Van landbouwgrond naar bouwgrond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Binck8

Van landbouwgrond naar bouwgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 12:31

Misschien is er iemand die hier meer van weet?
Wij hebben een perceel waarop we wonen/tuin/paarden houden. Wanneer de paarden er niet meer zijn komen er geen nieuwe meer omdat mijn gezondheid dat niet toelaat.
Nu zouden we kunnen verhuizen en alles verkopen aan een paardenliefhebber, maar we wonen wel echt heel mooi....
Dus nu ontstond het idee om ons perceel dan op te splitsen en misschien dat we het dan als bouwgrond kunnen verkopen en zelf in ons huis kunnen blijven wonen. Maar dat is vast veel te makkelijk gedacht, kan er niet heel veel zinnigs over vinden of ik zoek verkeerd....

beatje

Re: Van landbouwgrond naar bouwgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:48

Dat ligt er totaal aan waar je woont.Waar ik woon kan dat bv niet.Je kan het beste bij je gemeente informeren.Maar ik gok dat het moeilijk gaat worden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:49

Als je een lange, hele lange adem hebt kun je een poging wagen..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 12:59

upendo schreef:
Als je een lange, hele lange adem hebt kun je een poging wagen..

Dat is volledig afhankelijk van de bestemming van de grond en, als dat inderdaad agrarische grond is, de wil van de gemeente om mee te werken aan een bestemmingsplanwijziging. Bouwgrond levert vele malen meer op dan agrarische grond, dus de kosten aan leges haal je wel uit de verkoopprijs.

Dus: neem contact op met de gemeente waar je woont.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:09

Afhankelijk van je gemeente en je zal dan een bestemmingsplan wijziging moeten doen, zijn de nodige kosten aan verbonden, ik zou dan wel eerst goed toetsen of het haalbare kaart is of niet anders ben je je geld kwijt. Tevens zal je moeten kijken of er een bouwblok op mag en hoe groot. Hoe lopen de huisnummers bij jullie? Wordt het nieuwe nummer bijvoorbeeld 25-a of kan het een geheel eigen nummer krijgen omdat die over geslagen is in de nummering van de huidige woningen?

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:19

In België staat alles vermeld op een bestemmingsplan en dat kan achteraf ook niet gewijzigd worden. Geen idee hoe dat in NL zit. Informeren bij de gemeente, zij kunnen je wel iets meer info geven over je stuk grond. In België is het niet mogelijk om een landbouwgrond om te vormen naar een bouwgrond. Een woning op een landbouwgrond is in principe mogelijk onder voorwaarden en dat heeft te maken met een woning bij een landbouwbedrijf.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 13:19

Qua nummering lopen de huizen hier vreemd, dat klopt al niet helemaal met hoe het normaal is. Er zijn al geboden maar een a/b bijvoorbeeld en 1 huisnummer is spoorloos.
Wij zijn het eerste huis buiten de bebouwde kom, zeg maar.
Als je het dorp uit rijd, rij je eerst langs onze grond en na 100m heb je ons huis dan.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:36

Dat is wel een goede ja: kom je uit België of Nederland?

In NL kan een bestemmingsplan wel gewijzigd worden, maar het is aan de gemeenteraad om daar medewerking aan te verlenen. Niet elke gemeente is daar even happig op.

Ik heb nooit eerder vernomen dat huisnummering een indicatie is voor de kans van slagen van een bestemmingsplanwijziging...

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 13:54

Ruimtelijk plannen.nl kijken.
Buiten de bebouwde kom wordt gaat nooit toegestaan en is peperduur.
Wij hebben 70.000 euro moeten betalen om een stuk grond van ons af te laten splitsen om zelfstandig als perceel met bouwbestemmng te krijgrn

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 14:31

Ik woon in Nederland.
70 duizend is wel heel erg veel.... Dat heb ik ook niet zomaar even liggen.
Ik denk dat op ons perceel er zo'n 3 vrijstaande woningen zouden kunnen en dan hebben ze nog een leuke tuin. De percelen zijn dan tussen de 1000 en 1200m2 groot....
Inderdaad eens kijken of ik bij de gemeente wijzer word.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:02

Ja de kosten voor het omzetten kunnen enorm zijn, vandaar ook mijn tip om eerst goed te onderzoeken of het haalbaar is voordat je er aan begint. Ze kunnen dan ook nog eens met allerlei regels op de proppen komen van meters kopen via dit en dat voor een bouwblok, bemoeien met hoe het er uit mag gaan zien enzovoorts.
Dat laatste hebben wij meegemaakt toen we een boerderij wilde kopen met 3 ha grond en de nodige opstallen, het omzetten ging enorm veel kosten, plus dat ze ook nog eens wilde gaan bepalen wat we met de opstallen gingen doen, 1 schuur stond toen op instorten, we moesten een sloopvergunning aanvragen, vervolgens weer de meters terug gaan kopen volgens de code rood voor rood en dan gingen ze ook nog bepalen hoe het er uit kwam te zien, euhhhh we hadden de meters en de schuur toch al een keer betaald? Waarom nog een keer? Daar hebben we nooit een helder antwoord opgekregen omdat we hadden besloten af te zien van de boerderij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:27

Waarom niet verpachten?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 20:43

Daar heb ik wel aan gedacht, maar het deel van de paarden ligt vlak naast het huis en ik ben wat huiverig voor mensen op de plaats, overlast misschien (mest e.d.), achterstallig onderhoud en misschien paarden die er komen te staan die minder goed verzorgt worden of dat ik me toch verantwoordelijk blijf voelen voor wat er eventueel rondloopt....

Ik weet het niet. Weet ook niet of er hier vraag naar zal zijn en wat ik zou kunnen vragen. Financieel moeten we er niet op achteruit gaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:46

Binck8 schreef:
Daar heb ik wel aan gedacht, maar het deel van de paarden ligt vlak naast het huis en ik ben wat huiverig voor mensen op de plaats, overlast misschien (mest e.d.), achterstallig onderhoud en misschien paarden die er komen te staan die minder goed verzorgt worden of dat ik me toch verantwoordelijk blijf voelen voor wat er eventueel rondloopt....

Ik weet het niet. Weet ook niet of er hier vraag naar zal zijn en wat ik zou kunnen vragen. Financieel moeten we er niet op achteruit gaan.

Ik bedoel geen paarden ik bedoel verpachten als landbouwgrond. Als je een kip hebt dan heb je elke dag eieren als je je kip verkoopt kan je er niets meer voor krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 20:50

Er komen van gemeentes uit steeds meer initiatieven om extra woningen in lintbebouwing toe te staan. Dus gewoon op de site van je gemeente kijken . En soms is het bouwen van een extra woning toegestaan om levensbestendig te wonen op eigen erf . Dan bouw je nieuw voor jezelf en verkoop je de huidige .

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:16

Binck8 schreef:
Ik woon in Nederland.
Ik denk dat op ons perceel er zo'n 3 vrijstaande woningen zouden kunnen en dan hebben ze nog een leuke tuin. De percelen zijn dan tussen de 1000 en 1200m2 groot....

Nou ons perceel is 1500 en dus 70.000
Dus dan kom je al gauw op 2 ton uit.

Tja zal misschien per regio verschillen.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:22

Binck8 schreef:
Ik woon in Nederland.

Ik zou ruime voor ruimte eens proberen. Verder op eigen initiatief geen kans . Gemeentes doen niet aan meedenken in dit soort plannen of ze moeten er zelf baat bij hebben

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:22

Beste tip hier is inderdaad contact zoeken met je gemeente. Onze grond bestaat uit 3 percelen, waarvan eentje 2 jaar geleden gewijzigd is van agrarisch naar woonbestemming (onder voorwaarden, maar dat is voor jouw situatie niet relevant). De vorige eigenaar heeft dit "laten" doen en hij had de keuze: direct veranderen en dus een bak geld neerleggen, of 2 jaar wachten en meenemen in de gemeentelijke wijzigingen die al gepland stonden. De keuze was dus snel gemaakt. Hierdoor is van ons perceel het bestemmingsplan gewijzigd zonder dat daarvoor extra geld betaald hoefde te worden. Het kan dus zeker lonen even bij je gemeente na te vragen wat de toekomstplannen zijn voor het gebied.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:25

Je geeft aan heel mooi je wonen, maar denk je dat straks ook nog te kunnen als het allemaal door kan gaan en er 3? huizen gebouwd gaan worden?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 10:04

Drico schreef:
Je geeft aan heel mooi je wonen, maar denk je dat straks ook nog te kunnen als het allemaal door kan gaan en er 3? huizen gebouwd gaan worden?

Nou, we hebben voor een achter vrij uitzicht en dat blijft ook vrij. De buren aan de ene kant wonen en wil naar achter, dus die kant is ook enigszins vrij. De andere kant is dus onze wei, en het eerst volgende huis is dan op 100 meter ongeveer. Tussen onze wei en dat huis is dan nog een verharde straat....

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:08

De enige optie is de gemeente hiervoor bellen maar besef wel dat de kans zeer klein is. Er zijn bedrijven die niks anders doen dan landbouwgrond opkopen in de hoop dat de gemeente het bestemmingsplan wijzigt waardoor hun perceel veel meer geld opleverd.

Als je grote gebouwen hebt die gesloopt mogen worden kun je kijken naar de rood voor rood regeling. Bij ons in de gemeente betaal je ongeveer 65000 euro voor 1 hectare landbouwgrond, word dit veranderd in bouwgrond dan ga je al snel naar de 1.5 ton voor een bouwperceel van 1500 M2. 1 hectare landbouwgrond levert dan al snel 1 miljoen op.

Als de gemeentes hier gemakkelijk mee om zouden gaan ontstaat er complete wildgroei van boeren die stoppen en complete hectares aan grond verkopen als bouwgrond.
Laatst bijgewerkt door Urona447 op 01-05-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:10

Informeer eens bij je gemeente. Misschien kan je meeliften met het nieuwe omgevingsplan die er moet gaan komen in het kader van de toekomstige omgevingswet. Of vraag deskundig advies wat in jou geval de mogelijkheden kunnen zijn en de daarbij geschatte kosten.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:27

Urona, ik weet niet waar je woont, maar 1,5 ton voor 1500 m2 is echt een koopje. Hier betaal je 235 euro per m2 (zuidwest Drenthe). Ligt hier in de buurt een kavel van 850 m2 en die gaat over de 2 ton heen.

Denk dat het best een lastige zaak wordt. Ook wel even afhankelijk wellicht van waar je woont. Maar ik denk dat de gemeente er niet perse happig op is.

Mocht je willen weten wat gangbare pachtprijzen zijn voor landbouwgrond, daar kan ik je wel aan helpen. Gemeente waar ik voor werk zijn de pachtprijzen vastgesteld op 646 euro per jaar per hectare. Daar ga je dus ook niet echt rijk van worden. Die prijzen zijn overigens niet overal gelijk, soms wat duurder en soms goedkoper.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:19

Dat is ontzettend lastig en duurt allemaal best lang.

En als je het gaat doen en buren gaan dwarsliggen, kan het allemaal nog veel langer duren of niet doorgaan. Dan kunnen buren wel verderop wonen, maar alsnog kunnen zij het een probleem vinden.

Wij wonen buitenaf, maar dicht tegen een woonwijk. Wij mogen de helft bebouwen en de helft is agrarisch. Dat is echt puur om ervoor te zorgen dat dat niet bebouwd gaat worden.

Onze buren zitten niet pal tegen ons aan, maar denk dat niemand het hier echt leuk vindt als er opeens ene rijtje huizen staan.
Dde schuur van de buren ligt denk ik bijna 100m van ons huis en daarachter hun huis en dan weer niemand. Maar als zij 3 huizen neerzetten, waar meer dan genoeg ruimte voor is, kan dat wel opeens veel drukker in deze hoek worden. Dat wil hier niemand.

Ik zou de grond een andere bestemming geven. Helemaal kaal en alleen laten begrazen door schapen bijv. Of door een particulier laten hooien.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 13:30

Ik denk dat als je je grond verpacht als bouwland voor een boer/loonwerker, je er minder kosten aan hebt dan met bestemmingsplanwijzigingen. En dan heb je gewoon ieder jaar inkomsten. Doet mijn stalhouder ook, die heeft een deel van zijn erf verpacht aan een hovenier die er zijn grond en stenen heeft opgeslagen.