Huisbaas wilt keuken in studio maken - mag dit zomaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Huisbaas wilt keuken in studio maken - mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 12:41

Ik huur een studio met een eigen badkamer en deel een aparte keuken met een medebewoner.
Mijn huidige huisgenoot heeft per 1 mei zijn huur opgezegd en mijn huisbaas had al eerder aangekondigd dat hij van plan was de benedenverdieping te renoveren als een van ons eruit zou gaan.
Nu word ik gisteren gebeld dat mijn huisbaas a.s. maandag de keuken leeg wilt hebben omdat hij deze helemaal gaat vernieuwen en dat hij dan gelijk bij mij in mijn unit een keukenblokje wilt inbouwen.

Hoewel ik er helemaal geen probleem mee zou hebben om een keuken voor mijzelf te hebben, gaat deze oplossing naar mijn mening niet bijdragen aan mijn woongenot. Het is nu al improviseren met de ruimte en ik heb er weinig trek in om ook nog een keukenblok + al mijn kookspullen erbij in te moeten proppen.

Vanuit de huurbaas snap ik het goed. De keuken grenst direct aan de unit van mijn huisgenoot en ook zijn douche en wc worden bereikt via de keuken. Als de keuken dus exclusief van diegene wordt is die woonruimte veel aantrekkelijker en kan hij er een stuk meer huur voor vragen.

Ik was nogal overvallen door zijn telefoontje en heb gezegd dat ik hem erover terug zou bellen. Hij gaf aan dat dat prima was, maar dat zijn besluit al vast stond.

Mijn bezwaren zijn:
- ik ga er op achteruit in leefruimte in mijn eigen unit
- ik ga erop achteruit in keuken. Nu beschik ik over een relatief ruime keuken met een fatsoenlijk fornuis. Aan de telefoon had hij het over een elektrisch kookstel en aangezien mijn huurbaas over het algemeen van de goedkope oplossingen is vrees ik een eenvoudig tweepits plaatje en zal er weinig aandacht besteed worden aan hoe het eruit komt te zien.
- Destijds heb ik samen met mijn huisgenoot een droger aangeschaft. Deze staat ook in de keuken en is inmiddels van mij. Ik heb verder geen ruimte om deze te plaatsen.

Mag dit zomaar?

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:47

anjali

Re: Huisbaas wilt keuken in studio maken - mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:00

Maar dan heb je toch je eigen keukentje.Tot nu toe ging het delen van 1 keuken met je medebewoner kennelijk goed,maar wie weet wie de nieuwe huurder wordt en dat je daarmee moeilijker zou kunnen samendoen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:02

Kun je niet aangeven dat je de plannen eerst wilt zien.. hoe het eruit komt te zien?
Ik weet met een woning renoveren dat je wel beperkte keuzes hebt. Maar de woning bouw 'kiest' jouw keuzes zeg maar.

Opzich is een eigen keukentje wel fijn denk ik, en geloof me, je wend er echt snel aan.
Alleen qua ruimte.... tja. Probeer eens met die man te overleggen. voor hetzelfde geldt wil hij jouw ruimte ook upgraden zodat hij straks meer huur kan vragen als jij eruit gaat en zet hij er een 4 pits plaat in met gloednieuwe afzuig techniek etc.
Wij koken ook op een kookplaat en eerlijk, ik merk echt niet veel verschil met vuur. Ja, dat je je zorgen kunt maken: heb ik het vuur uitgezet... een kookplaat is nog even heet nadien, maarkookt feitelijk hetzelfde.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:03

Neem een optie op de ruimte die hij nu eerst gaat verbouwen. Die klinkt ruimer dan de jouwe. Bovendien hoef je dan geen keuken meer te delen, dus dat lijkt me een heel grote winst.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:04

Als hij de andere ruimte inclusief keuken gaat verhuren, moet jij wel 'n eigen keukenblok, want bij de volgende huurder mag jij niet meer van zijn keuken gebruik maken.

Sansevieria
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:13

elnienjo schreef:
Neem een optie op de ruimte die hij nu eerst gaat verbouwen. Die klinkt ruimer dan de jouwe. Bovendien hoef je dan geen keuken meer te delen, dus dat lijkt me een heel grote winst.

Lijkt mij ook een heel goed idee.

Als jij er in vierkante meters op "achteruit gaat" betaal je dan straks ook minder voor de woonruimte die je nu hebt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:28

Een keuken moeten delen met een wildvreemde,dat is toch geen optie.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:30

anjali schreef:

Haha, nooit in een studentenhuis gewoond? Daar is dat vrij normaal hoor, net zoals delen van toilet/douche.....

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:30

anjali schreef:

Nou ja, voor veel studenten is dat heel normaal.

Edit: je was me voor! :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:33

anjali schreef:
Maar dan heb je toch je eigen keukentje.Tot nu toe ging het delen van 1 keuken met je medebewoner kennelijk goed,maar wie weet wie de nieuwe huurder wordt en dat je daarmee moeilijker zou kunnen samendoen.

Ik zou liever een grotere keuken hebben dan een heel klein blokje in een studio. Dan kun je uitgebreidere gerechten al nauwelijks koken.

anjali schreef:

Waarom niet?

TS, als je het kan betalen, zou ik inderdaad overwegen om de grotere studio dan te huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:33

Ik denk ipv minder dat TS vooral meer zal gaan betalen als er een eigen keuken in zit. Een eigen keuken is in studio's vaak een belangrijk goed, en met een eigen keuken wordt het gewoon een eenkamerappartement. Ik zou dus voordat hij gaat beginnen heel goed zwart op wit willen dat jij erin blijft wonen en dat je huur niet stijgt (of alleen binnen een afgesproken marge).

Verder zou ik kijken of ik met hem kan afspreken dat hij bv wat handige kasten in de keuken verwerkt waar jij je spullen in kwijt kan zodat je er qua ruimte minimaal op achteruit gaat. Ik denk niet dat je hem echt kan tegenhouden om een keuken te plaatsen.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:35

Ik snap heel goed dat je geen keuken in je kamer wil. Ik vond het altijd maar niks om naast mijn bed te moeten koken en dan de hele avond in de stinklucht van je eten te moeten zitten. :n
Zoals je in de link kunt lezen moet hij eerst toestemming van jou hebben om te mogen verbouwen, anders gaat het naar de rechter.
Een andere optie is misschien dat jij gaat verhuizen naar de andere kamer na de verbouwing? Dan heb je helemaal een eigen plekje.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:36

Vraag waar je de droger neer kan zetten als het niet op je kamer past .

Overleg of je dan iets minder huur per maand kan betalen om dat de keuken kleiner is. Oppervlakte wat je gebruikt. Of kijk uit dat het niet meer word

Het is vooral erg kort dag dat die nu belt voor maandag. Had die ook wel eerder kunnen doorgeven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:41

turtlelito schreef:
anjali schreef:

Haha, nooit in een studentenhuis gewoond? Daar is dat vrij normaal hoor, net zoals delen van toilet/douche.....

Jawel hoor...........op een studentenflat,15 kamers zonder voorzieningen op de kamer.2 badkamers ,2 toiletten, dat was allemaal geen probleem, en 1 gezamenlijke keuken annex huiskamer. Dar was ongelooflijk.Beschimmelde vaat opgestapeld tot aan het plafond. Voedingsmiddelen\drank verdwenen gewoon. Smerig en vuil. Ik was toen nog jong en gaf er niets om. Want ik had het er wel gezellig. En daarbij waren die anderen geen vreemden maar eveneens studenten die toekomstige huurders eerst mochten zien voor ze kwamen. Maar juist omdat ik die ongelooflijke troep toen heb meegemaakt zou ik zoiets nu niet meer willen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:51

Een huisbaas kan er op deze manier 2 volwaardigere studio's van maken.
De kans dat je het nog een keer treft met 'n huisgenoot wat betreft het samen moeten gebruik maken van één keuken is natuurlijk heel erg klein.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:00

Ik zou het gesprek met de huisbaas ingaan met dezelfde toon zoals je 'ons' ook om advies vraagt.

Dat je snapt dat het een upgrade is voor beide 'studios' maar dat je tegen een paar problemen oploopt. Minder M2 ruimte, zowel in je keukenmaterieel en leef en gebruiks-ruimte. En vraag vervolgens hoe hij daar tegenaan kijkt?

En dan ff niks zeggen....

Veel mensen zijn geneigd om oplossingen te willen bedenken /noemen voor problemen van een ander. Daarom werkt bokt ook zo goed, beste stuurlui enzo :D

Mocht er in zijn reactie niets zitten wat je kan gebruiken kan je misschien wat gaat sturen in de richting die je wilt.

Bijvoorbeeld de keuken voorzien van goede afzuiging, handige opbergruimte. Of als ruimte echt een ding is een oplossing voor de andere leefruimte. Of ik noem maar wat... een vide voor je bed zodat je meer M2 creëert.
Of juist het andere appartement overnemen zodat hij de jouwe kan verhuren.
Desnoods een korting op je huur omdat je M2 inlevert...

Sowieso zou ik ook even kijken naar je huur en de redelijke M2 prijs voor wat je krijgt. Is dat een beetje marktconform? Zowel in de huidige als de nieuwe situatie.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 14:05

Dank voor jullie reacties! Helpt wel om er met een andere blik naar te kijken. Een optie nemen op de andere unit is voor mij nu geen optie. Daarbij is de andere ruimte inderdaad groter en wordt hij vast een stuk mooier na de renovatie, maar heeft ook veel nadelen ten opzichte van mijn eigen plek.

Ik betaal nu een krappe 600 euro p/m en dat zou naar >850 gaan en dat heb ik er niet voor over. Het is de bedoeling om iets te gaan kopen als ooit de markt iets minder overspannen wordt, dus ik spaar liever nog even door.

Er ligt geen plan, alleen op vrijdag de aankondiging dat het op maandag allemaal anders wordt.
Bedankt Peuk, heel stom dat ik dat zelf niet gevonden had. Dit overzicht van mijn rechten van wat betreft een renovatie gaf voldoende rugdekking om mijn huisbaas in ieder geval om een afspraak te vragen waarin hij zijn plannen en de consequenties voor mij samen door te spreken. Deze staat gepland, dus heel veel dank allen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:51

Voor de studentenkamer die ik indertijd had,begin jaren -70, betaalde ik 100 gulden p.m. Dat is voor nu onbegrijpelijk weinig!En dat je dan alleen gedeelde voorzieningen hebt is logisch.Ik wil alleen nog een anekdote delen over die keuken.Werkelijk niemand deed daar ooit de afwas.Iedereen liet de vuile vaat gewoon staan. En als je wat nodig had dan trok je gewoon een bord etc. uit de berg en spoelde dat even af.Mensen die vandaaruit vertrokken lieten ook gewoon hun afwas\serviesgoed achter.Zodat er dus een enorme beschimmelde berg afwas stond tot aan het plafond.Die door niemand echt geclaimd werd. Toen werd collectief een brief opgehangen waarop stond dat alle spullen die er dan en dan nog onafgewassen zouden staan met de vuilniswagen zouden worden meegegeven.Ik dacht,nou dan zullen ze dit soms fraaie en kostbare serviesgoed toch wel gaan veiligstellen!.Maar nee hoor, niets werd opgeruimd en alles werd in vuilniszakken gedaan en buiten neergezet voor de vuilnisophaaldienst. Jammer toch.De keuken oogde toen wel leger.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:53

anjali schreef:
Voor de studentenkamer die ik indertijd had,begin jaren -70, betaalde ik 100 gulden p.m. Dat is voor nu onbegrijpelijk weinig!En dat je dan alleen gedeelde voorzieningen hebt is logisch.Ik wil alleen nog een anekdote delen over die keuken.Werkelijk niemand deed daar ooit de afwas.Iedereen liet de vuile vaat gewoon staan. En als je wat nodig had dan trok je gewoon een bord etc. uit de berg en spoelde dat even af.Mensen die vandaaruit vertrokken lieten ook gewoon hun afwas\serviesgoed achter.Zodat er dus een enorme beschimmelde berg afwas stond tot aan het plafond.Die door niemand echt geclaimd werd. Toen werd collectief een brief opgehangen waarop stond dat alle spullen die er dan en dan nog onafgewassen zouden staan met de vuilniswagen zouden worden meegegeven.Ik dacht,nou dan zullen ze dit soms fraaie en kostbare serviesgoed toch wel gaan veiligstellen!.Maar nee hoor, niets werd opgeruimd en alles werd in vuilniszakken gedaan en buiten neergezet voor de vuilnisophaaldienst. Jammer toch.De keuken oogde toen wel leger.

Jakkie!!! Als ik daar had gewoond had ik wel m'n eigen pan, bord en bestek mee naar m'n eigen kamer genomen na elk gebruik. Had je geen ratten daar?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 16:01

anjali schreef:

Dat is hier niet aan de hand.
Ik geef zelf de voorkeur aan een ruimere keuken waar ik af en toe lekker uit mn dak kan gaan qua gerechten ten opzichte van een blokje naast mijn bed.
Ik doe dat niet dagelijks, maar heb een uitgebreide uitrusting qua bakvormen, keukenmachine(accessoires) en was voor ik hier kwam wonen eigenlijk op zoek naar een plek in een woongroep met een ruime keuken waar ik mijn keuken, materialen en kookkunsten eventueel met andere kon delen. Ik vond deze plek en woon er niet onprettig. Ik heb een belachelijk grote tuin en loop vanuit mijn slaapkamer de moestuin in. Ieder zijn keuzes toch?

Ik hoef mijn keuken niet met 15 anderen te delen maar met 1 persoon en vind het niet erg om iets aan de kant te schuiven of een doekje langs iets te halen dat door een ander is viesgemaakt.
Ik heb zelf mijn keuze gemaakt hier te komen wonen gebaseerd op die situatie. Dus dat het jou jakkie lijkt om een keuken te moeten delen doet voor mijn vraag toch niet ter zake?

Shadow0
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:12

Ik zou alvast formeel zeggen dat je niet akkoord gaat dat de huisbaas aankomende maandag al komt. Hij mag jouw ruimte niet betreden zonder een behoorlijke vooraankondiging, en hij mag al helemaal niet zomaar binnen komen vallen en de boel komen verbouwen met een weekend aan aankondiging.

Verder ben ik heel benieuwd naar wat de gevolgen zijn, bv of daar een vergunning voor nodig is (sommige gemeentes willen niet dat woningen in apart verhuurbare eenheden gesplitst worden, en een aparte keuken kan de grens zijn tussen wel en niet toegestaan.) Ook ben ik benieuwd of het gevolgen heeft voor de maximale huurprijs, omdat het oppervlak voor jou inderdaad kleiner wordt. Dat zou je bij de woonbond na kunnen vragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:24

elnienjo schreef:
anjali schreef:

Jakkie!!! Als ik daar had gewoond had ik wel m'n eigen pan, bord en bestek mee naar m'n eigen kamer genomen na elk gebruik. Had je geen ratten daar?

Het was niet op de begane grond,dus niet snel ratten.We hadden ook honden en katten op de etage,van bewoners.Het was dus vies maar wel dolleuk.Eerlijk gezegd ben ik er een beetje verpest door geraakt want mijn eigen huisje nu lijkt nog steeds een studentenwoning en poetsen en afwassen zijn mijn hobbies nooit geworden.Voor bezoek heb ik wegwerpbekertjes zodat ze geen commentaar hoeven te leveren!

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:52

Wat een belachelijk verschil in de huurprijs ook. Dat lijkt me al genoeg reden om aan te kaarten dat je er niet mee akkoord gaat omdat je er financiële last van hebt.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 17:09

Peuk schreef:
Wat een belachelijk verschil in de huurprijs ook. Dat lijkt me al genoeg reden om aan te kaarten dat je er niet mee akkoord gaat omdat je er financiële last van hebt.

Dat heb ik niet zo handig omschreven. Mijn huur blijft gelijk er is ook nog geen sprake van huurverhorging, de stijging zou zijn als voor naar de upgrade unit zou gaan.