ervaringen pleegzorg belgie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

ervaringen pleegzorg belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 23:24

zelf hebben we(mijn man en ik) 3 kinderen van ons beiden.

altijd al een droom gehad van 4 kinderen, maar na 12 zwangerschappen met dus vooral (behoorlijk late) miskramen,eind vorig jaar besloten om te stoppen met zwanger worden.

nu denken we aan een 4de kindje die dus niet biologisch is.

adoptie is dan een optie,maar als je overal de voorwaarden leest, lijkt dit niet haalbaar.
(lees,mijn man is al 45,dus behoorlijk 'oud',we hebben al 3 eigen kinderen,ook hierdoor vallen landen af, je moet vaak meermaals afreizen naar het land van herkomst,met reeds 3 kinderen en een boel beesten is ook dat niet heel handig, en vooral de hoge leeftijd met de ongekende achtergrond van de kinderen er nog eens bij, schrikt vooral mij dit af)

dan heb je pleegzorg.

ook hier zijn veel haken en ogen aan,dat weet ik...en de biologische ouders hebben altijd veel meer te zeggen dan de pleegouders,dat weet ik ook.
maar toch had ik graag geweten of hier mensen zijn met eerste graads ervaringen van pleegzorg binnen belgie?

pateeke

Re: ervaringen pleegzorg belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 08:37

Eerstegraadservaringen heb ik niet. Een collega van mij is wel pleegouder en die doet dat met hart en ziel, hoewel het niet altijd eenvoudig is.
Binnen mijn familie is er ook iemand die als pleegkind in de familie gekomen is.
En ik ken nog mensen die ofwel pleegkind (geweest) zijn ofwel pleegouder (geweest) zijn.
Het moet je liggen pleegzorg en is zeker niet altijd gemakkelijk, noch voor het kind, noch voor de ouders. Veel kinderen die via pleegzorg in een nieuw gezin komen hebben ook al heel wat meegemaakt. Daar moet je mee om kunnen. Laat je goed informeren in elk geval over wat je kan verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:08

Er is hier recent ook een topic over geweest :) Ik quote even mijn reactie die ik daar heb gegeven. Is geen eerste rangs, maar wel heel nabije familie.

DeMolenhoek schreef:
Ik heb in de zeer nabije omgeving 2 pleegzorgverhalen mee gemaakt. Het eerste was een meisje van anderhalf. Zij is verwaarloosd, moeder zat aan de drugs etc. Ik bespaar de ergste details. Al vrij snel hebben ze haar naar dagbesteding moeten doen en ondertussen, na 6/7 jaar, kan ze enkel om de 2 weken een paar uur naar huis. Ze had op jonge leeftijd al seksuele uittingen op de pleegvader en de kinderen. Zware agressie want de pleegvader was van haar en niemand anders. Al de rest werd geslaan, gebeten etc. Er is daar heel veel fout gelopen en ze hebben uiteindelijk voor eigen kinderen eerst gekozen. Meisje komt nu naar de pubertijd maar is mentaal niet verder ontwikkeld dan een 3-4 jarige. (+een hoop andere mentale problemen) Ik weet niet of je kunt kiezen tussen wel of geen special needs kind? Alle respect naar die mensen overigens. Ik zou het niet kunnen.

Het andere pleegzorgverhaal gaat over iemand die al in de pubertijd zat. Dat is ook grondig fout gegaan tot een uithuisplaatsing en een scheiding van de pleegouders. Ik zeg hier niet mee dat het pleegkind daar voor heeft gezorgd, maar hij is een meester in manipuleren, vrouw stond aan 1 kant en man aan de andere kant en dat is wel heel ‘handig’ uitgespeeld.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:50

Ik ken een aantal pleegzorgverhalen van mensen in mijn omgeving. Het loopt niet altijd over rozen, maar het ene pleegkind (heeft fysieke beperkingen en een rugzakje) doet het erg goed in het pleeggezin. Hij kwam er wel al terecht toen hij baby was. Er zijn in dat gezin jongere biologische kinderen en dat gaat goed voor zover ik hoor. Denk dat het een uitdaging is, maar wel een verrijking kan zijn voor het gezin.

Je goed laten informeren en zien dat jij en je partner op dezelfde lijn zitten. Veel succes. Ik duim!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 13:02

Ik ken twee gezinnen met meerdere pleegkinderen. Zij doen het met hart en ziel en als levensstijl en als ‘baan’. Ze hebben er dan ook een opleiding voor gevolgd.

Het is pittig en niet iets wat je zomaar doet. Bedenk je goed dat je kinderen niet zomaar bij je komen, maar vaak erg getraumatiseerd zijn of stoornissen.
Het is anders dan je eigen kinderen. Wat ik steeds hoor is dat je 24u P/D aan het opvoeden bent. Ze vertelde dat je bij je eigen kinderen bv wel eens een oogje toeknijpt of een keer iets minder consequent bent en bij de pleegkinderen kan dit absoluut niet.
Ook heeft ze er keer een gehad die het hele eigen gezin ontwrichtte. Erg moeilijk om daarmee om te gaan, je wil het kind niet wegsturen omdat ie dan weer ergens anders heen moet (en die kinderen hebben al zo’n geschiedenis) maar je eigen gezin laten ontwrichten kan ook niet.

Het is prachtig liefdevol werk, maar je moet er goed over nadenken of het in je gezin past :)