3000 m. nog niet eens draaien laat, staan maaien :+ Of het zich dus loont daar hooi van te maken hangt van de prijs van hooi af en ook van wat je zelf aan kosten gaat hebben om er hooi van te laten maken en hoeveel je eraf kan halen.

Erbij gezegd, zelf hooi maken is heel fijn. Je weet precies wat je je paard voert. Maar denk er ook wel om het geeft ook een stuk stress. Het weer in de gaten houden, gaat het niet regenen als net je gras ligt te drogen :+ Als je afhankelijk bent van een boer die het dan maait en in pakken maakt, heeft diegene wel tijd (meestal zijn ze dan zelf ook aan het hooien) komt die nog op tijd om te maaien, keren en pakken. Het zelf dan maaien, keren en pakken. Machines die net op een verkeerd moment kapot gaan. Toch weer die regen die niet voorspeld was. En het kost tijd, best veel tijd. De keren dat hier het hooien zonder enig tegenslag ging kan ik op 1 hand tellen :D :+ :P Juist met die kleine stukjes gebruik je veelal ouder materiaal, dat gaat een stuk sneller kapot dan die nieuwe machines. Maar die zijn zo groot dat ze op zulke kleine stukken niet kunnen werken.

Land kopen is nooit dom. Land houdt zijn waarde wel. Maar ik zou mezelf wel goed bedenken of ik er hooiland van maakte of toch gewoon weiland. Evt dan verhuren aan iemand met een paard.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 12:22

Rina wat je aan geeft hebben wij nu ook met het andere stuk. Te klein voor de grote tractoren en een grote klus met een handfrees of maaier. Hadden wel een zitmaaier gekocht maar dat is nu weer net te klein voor dat stuk... voor ons een flink stuk grond, maar voor een boer minder gunstig. Vorige week kwam tractor (ouder model) met gifarmen. 2,5 keer op en neer en klaar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:08

Wij haalde van ons arme weitje al bijna 3,5 ton hooi per ha dus zeg maar 350 kilo per 1000m2 dus 14 kleine balen van 25kg.
Hier ging buiten de mest van de paarden (liepen er 24/7 op) niets op aan mest.

Kwa land kopen, dat gaat hier wat anders dus daar kan ik je niet mee helpen.

Britta31
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:46

Wij hebben 1 hectare en dat is in de zomer te veel gras voor de paarden(2).Nu zet de buur hobbyboer er altijd een paar pinkjes op.Draad tussen paard en koe en dat gaat goed.Ook betalen we hem een bedrag per jaar voor onderhoud.En de eerste snee hooi is voor ons.Kan hij nog een keer hooien is dat voor hem.Maar dat is al 2 jaar niet geweest.Net 1 keer kunnen hooien.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:51

Weet je zeker op de 5 a 7 euro uit te komen? Hier ZO Brabant 7 euro Maar toch 15 euro moeten betalen voor 2700m2... hij vroeg eerst 20 euro

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:57

Indien normale prijs, altijd doen. Misschien kun je straks de stukken zo goed opdelen dat je makkelijker met de hooimachines er op kunt. En mocht je in de toekomst twee nieuw paarden hebben is een hectare een fijn stuk om ze op te houden. En bij eventuele verkoop in de toekomst blijft grond altijd zijn waarde houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:04

joyce83 schreef:
- waar vind ik ook alweer welke bestemming erop zit? Bij Kadastrale kaart krijg ik niet de kaart die ik meende, ruimtelijke plannen ook niet.

Zeker een mooie kans! Vind je de bestemming ook niet als je op ruimtelijkeplannen.nl op de kaart inzoomt en op het betreffende stuk grond klikt i.p.v. het adres invoert? Vaak komen er dan meerdere bestemmingsplannen links te staan, en rechts in beeld verschillende bestemmingen die voor bepaalde zones gelden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 14:30

Ik zou vooral eerst informeren of je die boer er wel af krijgt.... in belgie zou zoiets vaak al onmogelijk zijn...